روتس بلوئر (بلوئر هوا) چیست؟ 

روتس بلوئر چیست؟

روتس بلوئر (Roots Blower) یک نوع پمپ جابجایی مثبت است که برای جابجایی هوا یا گاز به کار می‌رود. این پمپ شامل دو روتور است که شکل آنها شبیه به هشت‌های متقابل است و درون یک محفظه قرار دارند. روتورها به جهت‌های مخالف دور می‌شوند و هوا یا گاز در بین آنها و محفظه قرار می‌گیرد. با چرخش روتورها، هوا یا گاز محبوس در بین آنها فشرده و به خارج از پمپ منتقل می‌شود.

روتس بلوئرها برای جابجایی حجم بالایی از هوا یا گاز با فشار پایین استفاده می‌شوند. این پمپ‌ها در موتورها، کارخانجات پالایش آب، سیستم‌های انتقال پنوماتیک و صنایع دیگری که نیاز به حجم بالایی از هوا یا گاز دارند، کاربرد دارند. یکی از مزایای روتس بلوئر، سادگی و پایداری آنها است. با این حال، این پمپ‌ها به اندازه برخی از پمپ‌های دیگر کارآیی ندارند و ممکن است نویز و گرمای زیادی تولید کنند.

روتس بلوئر (بلوئر هوا) چیست؟ 

روتس بلوئر چگونه کار می کند؟

نحوه کار روتس بلوئر که به عنوان پمپ جابجایی مثبت شناخته می‌شود، بر اساس تعامل دو روتور لبه‌دار متقابل درون یک محفظه است. هنگامی که روتورها چرخش می‌کنند، هوا یا گاز را بین آنها و محفظه محبوس کرده و سپس از ورودی به خروجی منتقل می‌کنند. طراحی پمپ به گونه‌ای است که لبه‌های دو روتور بدون تماس با یکدیگر با هم تعامل داشته و به هوا یا گاز اجازه می‌دهد بدون نوسان انتقال داده شود.

رئوس بلوئر بر اساس اصل جابجایی مثبت عمل می‌کند که به این معناست که برای هر چرخش روتورها، حجم ثابتی از هوا یا گاز تحویل داده می‌شود. این باعث می‌شود که این پمپ مناسب برای برنامه‌هایی با حجم بالای گاز یا هوا با فشار پایین باشد. کارایی روتس بلوئر توسط عواملی مانند اندازه و شکل روتورها، فواصل بین روتورها و محفظه، و سرعت چرخش تحت تأثیر قرار می‌گیرد

ساختار روتس بلوئر: اجزای داخلی و عملکرد آنها

روتس بلوئر شامل دو لوب متقابل است که در داخل یک محفظه‌ی بسته و هم‌جنس با یکدیگر قرار گرفته‌اند. این لوب‌ها از پوشش خارجی از جنس فولاد یا آلومینیوم ساخته شده‌اند. هر لوب شامل یک شفت مرکزی است که به یک موتور متصل شده و با حرکت آن می‌چرخد.

عملکرد روتس بلوئر بر اساس جابجایی هوا بین دو لوبی ایجاد شده درون آن است. این جابجایی هوا با حرکت همزمان دو لوب، باعث شده‌ است که فشار هوا در داخل روتس بلوئر افزایش پیدا کند و در نتیجه هوا به سمت خروجی دستگاه جابجا شود. این فشار بیشتر از فشار جوی است و بسته به ابعاد و طراحی دستگاه، می‌تواند بین ۲ تا ۲۰ بار باشد.

برای افزایش کارایی بلوئر، یک ورودی و یک خروجی در انتهای هر لوب وجود دارد که به وسیله‌ی پیچ‌هایی به پوشش خارجی متصل شده‌اند. با ورود هوا از ورودی، این هوا در داخل هر لوب ذخیره می‌شود و به محض رسیدن لوب به نقطه‌ی بالاتر، هوا از خروجی آن به بیرون رها می‌شود.

آشنایی با کاربردهای پمپ روتس

روتس بلوئر یا بلوئر هوادهی وظیفه انتقال هوا یا گاز از محیطی به محیط دیگر را به عهده داشته و مکانیزم آن‌ها دینامیکی (سانتریفیوژ و جابجایی مثبت) است. این موضوع سبب می‌شود تا این دستگاه، برای انتقال جریان هوا در محیط‌هایی مانند صنعت تصفیه آب و فاضلاب (بیشترین کاربرد)، استخرهای پرورش آبزیان، صنایع فولاد، سیستم‌های انتقال مواد و… مورد استفاده قرار بگیرد.

روتس بلوئر rootsblower کاربردهای گوناگونی در صنایع متفاوت دارد که پرکاربردترین آن‌ها را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • کاربرد در معادن
  • صنعت بسته بندی
  • صنایع تولید خودرو
  • استفاده در تصفیه خانه فاضلاب‌ها
  • استفاده در صنعت کاشی و سرامیک
  • استفاده برای جابه‌جایی مواد پودری و گرانولی
  • استفاده در صنعت پرورش انواع ماهی‌ها و آبزیان

مهم‌ترین ویژگی‌های روتس بلوئر چیست ؟

انواع مختلف بلوئر روتس ویژگی‌های متفاوتی دارند که برخی از مهم‌ترین آن‌ها را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • تنظیم و کنترل فشار و دبی تولید شده
  • تمیز بودن هوای خروجی بلوئر روتس به دلیل عدم نیاز به روغن
  • تحمل فشار کاری بالا و آسان بودن تعمیر و نگهداری آن در طول زمان.
  • پوشش‌دهی طیف گسترده‌ای از حجم هوادهی بر اساس فشار و دبی دلخواه؛ این مقدار قابل تنظیم است.
  • برخورداری از خروجی هوای خشک و عاری از روغن؛ این مورد در محیط‌های حساس به آلودگی نقش مهمی دارد.
  • برخورداری از کاربرد دمندگی و مکندگی به صورت پکیج؛ بیشترین راندمان را در کاربری‌های هوادهی و مکندگی دارد.

کاربرد بلوئر روتس در صنعت

در صنعت روز دنیا بسیار از این پمپ استفاده می شود و نبود آن باعث به وجود آمدن چالش هایی در دنیای صنعت می شود.شرکت های زیادی در ایران وجود دارد که اقدام به وارد کردن این پمپ کرده اند و به راحتی می توان آن را خریداری نمود و مورد استفاده قرار داد.

یکی از مهمترین کاربردهایی که بلوئر روتس دارد در پکیج های تصفیه خانه فاضلاب می باشد. با توجه به قدرت و راندمان کاری ایی که این بلوئر دارد ، استفاده از این بلوئر نسبت به سایر بلوئر ها از هر لحاظی به صرفه تر می باشد. همچنین هوادهی در استخرهای تصفیه آب خیلی مهم و تاثیر گذار است زیرا با هوادهی به استخر های تصفیه فاضلاب زمان مربوط به اکسیداسیون آب بسیار کوتاه می شود و این خیلی نکته مهم و خوبی برای این بلوئر است.

از دیگر کاربردهایی که این بلوئر هوا دارد استفاده از آن در صنایع مربوط به سیمان می باشد. با توجه به این که حساسیت بالایی و نیز قدرت مناسب در برخی از مراحل تولید سیمان وجود دارد، این بلوئر به عناون بهترین بلوئر مربوط به این صنعت شناخته شده است.  در دو مرحله تامین کوره و انتقال پنوماتیکی مواد، بلوئرهای روتس به عنوان نقش کلیدی و قدرتمند را ایفا کرده و جلوی هرگونه تلف شدن و هدر رفتن مواد را می گیرند.

از دیگر کاربردهای روتس بلوئر به صورت تیتر وار می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • صنعت سیمان
  • صنایع بسته بندی
  • صنایع کاشی و سرامیک
  • صنایع خودروسازی
  • تصفیه خانه های فاضلاب
  • صنایع پرورش آبزیان
  • صنایع تعویض هوای معدن ها
  • و …

مکانیزم عمل بلوئر روتس

اگر بخواهیم نحوه کار این پمپ را به صورت خلاصه برای شما بگوییم می توان گفت سیال هوا از طریق فیلتر ورودی هوا به داخل واحد هواساز وارد می شود و بعد از افزایش فشار از طریق اگزوز خروجی وارد سیستم می گردد . این پمپ ها در حالت فشار پایین بین 50 تا 1000 میلی بار و در حالت مکش بین 50 تا 500 میلی بار مکندگی تولید می کنند.

این بلوئر ها می توانند از 10 تا 9000 متر مکعب تامین دبی انجام دهند. این پمپ ها مزیت های زیادی دارد یکی از این مزیت ها قابلیت جا به جایی مثبت آن است که این به معنی آن است که فشار و دبی تولید توسط بلوئر را می توان به صورت نقطه ای تنظیم نمود. این روتس بلوئر ها از چند قسمت مختلف تشکیل شده است و چند قسمت اصلی آن عبارتند از : فیلتر ورودی هوا ، واحد هواساز، اگزوز خروجی هوا ، الکتروموتور ، پولی و تسمه که هر کدام وظایف مختلفی را انجام می دهند و باعث بهتر کار کردن بلوئر روتس می شوند.

دکمه بازگشت به بالا