جامعهکسب و کار برتر

مدل شومیز زنانه حریر و گیپور با تونیک چه تفاوتی دارد؟

با تفاوت های شومیز و تونیک بیشتر آشنا شوید

 مدل شومیز زنانه یکی از لباسهای مورد علاقه ایرانیان است زیرا غالباً دارای آستین های بلند است و قد متعادلی دارد. شومیزها در رنگ ها و طرح های مختلفی تولید می شود و در فروشگاه های مختلف به فروش می رسد. شومیز لباسی مناسب برای پوشش زیر مانتو، مهمانی‎ها، مجالس‎‎ و مناسبت‎ها‎‎ی گوناگون است.

شومیزها هر ساله توسط طراحان لباس با طرح های جدید به بازار می‎‎آیند. طراحان، شومیزها را از مواد، سبک‌ها، طرح‌ها و رنگ‌های مختلفی می‌دوزند و طرح‌های شگفت‌انگیز را در شومیز پیاده سازی می‌کنند که منحصر به فرد هستند. شومیزها دنیای بسیار متنوعی دارند. هم لباس‌هایی در دسته رسمی هستند و هم برای موقعیت‌های غیررسمی تعریف می‌شوند. اما برای انتخاب بهتر شومیزها باید با انواعشان آشنا باشید و نکاتی را در هنگام خرید در نظر بگیرید. در این مقاله از دنیای شومیزها بیشتر خواهید خواند.

مدل شومیز زنانه حریر و گیپور با تونیک چه تفاوتی دارد؟

معرفی شومیز

شومیز از واژه فرانسوی Chemise است که به معنای تیشرت می باشد و در واقع گستره وسیعی از بلوز بانوان و یا ژاکت و هر چیزی از این دست را گویند. شومیز در اصل پیراهن ساده‌ای بوده که در قدیم، آن را زیر لباس می‎‎پوشیدند. این کار به منظور جلوگیری از لکه شدن لباس اصلی طراحی شده است  در تاریخ قرون وسطی از تونیک روم توسعه یافت. در قرون وسطی و در اروپا، شومیز در مردان و زنان محبوب بود. حتی کتاب‎ها‎‎ی خارجی نیز، شومیز را به عنوان بخشی جدایی‌ناپذیر از کمد قهرمان خود ترسیم کرده‌اند و از آنجایی که عشق یک زن به زیبایی و تجمل هرگز نمی‎‎میرد، شومیز همیشه در مد خواهد بود.

شومیزهایی که امروزه بسیار مد شده‌اند می‎‎توانند انتخابی مناسب برای همه بانوان شیک‌پوش باشند. همچنین شومیزها در مدل‎ها‎‎ و سایزهای مختلف دوخته و طراحی شده‌اند که می‎‎توانند متناسب با سلیقه و سایز بدن بانوان متفاوت باشند. شومیز مجلسی از انواع شومیز به شمار می‎‎رود که این نوع از شومیز همانطور که از نامش پیداست برای شرکت در مجالس طراحی شده است و تفاوت آن با سایر شومیزها می‎‎تواند در انتخاب پارچه مجلسی شیک و مدل آن باشد که متناسب با مجالس مختلف طراحی شده است. به عنوان مثال شومیز حریر یکی از انواع شومیز مجلسی به شمار می‎‎رود. جنس حریر امروزه بسیار خواهان دارد و بانوان از این جنس بسیار استقبال می‎‎کنند. بنابراین شومیزهای جنس حریر نیز انتخابی شیک برای بانوان هستند.

بلوز

 بلوز در حقیقت یک پیراهن گشاد و راحت است که در گذشته توسط کارگران، دهقانان، هنرمندان، زنان و کودکان پوشیده می‎‎شده‌است. امروزه، بلوز معمولاً به پیراهن لباس دخترانه یا زنانه اطلاق می گردد. البته ناگفته نماند که این کلمه می‎‎تواند در پیراهن‎ها‎‎ی مردانه‌ای که شاعران و هنرمندان می‎‎پوشند نیز به کار رود، اگرچه به ندرت چنین چیزی دیده می‎‎شود. به طور سنتی و طوری که در جامعه جا افتاده است، اصطلاح بلوز، برای اشاره به پیراهنی به کار می‎‎رود که ظاهری زنانه دارد و متناسب برای پوشش‎ها‎‎ی بیرونی و یا مهمانی است.

البته در کشورهای خارجی این اصطلاح همچنین برای برخی از کت‎ها‎‎ی لباس نظامی مردان استفاده می‎‎شود. بلوزها معمولا دکمه‌دار هستند و در سبک‎ها‎‎ و مدل‎ها‎‎ی مختلفی دوخته شده‌اند. بر خلاف بلوز، یک شومیز معمولا از سر پوشیده می‎‎شود و با دکمه همراه نیست. شومیزها به طور معمول ظاهری روان‌تر و نرم‌تر از بلوز خواهند داشت. مانند پیراهن، طول سجاف و آستین شومیز می‎‎تواند متفاوت باشد و پارچه‎ها‎‎ به طور معمول بافته می‎‎شوند.

متداول‌ترین انواع بلوز چیست؟

بلوزها تقریباً انواع مختلف و نامحدودی دارند، اما محبوب‌ترین انواع آنها در دسته‎ها‎‎ی زیر جای می‎‎گیرند:

بلوز دکمه پایین

یک بلوز دکمه پایین، یقه گردنی و یک دکمه در جلو پیراهن دارد. شاید این نوع از بلوز، رسمی‎‎ترین نوع بلوز‎‎ باشد. (البته اگر آن با شلوار جین یا شلوار ست گردد، برای موارد مختلف نیز می‎‎تواند مناسب باشد).

بلوز دهقان

بلوزهای دهقانی در دهه ۱۹۶۰ به محبوبیت خود رسید اما تا به امروز همچنان یکی از محبوب‌ترین لباس ها است. بلوزهای دهقانی که با یقه مربعی، آستین‎ها‎‎ی پفی و دور کمر آنها شناخته می‎‎شود، معمولاً برای پوشیدن گاه به گاه دیده می‎‎شوند، اما در صورت ست شدن با شلوار یا دامن، می‎‎تواند به طرز شگفت‌آوری برای مناسبت‎ها‎‎ی رسمی ‎‎مناسب باشد.

بلوز ساری

یک بلوز ساری (که گاهی اوقات به آن چلی گفته می‎‎شود) یک بلوز کوتاه است که زیر یک ساری پوشیده می‎‎شود. یک پیراهن ساری چیزی شبیه به طراحی لباس در قسمت زیرین به نظر می‎‎رسد که در کمر بریده شده و کاملاً متناسب بدن است.
چلی برای پوشاندن قسمت بالای بدن هنگام پوشیدن ساری طراحی شده است و در طیف وسیعی از رنگ‎ها‎‎ و الگوهای مختلف تولید می گردد. اما به طور معمول همیشه از ابریشم دوخته می‎‎شود البته بهتر است که با ساری ابریشمی ‎‎مطابقت داشته باشد.

انواع پیراهن چیست؟

دقیقاً همانطور که یک لباس هرگز فقط یک لباس نیست، پیراهن نیز هیچ وقت تنها یک پیراهن نخواهد بود. در مورد اختلاف پیراهن، تغییرات ظریف می‎‎تواند تفاوت زیادی ایجاد کند. بنابراین می‎‎توان گفت که پیراهن‎ها‎‎ نیز از انواع مختلفی تشکیل شده‌اند که در زیر به هر یک از آنها اشاره خواهیم کرد.

پیراهن غربی

به گاوچران فکر کنید و دقیقاً می‎‎توانید تصور کنید پیراهن غربی چه شکلی به نظر می‎‎رسد. یقه ایستاده سفت و سخت، یوغ جلو و پشت، جیب‎ها‎‎ی روی سینه با فلپ تزئینی از آپشن‎ها‎‎ی پیراهن غربی است.

پیراهن ورزشی

بر خلاف نام آن، پیراهن‎ها‎‎ی ورزشی هیچ ارتباطی با ورزش ندارند: نام آنها صرفاً به جلوه گاه و بی‌گاه و بی‌پروای آن گفته می‎‎شود.

پیراهن تکسیدو

پیراهن تکسیدو به طور معمول زیر یک لباس و معمولاً با یک کراوات رسمی ‎‎پوشیده می‎‎شود.

تفاوت یک پیراهن و یک بلوز در چیست؟

اصطلاحات “بلوز” و “پیراهن” بعضی اوقات به صورت متناوب مورد استفاده قرار می‌گیرند که این موضوع به فروشندگان کمک نمی‌کند که با اطلاعات غلط و برچسب زدن اسم روی لباس، لباس را به مشتریان خود بفروشد. این دو اصطلاح کاملا متفاوت هستند و اگر بخواهیم در یک جمله کوتاه این تفاوت را بیان کنیم باید بگوییم که بلوزها بدون هیچ گونه دکمه‌ای دوخته می شوند و معمولا جنس‌های کشی دارند و از سر پوشیده می شوند در حالی که پیراهن‌ها، دکمه‎ای هستند و جنس آن ها معمولا کشی نیست.

تونیک و انواع آن

تونیک نیز یک طرح از پوشاک برای بدن است که معمولاً به سبک ساده طراحی می‎‎شود و از شانه‎ها‎‎ به طول جایی بین باسن و زانوها می‎‎رسد. این نام از اصطلاحات لاتین گرفته شده است. تونیک‎ها‎‎ در زمان‎ها‎‎ی قدیم به عنوان لباس مردانه پوشیده می‎‎شدند و همانطور که می‎‎دانید ظاهری بلند دارند. انواع مختلفی از تونیک وجود دارد که بسته به فرهنگ جامعه‎ها‎‎ی مختلف نام گرفته است و در زیر به آنها اشاره می‎‎کنیم:

تونیک بلند

از انواع تونیک‎ها‎‎ می‎‎توان به تونیک بلند اشاره کرد که این تونیک‎ها‎‎ آستین‎ها‎‎ی بلندی دارند و بلندی قد آن‎ها‎‎ تا مچ پا و یا کمی ‎‎بالاتر می‎‎رسد. این دسته از تونیک‎ها‎‎ مناسب برای مجالس و یا مهمانی‎ها‎‎ می‎‎باشند.

تونیک مجلسی

از دیگر انواع تونیک‎ها‎‎ نیز می‎‎توان به تونیک مجلسی اشاره کرد که این مدل از تونیک‎ها‎‎ نیز بسته به نوع پارچه به کار رفته در آن‎ها‎‎ که گران قیمت‌تر از پارچه‎ها‎‎ی معمولی هستند و نیز بسته به مدل تونیک مجلسی نامیده می‎‎شوند و مناسب برای مجالس و مهمانی‎ها‎‎ هستند.

تونیک کوتاه

از دیگر انواع تونیک می‎‎توان به تونیک‎ها‎‎ی کوتاه اشاره کرد که این مدل از تونیک‎ها‎‎ نیز قدی کوتاه و تا بالای زانو دارند و عموماً در خانه پوشیده می‎‎شوند و یا مناسب برای پوشیدن در دورهمی‎‎های بانوان هستند.

تونیک خانگی

از دیگر انواع تونیک می‎‎توان به تونیک خانگی اشاره کرد که این نوع از تونیک ها بسیار راحت هستند و به عنوان لباس‎ها‎‎ی خانگی استفاده می‎‎شوند. جنس پارچه تونیک‎ها‎‎ی خانگی، نخی و خنک هستند و اغلب از پرطرفدارترین لباس‎ها‎‎ی خانگی هستند.

تونیک سنتی

تونیک‎ها‎‎ی سنتی نیز از محبوب‌ترین تونیک‎ها‎‎ در میان بانوان شناخته می‎‎شوند که این تونیک‎ها‎‎ را مانند مانتو در خارج از خانه نیز می‎‎پوشند. علاوه بر این‎ها‎‎ این تونیک‎ها‎‎ در خانه نیز به عنوان تونیک خانگی و در خارج از خانه نیز به عنوان لباس مجلسی پوشیده می‎‎شود. طرح سنتی تونیک‎ها‎‎ی سنتی متنوع است و معمولا از طرح‎ها‎‎ی سنتی ایرانی در آن‎ها‎‎ استفاده می‎‎شود.

تونیک اسپورت

همانطور که گفتیم تونیک‎ها‎‎ بر حسب مدل و بلندی و کوتاه و جنس پارچه تحت عنوان مدل‎ها‎‎ی مختلف شناخته می‎‎شوند. همچنین لباس‎ها‎‎یی مانند هودی که امروزه طرفدار زیادی دارد و توسط افراد زیادی پوشیده می‎‎شود نیز به عنوان تونیک‎ها‎‎ی اسپرت نیز شناخته می‎‎شود. بنابراین تونیک‎ها‎‎ی اسپرت مانند مانتو‎ها‎‎ی زنانه هستند که در خارج از خانه توسط بانوان پوشیده می‎‎شوند و عموما جنس‎ها‎‎یی مانند جین، کتان و استرج کشی دارند. این مدل از تونیک‎ها‎‎ در میان دختران طرفداران بیشتری دارد و بر تیپ‎ها‎‎ی اسپرت بسیار تاثیر دارد.

تونیک حریر

تونیک‎ها‎‎ نیز مانند شومیز‎ها‎‎ دارای انوع مختلف هستند که بسته به نوع و جنس پارچه به کار رفته در آن‎ها‎‎ نام‌گذاری می‎‎شوند و از انواع آن‎ها‎‎ می‎‎توان به تونیک نخی، تونیک حریر، تونیک ریون و دیگر تونیک‎ها‎‎ اشاره کرد. این تونیک‎ها‎‎ در اندازه‎ها‎‎ و سایز‎ها‎‎ی مختلف دوخته می‎‎شوند و بسته به سلیقه خود می‎‎توانید آستین آن را کوتاه، بلند و یا سه ربع انتخاب کنید. تونیک‎ها‎‎ی حریر را با عنوان شومیز حریر نیز می‎‎شناسند که می‎‎توانید آن را با ساپورت و یا دامن بسته به سلیقه و استایل خود ست کنید.

تفاوت شومیز و تونیک در چیست؟

پس از معرفی کامل و تک به تک انواع پیراهن‌های زنانه و مدل‎های مختلف آنها شاید تفاوت میان شومیز و تونیک و سایر لباس‌ها و پیراهن‌های زنانه مشخص شده باشد. اما اگر هنوز تفاوت میان آنها مشخص نشده باشد، این موضوع در زیرشفاف‌سازی می گردد. همانطور که در بالا گفته شد شومیز یکی از پیراهن‌های به روز و در حال حاضر بسیار پر فروش کشور است که در میان بانوان عزیز از جوان تا میانسال بسیار طرفدار دارد. از تفاوت‌های اصلی میان شومیز و تونیک می‌توان به نوع پارچه به کار رفته در آنها اشاره کرد. پارچه شومیزها معمولا مجلسی‌تر و اغلب از جنس حریر هستند زیرا شومیزها در مجالس و مهمانی‌ها پوشیده می‌شوند.

در حالی که در تونیک‌ها زیاد از پارچه‌های مجلسی استفاده نمی‌شود و این در حالی است که تونیک‌ها از اندازه بلندتری نسبت به شومیزها برخورددار هستند و شومیزها معمولا کوتاه دوخته می‌شوند و می‎توان آن ها را با دامن کوتاه و یا بلند ست کرد. تونیک‎ها را نیز به علت بلندی قد آنها با شلوار می‎پوشند و معمولاً این مدل از لباس‌ها برای مجالس مختلط و پوشش بیرونی مناسب هستند.

هر دو پیراهن تونیک و شومیز معمولا دارای آستین‎های بلند هستند ولی مطابق با سلیقه خود نیز می‌توانید قد آستین آنها را تغییر دهید اما شومیزها بهتر است قد آستین بلندی داشته باشند. همچنین ناگفته نماند که شومیزها نسبت به تونیک‎ها آزادتر هستند و به صورت چسبان به بدن نیستند و همین نکته نیز باعث شیک‌تر شدن و جذاب‌تر بودن شومیزها در این روزها شده است

 تفاوت تونیک و شومیز و پیراهن زنانه آشنا شوید

دانستن تفاوت تونیک و شومیز بسیار مهم می باشد چراکه لباس پوشیدن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، و منعکس کننده فرهنگ، شخصیت و سلیقه‌ی هر فرد است. لباس افراد علاوه بر این‌که در برابر شرایط مختلف آب‌وهوایی از بدن محافظت می‌کند، در ظاهر شخص نیز تأثیر تاثیرگذار است. اغلب مردم در دیدار اول شخصیت افراد را براساس آن‌چه که می‌پوشند، تحلیل می‌کنند. به همین‌خاطر در اکثر جوامع جهانی چگونی ظاهر و پوشش مناسب در جامعه بسیار مهم است.

زنان نیز این قاعده مسثنی نیستند و در موقعیت‌های مختلف باید لباس خود را با توجه به نوع مراسم درست انتخاب کنند. به‌عنوان مثال، انتخاب و پوشیدن تونیک، شومیز و پیراهن براساس طراحی و جنس پارچه در هر موقعیتی متفاوت است، که باید از کاربردهای آن و تفاوت تونیک و شومیز اطلاع داشته باشند. اما این‌که این سه مدل (که باید در کمد هر خانمی باشد) چه تفاوت و کاربردهایی دارد را در ادامه بررسی خواهیم کرد.

تونیک زنانه؛ راحت و شیک

  تُونیک، به نوعی بلوز یا تی‌شرت گفته می‌شود که اغلب قد آن تا خط باسن یا بالای زانو است. آستین، جنس و سایز تونیک براساس برندهای مختلف می‌تواند کوتاه، بلند، تنگ، گشاد، کمردار، و از جنس نخ، کرپ، ویسکوز، پشمی و… باشد. استفاده از تونیک‌ به‌طور گسترده از دهه 1980 آغاز شد و تا امروز مورد توجه طراحان مد و تولیدکنندگان لباس قرار گرفته است.

تونیک‌ها معمولاً گشاد و راحت هستند، اما می‌توان آن‌ها را با توجه به پوشش پایین تنه مانند دامن، لگ، جوراب شلواری یا شلوار در مهمانی‌های رسمی و غیررسمی استفاده کرد. برای این‌که بتوانید یک استایل مناسب داشته باشید همیشه سعی کنید، جنس تونیک از توری گرفته تا پشم را در نظر بگیرید.

علاوه بر این‌که هنگام خرید باید جنس پارچه، نوع دوخت و طراحی تونیک را در نظر بگیرید، بسیار مهم است که سایز مناسبی انتخاب کنید تا متناسب اندام شما باشد و تأثیر مثبت و چشم‌گیری در ظاهرتان داشته باشد. اگر اندام‌ پری دارید، برای این‌که بتوانید راحت باشید، همیشه تونیک با جنس پارچه‌های لخت مانند ریون و با قد سر زانو انتخاب کنید. تونیک‌ها به‌دلیل این‌که راحت هستند و قدی بلند دارند، انتخاب خوبی برای پوشش زیرمانتو و سارافون هستند.

شومیز زنانه؛ یک لباس پرکاربرد

در ساده‌ترین حالت شومیز را می‌توان پیراهن مردانه دکمه‌دار که مخصوص زنان تولید می‌شود، تعریف کرد، که از دورهمی ساده تا مهمانی‌های رسمی کاربرد دارد. ورود شومیز به صنعت مد مربوط به دهه 1780 در فرانسه است که در روزهای ابتدایی تنوع آن بسیار کم بود و بیشتر برای اسب‌سواری کاربرد داشت.

اما به دلیل استقبال گسترده‌ای که از این نوع لباس زنانه شد، در صنعت مد تغییرات چشم‌گیری از نوع دوخت گرفته تا جنس پارچه و طراحی لباس (آستین، قد، یقه و…) ایجاد شد. پرکاربردترین نوع شومیز که بیشتر برای استایل‌های رسمی استفاده می‌شود، شومیز مجلسی با رنگ سفید است. با این‌حال انواع شومیز با جنس پارچه و رنگ‌های متنوع را می‌توان با دامن و شلوار به‌راحتی ست کرد.

معمولاً جنس شومیز از پارچه حریر، نخ پنبه، پوپلین، پارچه جین نازک و لینن و در طرح‌های ساده، گلدار، کمردار، آستین بلند، کوتاه، یقه دکلته، باز، خشتی و… در بازار لباس موجود است. یکی دیگر از مدل‌های شومیز که امروزه طرفداران زیادی دارد، شومیز اسپرت است، که معمولاً آستین‎‌های آن گشاد، به‌صورت آزاد و با درزهای باز دوخته می‌شود که می‌توان آن‌ها را با شلوارهای جذب و فاق بلند و کفش‌های تخت و عروسکی به‌خوبی ست کرد. شومیزها به دلیل این‌که بسیار طرفدار دارند در انواع مختلف مانند شومیز جلو باز، پشت باز، حریر، لی و حتی بافت تولید می‌شوند که حتی می‌توان آن‌ها را زیرمانتوهای جلوباز و سارافون نیز پوشید.

پیراهن زنانه یک لباس شیک؛تفاوت تونیک و شومیز

پیراهن زنانه را می‌توان قدیمی‌ترین و پرکاربردترین پوشاک زنانه نامید که معمولاً از اتصال و ترکیب دامن و بالاتنه دوخته شده است. پیراهن‌های زنانه با دامن بلند را «ماکسی»، دامن کوتاه «میکرو» و پیراهن‌های مجلسی که قسمت گردن و سینه آن باز است را «دکلته» می‌گویند. اما به‌دلیل تنوع گسترده‌ای که پیراهن‌ها دارند، به این مدل‌ها محدود نمی‌شود و طراحان مد، پیراهن زنانه را با شلوار ترکیب و به عنوان «پیراهن سرهمی» وارد دنیای پوشاک کرده‌اند.

تفاوت تونیک و شومیز   موقعیت‌های استفاده از پیراهن‌های‌ زنانه مختلف با توجه به جنس پارچه آن‌ها مشخص می‌شود. معمولاً پارچه‌های درجه یک با ترکیبی از دانتل‌های گیپور به‌ویژه در بالاتنه انتخابی مناسب برای مراسم‌های نامزدی، عقد و جشن‌های خاص است. همچنین پیراهن‌های زنانه از جنس لمه و قد کوتاه، یک انتخاب شیک برای دورهمی‌های خانوادگی و دوستانه است.

به نقل از: سایت آمازون

تحریریه آپارات نیوز

خبرنگار اقتصادی با تحلیل تأثیرات تجارت جهانی و تغییرات سیاست‌های تجاری.
دکمه بازگشت به بالا