دانش و سلامتکسب و کار برتر

ادویه گرام ماسالا چه کاربردی دارد؟

کاربرد ادویه گرام ماسالا

ادویه‌های زیادی در دنیا وجود دارند که ما از آن‌ها استفاده نمی‌کنیم و یا استفاده می‌کنیم ولی نام  آن‌ها را نمی‌دانیم. گرام ماسالا نیز ادویه‌ای هندی است که ممکن است هنگام خرید ادویه اسمش به گوش‌تان خورده باشد ولی اجزای آن و یا کاربرد آن را نمی‌دانید. در این مقاله اجزا و کاربرد گرام ماسالا را برایتان شرح می‌دهیم. ادویه گرام ماسالا از ادویه‌های معروف هندی است. ماسالا به معنای مخلوط ادویه است. گرام ماسالا ( garam masala ) به معنی “مخلوط ادویه‌های گرم” است. ترکیب گرام ماسالا بسیار ساده است شما با مخوط کردن ادویه ها می‌توانید در خانه نیز گرام مایالا تهیه کنید.

ادویه گرام ماسالا چه کاربردی دارد؟

مواد لازم برای مخلوط گرام ماسالا

جوز هندی: 2 عدد

اَنیسون یا بادیان: 3 عدد

فلفل سیاه: 2 قاشق چایخوری

زیره سبز: 4 قاشق چایخوری

زردچوبه: 3 قاشق چایخوری

هل: 3 قاشق چایخوری

فلفل قرمز یا پاپریکا: 2 قاشق چایخوری

رازیانه: 2 قاشق چایخوری

برگ بو: 5 عدد

میخک: 1 قاشق چایخوری

دارچین: 3 قاشق چایخوری

زیره سیاه: 2 قاشق چایخوری

گل سرخ: 1 قاشق چایخوری

زنجبیل: 1 قاشق چایخوری

تخم گشنیز: 3 قاشق چایخوری

برای آماده کردن گرام ماسالا ابتدا باید همه ادویه‌ها را به صورت پدر درآورده و سپس با هم مخلوط کنید.

فواید گرام ماسالا

ادویه گرام ماسالا گرم است و استفاده از آن در پخت انواع غذاهای سرد مانند گوشت باعث می شود سردی گوشت کاملا گرفته شود و غذا متعادل گردد.

این ادویه خاصیت‌های درمانی بسیار زیادی نیز دارد. بر طرف کننده نفخ غذا است. بدن را گرم می‌کند و درد معده را ازبین می برد.

در انواع خوراک‌های گوشتی و غیر گوشتی می توان آن را اضافه کرد و میل آن بر اساس ذائقه است.

پیشنهاد می‌کنیم حتما یک شیشه از ادویه گرام ماسالای خوش‌مزه را در آشپزخانه داشته باشید.

ادویه گرام ماسالا برای چی خوبه و برای چه غذاهایی استفاده میشود – خرید ادویه گرام ماسالا ارزان قیمت

ادویه چاشنی گرام ماسالا برای مرغ در مدلهای تکسو،گلها،گوجه ای خواص و کاربرد ویژه ای برای درد معده دارد.قبل از خرید ادویه گرام ماسالا به بررسی 4 مدل از نظر خریداران می پردازیم.

ادویه گراماسالا یکی از معروف ترین و پرکاربردترین ادویه های کشور هندوستان و برخی از کشورها می باشد، که از ترکیب بیشتر از ۱۰ نوع ادویه ساخته می شود و کاربردهای فراوانی دارد به عنوان طعم دهنده انواع گوشت مرغ و ماهی استفاده می شود همچنین در انواع خوراک ها و پلو ها و یا ترشی ها نیز استفاده می شود.

با توجه به خاصیت ادویه های بکار رفته در این ادویه مصرف چاشنی گرام ماسالا خواص فراوانی برای بدن دارد با توجه به طبع گرمی که این ادویه دارد به طور کلی برای عملکرد بهتر سیستم گوارشی بسیار مفید است، برای تهیه این ادویه به صورت آنلاین می‌توانید به سایتهای معتبر مراجعه کرده و یا اینکه در فروشگاه های مرتبط این ادویه را تهیه کنید

1-ادویه گرام ماسالا ضامن – 100 گرم

مشخصات

  • وزن

    100 گرم

  • وزن بسته‌بندی

    110 گرم

  • ابعاد بسته‌بندی

    7×7×11 سانتی‌متر

  • ارگانیک

    خیر

کمتر کسی هست که با دنیای زیبا و رنگارنگ ادویه ها آشنا نباشد. در آشپزی مدرن چاشنی ها و ادویه جات حرف اول را می‌زنند، زیرا امروزه صرفا به دلیل طعم دار کردن و رنگ دادن به غذا از ادویه جات استفاده نمی شود بلکه در کنار طعم بی نظیری که به غذاها می دهند خاصیت های درمانی اودیه جات نیز بسیار مهم شده است.  ادویه جات از تنوع بسیار زیادی برخوردار هستند ، هر کشور با توجه به طبع غذایی و شرایط آب و هوایی خود از ادویه جات مخصوص به خود استفاده می کنند.

تاریخچه آشپزی در هندوستان بسیار کهن و تاریخچه چند هزار ساله دارد ، در این کشور آشپزی را کاری بسیار زیبا و ظریف می دانند و همچنین حساس،آنها باید حتما قبل از ورود به محیط آشپزخانه خود را کاملا تمیز کنند و سپس شروع به آشپزی کنند همچنین آنها اعتقاد دارند کسی که آشپزی میکند علاوه بر پاکی تن باید روح پاکی نیز داشته باشد که بتواند با عشق غذاها را تهیه کند و غذا آماده شده در این صورت است که باعث تقویت روح و جسم فرد مصرف کننده اش می شود.

2-ادویه گرام ماسالا کرالیچین – 50گرم

مشخصات

  • وزن

    50 گرم

  • وزن بسته‌بندی

    55 گرم

  • ابعاد بسته‌بندی

    17 × 8 × 2 سانتی‌متر

  • ارگانیک

    خیر

با توجه به اهمیت بالای آشپزی در این کشور، آشپزهای این شبه قاره در تهیه غذاهای خود نهایت دقت را می کنند، ادویه های مورد استفاده آشپزهای هندی همواره از تنوع و کیفیت بالایی برخوردار بوده اند و همچنین به دلیل دقت در تهیه آنها ،دستورالعمل ادویه جات هندی همواره در سراسر جهان کاربرد داشته است.

یکی از ادویه جات معروف هندی ادویه گرام ماسالا است که از دو واژه گرام به معنی تند و ماسالا به معنای ادویه جات گرفته شده است. ادویه گرام ماسالا یا گراما ماسالا دارای با طعم بی نظیری که به غذاها می دهد معروفترین ادویه هندی به شمار می رود که در بسیاری از کشورها کاربرد دارد و استفاده می شود، ادویه گرام ماسالا معمولا از ترکیب ۱۵ ادویه به دست می آید

3–ادویه کاری گرم ماسالا آر اس رویال – 100 گرم

مشخصات

  • وزن

    100 گرم

  • وزن بسته‌بندی

    120 گرم

  • ابعاد بسته‌بندی

    10x6x10 سانتی‌متر

  • ارگانیک

    خیر

البته با توجه به سلایق آشپزها و تجربه یشان نوع و مقدار این ادویه ها کم و زیاد می شود ادویه های به کار رفته در چاشنی گرام ماسالا به نام و مقدار زیر است:

جوز هندی (2 عدد)

اَنیسون یا بادیان( 3 عدد)

فلفل سیاه( 2 قاشق چایخوری)

زیره سبز( 4 قاشق چایخوری)

زردچوبه( 3 قاشق چایخوری)

هل( 3 قاشق چایخوری)

فلفل قرمز یا پاپریکا  (2 قاشق چایخوری)

رازیانه (2 قاشق چایخوری)

برگ بو (5 عدد)

میخک (1 قاشق چایخوری)

دارچین (3 قاشق چایخوری)

زیره سیاه (2 قاشق چایخوری)

گل سرخ (1 قاشق چایخوری)

زنجبیل (1 قاشق چایخوری)

تخم گشنیز( 3 قاشق چایخوری)

4-چاشنی گرام ماسالا گلها مقدار 70 گرم

مشخصات

  • وزن

    70 گرم

  • وزن بسته‌بندی

    112 گرم

  • ابعاد بسته‌بندی

    13 × 5.5 × 5.5 سانتی‌متر

نوع آماده چاشنی گرام ماسالا در بسته بندی ها و وزن های متنوع در فروشگاه ها موجود است که میتوانید آن را تهیه کنید اما اگر وقت و تمایل داشته باشید ادویه دست ساز و خانگی گرام ماسالا از کیفیت و طعم و بوی بسیار بالاتری برخودار است و آماده کردنش کمتر از یک ساعت از وقت شما را می گیرد در ادامه به شما طرز تهیه ادویه گرام ماسالا خانگی را آموزش می دهیم،

تمام ادویه های به کار رفته در گرام ماسالا که در بالا از آنها نام برده شد را به مقدار مناسب و با توجه به طبع غذایی خود درون یک ظرف نچسب قرار میدهیم و روی حرارت مستقیم قرار میدهیم وقتی که عطر ادویه ها روی حرارت بلند شد که حدوداً ۲ دقیقه تا ۳ دقیقه طول می کشد آنها را از روی حرارت بر می داریم البته لازم به ذکر است در این چند دقیقه باید آنها را به خوبی تفت دهیم تا نسوزند و رایحه ای خود را حفظ کنند.

پس از اینکه از رویه ها از حرارت افتادند و به دمای اتاق رسیدند باید آنها را به کمک دستگاه آسیاب کاملا پودر کرد یا اینکه می‌توانید با استفاده از ادویه کوب خودتان ادویه جات را پودر کنید پس از پودر کردن باید یک بار تمامی ادویه جات پودر شده را از یک الک بسیار ریز رد کنید سپس آنها را درون یک ظرف قرار داده و آن را محکم ببندید بهتر است ظرف نگهداری ادویه گرام ماسالا از جنس شیشه باشد و تا حد امکان ظرف حاوی چاشنی گرام ماسالا را در جای خشک و به دور از نور نگهداری کنید( مانند درون کابینت) تا عطر ادویه‌ها حفظ شود.

البته ادویه گراماسالا مانند هر خوراکی دیگری تاریخ انقضا دارد شما می‌توانید از چاشنی گراماسالای خود حداکثر یک ماه استفاده کنید، بعد از یک ماه ادویه های بکار برده شده در این چاشنی کم کم عطر و خاصیت خود را از دست داده و نمیتوانند رایحه و طعم خوبی که به غذا می دادند را داشته باشند.

از ادویه گرام ماسالا برای طبخ انواع گوشت و خوراک ها و همچنین می توان به عنوان ادویه پلوی یا ادویه ترشی از آن استفاده کرد، البته شما می توانید با کسب تجربه از طعمی که این ادویه به غذاهای شما می دهد با توجه به سلیقه غذایی خود این ادویه را در غذاهای مختلفی که می پزید استفاده کنید.

طبع ادویه گراماسالا بسیار گرم است و با توجه به اینکه در ساخت این ادویه از حداکثر ۱۵ ادویه دیگر استفاده میشود و هرکدام از این ادویه های به کار رفته دارای خاصیت به خصوص خود هستند استفاده از ادویه گرام ماسالا می‌تواند تمامی خاصیت های موجود در تمامی این ادویه ها را یکجا به بدن شما برساند از جمله خواص این ادویه می توان به، ضد نفخ، پیشگیری از سرطان، افزایش سوخت و ساز ، اشتها آور، کمک به هضم غذا، کمک به سلامت دستگاه گوارش از جمله از بین بردن یبوست، رفع درد معده و به طور کلی می‌تواند بدن را سم زدایی بکند.

برای تهیه این ادویه می توانید به فروشگاه های مرتبط مراجعه کرده و به صورت حضوری آن را خریداری کنید همچنین اگر قصد دارید که خودتان این ادویه را بسازید با مراجعه به عطاری‌ها هر کدام از ۱۵ از یک تشکیل دهنده این چاشنی را به صورت جداگانه تهیه کنید و آن را درست کنید همچنین به صورت اینترنتی می توانید آن را سفارش دهید.

ادویه گرام ماسالا؛ انواع، ترکیبات و طرز تهیه آن در خانه

گرام ماسالا ادویه‌ای است که طرف‌داران بسیاری دارد. اگر می‌خواهید بدانید ادویه گرام ماسالا برای چه چیزهایی خوب است، با ما در این مقاله با ما همراه شوید تا درباره این ادویه بیشتر بخوانید و روش تهیه‌اش را هم یاد بگیرید.

ادویه گرام ماسالا در یک نگاه

ادویه گرام ماسالا در بیشتر غذاهای گیاهی یا گوشتی هندی به‌عنوان چاشنی استفاده می‌شود. این ادویه در غذاهای شمال هند به‌صورت پودر استفاده می‌شود، اما در بخش جنوبی این کشور گرام ماسالا را با شیر، سرکه یا آب مخوط می‌کنند و خمیرش را به کار می‌برند. این ادویه در تمام طول سال، به‌تنهایی یا همراه چاشنی‌های دیگر استفاده می‌شود.

برای افزایش طعم و عطر گرام ماسالا، تمام ادویه‌های استفاده‌شده در آن را معمولا برشته می‌کنند. «ماسالا» به هندی یعنی ادویه‌ها و «گرام» یعنی تند و داغ. البته گرام ماسالا همیشه ترکیبی از ادویه‌های تند نیست و نوع پودری آن معمولا ترکیبی از مواد گیاهی بدون گلوتن است. با این حال، موقع استفاده از آن باید برچسب روی ظرفش را بررسی کنید تا مطمئن شوید ترکیبش چیست.

انواع گرام ماسالا

فقط یک روش خاص برای درست‌کردن گرام ماسالا وجود ندارد. در واقع مواد تشکیل‌دهنده این ادویه با توجه به منطقه و اولویت سرآشپز متفاوت است. گرام ماسالایی که در شمال هند، از جمله پنجاب، درست می‌شود فقط یک نوع ماده تند دارد که آن هم فلفل سیاه است و در آن بیشتر ادویه‌های شیرین و معطر استفاده می‌شود. این نوع گرام ماسالا کاملا ملایم است و غذاها را تند نمی‌کند و تندی غذاهایی که از این ادویه در آنها استفاده می‌شود از فلفل‌های تند دیگر است.

هرچه به جنوب هند نزدیک‌تر شوید، گرام ماسالا به‌علت استفاده فلفل قرمز در آن تندتر می‌شود. حتی ممکن است ادویه‌های دیگری در گرام ماسالا به‌ کار ببرند. طرز تهیه این ادویه نه‌تنها در مناطق و محله‌های مختلف فرق دارد، بلکه خانواده‌ها هم هرطور دلشان بخواهد آن را درست می‌کنند.

یادگیری روش مخلوط‌کردن ادویه‌ها و تهیه گرام ماسالای خوش‌طعم موجب غرور فرد می‌شود و هر آشپزی سعی می‌کند بهترین نوع ادویه گرام ماسالا خانگی را آماده کند.

خاستگاه گرام ماسالا

اعتقاد بر این است که گرام ماسالا از غذاهای شمال هند، جایی‌ که این ادویه بیشتر در غذاهای مغولی دیده می‌شود، سرچشمه گرفته است. در طب آیورودا از ادویه‌های گرم در گرام ماسالا استفاده می‌شود تا سوخت‌وساز بدن افزایش یابد. این نوع گرام ماسالا تند نیست.

همچنین این ادویه در شمال هند، مناطقی که فصول سرد دارند، در مقایسه با مناطق دیگر هند بیشتر است. در این مناطق از ادویه‌های گرم بیشتر استقبال می‌شود. گرام ماسالا در سراسر قاره هند تا غربی‌ترین مناطق و ایران کنونی یافت می‌شود. البته نوع دیگری از این ادویه در هند استفاده می‌شود که به آن گرام ماسالای تر می‌گویند.

ترکیبات گرام ماسالای معمولی و نوع اصیل هندی آن

موقع خرید گرام ماسالا برای شناسایی مواد تشکیل‌دهنده آن باید نوشته‌های روی ظرف گرام ماسالا را بخوانید. موادی که به‌طور معمول برای تهیه این ادویه استفاده می‌شود عبارت‌اند از:

  • گشنیز؛
  • زیره؛
  • هل؛
  • میخک؛
  • فلفل سیاه؛
  • دارچین (یا فلوس)؛
  • جوز هندی.

در تهیه انواع دیگر این ادویه ممکن است از موادی دیگری هم استفاده بشود، موادی چون:

  • زردچوبه؛
  • زعفران؛
  • دانه‌های رازیانه؛
  • زنجبیل؛
  • سیر؛
  • دانه‌های خردل؛
  • گل جوز؛
  • انیسون ستاره‌ای (بادیان ختایی)؛
  • تمر هندی؛
  • شنبلیله؛
  • برگ بو؛
  • اسفناج (مالابار)؛
  • فلفل قرمز خشک.

البته برای درست‌کردن گرام‌ ماسالای اصیل هندی که نوع تر آن است باید پیاز، گوجه‌فرنگی، زنجبیل و سیر را ترکیب کنید.

طعم گرام ماسالا

گرام ماسالا طعم گرم و شیرین و تندی فلفل سیاه را دارد و معطر است. در واقع بیشتر مواقع از این ادویه برای معطرکردن غذا استفاده می‌شود. شاید زیره، گشنیز و زردچوبه شما را یاد ادویهٔ کاری بیندازند، اما گرام ماسالا معمولا خیلی تند نیست. پودر کاری معمولا ترکیبی از زردچوبه، زنجبیل، زیره و پودر فلفل قرمز است و به همین علت بسیار تندتر از گرام ماسالاست.

کاربرد ادویه گرام ماسالا

گرام ماسالا معمولا اواخر پخت غذا به آن اضافه می‌شود تا به غذا مزه و عطر بدهد. البته ممکن است موقع کشیدن غذا در ظرف هم کمی از این ادویه رویش پاشیده شود. البته برخی از آشپزها می‌گویند اگر به غذا زودتر گرام ماسالا بزنید و مدت‌زمان بیشتری در غذا و روی حرارت بماند، غذا طعم و عطر بسیار بهتری پیدا می‌کند.

موارد مصرف ادویه گرم ماسالا معمولا برای غذاهایی که با ماهی درست می‌شوند یا گوشت قرمز دارند، است. البته در غذاهای گیاهی و غذاهای وگان و سوپ‌هایی که حاوی حبوبات و سبزی هستند هم از این ادویه استفاده می‌شود.

خرید گرام ماسالا

شاید از خودتان بپرسید: «ادویه گرام ماسالا از کجا بخرم؟» مجبور نیستید راه دوری بروید. می‌توانید گرام ماسالا را در بخش ادویه‌های سوپرمارکت‌ها بیابید. البته می‌توانید سری هم به عطاری‌ها و ادویه‌فروشی‌ها بزنید و این ادویه را بخرید. همچنین این فروشگاه‌ها بهترین مکان برای تهیه ادویه‌های لازم برای تهیه گرام ماسالا (البته با قیمت پایین‌تر) هستند و می‌توانید این ادویه را به‌راحتی در خانه درست کنید.

تحریریه آپارات نیوز

خبرنگار اقتصادی با تحلیل تأثیرات تجارت جهانی و تغییرات سیاست‌های تجاری.
دکمه بازگشت به بالا