عمومیکسب و کار برتر

آب و هوای محمودآباد شمال چگونه است؟

یکی از شهرهای محبوب شمال کشور برای گردشگران، محمود آباد مازندران است. در معرفی محمودآباد باید گفت که احتمالا هر کسی که دلتنگ دریا و ساحل خزر شود، اول به این شهر فکر می‌کند! وسوسه سفر به این شهر ساحلی آن قدر قوی است که گردشگران در ایامی که ترافیک سنگین هم باشد، راهی سفر می‌شوند تا خود را به این منطقه که محل تلاقی جنگل و دریا است، برسانند.

همه ساله مسافران بسیاری به این شهر کوچک اما پر جاذبه سفر می‌کنند تا در پارک‌های جنگلی آن دمی به آسایش برسند و غروب آفتاب را لبِ دریا تماشا کنند. اما پیش از آن که به سراغ معرفی این شهر برویم، باید بدانیم که محمودآباد کجاست؟!

محمودآباد کجاست؟

برای اینکه بدانیم محمودآباد کجاست، باید مستقیم به سمت شمال کشور برویم و در حاشیه دریای خزر این شهر ساحلی را پیدا کنیم. شهرستان محمودآباد در استان مازندران قرار دارد و از شرق با بابلسر و فریدون کنار همسایه است. این شهر از شمال و جنوب نیز به دریای خزر و شهرستان آمل می‌رسد و از غرب با شهرستان نور مرز مشترک دارد. خرید ویلا در محمودآباد در چندین سال اخیر بسیار رونق پیدا کرده است.

 محمودآباد یکی از نزدیکترین شهرهای ساحلی به تهران است، به طوری که فاصله تهران تا این شهر ساحلی را می‌توان در عرض ۳ ساعت و 30 دقیقه طی کرد. این فاصله کم تا پایتخت سبب شده است که سالانه هزاران گردشگر و مسافر به دنبال رزرو اقامتگاه وباشند تا بتوانند نهایت استفاده را از زیبایی‌های طبیعت آن ببرند.

این شهر از طریق جاده محمودآباد-آمل به جاده هراز وصل می‌شود و نزدیکترین راه برای رسیدن به آن از تهران، جاده هراز است. این شهرستان شامل دو شهر اصلی محمودآباد و سرخ‌رود می‌شود که هر دو به دریا راه دارند.

آب و هوای محمودآباد شمال چگونه است؟

آب و هوای محمودآباد

 محمودآباد شهری مرطوب و معتدل است که آب و هوای آن متاثر از دریای خزر، در روزهای گرم شرجی می‌شود. اما در ابتدای بهار و اواخر شهریور هوا بسیار معتدل و مطبوع است و زمان مناسبی برای گشت و گذار در نوار ساحلی محسوب می‌شود. از سوی دیگر در پاییز و زمستان هوا سرد است و به دلیل بارش‌های فراوان سطح جاده لغزنده خواهد بود. اما خرید ویلا در شمال بخصوص در این شهر ساحلی مازندران در تمام طول سال صورت می گیرد.

بهترین فصل سفر به محمودآباد

 محمودآباد شهری برای تمام فصول است. حتی اگر در شرجی‌ترین زمان ممکن که اواسط تابستان است به این شهر ساحلی بروید، آب‌تنی در دریای خزر روح و جان‌تان را سرزنده خواهد کرد! از سوی دیگر شب‌های تابستان هوا بسیار مطبوع می‌شود و از رطوبت آن کاسته خواهد شد. اما اگر هیچ جوره نمی‌توانید هوای شرجی را تحمل کنید، بهترین فصل سفر به محمودآباد برای شما اوایل بهار و اواخر تابستان است که هوا رو به خنکی رفته و دلپذیر می‌شود.

دیدنی‌های محمودآباد

جذاب‌ترین بخش محمودآباد برای گردشگران، دریای بیکران خزر است. در سفر به محمودآباد می‌توانید طلوع و غروب خورشید را در سواحل شنی این شهر تماشا کنید و با آب‌تنی در دریا، لذت سفرتان را تکمیل کنید. اما به دریا محدود نمی‌شود، در این شهر پارک‌های جنگلی و تفرجگاه‌های بسیاری وجود دارد که سفرتان را بسیار خاطره‌انگیز خواهند کرد. در ادامه این بخش از معرفی محمودآباد به شرح جاذبه‌های گردشگری این منطقه می‌پردازیم. با ما همراه باشید

سواحل آبیِ دریا

ی‌تردید یکی از دلایل مهم سفر به شمال کشور دیدن دریای آبی مواج آن است. در سواحل محمودآباد بچه‌های‌تان حسابی سرگرم می‌شوند، چراکه ساختن قلعه‌های شنی ساعت‌ها زمان می‌برد! در کنار دریا به صدای موسیقی امواج گوش دهید و رقص آب را تماشا کنید تا دغدغه‌های زندگی شهری را برای چند ساعت هم شده به دست فراموشی بسپارید.

پارک‌های ساحلی محمودآباد

تصور کنید که وارد پارکی سرسبز شده‌اید که همه جور امکاناتی برای تفریح و ورزش در آن وجود دارد. همینطور که در پارک قدم می‌زنید و به انتهای آن نزدیک می‌شوید، دریا پیش روی‌تان ظاهر می‌شود! پارک‌های ساحلی محمود آباد به دریا وصل می‌شوند و امکان قایق‌سواری و ورزش‌های آبی در سواحل اختصاصی آن‌ها فراهم است. این پارک‌ها شامل پارک لاله، پارک ملت، پارک شهرداری و پارک مرکزی می‌شوند که در سفر خود به این منطقه می‌توانید در آن‌ها اتراق کرده و از امکانات کامل تفریحی و ورزشی آن‌ها لذت ببرید.

سرزمین رویاهای محمودآباد

سرزمین رویاهای محمودآباد، یک شهربازی است که در کنار دریا قرار دارد! در این شهربازی منحصربه‌فرد می‌توانید وسایل بازی مهیجی سوار شوید و در آخر قایق‌سواری کنید تا خاطره‌ای دلچسب از سفرتان به این شهر را به ثبت برسانید. پس از این لحظات هیجان‌انگیز، به یکی از کافی‌شاپ‌ها یا رستوران‌های سرزمین رویاهای محمودآباد بروید تا یک خوراکی خوشمزه نوش‌جان کنید و به تجدید قوا بپردازید.

روستای لاویج

روستایی همه چیز تمام در قلب مازندران است که جنگل‌های سرسبز و چشمه‌ی آب گرم آن گردشگران بسیاری را جذب می‌کند. برای این که بدانیم روستای لاویج محمودآباد کجاست، باید ۵۷ کیلومتر از محمودآباد فاصله بگیریم و در حد فاصل دو شهر نور و محمودآباد این روستای جنگلی را پیدا کنیم.

در این روستا به پارک جنگلی کشپل بروید و از چشمه‌ی آب گرم آن دیدن کنید. زیبایی و طراوت درختان راشِ سر به فلک کشیده که از دیدنی‌های محمودآباد به شمار می‌روند، نظر هر گردشگری را جلب می‌کند. همچنین چشمه‌ی کشپل نیز به دلیل خواص درمانی که دارد از اهمیت ویژه‌ای در این منطقه برخوردار است.

آبشار آب پری

اگر از سمت محمودآباد به سمت شهرهای رویان و نور حرکت کنید، به منطقه زیبای آب پری می‌رسید. آبشاری به همین نام نیز در این منطقه وجود دارد که از جاذبه‌های گردشگری مازندران محسوب می‌شود و طبیعت بکر اطراف آن دلِ گردشگران را می‌برد. در اطراف این آبشار که لب جاده واقع شده است، درختان متراکمی وجود دارند که سبب شده‌اند دمای این منطقه به نسبت شهر محمودآباد پایین‌تر باشد. در نتیجه اگر در سفر هوس هوای سرد و خنک کردید به منطقه آب‌پری در نزدیکی محمودآباد سر بزنید.

روستای جنگلی اهلم

یکی دیگر از دیدنی‌های محمودآباد جنگل‌های روستای اهلم است. برای اینکه بدانید روستای اهلم محمودآباد کجاست، باید ابتدا به سمت غرب و شهر نور حرکت کنید و پس از ۱۱ کیلومتر به این روستای جنگلی برسید. جنگل‌های روستا در قسمت جنوبی آن واقع شده‌اند و جاده‌ای آسفالته در میان درختان کشیده شده است که این منطقه را رویایی‌تر از همیشه می‌کند. روستای جنگلی اهلم یکی از توریستی‌ترین مناطق محمودآباد است که گردشگران بسیاری را به این منطقه می‌کشاند.

پارک جنگلی تشبندان

روستای تشبندان محمودآباد نیز یکی دیگر از مناطق جنگلی و سرسبز است که در مسیر جاده آمل به محمودآباد قرار دارد. در این روستا به پارک جنگلی تشبندان بروید و از صدای آواز پرندگان بر روی درختان تنومند و متراکم محله لذت ببرید.

تپه‌های باستانی سرخ‌رود

در بخش جنوبی شهر سرخ‌رودِ شهرستان محمودآباد، دو تپه باستانی با نام تپه‌های  قلاتکی وجود دارند که از دیدنی‌‌های تاریخی این منطقه به حساب می‌آیند. اگر بر روی این تپه‌ها بروید، چشم‌انداز فوق‌العاده‌ای از طبیعت اطراف مشاهده می‌کنید. ارتفاع زیاد دو تپه سبب شده بود که در دوران اشکانیان از آن‌ها به عنوان قلعه‌های نظامی استفاده کنند.

تالاب سرخ‌رود

یکی دیگر از دیدنی‌های شهرستان محمودآباد، تالاب سرخ‌رود است. این تالاب زیبا که در دلِ طبیعتی بکر قرار دارد، محل زندگی و استراحت برخی از آبزیان و پرندگان کمیاب محسوب می‌شود. اگر می‌خواهید با قوهای مهاجر عکس یادگاری بگیرید، در پاییز و زمستان به این منطقه از محمودآباد سر بزنید!

روستای بونده

روستاهای محمودآباد یکی از زیباتر و سرسبزتر هستند. در روستای بونده، جنگلی با همین نام قرار دارد که طبیعت بکر و پوشش گیاهی متراکم و سرسبز آن زبانزد است. در طول سال و به خصوص ایام نوروز گردشگران بسیاری به روستای بونده سفر کرده و چند روزی را در این روستای رویایی اقامت می‌کنند. جنگل بونده در فاصله 20 کیلومتری از مرکز شهر قرار دارد و در جاده آمل به محمودآباد واقع شده است.

ساکنان محمودآباد چگونه امرار معاش می‌کنند؟

محمودآباد نیز همچون شهر چالوس و به مثابه شهر بابلسر، در کنار دریای خزر، قد کشیده و بزرگ شده است. شهری ساحلی است و عاشقان ساحل را به سوی خود فرا می‌خواند. این شهر، دریا را در مشت خود دارد. ارمغان دریا تنها زیبایی و موج و ساحل نیست، تقویت اقتصاد از مهم‌ترین دستاوردهایی است که به یمن حضور ساحل به فراچنگ می‌آید. اما منظورمان از اقتصاد چیست؟

1. سرمایه‌گذاری

یک بعدش به سرمایه‌گذاری‌ها بر می‌گردد. عده‌ای پول و سرمایه خود را جمع می‌کنند و آن را در بطن شهرهای ساحلی از جمله محمودآباد قرار می‌دهند، علتش چیست؟ دم دستی‌ترین دلیل می‌تواند لذت بردن از دریا و غروب آفتاب باشد اما مهم‌ترینش سودآوری است.

شهرهای شمالی دارای اراضی و املاک گران‌تری هستند و همین بس تا خاطر جمع شویم ارج و قرب بالایی دارند، به علاوه جایی که تقاضا زیاد است، قیمت تصاعدی رو به رشد خواهد بود، یعنی آنچه امروز می‌خرم چندی بعد، گرانتر می‌شود و این عیناً مفهوم سودآوری و رسیدن به سود را نشان می‌دهد.

پس سرمایه‌گذاری و تجارت ملک و املاک در شهرهای شمالی، یکی از عواملی است که حرکت چرخ اقتصاد را ممکن می‌کند و به موجبات این جریان، خرید و فروش ویلای شمال، مدت‌هاست بر سر زبان‌ها افتاده و رهروان زیادی به خود دیده است.

2. گردشگری

گرایش و میل به حضور در طبیعت، فی نفسه در انسان‌ها ریشه دارد، کافی است بوی ساحل و جلبک و ماسه خیس خورده به مشاممان برسد تا لبریز شویم از خوب ترین حال، پُر شویم از ناب‌ترین احساس.

به همین خاطر است که حوالی ساحل، همیشه مملو است از تجهیزاتی که حضور انسان‌ها را در این مکان‌ها پایدارتر می‌کند، مثلاً تفریحاتی چون قایقرانی می‌گذارند، شیک‌ترین رستوران‌ها را بنا می‌کنند و خود را به آب و آتش می‌زنند تا آن که به ساحل می‌آید، آنجا بماند. پس گردشگری، راه دیگری است که به تقویت اقتصاد منتهی می‌گردد.

3. ماهیگیری

ماهیگیری یک المان دیگر است، ماهیگیری که می‌گوییم، جنبه تفریحی آن منظورمان نیست که مثلاً شب‌ها قلاب به دست می‌شویم و در حالیکه نگاهمان به ماه بالا سری است در شعرهای سهراب پرسه می‌زنیم که می‌گوید ماه بالا سر هم تنهایی است.

از آن‌سو، نیم نگاهی هم به قلاب رها شده در آب داریم و چشم انتظار به دام افتادن کپور و ماهی کولی هستیم یا مثلاً قزل اما دریغ از یک بچه ماهی ساده! خلاصه اینطورها نیست، اینجا منظور از ، شغل رسمی مردم ساکن شهرهای شمالی است که از راه درآمدش، امرار معاش می‌کنند.

موج شکن‌هایی که در مصب رودهای شمال ایجاد شده‌اند عموماً جای خوبی برای ماهیگیری به نظر می‌رسند.

4. کشاورزی

کشاورزی از دیگر گزینه‌های روی میز است که حضورش را مرهون هوا و خاک زمین‌های شمال می‌باشد. بوی شالی‌های سبز، از چارچوب شهر محمودآباد هم به مشام می‌رسد و نویدبخش حس پویایی و زندگی است.

آن‌ها که مشتری همیشگی برنج‌های شمال‌اند خوب می‌دانند محمودآباد، سهم به سزایی در تولید و پخش برنج دارد. عموم زمین‌ها و اراضی که در محمودآباد یا حوالی آن، در شرایط کنونی کاربری کشاورزی دارند و برای کشت و برداشت محصولات کشاورزی مورد استفاده واقع می‌گردند، قبل از انقلاب، جنگل‌های سبزی بوده‌اند.

اگر بخواهیم یک جمع‌بندی داشته باشیم از حرف‌هایمان، باید ماهیگیری را در کنار خرید و فروش ویلا و کشاورزی و گردشگری، از مهم‌ترین راه‌های کسب درآمد اهالی محمودآباد معرفی کنیم.

چرا به محمودآباد می‌رویم؟

هدف از رفتن به شهرهای شمال از جمله محمودآباد، قدری متفاوت است، باورتان می‌شود بعضی‌ها تنها برای تست غذاهای شمال راهی این خطه می‌شوند؟ برای خوردن شوریده و اگر پولدار باشند خاویار؟

حالا شوریده یا خاویار بودنش خیلی مهم نیست، مهم مزه مزه کردن غذاهایی است که تنها در شمال، ردشان موجود است.

مثلاً صبحانه شاپوری یا حتی لوبیا کباب یا بهتر از آن باقالاقاتوق. شاید بگویید این دیگر چه کاری است، اگر هدف تنها غذاست خب در خانه، شاپوری درست می‌کنیم و یک آخر هفته شاد می‌سازیم برای خودمان، این سختی‌ها را ندارد که.

اما گمان می‌کنم یک قانون نانوشته وجود دارد که می‌گوید محلی که در آن غذا می‌خوریم بر طعم غذا متفاوت است. نیمرویی که در کنار یک حوض آبی پُر ماهی می‌خوریم کجا شبیه همانی است که در نخستین ساعات یک شنبه کسل‌کننده در حالیکه برای 5 دقیقه زودتر رسیدن عجیب هول‌ایم، در آسانسور می‌خوریم یا در اتوبوس شهری آن هم در تراکم عجیب مسافران و در موقعیتی که نزدیک است از تنگ بودن مکان، جان بدهیم، سریع نجویده قورت می‌دهیم!

خب از این‌ها که بگذریم با هم می‌گوییم راست است که مکان، طعم غذا را تغییر می‌دهد. حالا همه مسئله هم شوریده و غذا، طعم و اینجور چیزها نیست. هدف‌های والاتری هم وجود دارد. یک هدف والای تکراری که احتمالاً کلافه شده‌اید از بس ما و دیگران آن را تکرار کرده‌ایم، طبیعت و زیبایی و این جور چیزها که ترجیح می‌دهیم سریع از کنارشان بگذریم و خلقتان را بیش از این تنگ نکنیم.

در مقابل یک هدف مظلوم هم قرار دارد، هرچه هدف قبل (تفریح و لذت از طبیعت که عموماً بیشترین سهم را در  کفه ترازو همیشه در این قسمت سنگین‌تر است) پررنگ بود و با آب و تاب همه درخصوصش دست به قلم می‌شوند، این یکی کم‌سو و کم فروغ است.

هدف‌های کاری یا تحصیلی، دانشجویانی که رشد علمی خود را در گرو سفر به شمال و نشستن روی نیمکت‌های شهرهای شمالی می‌دانند یا آن‌ها که لازم است در شمال، به ایفای شغل و کارشان بپردازند.

در این میان هدف از سفر به این دیار، بعضاً خرید ویلا در شمال است، که آن هم در نوع خود نیکوست. با همه این‌ها باید بدانیم جاذبه‌های گردشگری مقصدمان از چه قرار است، که در ادامه برایتان لیست کرده‌ایم.

* آیا می دانید چه موقع و چه زمانی از سال می‌توانید برای خرید ویلا در شمال اقدام کنید تا هم پول شما به هدر نرود و هم بتوانید ویلاهای خوبی را پیدا کنید؟ بله! در یک مقاله ویژه با نام ” چه موقع است؟” درباره مزایا و معایب خرید ویلا در هر یک از چهار فصل سال صحبت کرده ایم. خواندن این مطلب را به شما توصیه می‌کنیم.

جاذبه‌های گردشگری: آنچه بر بالندگی شهر محمودآباد می‌افزاید

پارک شهرداری از دیگر داشته‌هایی است که محمودآباد بدان می‌نازد. تجهیزات برشمرده شده برای این پارک، علاوه بر اسباب و وسایل بازی، کافی شاپ و حتی محلی برای علاقه‌مندان به شناست.

اینجا نیز رد درختان ردیف شده مشاهده می‌گردد و ما را دلخوش می‌سازد به این که محمودآباد از بهترین‌های شمال است. گفتنی است چنین پارک‌هایی علاوه بر این که مأمنی برای خنده‌های شیرین کودکان می‌شوند می‌توانند تکیه گاهی باشند برای اقتصاد محمودآباد و شرایط اقتصادی آن را رونق ببخشند.

اینجا هم پارک سرزمین رویاها دارد

مدرنیته شدن بر بسیاری از پارک‌ها سایه افکنده، یکی از این پارک‌ها همین است که موضوع بحث ماست. گفته می‌شود این پارک در شمار مدرن‌ترین پارک‌های شمال کشور جای گرفته است. ساحل، عمود خیمه این پرک را تشکیل می‌دهد و بیشترین تفریحات و امکاناتی که برای این پارک لحاظ شده، از حضور ساحل نشات می‌گیرد.

قایق‌سواری، برگ برنده‌ای است که این پارک محمودآباد را ارتقاء می‌بخشد. اطراف ساحل، مملوست از رستوران‌هایی که زیبایی‌شان را از دریا قرض گرفته‌اند و این زیبایی را بی‌نقیصه منتقل می‌سازند.

آلاچیق‌های دلربا و سفره خانه‌هایی که رنگ و لعاب سنتی بودن دارند، از دیگر امکاناتی است که در این پارک، حضور بهم رسانده‌اند. بد نیست بدانیم این پارک در محوطه‌ای به وسعت 4 هکتار، پیاده‌سازی شده است.

با نام پلاژ خط آهی نیز این پارک را مورد خطاب قرار می‌دهند. می‌دانید چرا از لفظ پلاژ برای معرفی این ساحل استفاده می‌کنند، چون پلاژ معرف قسمتی است که برای شنا درست شده است و همانطور که گفتیم، این پارک از این جهت، ستودنی و تحسین برانگیز است.

نکته نغز ماجرا آن است که میزان ساحلی که این پارک در دست گرفته تا بتواند چنین منظره‌ای را برای مخاطبانش بیافریند، 500 متر مربع است که گفته می‌شود در دیگر شهرهای مازندران، چنین رقمی مشاهده نشده است. این پارک تنها کودکان را راضی نگه نمی‌دارد که تمهیداتی هم برای بزرگسالان و نوجوانان اندیشیده شده است، بنابراین با هر سن و سالی می‌توانید به دامان این پارک پناه برده و ساعاتی از روز را در آنجا سپری نمایید.

جاذبه‌های گردشگری شهر محمودآباد

گفتیم مدرن، یکی از قسمت‌هایی که مدرن بودن را با صدای رساتر در این بانک فریاد می‌زند، سینما 6 بعدی است، همانجا که می‌توان فراز و نشیب هیجان را عمیقاً حس نمود. یکی از اسباب‌بازی‌های این شهربازی که به ما اجازه می‌دهد در جوار خانواده‌هایمان بنشینیم و دسته جمعی جیغ و داد کنیم، قطار کرم میوه است. تنقلات و خوردنی‌ها، اینجا هم همچون هر جای دیگری پای ثابت شهربازی است تا جای هیچ چیز خالی و تهی نباشد.

در جوار سُرسره‌های ساده‌ای که در این پارک، جای گرفته‌اند، سقوط آزاد و تفریح‌های هیجانی دیگری هم به چشم می‌خورد که بر ارزش و وزن این شهربازی افزوده و تمایل به استفاده از آن‌ها را به اوج برده است. چرخ و فلک‌های متنوع و در سایزهای متفاوت را به این لیست اضافه کنید و دلخوش باشید به این که محمودآباد از بهترین شهربازی‌ها را در چنته دارد.

باحال‌ترین روستای محمودآباد کدام است؟

روستای اهلم. به زعم اینکه شهر محمودآباد آنطورها ریشه ژرف و تاریخی ندارد، اما اهلم به عنوان روستایی تاریخی و زیبا دائماً مورد مدح و ستایش قرار می‌گیرد. روستای اهلم را اگر از فاصله‌ای دور مشاهده کنیم، انبوه درخت‌ها و جنگل‌هایش نگاهمان را درگیر خواهد کرد.

تمشک‌های اهلم خوردن دارد، سرخاب‌هایش واقع دیدنی هستند. این جنگل، گونه‌های متنوع گیاهی را پوشش خواهد داد و این تنوع، سبب می‌شود هر ذائقه و سلیقه‌ای، اهلم را بپسندد. اگر دوست دارید زیر درخت‌های جنگلی خود را رها کنید، کجا بهتر از اهلم؟

روستای بونده، اینجا هم تجمع‌گاه درختان جنگلی است

چقدر دلتنگ دهکده‌های ساده قدیمی هستید؟ روستای بونده که در اطراف شهر محمودآباد، حاضر است، از همان روستاهای کم جمعیت و دهکده‌های بکر است که نهال تازگی را در جان ما می‌کارد. از یک‌سو با روستای اهلم در ارتباط است. مهم‌ترین دارایی این روستا، جنگلی است که نام جنگل هم بونده می‌باشد. سبزینگی جنگل بونده، روح آدمی را با خود پرواز می‌دهد، به ناکجا آباد می‌برد، به آنجا که جز زیبایی چیزی نیست.

بلوط‌های این جنگل با توسکا و افرا و ده‌ها نوع دیگر، در جوار هم قد علم کرده‌اند تا یک هارمونی چشم‌نواز بسازند و منظره‌ای باشکوه خلق کنند. راش و گردو از دیگر درخت‌های اتراق کرده در این جنگل به حساب می‌آید، هرچند این لیست به همینجا ختم نمی‌شود و طویل است.

 

تحریریه آپارات نیوز

خبرنگار اقتصادی با تحلیل تأثیرات تجارت جهانی و تغییرات سیاست‌های تجاری.
دکمه بازگشت به بالا