جامعهکسب و کار برتر

چرا مصرف ویپ و پاد برای افراد زیر 18 سال ممنوع است؟

سن قانونی مصرف ویپ (خرید ویپ) چقدر است؟

امروزه دستگاه‌های ویپ به واسطه مزایای فراوانی که نسبت به سیگارهای سنتی دارند، بسیار رایج بوده و افراد زیادی از آنها استفاده می‌کنند. این دستگاه به خصوص برای افرادی که قصد ترک سیگار را دارند مفید است و به عنوان راهی کارآمد برای ترک سیگار شناخته می‌شود. سوال مهمی که هنگام خرید ویپ برای بسیاری از افراد پیش می‌آید، این است که سن قانونی مصرف ویپ چقدر است؟ آیا اصلا خرید ویپ سن قانونی دارد؟ در این مطلب به بررسی این موضوع می‌پردازیم و توضیحات کاملی در مورد کارتریج آرگاس پاد ووپو ارائه می‌دهیم.

چرا مصرف ویپ و پاد برای افراد زیر 18 سال ممنوع است؟

ویپ و مزایای آن

ویپ یا سیگار الکترونیکی، دستگاهی است که برای تولید بخار از مایعات حاوی نیکوتین و سایر ترکیبات شیمیایی طراحی شده است. در این دستگاه، نیکوتین و سایر ترکیبات شیمیایی به صورت بخار درآمده و به جای سوختن تند و خطرناک توسط فرد، تنفس می‌شود.

مزیت اصلی ویپ در مقایسه با سیگار سنتی، کاهش خطرات بهداشتی است. زیرا سیگار سنتی شامل مواد شیمیایی خطرناکی مانند ترکیبات سرطان‌زا و سایر مواد سمی است که در بلعیده شدن یا تنفس داده شدن، برای سلامتی بسیار ضرر دارد. در عوض، ویپ به دلیل نداشتن این مواد شیمیایی خطرناک، برای سلامتی بسیار کمتر ضرر دارد.

علاوه بر این، ویپ می‌تواند به عنوان یک روش کمک به ترک سیگار سنتی نیز مورد استفاده قرار گیرد. زیرا فرد می‌تواند تدریجاً از قطع سیگار سنتی به ویپ منتقل شده و با کاهش تدریجی مقدار نیکوتین، در نهایت به کمک این دستگاه، بدون استفاده از هیچ گونه ماده معتاد، سیگار را کنار بگذارید. همچنین، ویپ همانند سیگار سنتی، می‌تواند مانند یک فعالیت اجتماعی برای برخی افراد باشد و از لحاظ اجتماعی برای آنها ارزش داشته باشد.

به طور کلی، ویپ می‌تواند به عنوان یک روش جایگزین کم خطر برای سیگار سنتی در نظر گرفته شود و برای بسیاری از افرادی که به دنبال کاهش خطرات و هزینه‌های سیگار سنتی هستند، گزینه خوبی باشد. با این حال همچنان ویپ با محدودیت‌هایی همچون سن قانونی خرید مواجه است که در ادامه به آن می‌پردازیم.

منظور از سن قانونی ویپ چیست؟

منظور از سن قانونی ویپ، سنی است که شخص باید به آن برسد تا بتواند ویپ یا سیگار الکترونیکی را خریداری کند. در بسیاری از کشورها، به دلیل محدودیت‌های قانونی و نگرانی های بهداشتی، سن قانونی برای خرید ویپ تعیین شده است.

در برخی کشورها، سن قانونی برای خرید ویپ با سن قانونی برای خرید سیگار سنتی متفاوت است. برای مثال، در برخی کشورها، مانند استرالیا، سن قانونی برای خرید ویپ بالاتر از سیگار سنتی است و به 18 سال رسیدگی شده است. با این حال، لازم به ذکر است که در برخی کشورها از جمله ایران، هیچ سن قانونی برای خرید و استفاده از ویپ تعیین نشده است.

سن قانونی مصرف ویپ

در بسیاری از کشورها، همانطور که از قوانین مربوط به فروش سیگار و الکل دیده می‌شود، خرید ویپ نیز با سن قانونی همراه است. در برخی کشورها، سن قانونی برای خرید ویپ ممکن است با سن قانونی برای خرید سیگار یا الکل متفاوت باشد.

در ایالات متحده آمریکا، عموماً سن قانونی برای خرید ویپ 18 سال است. اما در برخی ایالت‌ها مانند کالیفرنیا و هاوایی، سن قانونی برای خرید ویپ بالاتر است و به 21 سال رسیدگی شده است. این سن‌ها برای کشورهای آسیایی نیز صدق می‌کند.

در ایران، خرید ویپ یا سیگار الکترونیکی همانند سیگار سنتی ممنوع است و به دلیل عدم تایید و قانونی شناخته نشدن این دستگاه در کشور، سن قانونی مشخصی برای آن ثبت نشده است. برای اینکه این دستگاه در ایران رسماً مجاز و از نظر قانونی قابل پذیرش باشد، لازم است تأییدیه‌های علمی و بهداشتی لازم دریافت شود و مقررات دقیقی برای فروش و استفاده از آن تعیین شود.

بنابراین، به دلیل وجود محدودیت‌های خرید و استفاده از ویپ در ایران، سن قانونی خرید ویپ نیز برای ایران تعیین نشده است. در صورتی که شما در خارج از ایران با قوانین و مقررات مربوط به ویپ در آن کشور آشنایی دارید و قصد خرید ویپ دارید، لازم است قبل از خرید، قوانین مربوط به ویپ در کشور خود را بررسی کنید و در صورت لزوم، با مراجع مربوطه تماس بگیرید.

در کل لازم است برای خرید ویپ قوانین و مقررات مربوط به سن قانونی خرید ویپ در کشور مورد نظر خود را بررسی کرده و خرید را به شکل کاملا قانونی انجام دهید. همچنین، اگر شما کسی هستید که به عنوان فروشنده ویپ در نظر دارید به فعالیت بپردازید، لازم است قبل از شروع کسب و کار خود، با قوانین و مقررات مربوط به فروش ویپ در کشور خود آشنا شوید.

محدودیت‌های سنی استفاده از ویپ در کشورهای مختلف

قوانین سختگیرانه‌ای در رابطه با مصرف ویپ در کشورهای مختلف وجود دارد و هر کشور سنی به‌خصوص را برای این امر در نظر گرفته است.

در کشور انگلیس به افراد کمتر از ۱۸ سال اجازه خرید و استفاده از ویپ داده نمی‌شود و این سن در ایالات متحده آمریکا به ۲۱ سال می‌رسد و جوانان کمتر ۲۱ سال حق مصرف ویپ را ندارند. لازم به ذکر است در ایالات متحده آمریکا سن قانونی مصرف دخانیات به ۲۱ می‌رسد و هیچگونه دخانیاتی برای افراد با سن کمتر مجاز نمی‌باشد.

در کشور ژاپن هم استفاده از محصولات بدون نیکوتین، محدودیت سنی ندارد و نوجوانان هم می‌توانند از این‌گونه محصولات استفاده کنند ولی استفاده از محصولات حاوی نیکوتین مانند جویس‌، برای افراد بالاتر از ۱۸ سال بلامانع است.

در کشور کره جنوبی سن قانونی خرید ویپ برای افراد بالاتر از ۱۹ سال است و تا قبل از این سن استفاده از ویپ در میان افراد قانون شکنی محسوب می‌شود.

در این میان کشور بلژیک در ابتدا استفاده از ویپ را برای نوجوانان بالاتر از ۱۶ سال مجاز کرد. ولی از آنجایی که فشار و انتقادات زیادی از سوی شهروندان و مقام‌های مربوطه داخلی و خارجی وجود داشت، این کشور هم سن قانونی خرید ویپ و استفاده از آن را به ۱۸ سال ارتقا داد.

ویپ به عنوان یکی از محصولات مخصوص بزرگسالان شناخته می‌شود و به همین دلیل است که برخی کشورها، قوانین سفت و سختی در این رابطه وضع کرده‌اند. البته ناگفته نماند بسیاری از کشورها هم هیچ نوع قانونی برای مصرف اینگونه محصولات ندارند.

در کشور استرالیا هم خرید هرگونه محصول حاوی نیکوتین تنها با نسخه و تجویز پزشک مجاز است. البته سیگار از این قاعده مستثنی است و افراد عادی هم می‌توانند از آن استفاده کنند.

کشورهایی که قانونی برای استفاده از ویپ ندارند

در میان قوانین سختی که برخی کشورها برای سن خرید قانونی ویپ و استفاده از آن دارند، کشورهایی هم وجود دارند که مصرف ویپ یا خرید و فروش آن قانونی است و یا هیچ قانون خاصی برای این منظور وجود ندارد. در ادامه این بخش چند نمونه این کشورها را نام می‌بریم.

بنگلادش

در کشور بنگلادش در حال حاضر هیچگونه قانونی در رابطه با مصرف و خرید و فروش ویپ وجود ندارد.

ایران

در کشور ما ایران استفاده و خرید و فروش ویپ قانونی است و همه افراد در سنین مختلف بدون هیچ مسئله قانونی می‌توانند از این نوع محصولات استفاده کنند.

کویت

در کشور کویت نوع خاصی از قانون برای استفاده و خرید و فروش ویپ وجود دارد که بر طبق این قانون، خرید و فروش ویپ و محصولات مرتبط با آن غیر قانونی و استفاده از ویپ قانونی است.

قطر

ویپ در کشور قطر به طور کامل غیر قانونی است و خرید یا فروش و یا استفاده از ویپ کاملا ممنوع است و افراد به هیچ وجه حق استفاده از آن را ندارند.

آتوسا خوش خواهد

من آتوسا، خبرنگاری که تعهدی عمیق به خدمت به مردم دارم. در این سایت، با تمرکز بر مسائل مهم اجتماعی و اقتصادی، تلاش می‌کنم تا صدای گروه‌ه‌های نادیده گرفته شده را به گوش شما برسانم و برای ایجاد عدالت و برابری در جامعه تلاش کنم.
دکمه بازگشت به بالا