اقتصادیکسب و کار برتر

چرا تا این حد از میم کوین دوج کوین حمایت شد؟

دلیل حمایت و علاقه ایلان ماسک به دوج کوین چیست؟

علاقه شدید ایلان ماسک به دوج کوین بسیاری را متعجب کرده است. چرا از بین این همه ارز دیجیتال ایلان ماسک DogeCoin را برای حمایت انتخاب کرد؟

اگرچه و کل بازار کریپتوکارنسی بالای 1 تریلیون دلار ارزش دارد، اما همچنان بسیاری این شکل دارایی را بدون پشتوانه و محکوم به نیستی خطاب می‌کنند! واقعیت این است که افراد دارای این عقیده، شناختی نسبت به و ارزش عظیم پشت برخی شبکه‌های مبتنی بر آن ندارند. به عنوان بهترین نمونه‌ اتریوم را در نظر بگیرید. آیا می‌توان شبکه‌ای کاربردی با این عظمت و سطح نوآوری را بدون پشتوانه و فاقد ارزش خطاب کرد!؟ البته، نمی‌توان از وجود پروژه‌هایی به درد نخور در این بین چشم‌پوشی کرد! آن‌ها هیچ ارزش و کاربرد خاصی ندارند و فقط کپی مستقیمی از بیت کوین، با یک سری تغییرات و شاید بهینه‌سازی‌ها، محسوب می‌شوند. با این حال، طی چند سال اخیر شاهد ظهور و افزایش قیمت چندین ارز دیجیتال این چنینی بوده‌ایم.

به عنوان بهترین مثال باید به دوج کوین اشاره کرد! علاقه شدید ایلان ماسک به دوج کوین و حمایت وی از این پروژه سبب شد رمز ارز نام برده، از فهرست 50 گزینه برتر بازار، طی یک بازه زمانی کوتاه وارد فهرست 5 گزینه برتر شود و باعث افزایش انفجاری شود. شاید این توصیف هولدرها و طرفداران DogeCoin را ناراحت کند، اما همچنان نمی‌توان از یک واقعیت چشم‌پوشی کرد؛ دوج کوین شبیه بی‌شمار پروژه بلاک چینی دیگر، کاربرد خاصی ندارد و ارزشی ایجاد نمی‌کند.

چرا تا این حد از میم کوین دوج کوین حمایت شد؟

علاقه زیاد ایلان ماسک به دوج کوین از کجا ریشه می‌گیرد؟

موسس و مدیر عامل شرکت‌های تسلا و اسپیس ایکس، آقای ایلان ماسک، همچنان در تلاش برای توسعه و بهبود دوج کوین است و از حمایت آن دست برنمی‌دارد. علاقه ایلان ماسک به دوج کوین مثال‌زدنی است، به طوری که اخیرا از توسعه‌دهندگان، متخصصان و فعالان حوزه بلاک چین و کریپتوکارنسی درخواست کرده پیشنهادات خود برای بهبود این پروژه را در گیت‌هاب ارسال کنند. وقتی از ایلان ماسک درباره دلیل علاقه وی به دوج کوین و حمایت از آن به جای سایر آلت کوین‌ها سوال پرسیده شد، او خیلی کوتاه پاسخ داد:

دوج کوین سگ و میم دارد. بقیه رمز ارزها فاقد این دو هستند.

این پاسخ در نگاه اول فقط یک شوخی به نظر می‌رسد، اما با توجه به افزایش جذابیت و حجم سرمایه گذاری در میم کوین‌ها نظیر شیبا اینو، آیا او واقعا به حقیقتی پنهان از ما آگاه است؟

بعد از ، فراهم شدن و برتر اعلام کردن رمز ارزها نسبت به ارزهای فیات، ایلان ماسک شخصیتی جذاب برای طرفداران دنیای کریپتوکارنسی پیدا کرد، اما این جذابیت با علاقه بیش از حد و بدون دلیل ایلان ماسک به دوج کوین و مخصوصا خالی کردن پشت بیت کوین به شدت کاهش یافت. با این حال، او همچنان با پیگیری زیاد، به فعالیت در حوزه کریپتوکارنسی ادامه می‌دهد. به عنوان مثال باید به جلسه اخیر وی با ماینرهای بزرگ آمریکایی و صحبت درباره چگونگی پیش‌ بردن این صنعت در آینده، اشاره کرد.

حمایت ایلان ماسک از دوج کوین به چه قیمت؟

میلیون‌ها نفر در سراسر دنیا از ایلان ماسک دل خوشی ندارند. با اعلام خبر توقف قبول بیت کوین به عنوان روشی برای پرداخت هزینه خرید خودروهای تسلا شروع شد. بعد از آن، شایعه فروش 1.5 میلیارد دلار دارایی بیت کوینی تسلا وضعیت را بدتر کرد. مدیر عامل تسلا، آسیب زدن ماینرهای BitCoin به طبیعت (به خاطر مصرف برق به شدت بالا) را علت خالی کردن پشت اولین ارز دیجیتال رمزنگاری شده دنیا اعلام کرد. توصیف بیت کوین به عنوان دشمن طبیعت، حساسیت دولت چین را برانگیخت و سبب شد قانون ممنوعیت کامل فعالیت ماینرها در این کشور را وضع کند. فاجعه از اینجا آغاز شد؛ از بالای 60 هزار دلار تا مرز 30 هزار دلار سقوط کرد و مارکت کپ کل بازار از 2.4 تریلیون دلار به 1.4 تریلیون دلار رسید!

یکی از کاربران ردیت که ممکن است تا قبل از ابراز علاقه شدید ایلان ماسک به دوج کوین جزو طرفداران و دنبال‌کنندگان پروپاقرص وی بوده باشد، بعد از این حواشی گفت:

نظری در مورد این موضوع ندارم، ولی همیشه از این موضوع تعجب کردم که چرا همه ایلان را به چشم یک دانای کل مصون از خطا می‌بینند. او یک آدمیزاد است و نظرات شخصی خودش را دارد.

جالب است بدانید حتی خود دوج کوین نیز از سقوط رمز ارزها در امان نماند و قیمتش به شدت کاهش یافت. این رفتارها، بسیاری را متعجب و به فهمیدن دلیل حمایت ایلان ماسک از دوج کوین مشتاق کرد. البته جواب قانع‌کننده نبود، چرا که سگ و میم دلیل علاقه ایلان ماسک به دوج کوین بیان شد! عده زیادی هنوز تصمیم ندارند DogeCoin را به عنوان یک رمز ارز واقعی قبول کنند، اما به توجه به پررنگ شدن نقش میم‌ها در اقتصاد، شاید ایلان ماسک با حمایت از DOGE به جای دیگر آلت کوین‌ها، یک قدم از همه جلوتر باشد.

میم کوین‌ها به عنوان ارز

از یک جایی به بعد، اقتصاد به یک بحث جذاب تبدیل شد. یا شاید به یک میم تبدیل شد. خنده‌دار شد. به بنیادی از جوامع کاربری بومی اینترنت در شبکه‌های مجازی ردیت، توییتر و دیگر موارد تبدیل شد.

کاربران رمز ارزها مجبور شدند راه‌های دیگری برای نشان دادن هویتشان پیدا کند و آن‌ها با استفاده از «کوچکترین واحد فرهنگ» (میم) و نمادهای بومی اینترنت، چهره دیجیتالی خود را به دنیا نشان دادند. البته منظور از دنیا عمدتا دیسکورد و توییتر است.

اکنون شاهد به‌ وجود آمدن اقتصاد میمی و ارائه تعریفی متفاوت و نو از پول هستیم.

میم کوین چیست؟ آیا روی Meme Coin ها سرمایه‌گذاری کنیم؟

معمولا در زمان‌های مختلف در دنیای کریپتو، شاهد ظهور میم کوین ها (Meme coin) و توکن های میم یا اینترنت میم (Internet Meme) هستیم که از جریان‌های فضای مجازی الهام می‌گیرند.  ریشه میم کوین ها از اینترنت و وقایع داغ و ترند روز نشات می‌گیرد. اینفلوئنسرها یا همان افراد تاثیرگذارهمیشه در فرهنگ ارزهای دیجیتال نقش برجسته‌ای داشته‌اند و اکنون نقشی پررنگ‌تر از همیشه دارند. از وقتی که ایلان ماسک با توییت‌های خود در مورد دوج کوین (Dogecoin) دل هواداران این میم کوین را برد، دو مورد از محبوب‌ترین‌های این حوزه، یعنی شیبا (Shibu Inu)  و سیف مون (Safemoon) نیز گسترش پیدا کرده‌اند. در این مقاله قصد داریم اول توضیح دهیم که میم کوین چیست و چه کسانی با آن موافق و مخالف هستند. همچنین اگر می‌خواهید در مورد آینده Meme Coinها و سرمایه‌گذاری روی آنها بیشتر بدایند، این مقاله میهن بلاکچین را تا انتها مطالعه کنید.

میم کوین چیست؟

میم کوین ها همان‌طور که از اسمشان پیداست، با تم‌های اینترنتی در ارتباط هستند؛ یعنی همان جوک‌ها و تصاویری که ممکن است در یک زمان خاص، در میان افراد زیادی دست‌به‌دست شوند. این کوین‌ها معمولا نه ارزش ذاتی دارند و نه کاربرد چندان ویژه‌ای می‌توان برای آنها یافت. این مسئله آنقدر پررنگ است که گاهی کاربران میم کوین ها را با نام شت کوین نیز خطاب می‌کنند؛ یعنی رمزارزهایی که نه هدف خاصی دارند، نه کاربرد ویژه‌ای دارند و نه قرار است مشکلی حل کنند یا راهکاری ارائه دهند.

میم کوین  Meme Coin ارز دیجیتالی است که از میم‌ها و ترندهای اینترنتی نشات می‌گیرد و ممکن است به خاطر توییت یک شخص تاثیرگذار پامپ و دامپ شود.

اولین میم کوین دوج کوین (Dogecoin) نام دارد که از تصویر یک سگ از نژاد شیبا اینو گرفته شده که خیلی هم قدمت دارد. البته دوج کوین بلاکچین اختصاصی خودش را دارد و به این خاطر با سایر Meme coin هایی که روی بلاکچین‌های دیگر مستقر می‌شوند، متفاوت است.

از مشهورترین توکن های Meme، می‌توان به شیبا اینو (SHIB) اشاره کرد که یک توکن با استاندارد ERC-20 است. همچنین میم کوین مطرح دیگر هم سیف مون (SafeMoon) نام دارد که روی زنجیره هوشمند بایننس اجرا می‌شود.

چرا میم کوین ها اینقدر مشهور شدند؟

پس از تولد دوج کوین در سال ۲۰۱۳، راه‌اندازی ارزهای دیجیتال بسیار آسان‌تر شده است و میم توکن ها می‌توانند به سرعت پس از هر رویدادی راه‌اندازی یا به دلیل ارتباط با اینفلوئنسرها، محبوب شوند.

به‌عنوان مثال، در ماه می ۲۰۲۱ (اردیبهشت و خرداد ۱۴۰۰)، مدیر عامل فیسبوک، مارک زاکربرگ عکسی از بزهای خانگی خود با عنوان «بزهای من: مکس و بیت کوین» منتشر کرد. به سرعت بعد از انتشار این عکس در شبکه‌های اجتماعی، یک توکن میم به نام Aqua Goat (که ارتباطی به این موضوع نداشت) رشدی ۳۰۰ درصدی را تجربه کرد. در نتیجه هیجان ایجاد شده در مورد این رمز ارزها، عامل مهمی برای رشد و یا کاهش قیمت آنهاست.

همچنین وقتی ایلان ماسک در توییتر خود نوشت که اگر روزی جنجال یا شایعه‌ای در مورد او رخ داد باید به ایلان گیت (Elongate) نام‌گذاری شود، یک توکن با نام ELONGATE در عرض یک ساعت راه‌اندازی شد. فارغ از اینکه انگیزه پشت چنین توکن‌هایی چیست، توسعه‌دهندگان این رمزارز ادعا می کنند تا به امروز ۳ میلیون دلار از سود پروژه را به موسسه‌های خیریه اهدا کرده‌اند.

چطور می‌توان میم کوین خرید؟

Meme Coinها را هم می‌توان مانند هر ارز دیجیتال دیگری از صرافی‌های مختلفی خریداری کرد. مثلا دوج کوین به‌عنوان پیشروترین میم کوین، از طریق بیشتر صرافی‌های متمرکز مانند بایننس، کوین بیس، کوکوین، کراکن و صرافی‌های غیرمتمرکزی مثل پنکیک سواپ قابل خریداری است. توکن‌های میم ممکن است در زمان راه‌اندازی اولیه میان افراد به رایگان توزیع شوند. بسیاری از Meme Token ها با حجم بازار کم فقط در صرافی‌های غیرمتمرکز در دسترس هستند و تنها با ارزهای دیجیتال دیگر قابل خریداری هستند.

تفاوت میم کوین با سایر رمزارزها چیست؟

تمام ارزهای دیجیتال به یک جامعه قدرتمند و پشتیبانی افراد تأثیرگذار متکی هستند؛ اما در مورد توکن های Meme  ارتباط با اینفلوئنسرها و افراد اثرگذار درجه اهمیت بسیار بیشتری دارد. کافی است ایلان ماسک در رابطه با موضوعی مانند بچه کوسه توییت کند، تا قیمت بیبی دوج  یکباره شاهد رشدی عجیب باشد.

در همین حال، توسعه‌دهندگان توکن های میم از حربه‌های تبلیغاتی برای بالا بردن قیمت استفاده می‌کنند. تیم کوین Shibu Inu تصمیم گرفت نیمی از کل توکن های SHIB را به  Vitalik Buterin، بنیان‌گذار اتریوم بدهد؛ اما او با فروش و پرداخت درآمد حاصله به امور خیریه نقشه آن‌ها را به‌هم ریخت و خواستار این شد که پروژه‌ها بدون رضایتش به او توکن ندهند.

معمولا میم کوین‌ها نوسانات قیمت عجیبی را تجربه می‌کنند که دلیلش به همان منشا پیدایش آنها برمی‌گردد. به‌طور معمول، تعداد توکن‌های در گردش رمزارزهای Meme بسیار بالاست و عموما در حد میلیون میلیارد توکن است.

تحریریه آپارات نیوز

خبرنگار اقتصادی با تحلیل تأثیرات تجارت جهانی و تغییرات سیاست‌های تجاری.
دکمه بازگشت به بالا