اسم دستگاه موسیقی قدیمی چیست؟

لازم نیست که یک نوازنده، خواننده یا تنظیم کننده موسیقی سنتی باشید تا فکر کنید مجبورید در مورد آن تئوری بیاموزید! به نظر ما به عنوان یک شنونده موسیقی سنتی یا یک ایرانی خوب است با موسیقی کشورمان و برخی از نظریه های آن آشنا شویم.

این موضوع نه تنها شما را با بحث های موسیقی با اطمینان و آگاهی آشنا می کند، بلکه ذهن شما را نسبت به سایه ها و تفاوت های ظریف آهنگ هایی که ممکن است چندین بار در روز بشنوید باز می کند. همچنین اگر یک نوازنده یا خواننده سبک سنتی مبتدی یا نسبتاً جدید هستید، دانستن واحدها و گوشه های موسیقی سنتی به شما کمک می کند تا با این سبک موسیقی بیشتر آشنا شوید و حتی چیزهای جدیدی خلق کنید و روزی همه را شگفت زده کنید!

یکی از مهم ترین اتفاقات تاریخ موسیقی ما زمانی رخ داد که شخصی به نام علی اکبرخان فراهانی در زمانی که موسیقی سنتی ایران جدی گرفته نمی شد، قطعات مختلف را در قالب هفت دستگاه و پنج آهنگ جمع آوری و تنظیم کرد. . .

امروزه موسیقی سنتی ایران به عنوان یک ساز موسیقی نیز شناخته می شود. همانطور که در بالا ذکر شد، این آهنگ دارای سازها و آهنگ های مختلف و همچنین زوایایی است که در آینده بیشتر با آنها آشنا خواهید شد. موسیقی سنتی ایرانی همانطور که از نامش پیداست یک موسیقی منحصر به فرد و شناخته شده ایرانی است که در طول سالیان متمادی مورد استقبال مردم قرار گرفته است. می توان گفت موسیقی سنتی ایران بر موسیقی منحصر به فرد کشورهایی مانند افغانستان، پاکستان، آذربایجان، ارمنستان، ترکیه و یونان تأثیر گذاشته است.

در ادامه به مفهوم وحدت در موسیقی ایرانی می پردازیم.

سازها در موسیقی ایرانی

شاید نام موسیقی سنتی، موسیقی اصیل ایرانی و موسیقی دستگاهی را شنیده باشید. شاید برای شما سوال پیش بیاید که منظور از ساز در موسیقی سنتی چیست؟ آیا این یک موضوع بسیار پیچیده است یا می توانید اطلاعاتی در مورد آن به زبان ساده پیدا کنید؟ در زیر به این سوالات پاسخ خواهم داد.

در واقع اگر بخواهیم این دستگاه را به زبان ساده معرفی کنیم باید بگوییم که دستگاه ها در موسیقی سنتی دسته بندی می کنند با وجود اینکه هر آهنگ متفاوت است. این واحدها همچنین دارای قله هایی هستند که به ترتیب خاصی چیده شده اند. برای اینکه ذهن شما درگیر کناس نشود، ذکر این نکته ضروری است که کناس در واقع ملودی های کوتاهی است که در ساز ایرانی می شنوید. مجموع این رئوس مبنای ایجاد یک واحد است. اکنون زمان آن رسیده است که با انواع دستگاه هایی که قصد داریم در مورد آنها به شما بگوییم آشنا شوید. با ما بمان

دستگاه نمک

با توجه به اینکه اکثر آثار موسیقی ایرانی مانند تصنیف و کوارتت بر اساس این ساز ساخته شده اند، می توان گفت که این ساز یکی از بزرگترین سازهای ایران است. در واقع آهنگ های بسیاری از موسیقی نواحی ایران با ملودی شبیه به شور خوانده می شود.

ایمنا وگالوف پرازوه شور سو: کاریشما، نغمه، حزین، زیرکش سلمک، سلمک، ابوعطای بزرگ گوشه، مجلس افروز، دوبیتی، رضوی، شهناز، مثنوی، بیاتکرد، زرباسول در شهر آشوب.

نام آهنگ های دستگاه های شور عبارتند از: آواز ابوعطا، بیات ترک، افشاری، دشتی و بیات کرد.

نمونه یک قطعه موسیقی در مدیوم شور: قطعه یاد هدف – آهنگساز: داریوش فیرنیاکان – خواننده: محمدرضا شجریان

دستگاه سه گانه

این ساز را می توان یکی از قدیمی ترین آلات موسیقی ایرانی به شمار آورد زیرا نسبت به سایر سازها نسب قدیمی تری دارد. این ساز که در تمام کشورهای مسلمان وجود دارد برای بیان احساس درد در قطعه مناسب تر است.

Nazwy trzech narożników użydzą Gah به سه گاه، زنگ شثار، جگنای، کاریشما، شاه ختایی، مثنوی، زابل، نفیر، مشی، مویه، باغتنگار، زاگیف، نغمه ای حزین.

آهنگ سه گاه: روح الله خالقی در کتاب تفسیر موسیقی خود می نویسد که آهنگ سه گاه بسیار حزن انگیز و غم انگیز است و آهنگ غمگین سه گاه را راهی برای ایرانیان برای «یادآوری رنج و درد نیاکان خود» می داند. “. از نظر آوازی، ترانه افشاری از نظر فواصل با این مقام ارتباط تنگاتنگی دارد. اما در ردیف این دو مستقل از هم هستند و افشاری یکی از صاحبان دستگاه شاور است. برای دانلود بهترین آهنگ ها سنتی به سایت موزیک باران مراجعه نمایید.

نمونه ای از یک قطعه موسیقی در سامانه سه گاه: حجم: رسوایی زمان – آهنگساز: همایون خرم – خواننده: علیرضا قربانی

تجهیزات برش

این دستگاه برای افراد سحرخیز طراحی شده است. اگر به موسیقی سنتی علاقه دارید، پیشنهاد می کنیم صبح که از خواب بیدار می شوید و احساس خستگی می کنید، به موسیقی ساخته شده در دستگاه چهارگاه گوش دهید تا انرژی خود را افزایش دهید.

Imena uglova quadrougaonog su system: عوض، پیشزنگوله، نغمه، کریمه، مویه، زنگ شتر، زابل، بت نگار، فرود، حصار، مخالف، حاجی حسنی، مقلوب، نغمه، حزین، هادی، پهلوی، راجس، ای، مارجین متن، بوجا شهر آشوب.

آهنگ چهارگاه: ترانه های چهارگاه معمولاً زنده و قدرتمند هستند و برای سبک حماسی مناسب می دانند. در مقایسه با سازهای شور و سه گاه که لحظات آرام و متعادلی دارند و حرکات در آنها مانند یک غزل عاشقانه است.

نمونه ای از موسیقی از سبک چهارگا: آهنگ معروف کسایی به نام سلام که در آلبوم صبحگاهی علیزاده اجرا شده نمونه خوبی از موسیقی ایرانی از سبک چهارگا است که احتمالاً بسیاری آن را شنیده اند. یا حداقل این آهنگ را شنیده اید. آن ریتم هنوز در ذهنم می ماند.
اسم دستگاه موسیقی قدیمی چیست؟
دستگاه همایون

دستگاه همایون از دستگاه داشی هم غم انگیزتر است! همانطور که از نام این ساز پیداست، آهنگ ها حسی اصیل، سلطنتی و با وقار دارند. همچنین آهنگ‌ها و تصنیف‌های زیادی از این ساز در نقاط مختلف ایران خوانده می‌شود که حتی نمونه‌ای از این ساز را می‌توان موسیقی جورکنایی دانست.

جننگ-جننگ ساکا کانگوا سیستم همایونکو هو: چکوک، بیداد، نداود، اشاک، باوی، ابولچاب، رواندی، موره، لیلی لان مجنون، تارج، نوروز عرب، نفیر، فرنگ، زابل، بیت عجم، آرال، دینساری، شوستری، شوستری. . ، موالیان، بختیاری، مولاف، دلنواز، جامهدران، نیریز، صوفی نامه.

آهنگ های دستگاه همایون: آواز شوشتری و آواز اصفهان بیات در این سامانه گنجانده شده است. روح الله خالقی ترانه همایون را اینگونه توصیف کرد: باشکوه، مجلل و آرام، در عین حال کاربردی و زیبا، شیک و زیبا.

نمونه ای از موسیقی در ساز همایون: آهنگ: باد گریان (همایون شوشیری) – آهنگساز: محمدجواد ضرابیان – خواننده: همایون شزاریان.

دستگاه ماهواره ای

این آهنگ برخلاف آهنگ همایون دارای آهنگ های مفرح و جالب و سرشار از شور زندگی است. آهنگ های موجود در دستگاه شما مطمئناً احساس خوبی به شما می دهند و به شما آرامش می دهند. بنابراین اگر دوست دارید به آهنگ هایی گوش دهید که در هنگام غم و اندوه شما را تشویق می کند، آهنگ های ماهور دستگاهی را گوش دهید.

اسامی گوشه های منظومه محوری عبارتند از: ایمان، خوله، مقدمه، آپا، آپا، مجلس افروز، دخلی، خسروانی، خاوران، ترابانی، نشابورک، طوسی، مرادخانی، فیلی، حصار ماهور، زرافکند، نرز، توتا، عراق. . ، هجین، کریمه، جنگل، راک هندی، راک کشمیر، صخره عبدالله، صخره کاریشما، صخره سفیر، مثنوی، سکینما.

صدای ماهور: صدای ماهور حس «شجاعت، شادی و امید» دارد. آهنگ های ماهور به عنوان “زیبا” توصیف شده است که خواننده می تواند آنها را اجرا کند. اما داریوش صافوت از فرامرز پایور گزارش می دهد که گوشه هایی از ماهور نیز فضای ناامیدی و رنجی دارد.

موزیک کنتو سپتنگ دینا گایا مهر: مردود سحر – آهنگساز: مرتضی نیدبود – ترانه سرا: محمدرضا سجریان

دستگاه نوا

اگر بخواهیم این دستگاه را به زبان ساده تعریف کنیم باید بگوییم که دستگاه نوا نه خیلی خوشحال است و نه خیلی غمگین. از نظر کوک این ساز شباهت زیادی به ساز شور دارد اما چرخش های ملودی با ساز شور تفاوت اساسی دارد. این ساز بسیار معنوی و عمیق توضیح داده شده است.

قیمت محصولات نوا: آمادها، کاریشما، گردانیه، بیات رجه، اشک، محیر، حزین، زنگوله، نهفت، گوش، آشیران، نیشابورک، آی رک، مجلسی، خجسته، حسینی، بوسلیک، رهوی، آواز ناریزقوی، آواز.

آهنگ سازي نيروي دريايي: داريوش تالاي نيز بر اساس تحقيقات خود گفته است كه با ادب مي توان ساز نوا را در گروه صداي ساده قرار داد. اگرچه دشتی معمولاً سنگین‌تر است، اما ساز نوا با سازهای دیگر متفاوت است. این وسیله حالت آرامش و آسایش را القا می کند و عرفانی نیز محسوب می شود.

نمونه ای از یک آهنگ موسیقی در دستگاه نوا: آهنگ: چرا رفتی آنجا؟ – آهنگساز: تهموس پورناظری – خواننده: همایون شجریان

دکمه بازگشت به بالا