جامعه

ضرورت‌هایی برای بهداشت روان سالمندان

در اساسنامه سازمان جهانی بهداشت، سلامت به معنای وضعیت رفاه کلی جسمی، روانی و اجتماعی است. از آنجایی که حفظ سلامت روان در سالمندان امری بسیار مهم و اساسی است، در این راستا سالمندان باید ضرورت های دستیابی به سلامت روان را مد نظر قرار دهند.

به گزارش آپارات نیوز، پیری مرحله ای از زندگی است که در آن فرد می تواند تجربیات خود را به نسل های دیگر منتقل کند. سن با خرد مرتبط است و بسیاری از سالمندان توانایی های شناختی و فیزیکی خود را تا حد قابل توجهی حفظ می کنند.

اگرچه زوال طبیعی اندام ها و اندام های بدن با افزایش سن باعث تغییر در ظاهر و افزایش میزان بیماری های جسمی می شود، اما اگر فرد به ورزش منظم، رژیم غذایی سالم، استراحت کافی، مراقبت های پزشکی پیشگیرانه، فعالیت های مذهبی و … توجه کافی داشته باشد. روابط اجتماعی، در سنین بالا از سلامت جسمی، روانی و اجتماعی برخوردار خواهد بود.

فرقی نمی کند که در چه سنی باشد، بلکه کافی است بیشتر مراقب سلامتی او باشد تا در سال های آخر زندگی سالم تر و فعال تر باشد. البته سلامتی محدود به بدن نیست; سلامت جسمانی در سالمندان کلید سلامت روان است و سلامت روان در دوران سالمندی به شدت به نحوه برخورد بدن با تغییرات در این دوران بستگی دارد.

سازمان بهداشت جهانی که هدف آن دستیابی به بالاترین سطح ممکن سلامت برای همه مردم جهان است، در منشور خود تعریف سلامت را اینگونه بیان می کند: «سلامت به معنای رفاه کامل جسمی، روانی و اجتماعی است، نه فقط نبودن بیماری یا ضعف».

بر اساس این تعریف، فردی از سلامت روان برخوردار است که «توانایی های خود را بشناسد، بتواند استرس های روزانه را مدیریت کند و به نحوی مفید و مؤثر در جامعه مشارکت و فعالیت کند».

برای سلامت روان ضروری است

برای داشتن سلامت روانی بهتر است چند کار را انجام دهید و از برخی کارها اجتناب کنید:

از سیگار کشیدن، لوله آب و مواد مخدر خودداری کنید.

به تحرک و ورزش کافی توجه کنید.

تغذیه مناسب داشته باشید.

ارتباطات اجتماعی خوبی برقرار کنید.

استرس خود را کاهش دهید.

هیچ دارویی را خودسرانه مصرف نکنید.

نکات مفید برای سلامت روان در سالمندان

استراحت کافی؛ خواب و استراحت کافی به حفظ آرامش ذهن شما کمک می کند. سعی کنید 7 تا 8 ساعت در شبانه روز بخوابید. علاوه بر خواب شبانه، چرت زدن 30 تا 40 دقیقه ای نیز برای آرامش و افزایش انرژی مفید است.

فعالیت بدنی

ورزش منظم فواید زیادی برای بدن دارد و باعث کاهش بیماری های مزمن مانند تصلب شرایین، فشار خون، چربی خون و … می شود. فعالیت بدنی منظم و ملایم مانند 30 دقیقه پیاده روی روزانه باعث کاهش بیماری های قلبی عروقی و کاهش ابتلا به پوکی استخوان می شود. عملکرد دستگاه تنفسی را بهبود می بخشد، جریان خون را بهبود می بخشد، وزن و تناسب اندام ایده آل را حفظ می کند و در نهایت آرامش جسمی و روحی را احساس می کند. می شود.

تمرینات ذهنی را فراموش نکنید

اضطراب، استرس و فشار در زندگی پرمشغله امروز می تواند باعث مشکلات حافظه و تمرکز شود. برای جلوگیری از اضطراب، می توانید با حل انواع جدول و پازل ذهن خود را درگیر کنید.

فعالیت هایی که همزمان مغز و دست ها را درگیر می کنند، مانند شطرنج، بسیار مفید هستند. با مطالعه کتاب های مفید و متنوع، دانش عمومی خود را افزایش دهید. برای فرزندان و نوه های خود داستان بخوانید و به آنها کمک کنید تکالیف خود را حل کنند. با مطالعه مداوم ذهن خود را سالم نگه دارید. در صورت امکان در کلاس های مختلف ثبت نام کنید. کار با کامپیوتر و گوشی های هوشمند را یاد بگیرید و با دوستان و آشنایان خود در تماس باشید.

در فعالیت های اجتماعی مختلف شرکت کنید

حفظ روابط اجتماعی؛ حمایت از روابط اجتماعی با دوستان، خانواده، بستگان و همکاران به حفظ سلامت روان کمک می کند. آنها علائم آلزایمر را نشان می دهند، بنابراین توصیه می شود افراد مسن این ترکیبات را حفظ کنند. فعالیت های اجتماعی داوطلبانه و مشارکت در گروه های مختلف کمک زیادی به سلامت روان سالمندان می کند.

روابط اجتماعی خود را تا حد امکان حفظ کنید، زیرا انزوا افراد را در برابر افسردگی آسیب پذیرتر می کند.

سلامت جسمانی خود را به طور منظم با مراجعه به پزشک بررسی کنید.

سیگار و الکل را فراموش کنید.

رژیم غذایی مناسب داشته باشید؛ کاهش مصرف نمک و عدم مصرف چربی های جامد، حفظ وزن سالم، استفاده از تمامی گروه های غذایی به ویژه میوه ها و سبزیجات تازه و لبنیات نقش موثری در حفظ سلامت سالمندان دارد.

از علائم افسردگی و اضطراب آگاه باشید؛ احساس بد خلقی، کاهش انرژی، کاهش لذت از فعالیت های روزانه، احساس گناه، احساس بی ارزشی، تنهایی، اضطراب و اضطراب، کاهش خواب و اشتها و کاهش وزن حتما شکایات جسمی مختلف را با روانپزشک در میان بگذارید.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا