وزن قالب بتن ورق فولاد مبارکه با فولاد غرب تفاوت دارد؟

ورق فلزی و انواع آن

فولاد یک آلیاژ آهن با خواص شیمیایی و فیزیکی افزایش یافته است. رایج ترین فولادهای یافت شده بین ۰.۲٪ تا ۲.۱۵٪ کربن آلیاژ می شوند. برخی از فولادها را می توان یافت که با مواد دیگری مانند تنگستن، کروم، وانادیم و منگنز آلیاژ شده اند.

فولاد از زمان های قدیم مورد استفاده قرار می گرفت، اما تا اواسط قرن نوزدهم یعنی زمانی که بسمر اختراع شد، به طور ناکارآمد و گران قیمت تولید می شد. فولاد از زمان اختراع بسمر به بعد، در انواع مختلف درجات و ترکیبات شیمیایی موجود است.

فرق واقعی بین فولادها زمانی رخ می دهد که عنصرهای اضافی با آن ترکیب شوند. دوام و استحکام فولاد توسط عناصری مانند منگنز و فسفر که در فرمولاسیون آن وارد می‌شوند تعیین می‌شود و این چیزی است که خواص را برای کاربردهای خاص تعیین می‌کند. بنابراین اگر می‌خواهید بدانید از چه نوع فولادی برای چه کارهایی استفاده می شود، باید نسبت به ساختار شیمیایی و خواص فیزیکی فولاد که به چهار دسته اصلی تقسیم می‌شوند، آگاه باشید.

انواع فولاد

  • فولاد کربن: دارای روکش مات است و به خوردگی حساس است. به طور کلی، سه نوع فولاد کربن وجود دارد: فولاد کم کربن، متوسط کربن و پرکربن، با محتوای کم حدود ۰.۳۰٪ کربن، متوسط ۰.۶۰٪ و بالا ۱.۵٪.
  • آنها فوق العاده قوی هستند، به همین دلیل است که اغلب برای ساخت وسایلی مانند چاقو، سیم های فشار قوی، قطعات خودرو و سایر موارد مشابه استفاده می شوند. حدود ۹۰ درصد از کل تولید فولاد را فولادهای کربنی تشکیل می دهند.
  • فولاد آلیاژی: فولادهای آلیاژی مخلوطی از فلزات مختلف همچون نیکل، مس و آلومینیوم هستند. اینها معمولاً ارزان‌تر و البته مقاوم‌تر در برابر خوردگی هستند که برای برخی از قطعات ماشین، خطهای لوله، بدنه کشتی و پروژه‌های مکانیکی ترجیح داده می‌شوند. بنابراین خواص مکانیکی فولادهای آلیاژی به غلظت عناصر موجود در آنها بستگی دارد.
  • فولاد ابزار: فولاد ابزار سخت و مقاوم در برابر حرارت و خراش شناخته شده است. این نام به این دلیل است که از آنها برای ساخت ابزارهای فلزی مانند چکش استفاده می شود. آنها از چیزهایی مانند کبالت، مولیبدن و تنگستن تشکیل شده اند و به همین دلیل است که فولاد ابزار دارای دوام پیشرفته و مقاوم پذیر در برابر حرارت است.
  • فولاد ضد زنگ: آخرین اما نه کم اهمیت ترین است. فولادهای ضد زنگ احیانا شناخته شده ترین نوع در بازار امروز هستند. این فولادها صیقلی و روشن هستند و معمولاً حاوی حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد کروم هستند که عنصر اصلی آلیاژی آنهاست. این ترکیب باعث می شود فولاد در مقابل خوردگی مقاوم باشد و به راحتی به اشکال مختلف تبدیل شود. به دلیل سهولت استفاده، انعطاف‌پذیری و کیفیت، فولادهای ضد زنگ می‌توانند در تجهیزات جراحی، لوازم خانگی، کارد و چنگال و حتی به عنوان پوشش بیرونی ساختمان‌های تجاری، صنعتی استفاده شوند.

مقایسه انواع ورق‌های مختلف فولادی

ورق‌های گوناگونی با جنس پایه‌ی فولاد تولید می‌شوند و به دست مشتریان می‌رسند. اگر بخواهیم همه‌ی ورق‌های فولادی موجود در بازار را بررسی و مقایسه کنیم، مقالات زیادی را باید به این موضوع اختصاص دهیم. قصد ما این است که ابتدا دو ورق پایه، یعنی ورق‌های گرم و روغنی را معرفی کنیم، سپس به سراغ بررسی تفاوت سایر ورق‌ها با یکدیگر برویم.

ورق سیاه

ورق سیاه به روش نورد گرم و توسط حرارت‌دهیِ بسیار زیاد تولید می‌شود. این ورق در صنعت‌های متفاوتی کاربرد دارد و بر اساس ویژگی‌های منحصر به فردش، بسیار هم پُرطرفدار است. به سبب این که در فرآیند تولید ورق سیاه، حرارت و دوده‌های زیادی به ورق داده می‌شود، رنگی مات روی ورق به جا می‌ماند؛ به همین دلیل، این ورق با نام «ورق سیاه» معروف شده است.

ویژگی‌های فنی ورق سیاه:

ورق سیاه با یک بازه‌ی ضخامت بسیار گسترده به بازار عرضه می‌شود. طول این ورق هم به سبب عرضه به صورت رولی، بسیار متفاوت و گوناگون است.

وزن قالب بتن ورق فولاد مبارکه با فولاد غرب تفاوت دارد؟

کاربرد ورق سیاه:

ورق سیاه در استانداردها و ابعاد گوناگونی تولید و عرضه می‌شود؛ هر مدل از این ورق، در قسمت‌های خاصی از صنعت کاربرد دارد. مثلاً، در ساخت انواع تانکر یا ساخت سیلندرهای ماشین‌ها از این ورق استفاده می‌شود. همچنین از ورق سیاه، در صنایع پتروشیمی هم بهره می‌برند.

جهت مشاهدده جدول وزن قالب بتن اینجا کلیک کنید

مقایسه ورق سیاه با ورق‌های دیگر:

حالا که مشخصات کلی این ورق را بررسی کردیم، امکان مقایسه‌ی آن با ورق‌های دیگر، ساده‌تر است.

ورق سیاه از نظر ظاهری کاملاً با ورق‌های روغنی یا ورق‌های فلزی دیگر، مانند گالوانیزه، آجدار و رنگی متفاوت است. در مورد تفاوت ورق سیاه با ورق گالوانیزه باید بگوییم که بیشترین کاربرد ورق‌های گالوانیزه در تولید محصولاتی مانند لوله، پروفیل و قوطی گالوانیزه است. در حالی که ورق سیاه معمولا در ساخت انواع ابزار آلات، ساخت قطعات کلیدی خودرو و تولید انواع مخازن سوخت، کاربرد دارد.

دکمه بازگشت به بالا