جامعه

آغاز واکسیناسیون کرونا در کشور از سه‌شنبه / ICU بیمارستان‌ها در اولویت اول

آغاز واکسیناسیون کرونا در کشور از سه‌شنبه / ICU بیمارستان‌ها در اولویت اول

وزیر بهداشت تأکید کرد که ما در حال تزریق واکسن معتبر و قابل اعتمادی به مردم هستیم و همچنین از آغاز واکسیناسیون کرونا در کشور با اولویت کادر پزشکی خبر داد.

به گزارش آپارات نیوز ، دکتر سعید نمکی در مراسم رونمایی از آزمایش بالینی آزمایشگاه سرم و واکسن رازی (واکسن رازی کو پارس) درباره شروع واکسیناسیون تاج گفت: بیایید شروع کنیم. بر این اساس ، ما منابع مختلفی را ارزیابی کردیم و سعی کردیم سالم ترین و کم خطرترین منابع را انتخاب کنیم. امروزه ، این واکسن به کالایی سیاسی تبدیل شده است که برای تحت فشار قرار دادن کشورهایی که با برخی از قطب های برق مشکل دارند ، مورد استفاده قرار می گیرد.

آنها به ما حمله کردند ، اما ما صبور بودیم

وی افزود: “واکسنی که انتخاب کردیم از سبد کالوکس است که حاوی واکسن های چینی ، استرازنکا و غیره نیز می باشد. حاوی آنچه که ما به آن خواهیم رسید. ما فکر کردیم که 16.8 میلیون دوز واکسن Cox برای گروه آسیب پذیر ما مناسب نیست. زیرا برای هشت میلیون و 400 هزار نفر استفاده خواهد شد. به همین دلیل ، ما قبل از ورود واکسن خود ، واکسن های دیگری را از کشورهای مختلف ارزیابی کردیم که یکی از آنها مجموعه اسپوتنیک روسی بود. روزهای اول خیلی حمله کردیم اما صبور بودیم. زیرا قصد ما وفادار بودن و سرزنش و خوشحالی است که تنبلی در راه ما صدمه می زند.

نمکی گفت: “ما صبور بودیم و دیدیم که امروز آمریکایی ها می خواهند واکسن بزنند.” وقتی مشخص شد که استرازنکا در گروه های بالای 55 سال به اندازه کافی ایمن نیست ، برای تزریق دوز و دوز تقویت کننده استرازنکا به اسپوتنیک مراجعه کرد و اروپایی ها داوطلبانه واکسن را ثبت و خریداری کردند.

ما واکسن های معتبر و قابل اعتمادی را به انسان تزریق می کنیم

او گفت: ما اولین کشوری بودیم که درباره این واکسن مذاکره کردیم ، اما می خواستیم پانزدهمین کشوری باشیم که این واکسن را خریداری می کند. از آنجا که ما دو اصل داشتیم ، اول اینکه مرحله واکسن باید سه مطالعه انسانی را پشت سر بگذارد ، در حالی که کشورهای همسایه که در مورد واکسیناسیون صحبت می کردند مرحله آزمایش بالینی را شروع کردند ، اما ما می خواستیم همه آزمایشات از مرزها عبور کنند. شرط دوم این بود که پنج یا شش کشور معتبر باید این واکسن را ثبت کرده و آن را تزریق کنند تا مطمئن باشیم که یک واکسن معتبر و قابل اعتماد به مردم تزریق خواهیم کرد.

واکسیناسیون کرونا از روز سه شنبه در کشور آغاز می شود
اعلام اولویت های تزریق

وی گفت: از روز سه شنبه ، اولین گروه هدف ما که در سند واکسیناسیون مصوب ستاد ملی است ، که گروه پیشرو در دفاع از سلامت است ، واکسیناسیون آنها را آغاز می کنیم که شامل افرادی است که در ECU کار می کنند. پس از آن ، ما گام به گام به سایر متخصصان بهداشت ، گروه های آسیب پذیر در خانه سالمندان ، افراد مسن بالای 65 سال و غیره خواهیم رفت. صبح روز سه شنبه ، واکسیناسیون گروه های هدف را شروع می کنیم ، گروهی که هم اکنون با همکاران خود در ECU کار می کنند.

وزیر بهداشت ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران در دولت کرونا با لطف خدا و با همدلی و هماهنگی مانند سایر بحران های ملی درخشید. اگرچه در دنیا شیوع جدی بیماری داریم و کشورهایی که زیرساخت های اقتصادی و بهداشتی بالایی دارند در باتلاق های تاج گیر افتاده اند و روزانه مرگ بیش از 1000 نفر را تجربه می کنند ، اما جمهوری اسلامی ایران روزهای آرام تری را تجربه می کند و امیدواریم با ساده سازی مردم و مسئولان ، در دام روزهای سخت جدید نیفتاده ایم.

آینده Covid 19 قابل پیش بینی نیست

وی افزود: یکی از اقدامات در این مدت اتکا به دانش داخلی برای ساخت واکسن بود. واکسن Covid 19 یک واکسن ساده نیست ، همانطور که ویروس Covid 19 پیچیده است ، واکسن نیز پیچیده است. همانطور که آینده Covid 19 خیلی قابل پیش بینی نیست و دنیا با آن می لرزد ، آینده واکسیناسیون برای دنیا کاملاً مشخص نیست و هیچ کس نمی تواند بگوید چند درصد واکسن آینده بیماری Covid_19 را تضمین می کند و نمی تواند اجازه بدهید که جهان در این ورطه باقی می ماند؛ این یک شک و تردید است که در بین همه دانشمندان جهان وجود دارد ، اما واکسن تنها راه حلی است که جهان باید فکر کند.

سه روش تاجگذاری واکسن در ایران

نمکی گفت: در این راستا سیستم عامل های مختلف مورد کاوش قرار گرفته است. ما افتخار می کنیم که به همه این سکوها فکر کرده ایم و من به عنوان یک سرباز کوچک از لحظه اول در خدمت هر یک از این عزیزان هستم. ما برای پوشش دادن واکسن سه راه را طی کردیم. اولین کار این است که به دانش خانواده و مشاغل دانش بنیان و منابع در این کشور اعتماد کنیم. دوم انتقال دانش فنی از خارج به گروه ها و کشورهایی است که با مهربانی رفتار کرده ایم. البته اینگونه نیست که دانشمندان سایر نقاط جهان نخواهند با ما ارتباط برقرار کنند ، گاهی اوقات مردم یک کشور مجبور می شوند در برابر عقاید ظالمانه و انحصارطلبانه فاصله بگیرند.

نمکی گفت: “فاصله ما با دانشمندان آمریکایی و غربی به دلیل رژیم های هژمونیک است که اجازه دوستی و دوستی بین قطب های دانش را نمی دهد.” بنابراین به سراغ افرادی رفتیم که هم دانش داشتند و هم با ما مهربان بودند. انتقال دانش فنی از کوبا ، که ما در زمینه هپاتیت B تجربه کرده ایم ، و در زمینه پنوموکوک در پاستور ، ما این عمل را دنبال می کنیم. همچنین با روسیه که سابقه نسبتاً درخشانی در زمینه تولید واکسن دارد.

وی گفت: روش سوم واردات واکسن از منابع معتبر بود تا قبل از تولید واکسن در کشورمان بتوانیم از آنها استفاده کنیم.

پیش برو

تحریریه آپارات نیوز

خبرنگار اقتصادی با تحلیل تأثیرات تجارت جهانی و تغییرات سیاست‌های تجاری.
دکمه بازگشت به بالا