جامعه

از لزوم بازنگری در تقسیم بندی های مناطق تهران تا انتقاد از مشکل سد معبر در منطقه ۴

از لزوم بازنگری در تقسیم بندی های مناطق تهران تا انتقاد از مشکل سد معبر در منطقه ۴

اعضای شورای شهر تهران پس از استماع گزارش شهردار منطقه ۴ انتقادات، سوالات و پیشنهادات خود را مطرح کردند.

به گزارش آپارات نیوز، علی اصغر کمالی زاده شهردار منطقه ۴ در یکصد و شصت و هفتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران ضمن ارائه گزارشی از وضعیت منطقه با اشاره به مشکلات حقوقی مجموعه شهربانو و صدور رأی در دادگاه به نفع شهرداری برای بهره برداری از رستوران در این مجموعه، گفت: در یاور شهر ۹ نسبت به تأمین آب شرب و جمع آوری پسماند علیرغم اینکه جزء وظایف ما نبود اقدام کردیم.

وی با بیان اینکه در سال ۱۳۹۵ زمینی به متراژ ۱۰ هزار متر مربع از اراضی ملی به خیریه وحدت اختصاص یافته است، افزود: با توجه به اینکه زمین مورد نظر از اراضی ملی است و در اختیار شهرداری نیست، از طریق سازمان املاک، زمین دیگری را به این خیریه تحویل خواهیم داد.

کمالی زاده با بیان اینکه پنج میلیارد تومان اعتبار برای مسقف سازی پایانه رسالت در نظر گرفته ایم و ما موارد را دنبال می کنیم تا نهایتا در سال آینده، این طرح به بهره برداری برسد، ادامه داد: محله گلشن در منطقه چهار محله ای خاص از بافت فرسوده است و جوی های آب موجود رواناب ها را جابجا نمی کنند و فاضلاب نیز به آن منتقل می شود که ۲۰ جوی را به کانال تبدیل خواهیم کرد تا مشکل آن حل شود.

شهردار منطقه چهار اظهار کرد: در گذشته ۱۷۲ کارگر و ۳۲ ماشین تخصصی از منطقه کاهش یافت و امروز یکهزار کارگر و ۱۵۰ ماشین تخصصی برای رفت و روب داریم، افزود: امروز منطقه چهار یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارد و نسبت به سال ۹۷ تعداد کارگران و ماشین آلات تخصصی ۲۰ درصد کاهش یافته است و امیدواریم بتوانیم با افزایش تعداد ماشین آلات، شاهد ارتقاء وضعیت نظافت و رفت و روب منطقه باشیم.

به گزارش آپارات نیوز، در ادامه اعضای شورای شهر تهران پس از استماع گزارش شهردار منطقه ۴ انتقادات سوالات و پیشنهادات خود را مطرح کردند که در همین راستا مهدی اقراریان رئیس کمیته حقوقی شورا با بیان اینکه معاونتی به نام هماهنگی امور مناطق در شهرداری وجود دارد، گفت: اگر از این پس شهرداران مناطق در صحن حاضر شدند، معاون امور مناطق نیز حضور یابد و تذکرات اعضا را بشنود.

وی ادامه داد: از زمان انتصاب، معاون هماهنگی امور مناطق هنوز در صحن حضور نیافته است و برخی عزیزان علاقمند نیستند که با اعضای شورا در ارتباط باشند و تذکرات به مذاق آنها خوش نمی آید.

این عضو شورای شهر تهران با طرح این پرسش که تقسیم بندی ها در مناطق بر چه مبنایی صورت گرفته است؟ یادآور شد: اینکه تهران باید ۲۲ منطقه داشته باشد، چه دلیلی دارد و آیا نمی تواند ۲۵ منطقه داشته باشد؟ با وسعت مناطقی همچون منطقه چهار چالش هایی برای شهردار ایجاد می شود؛ لذا تقاضا داریم که کمیسیون شهرسازی نوعی بازنگری در این زمینه داشته باشد.

مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز با اشاره به ناهمگونی بافت ها در منطقه ۲ و ۴ گفت: می توانستیم مشکلاتی را برطرف کنیم اما بحث درآمد نیز وجود داشت و اگر به منطقه ای دیگر واگذار می شد درآمد مناطق تحت تأثیر قرار می گرفت.

آقامیری رئیس کمیته عمران شورای شهر نیز در واکنش به این گزارش با اشاره به وضعیت محله گلشن، اظهار کرد: وضعیت به گونه ای است که نیروی انتظامی نیز جسارت حضور در منطقه را ندارد و از سویی دیگر سد معبر تا میدان رهبر را شاهد هستیم و احداث رفیوژ نیز مشکل ساز شده است.

وی افزود: تجمع معتادان در پارک محله گلشن و تبدیل شدن پارک میدان رهبر به فضایی برای دست فروشان از دیگر مشکلات این منطقه است که شهروندان از این موضوع ناراضی هستند.

ناصر امانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران نیز گفت: قرار بر این شده که در ترکیب و تعداد مناطق تهران بازنگری شود؛ منطقه چهار هم بزرگترین منطقه و پرجمعیت ترین منطقه است و بیشترین سرانه فضای سبز و معابر و محلات در این منطقه قرار گرفته است. وظایف اصلی مناطق شامل رفع سد معبر و نظافت و نگهداشت معابر عملیاتی نمی شود و علت آن بزرگ بودن منطقه است.

وی با اشاره به اینکه هیچ یک از مناطق به اندازه منطقه چهار مشکل سد معبر را ندارند گفت: می توان منطقه چهار را به ۲ یا حتی ۳ منطقه تبدیل کرد که نیاز به تجدید نظر اساسی دارد.

انتهای پیام

نویسنده تحریریه مقالات اجتماعی

تحقیقگر جامعه‌شناسی با تجربه در مطالعه تمدن‌ها و ارتباطات بین فرهنگ‌ها.
دکمه بازگشت به بالا