جامعه

افزایش فوتی‌های تب کریمه کنگو به ۵ نفر / توصیه‌های چند باره وزارت بهداشت

افزایش فوتی‌های تب کریمه کنگو به ۵ نفر / توصیه‌های چند باره وزارت بهداشت

رئیس اداره مدیریت بیماری های قابل انتقال بین انسان و دام وزارت بهداشت با اشاره به افزایش آمار مبتلایان و تلفات ناشی از تب کریمه کنگو در کشور، بار دیگر بر ذبح بهداشتی دام و رعایت کامل آن تاکید کرد. پخت گوشت حیوانات برای مصرف

دکتر بهزاد امیری در گفت وگو با آپارات نیوز. وی در خصوص آخرین آمار ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو در کشور گفت: از ابتدای امسال تا نهم تیرماه 57 نفر به این بیماری مبتلا شدند که از این تعداد 5 نفر فوت کردند.

وی با اشاره به اینکه تب کریمه کنگو یکی از بیماری های مشترک بین انسان و دام است، افزود: خوشبختانه بعد از عید قربان در روزهای اخیر افزایش ناگهانی موارد این بیماری در عدم مواجهه نداشته ایم و روند شناسایی بیماران مشابه الگویی است که ما از ابتدای سال داشته ایم.” ، به صورت تک همسری ادامه می یابد.

وی با اشاره به اینکه سه راه انتقال این بیماری وجود دارد، گفت: اول اینکه از طریق گزش کنه است که یا خود کنه می تواند فرد را گاز بگیرد یا کنه روی بدن باشد و فرد آگاهانه آن را له کند. یا ناآگاهانه راه بعدی انتقال از طریق خون و مایعات و ترشحات دام آلوده به انسان است که در هنگام ذبح دام یا انتقال روده و احشاء دام اتفاق می افتد. البته اگر انسان گوشت و کله پاچه حیوانی را خام یا نیم پز بخورد، احتمال ابتلا به این بیماری وجود دارد. راه سوم انتقال از بیمار آلوده به افراد دیگر است.

وی تاکید کرد: گوشت قصابی قبل از مصرف باید حداقل به مدت 24 ساعت در یخچال با دمای 4 درجه سانتیگراد نگهداری شود و جگر و سایر احشاء و روده دام پس از 48 ساعت نگهداری در دمای 4 درجه سانتیگراد قابل مصرف است.

امیری به مردم توصیه کرد: خرید دام بهتر است از بازارهای مجاز عرضه دام؛ زیرا این مراکز زیر نظر سازمان دامپزشکی هستند. کشتار دام باید حتما در کشتارگاه ها انجام شود زیرا در تمامی کشتارگاه های مجاز دام دامپزشک حضور دارند و قبل و بعد از کشتار دام ها را معاینه می کنند. برخی از انواع بیماری ها در حیوانات مانند CCHF علائم خاصی ندارند و فقط دامپزشکان و متخصصان بهداشت می توانند آنها را تشخیص دهند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا