جامعه

بازنگری طرح تفصیلی شهر تهران با رویکرد شهر ایرانی_اسلامی

بازنگری طرح تفصیلی شهر تهران با رویکرد شهر ایرانی_اسلامی

سرپرست معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران با تاکید بر لزوم بازنگری در طرح تفصیلی شهر تهران گفت: این طرح با رویکرد شهری ایرانی – اسلامی در دستور کار قرار می گیرد.

به گزارش آپارات نیوز و بر اساس اعلام روابط عمومی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران؛ حمیدرضا صارمی در حاشیه چهارمین برنامه خدمات شهری شهرداری تهران در خصوص بازدید از منطقه 3 با اشاره به کمبود پارکینگ در سطح شهر تهران گفت: یکی از هزاران معضل شهر تهران که عواقب فراوانی دارد و زیر پا گذاشته است. حقوق شهروندی.” ، آیا مشکل کمبود پارکینگ است. این معضل مربوط به دیروز و امروز نیست، تهران سال هاست که با این معضل دست و پنجه نرم می کند و متاسفانه سیاست های متناقضی که در سال های اخیر در این زمینه اجرا شده نه تنها در حل این مشکل موفق نبوده، بلکه دامن زده است. تا حدودی به حدی است که امروزه مشکلات پارکینگ هم برای بازدیدکنندگان از مراکز کار و فعالیت شهر و هم برای ساکنین به یک بحران جدی تبدیل شده و گاه منجر به افزایش ترافیک و ازدحام در جاده ها و خیابان ها می شود.

سرپرست معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران گفت: منطقه 3 نیز یکی از مناطقی است که در آن تمرکز مراکز اداری، درمانی و تجاری فراوان است و همین امر کمبود پارکینگ را تشدید کرده و بی نظمی در منطقه ایجاد کرده است. البته منطقه 3 فقط یک مثال است. یکی از مناطق و محله هایی است که با این معضل دست و پنجه نرم می کند و باید گفت که شاهد سونامی خودروها در محله های شهر هستیم که در کنار ترافیک و آلودگی هوا، نبود پارکینگ، آسایش شهروندان را سلب کرده است. . برای رفع این موضوع باید مدیریت خردمندانه پارکینگ حاشیه ای با اولویت ساکنان و استفاده از فناوری اطلاعات به صورت جمعی توسط معاونت حمل و نقل و شهرسازی در دستور کار قرار گیرد.

وی افزود: پیروی از رویکرد صحیح، تدوین معیارهای صحیح و استفاده از ابزارهای موثر در این زمینه گامی بلند در جهت رفع مشکلات موجود است. از این رو معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران سعی کرده است در این زمینه مطالعاتی در خصوص آسیب شناسی و بازنگری در قوانین پارکینگ کاربری های شهر تهران انجام دهد و در این راستا مطالعاتی با عنوان بررسی ضوابط پارکینگ در کلانشهر تهران انجام شود. گزارش داد که نظر شورای عالی حمل و نقل و ترافیک را برای ارائه به دیوان عالی شهرسازی و معماری ایران می خواهد.

تهیه طرح جدید بومی توسط ده ونک

سرپرست معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران در ادامه سخنان خود به طرح محلی ده ونک اشاره کرد و گفت: ده ونک یکی از قدیمی ترین روستاهای اطراف تهران بود که با گسترش شهر، این روستای زیبا تبدیل به یکی از روستاهای قدیمی شهر تهران شد. محله های تهران با توجه به شرایط خاص این محله، تدوین طرح ویژه و تعیین مساحت فضای سبز برای آن و همچنین نبود سند برای برخی املاک، طی دهه ها ساخت و ساز چندانی در این محله صورت نگرفت. ده ونک هم اکنون یکی از محله های فرسوده تهران است و فرسودگی این محله و خروج اهالی آن باعث بروز آسیب های اجتماعی و نوعی ناآرامی در این محله شده است.

صارمی ادامه داد: طرح تفصیلی که در گذشته برای ده ونک تهیه شده بود به دلیل عدم تطابق با نیاز ساکنان و عدم امکان سنجی در حال بازنگری است و اخیراً سازمان نوسازی با کمک اداره عمران محله و مشارکت ذینفعان در تهیه محلی در حال بازنگری است. طرح برنامه جدید و توسعه این محله وارد عمل شد.طرح قبلی ده ونک با مداخله و مالکیت گسترده تهیه و تصویب شد که عملاً امکان سنجی آن را به میزان قابل توجهی کاهش داد. آنها شکایت کردند که دادگاه نیز با استعلام از شورای نگهبان اعلام کرد. که حقوق افراد در پروژه نباید تضییع شود و بر این اساس آن را رد کرد. این موضوع در حال حاضر در حال بررسی است و به طور کلی تهیه بررسی این طرح با در نظر گرفتن تمامی جوانب و جوانب در مرحله نهایی است. مرحله مطالعه

وی افزود: با توجه به ارزش ده ونک و اهمیت فضای باز با ارزش های تاریخی و بوم شناختی این محله، یکی از رویکردهای ما کاهش تعارضات و چالش های این محل برای استفاده از رویکرد انتقال حقوق توسعه است. . . ” در واقع، انتقال حق توسعه ابزاری مکمل برای تشویق توسعه در مناطق مناسب توسعه و جلوگیری از توسعه بیشتر در کشورها و مناطق دارای ارزش شهری است.

بررسی طرح تفصیلی تهران با رویکرد شهر ایرانی – اسلامی

وی همچنین بر لزوم بازنگری در طرح تفصیلی شهر تهران بر اساس منویات مقام معظم رهبری، ابلاغیه گام دوم انقلاب اسلامی، ضوابط برنامه توسعه، سند توسعه علمی و سیاست شهردار تهران، تاکید کرد. گفت: همانطور که در طرح بر طرح جامع شهر تهران تاکید شده بود، طرح تفصیلی باید هر 5 سال یکبار بازنگری و بازنگری شود، اما با گذشت حدود 10 سال از ابلاغ این طرح، اقدامات جامعی انجام نشده است. هنوز در این مسیر در برنامه پنج ساله سوم این بررسی باید تا پایان سال سوم برنامه انجام شود. در نهایت پیش نویس دستورالعمل بررسی نیز باید تصویب و به کمیسیون ماده 5 ابلاغ شود که هنوز این کار انجام نشده است. .

صارمی گفت: با توجه به بازخوردهای دریافتی از طرح تفصیلی و تغییرات گسترده ای که در شهر تهران رخ داده است، بررسی طرح تفصیلی بر اساس رویکرد شهرسازی ایرانی – اسلامی و توجه به منویات شهر تهران به فرمانده کل (مدظله العالی) نیاز است.» به زودی با تشکیل کارگروه ویژه در معاونت شهرسازی و معماری این مهم را به سرانجام خواهیم رساند.

وی همچنین عمده ترین معایب طرح تفصیلی فعلی را بحث پهنه بندی، کارهای ناتمام، انحراف از طرح و … عنوان کرد.

سرپرست معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران تاکید کرد: البته بازنگری در طرح تفصیلی تهران لزوماً به معنای آماده سازی مجدد طرح تفصیلی نیست، بلکه در ادامه روند تغییرات طرح تفصیلی است؛ این طرح تفصیلی نیز در دستور کار قرار گرفته است. بازنگری در بخش‌های مختلف از جمله نظارت بر طرح تفصیلی تغییرات پهنه‌بندی و کاربری‌ها، بازنگری ضوابط و مقررات (مشابه موارد ذکر شده در اصلاح ضوابط و مقررات پارکینگ) و همچنین تکمیل وظایف باقی‌مانده، تهیه طرح‌های محلی و موضوعی. طرح های مورد نیاز (عنوان سطح سوم اسناد توسعه) و … از اقداماتی است که برای اصلاح طرح تفصیلی انجام خواهد شد.

سرپرست معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران در پایان با اشاره به موضوع تجمیع املاک در منطقه 3 گفت: در صورت کمبود خدمات نمی توان اقدام مناسبی برای رفع آن انجام داد. جبران کند، به عبارت دیگر می تواند اثرات منفی اجتماعی داشته باشد و منجر به کمبود خدمات در محلات شود و لازم است قبل از هر تجمیع، جنبه های کاری و مطالعات عمیق در نظر گرفته شود.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا