دانش و سلامت

تشکیل سالانه ۳۵هزار پرونده پزشکی در کشور/۹ درصد شکایات در حوزه جراحی‌های زیبایی

تشکیل سالانه ۳۵هزار پرونده پزشکی در کشور/۹ درصد شکایات در حوزه جراحی‌های زیبایی

جانشین رئیس پلیس سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه سالانه تقریباً 30 تا 35 هزار پرونده پزشکی در کشور تشکیل می شود ، تعداد شکایات مربوط به جراحی های زیبایی و تخلفات تعرفه ای را توضیح داد.

دکتر. علی فتاحی در گفت وگو با آپارات نیوزوی درباره تعداد شکایات در زمینه جراحی زیبایی گفت: ما سالانه حدود 900 میلیون مراجعه پزشکی در سراسر کشور داریم و افراد به مراکز درمانی سرپایی یا بستری مراجعه می کنند. در نتیجه ، هر ایرانی 10.5 تا 11 بار در سال تحت درمان پزشکی قرار می گیرد.

وی افزود: از این 900 میلیون مراجعه ، موارد تشکیل شده در زمینه های مختلف نزدیک به 30 تا 35 هزار پرونده است.

فتاحی با تأکید بر اینکه در سراسر دنیا همراه با اقدامات پزشکی یک عارضه داریم ، گفت: اکنون این عارضه ؛ این یک عارضه طبیعی یا ناخواسته است که ناشی از درمان است ، یا به دلیل سهل انگاری است. از آنجا که تمایز بین این دو امکان پذیر نیست ، منجر به شکایت می شود.

وی افزود: در کل جهان سه درصد اقدامات پزشکی منجر به شکایت می شود که این یک دهم درصد در ایران است. یعنی یک دهم درصد اقدامات درمانی منجر به شکایت در مناطق مختلف می شود.

معاون سازمان نظام پزشکی گفت: بر این اساس افراد می توانند برای طرح شکایت در این موارد به دادگاه انقلاب ، دادگاه انتظامی برای نظام پزشکی یا سازمان عدالت کیفری یا هر سه پرونده مراجعه کنند. البته 30٪ از شکایات در این زمینه با هم تداخل دارند ، به این معنی که بیمار به هر سه محل مراجعه کرده است.

فتاحی گفت: “نحوه توزیع شکایات با شکایات پزشکی قانونی متفاوت است.” 9٪ از شکایات ما به حوزه زیبایی و ترمیم و اقدامات زیبایی برمی گردد ، اما من فکر می کنم آمار پزشکی قانونی بیش از این است. از آنجا که شخصی که در اثر انجام اعمال زیبایی دچار مشکل شده است ، به احتمال زیاد جبران خسارت و خسارت می کند ، اما احکام ما به دلیل انضباطی و تنبیهی کمتر به دست ما می رسد.

وی درباره احکام مربوط به قصور پزشکی گفت: “احکام به پرونده ، عارضه ای که رخ داده ، عود مجدد عارضه و سابقه پزشک بستگی دارد.” از هشدارها و سرزنش ها تا احکام دائمی از جمله قضاوت هایی است که ما آنها را بیان می کنیم.

وی درباره وضعیت تخلفات تعرفه ای نیز به آپارات نیوز گفت: می توان گفت تقریباً 20 درصد شکایات ما شکایات تعرفه ای است. البته در این سال ها هیچ افزایش شکایتی در زمینه تعرفه ها نداشته ایم و همیشه بین 15 تا 20 درصد شکایات مربوط به شکایات تعرفه ای است.

فتاحی گفت: اگر در زمینه شکایات تعرفه ای به سازمان زندان های دولت مراجعه کنیم ، جریمه مالی برای مجرم در نظر گرفته می شود و آن پزشک یا بیمارستان سه تا چهار برابر جریمه نرخ جریمه می شود. احکام سازمان نظام پزشکی نیز جنبه تنبیهی در این زمینه دارد؛ بسته به جدیت و تکرار موضوع ، هر دو اخطار و توبیخ صادر می شود.

وی گفت: دادگاه های انتظامی سازمان نظام پزشکی در 208 شهر وجود دارد که در آنها سیستم پزشکی داریم و مردم می توانند برای طرح شکایت به آن مراجعه کنند. پرونده ای تشکیل می شود و سپس برای کارشناسی دعوت می شود و در سالن دادگاه قرار می گیرد. اگر مجرم شناخته شویم ، یک برگ اتهام صادر خواهیم کرد. این اتهام سپس به هیئت بدوی رسیدگی می شود ، که متشکل از هیأتی متشکل از 13 عضو است که شامل نمایندگان مختلف پزشکی ، پرستاری ، پزشکی قانونی و حقوقی است و در حضور آنها حکمی صادر می شود.

فتاحی درباره بالاترین میزان شکایت در حوزه پزشکی گفت: در زمینه سرپایی بیشترین شکایت از دندانپزشکی و پزشکان عمومی است و در زمینه بستری شدن در بیمارستان بیشترین شکایت از زنان ، جراحی های ارتوپدی و جراحی است. در زمینه نرخ ها ، شکایات بیشتری نسبت به رشته های زنان ، زایمان و ارتوپدی مطرح می شود.

انتهای پیام

تحریریه آپارات نیوز

خبرنگار اقتصادی با تحلیل تأثیرات تجارت جهانی و تغییرات سیاست‌های تجاری.
دکمه بازگشت به بالا