جامعه

جدال با “کرونا” و چالش‌های پولی “مطب‌ها و بیمارستان‌ها”

معاون وزیر فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی با اشاره به چالش های پولی و هزینه ای در سلامت به دلیل اختلاف با کرونا گفت: “طبق مطالعه سازمان نظام پزشکی به طور کلی در مورد زمینه خدمات سرپایی و سرپایی مناسب خدمات ما به دلیل تاج و در قسمتهای مختلف خدمات پزشکی و بهداشتی هزینه داریم. اکنون بیمه و دولت نیاز به حمایت از برخی از این بیمارستانها دارند تا در صورت مراجعه بسیاری از بیماران مسئولیت آن را بر عهده بگیریم.

در مصاحبه ای با آپارات نیوز ، دکتر محمد جهانگیری وی درباره فعالیت کلینیک های خصوصی و میزان انطباق با پروتکل های بهداشتی در آن گفت: “چندین نکته در زمینه فعالیت کلینیک ها مهم است.” در زمان کرونا ، ما با مقوله ای به نام پیشگیری روبرو هستیم که در مورد شیوع ویروس ، نحوه انتقال آن و نیاز به اصول بهداشتی و پیشگیری توسط همه مردم و اقشار مختلف بحث می کند. لازم به ذکر است که پیشگیری موارد مختلفی را شامل می شود. اولین اصل آن جلوگیری از بیماری ها است. دومین اصل پیشگیری ، درمان بیماری در صورت عفونت و عدم افزایش انتقال است. ما باید قوانین پیشگیری را بدانیم و طبق آن عمل کنیم.

85 درصد از تواریخ به صورت سرپایی درمان می شوند

وی افزود: شیوع بیماری های حاد تنفسی مانند Covid-19 نشان می دهد که دامنه و اهمیت خدمات سرپایی باید زیاد ، منظم ، قابل اعتماد و دارای عملکرد مناسب باشد. زیرا 80 تا 85 درصد افراد مبتلا به بیماری ویروس کرونا قلب بیمارانی هستند که به صورت سرپایی قابل معالجه هستند. طبق آماری که وزارت بهداشت ارائه داده ، 50٪ بیماران قطعی مبتلا به بیماری قلبی در بیمارستان بستری می شوند. افراد زیادی وجود دارند که ممکن است آزمایش نشده باشند اما علائم اولیه عروق ویروس کرونا دارند و به موقع تشخیص می دهند که به صورت سرپایی نیز تحت درمان هستند. بنابراین ، زیرساخت ها و سازوکارهای سرپایی باید وجود داشته باشد.

دفاتر در صف اول بازدیدهای Coronet هستند

جهانگیری ادامه می دهد: “یکی از موقعیت هایی که در زمینه کرونا خدمات ارائه می دهد دفاتر مطب هستند ؛ هم کلینیک های خصوصی و هم کلینیک ها اولین مرجع هستند. به ناچار اتفاقی در این مطب ها می افتد. در وهله اول ، برخی از افراد به دفاتر مراجعه می کنند. برو ، آلوده شود. ثانیا ، نوع خدمات ارائه شده به آنها یک سرویس بهداشتی تخصصی است و نیاز به معاینه و غیره دارد و ممکن است پزشک نتواند فاصله با بیمار را مشاهده کند. بنابراین ، مطب باید مجهز باشد بتوانید حداقل برای پزشک و کارمندان وی و مردم پروتکل های بهداشتی را دنبال کنید. بر این اساس ، سازمان سیستم های پزشکی و معاون درمان وزارت بهداشت دستورالعمل ها را تهیه کرده و این موارد در ماه مه اعلام شده است.

ما نگران بیماران مزمن هستیم

وی همچنین گفت: از طرف دیگر ، باید به خدمات سرپایی دسترسی داشته باشیم و نمی توان گفت برخی از کلینیک ها باید تعطیل شوند یا کلینیک ها نباید بیش از دو بیمار را در هر ساعت ویزیت کنند و …. در شرایط خاص و در این مورد دیگر نمی توان مسئولیت داشت. در عین حال نکته دیگر این است که کلینیک هایی که فقط بیماران ویروس کرونا از آنها بازدید نمی شود. در حال حاضر ما بیشتر نگران بیماران دیگر هستیم. زیرا اگر به آنها توجه نکنیم بیماران مزمن ممکن است بیماری آنها پیچیده و پیچیده شود ، که این امر خطرناک خواهد بود ، هزینه ها را افزایش می دهد و ظرفیت بیشتری را در زمینه بهداشت اشغال می کند ، بنابراین ما باید مطب ها را ایمن ، فعال و در دسترس سایر بیماران قرار دهیم و اعلام کنیم که خطرات وجود دارد

امور غیرقابل کنترل در دفاتر

جهانگیری گفت: سازوکارهایی برای این امر دیده شده است. اولاً ، مقایسه مطب از نظر انطباق با پروتکل های بهداشتی با مکانهایی که همه چیز قابل کنترل است ، امکان پذیر نیست. ثانیاً ، برخی الزامات نیاز به کمک و پشتیبانی نهادهای دیگر دارند. مثل این است که در بیمارستان بگوییم می خواهیم پروتکل های بهداشتی را به گونه ای دنبال کنیم که به هیچ وجه عفونت منتقل نشود. آیا امکان دارد؟ بنابراین ، برخی موارد در دفاتر اجتناب ناپذیر است.

وی افزود: “در حال حاضر ما در بیمارستان می بینیم كه جلوگیری از پروتكل مانند عدم ورود به تلفن همراه ، عدم ورود به اتومبیل شخصی و غیره ، توسط سایر بخشها از درب ورودی تا حفاظت لازم را فراهم می کند. یکی از مواردی که آنها می گویند در ادارات رعایت نمی شود فاصله اجتماعی است. پزشک نمی تواند مردم را مجبور کند تا از مطب فاصله بگیرند ، او فقط می تواند از شما بخواهد که خارج از مطب منتظر بمانید ، اما نمی تواند در را ببندد تا کسی وارد آن نشود. بنابراین ، سایر بخشها در زمینه اداری به کمک نیاز دارند. در عین حال ، قرارها باید از قبل انجام شود. از طرف دیگر ، برخی از بیماران ممکن است از شهر به مطب پزشکی مراجعه کرده و نیاز به استخدام و بازگرداندن داشته باشند تا به فرد گفته نشود که یک روز دیگر بیاید اما باید او را در میان بیمار دید.

وی گفت: “البته ، در برخی موارد ، برخی از همکاران ما به تعدادی از نکات اعتماد نمی کنند.” “ما از همکارانمان خواسته ایم تا آنجا که ممکن است مسائل مربوط به پروتکل های بهداشتی را دنبال کنند. ما هم می دهیم. در عین حال ، این مشکل نیاز به کمک بیماران دارد. وقتی شخصی وارد مطب می شود ، باید به بهداشت توجه کند. اگر می بیند که دفتر شلوغ است ، آنها باید دوباره بروند. ما بارها در مطب ها دیده ایم که دکتر به طور مکرر به مشتریان دستور می دهد که در بیرون بایستند ، اما به دلایل مختلف می بینیم که این کار انجام نمی شود.

جهانگیری ادامه می دهد: قطعاً برای بسیاری از پزشکان بهتر است که به هیچ وجه به بیماران مراجعه نکنند یا خدمات بسیار کمی ارائه دهند. اگر بیمار به پزشک مراجعه کند ، این اولین خطر برای خود او است. زیرا پزشک باید بیمار را معاینه کند. بیماری که می تواند تاج را نیز تحت تأثیر قرار دهد. بنابراین ، پزشک باید به فکر زندگی خودش باشد. بنابراین موارد را دنبال خواهد کرد. اگر می بینیم که پروتکل ها در مطب رعایت نمی شوند ، مطمئناً پیگیری آنها امکان پذیر نبود. بعضی اوقات نمی توانستیم تجهیزات مناسب را در ادارات تهیه کنیم.

جدال با "کرونا" و چالش‌های پولی "مطب‌ها و بیمارستان‌ها"

وضعیت تهیه وسایل حفاظت شخصی در ادارات و نیاز به اقدامات جدی

وی در مورد تهیه وسایل حفاظت فردی توسط کلینیک ها گفت: در حال حاضر کلینیک ها تجهیزات حفاظت شخصی خود را تهیه می کنند و هنوز هیچ گونه تسهیلاتی دریافت نکرده اند. حتی گاهی اوقات آنها مجبورند این تجهیزات را از بازار با قیمت های آزاد ، غیر دولتی و حتی بازار سیاه خریداری کنند. برخی از همکاران ما یک دستکش با بسته بندی در داروخانه به قیمت 20000 تومان به قیمت 100000 تومان خریداری کردند. در زمینه ماسک و محافظ نیز همین طور است. این موارد در نرخ ها لحاظ نمی شوند. اگر این بیماری دو تا سه ماه به طول انجامیده بود ، مشکلی نبود ، اما اکنون بیش از شش ماه از وقوع تاج گذاری در کشور می گذرد و ما فکر می کنیم این وضعیت حداقل یک سال دیگر ادامه داشته باشد. ما اقدامات جدی در این زمینه انجام می دهیم

جهانگیری درباره اقدامات پیشنهادی سازمان سیستمهای پزشکی گفت: اولاً اطلاعات مناسب را در دو زمینه ارائه دهیم. ابتدا بیماران باید به پزشکان اعتماد کنند و در صورت لزوم به پزشک مراجعه کنند. ما نباید آنقدر مردم را بترسانیم که مردم از تاجگذاری نترسند. با این حال ، پروتکل ها در دفاتر دنبال می شوند. با این حال ، مردم باید بدانند که همه جا آلودگی وجود دارد و باید پروتکل های بهداشتی را دنبال کنند. اکنون ، در کلینیک ها و بیمارستان ها ، آنها باید این پروتکل ها را بهتر و بیشتر دنبال کنند. دوم ، خود و دیگران را آلوده نکنید. در عین حال مهمترین نکته است ما باید به طور جدی برای مردم و جامعه پزشکی در سال آینده برنامه ریزی کنیم. هم برای درمان بیماری ویروس کرونا قلب و هم برای درمان بیماری های دیگر. به خصوص در پاییز و زمستان که بیماری های عفونی و غیر عفونی در این فصل بیشتر دیده می شود. این نیاز به حمایت جدی دارد.

هزینه بالای مراکز درمانی که با کرونا اختلاف دارند

وی با بیان اینکه اولین قانون ارائه خدمات به کلینیک ها و مراکز سرپایی است ، گفت: در زمینه تهیه تجهیزات محافظتی و هزینه های ناشی از آن برای کلینیک ها پیشنهادهایی ارائه داده ایم. همه موافقند که جامعه پزشکی اولین خط دفاعی در تاج است. آیا اکنون نمی توانید با یک جنگجو در میدان جنگ بجنگید ، اسلحه را بردارید و به او بگویید برو جنگ؟ آیا او مجبور است همه شرایط لازم را در مواقع بحرانی فراهم کند؟ ما اکنون در یک زمینه جنگ و تقابل در زمینه بهداشت با دشمن نامرئی هستیم. بنابراین ، همه باید به پزشک کمک کنند تا نگران امکانات نباشد. تنها نگرانی پزشک انجام صحیح درمان و توجه به خدمات است. اگر منابع مناسبی در این زمینه فراهم نشود ، در آینده با مشکلات زیادی روبرو خواهیم شد. نه تنها دفاتر ، بلکه در بخشهای آزمایشگاه ، تصویربرداری و غیره ، که هزینه آنها بسیار زیاد است و در عین حال کار آنها بسیار مهم است. اگر قرار باشد این مراکز با تعرفه های اصلاح نشده کار کنند و همزمان همه هزینه ها را خودشان بپردازند ، چه می شود؟ اکنون ، خرابی تجهیزات و غیره در این تحریم ها موارد زنجیره ای وجود دارد که انتظار نمی رود توسط پزشک اصلاح شود.

10 تا 30 درصد افزایش هزینه های مراقبت های بهداشتی به دلیل تاج

معاون فنی و نظارتی سازمان سیستم های پزشکی گفت ، طبق اعلام سازمان سیستم های پزشکی ، هزینه های مرتبط با کرونا در زمینه بیماران سرپایی و سرپایی متفاوت است. به طور کلی ، به دلیل تاج ناشی از نوع خدمات ، 10 تا 30 درصد در هزینه خدمات پزشکی و بهداشتی افزایش داریم. پیشنهاد ما محاسبه 15٪ برای هر تاج برای هزینه تحمیل شده در تعرفه بود. در زمینه پذیرایی می توان این هزینه ها را محاسبه کرد که در محل اقامت در هتل قابل محاسبه است. البته این نیز از هر بخش دیگر متفاوت است. به عنوان مثال در ICU هزینه های ما بسیار بیشتر است. بنابراین ، این موضوعات باید در قالب یک بسته مورد بررسی قرار گیرند. ما قوانین و نظم می خواهیم تا به هیچ کس آسیب نرسد و در عین حال بودجه آن به گونه ای تأمین شود که سال آینده با چالش روبرو نشویم. ما به شورای عالی پیشنهاد داده ایم که در این زمینه ها دستور کار داریم.

هزینه یک بیمارستان خصوصی برای بیماری کرون چقدر است؟

وی در مورد هزینه بیمارستان های خصوصی برای بیمار کرون گفت: “این هزینه ها متفاوت است.” لازم به ذکر است که وقتی بیمار با شریان ویروس کرونا در یک بخش بستری می شود ، تقریباً تمام بخشهای دیگر بیمارستان کمتر بیمار می شوند و این باعث صدمات جدی به بیمارستان می شود. در عین حال ، در این شرایط ، باید مقداری از ظرفیت خود را خالی نگه داریم تا در صورت حاد شدن شرایط بتوانیم خدمات ارائه دهیم. اکنون بیمارستان هزینه خالی ظرفیت را پرداخت می کند اما همچنان خالی است. آیا بیمارستان باید این هزینه ها را بپردازد؟

هیچ تسهیلاتی به بخش خصوصی ارائه نشده است

معاون سازمان نظام پزشکی ادامه می دهد: این بیمارستان بابت ظرفیت خالی ، نیروی انسانی ، مواد مصرفی و … در بخش خصوصی و دولتی هزینه می كند. اکنون بیمه و دولت باید از برخی از این بیمارستان ها حمایت کنند تا در صورت مراجعه زیاد بیماران ، آنها پاسخگو باشند. اقتصاد بهداشت و مدیریت این مسائل در مواقع بحرانی کار ساده ای نیست. بیمه باید معرفی شود ، بودجه ویژه ای برای آن اختصاص داده شود. از بودجه اختصاص یافته به موضوع تاج ، هیچ مبلغی به بخش خصوصی اختصاص داده نشد. هیچ تسهیلاتی به بخش خصوصی ارائه نشده است. جامعه پزشکی البته همیشه کار می کند ، اما آنها همچنین مقداری قدرت دارند و اگر دست آنها خالی باشد ، باید چه کار کنند؟

جهانگیری ادامه می دهد: تا به امروز اقدامات زیادی با کمک جامعه پزشکی انجام شده اما به سختی انجام شده است. بخش خصوصی یا دولتی وجود ندارد. ما باید از مردم حمایت کنیم. بیمه پایه و تکمیلی نیز باید در این زمینه کمک کند. اشغال تخت در برخی از بیمارستان های دولتی یا خصوصی زیر 50٪ است که در این شرایط قابل کنترل نیست. ما باید در این زمینه ها کمک کنیم و حداقل سال آینده باید کیفیت خدمات را حفظ کنیم.

انتهای پیام

تحریریه آپارات نیوز

خبرنگار اقتصادی با تحلیل تأثیرات تجارت جهانی و تغییرات سیاست‌های تجاری.
دکمه بازگشت به بالا