جمعیت حیات وحش مناطق حفاظت شده چهارمحال و بختیاری ۲۱ درصد افزایش یافت

به گزارش آپارات نیوز؛ سعید یوسف پور روز دوشنبه با اشاره به اینکه قوچ میش کل و بز از گونه های شاخص مناطق حفاظت شده استان است افزود: با توجه به شرایط آب و هوایی بارندگی های مناسب در یک سال گذشته در بیشتر مناطق جنگلی و حفاظت شده استان و همچنین افزایش ضریب حفاظتی در این مناطق براساس آمار به دست آمده شاهد رشد جمعیت حیات وحش به خصوص حیات وحش شاخص و افزایش زایش حیات وحش در جمعیت گونه های میش و بز در این مناطق بودیم.

جمعیت حیات وحش مناطق حفاظت‌شده چهارمحال و بختیاری ۲۱ درصد افزایش یافت

به گفته وی در سال های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ به دلیل افزایش شکار شبانه و همچنین برف سنگین حیات وحش شاخص در مناطق حفاظت شده به خصوص در تنگ صیاد کاهش ۴۰ درصدی داشت و در سال گذشته نیز نسبت به این ۲ سال ۲۱ درصد کاهش حیات وحش داشتیم.

وی با اشاره به اجرای طرح سرشماری زمستانه از اواخر آذرماه در مناطق حفاظت شده استان گفت: از پارسال تاکنون با تجهیز محیط بانی های استان به دوربین دید در شب و با زوم بالا تامین تجهیزات خودرویی محیط بانان در این مناطق و همچنین افزایش نظارت بر این مناطق تخلف شکار غیرمجاز کاهش یافت و امنیت مناطق حفاظت شده افزایش یافته است.

ثبت گونه پلنگ و سه قلوزایی نشان از افزایش امینت منطقه و همچنین مساعد بودن شرایط زیستی در این مناطق است

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری با اشاره به ثبت گونه پلنگ ایرانی در منطقه حفاظت شده تنگ صیاد و سبزکوه و افزایش سه قلوزایی حیات وحش در این مناطق گفت: امنیت مناطق حفاظت شده ارتقا و همچنین شرایط زیستی در این مناطق افزایش یافته است.

به گفته وی حضور گوشت خوران مانند پلنگ ایرانی و پرندگان شکاری نشان دهنده تکمیل بودن زنجیره اکوسیستم منطقه و مناسب بودن وضعیت پوشش گیاهی و تنوع گیاهی در این مناطق است.

چند قلوزایی حیات وحش در تنگ صیاد چهارمحال و بختیاری افزایش یافت

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری از افزایش چند قلوزایی حیات وحش در منطقه تنگ صیاد خبر داد و گفت: براساس مشاهدات محیط بانان و نصب دوربین های تله ای مشاهده شده که چند قلوزایی بین حیات وحش این منطقه از جمله گوسفند و بز وحشی افزایش داشته است که این موضوع نشان از افزایش امنیت در منطقه است.

به گفته وی هم اکنون ۴۳۵ گونه جانوری و یک هزار و ۶۰۰ گونه گیاهی در استان شناسایی شده که این تعداد گونه جانوری و گیاهی شناخته شده است.

یوسف پور گفت: در سالجاری ۲ گونه جدید در مناطق حفاطت شده استان از جمله پلنگ ایرانی در تنگ صیاد و سارگپه جنگلی (عسل خوار) تاجدار و با نام علمی Pernis ptilorhynchus برای نخستین بار در تالاب گندمان مشاهده شد.

تیمار و بازپروری ۴۷ گونه جانوری در نخستین مرکز درمان و بازپروری حیات وحش

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: از ابتدای سالجاری تاکنون ۴۷ گونه جانوری در نخستین مرکز درمان و بازپروری حیات وحش استان و غرب کشور درمان بازپروری و ساماندهی شدند.

یوسف پور با اشاره به اینکه این مرکز اواخر فروردین ماه سالجاری در استان با اعتباری بیش از ۱۷ میلیارد ریال فعال شد افزود: در این مدت حیات وحش مصدوم از جمله خرس قهوه ای گرگ خاکستری عقاب طلایی درمان و بازپروری شدند.

به گفته وی در این مرکز حیات وحش و گونه های جانوری آسیب دیده درمان و به طبیعت بازگردانده می شوند.

وی گفت: این گونه ها که شامل پرندگان پستانداران و خزندگان هستند توسط ماموران یگان حفاظت کارشناسان و شهروندان علاقه مند به حفاظت محیط زیست به مرکز درمان و بازپروری حیات وحش استان انتقال داده شدند و توسط دامپزشکان اداره کل حفاظت محیط زیست استان مورد درمان و بازپروری قرار گرفتند.

یوسف پور اظهار داشت: راه اندازی مرکز تشخیص بیماری از برنامه های در دست اقدام در حفاظت محیط زیست استان است و بخش های دیگر این مرکز از جمله بخش رادیولوژی و سونوگرافی تا سال آینده راه اندازی می شود.

به گفته وی این مرکز درمانی با توجه به تجهیزات در نظر گرفته شده یکی از مجهزترین مراکز درمان حیات وحش کشور و همچنین نخستین مرکز درمان غرب کشور است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری افزود: مراقبت و تیمار گونه های حیات وحش جز وظایف سازمان حفاظت محیط زیست و رهاسازی گونه های جانوری بهبود یافته در طبعیت از اولویت های این سازمان است.

وی اظهار داشت: گونه های تیمار و بازپروری شده در این مرکز پس از مراقبت و تیمار با رعایت پروتکل ها در صورتی که شرایط زندگی در طبیعت را داشته باشند رهاسازی می شوند.

وی افزود: این گونه های ارزشمند به دلایلی از جمله آسیب دیدگی های فیزیکی ضعف و کاهش قوای جسمانی به مرکز بازپروری استان منتقل شدند که پس از انجام مراحل درمان تقویت تغذیه مناسب و اطمینان از توان برگشت به طبیعت رهاسازی شدند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: بیشتر گونه های که به این مرکز منتقل می شود پرندگان شکاری و بچه های پرندگان شکاری هستند که به دلیل ناآگاهی و ناآشنایی مردم از طبیعت جداشدند.

وی از مردم به خصوص کوهنوردان طبیعت گردان درخواست کرد که در صورتی که پرنده شکاری به خصوص جوجه پرندگان شکاری درکوه ها و دشت ها بالای درخت ها را مشاهده کردند که مادر آنها در لانه نیست پرندگان را از لانه خارج نکنند.

به گفته وی با خارج شدن این پرندگان از طبیعت و تغذیه دستی و یا تغذیه ناکامل و نادرست مشکلات زیادی از جمله بیماری و نرمی استخوان برای این پرندگان بوجود می آید.

۱۵ درصد مساحت چهارمحال و بختیاری جز مناطق چهارگانه تحت مدیریت حفاظت محیط زیست استان قرار دارد که ۹ منطقه تحت مدیریت محیط زیست استان شامل ۶ منطقه حفاظت شده یک اثر طبیعی ملی یک پناهگاه حیات وحش و یک پارک ملی است.

دکمه بازگشت به بالا