عمومیکسب و کار برتر

دلایل کم شدن قدرت خودرو در شرآشیبی

رانندگی در سربالایی کاری سخت و گاه نشدنی است. هرچقدر میزان شیب موجود تند‌تر باشد کار راننده سخت‌تر خواهد بود. تنها یک موتور قدرتمند می‌تواند اوضاع را هنگام رانندگی در سربالایی تغییر دهد؛ زیرا هنگام رانندگی در سربالایی موتور بیشتر از هر قطعه دیگری درگیر می‌شود و تنها ماشین‌هایی می‌توانند در انجام این کار موفق شوند که دارای موتور قدرتمندی باشند.

توجه داشته باشید که وجود مشکل و ایراد در قطعات ماشینی که سعی دارد از سربالایی بالا برود، فشار بیشتر از حد معمولی به موتور وارد می‌کند؛ در نتیجه برای جلوگیری از بروز این مشکل علاوه بر برخورداری از موتور قدرتمند، باید از سالم بودن قطعات خودرو نیز مطمئن شوید. در این مقاله به مشکلاتی که ممکن است باعث کم شدن قدرت خودرو در سربالایی شود خواهیم پرداخت. در صورت هرگونه سوال می توانید با شماره امداد خودرو همدان تماس بگیرید.

ده علت کم آوردن ماشین در سربالایی

ده دلیل ممکن است باعث کم شدن قدرت خودرو هنگام بالا رفتن از سربالایی شود. این ده دلیل به عامل خاصی بستگی ندارند و ممکن است برای هر خودرویی پیش بیایند. اینده دلیل به شرح زیر هستند:

۱. فیلتر سوخت خراب

یکی از دلایلی که ممکن است باعث ایجاد مشکل هنگام بالا رفتن از سربالایی شود، فیلتر سوخت خراب است. در واقع کثیفیا نامرغوب بودن جنس فیلتر نیز در کنار خراب بودن آن می‌تواند عامل کاهش قدرت خودرو در سربالایی باشد. وجود این مشکلات در فیلتر باعث سرازیر شدن ناخالصی سوخت به داخل موتور می‌شود که از عوامل تأثیرگذار در عملکرد خودرو است.

برای جلوگیری از پیش آمدن این مشکل باید به طور منظم فیلتر سوخت خودرو را بررسی و در صورت خراب بودن آن را تعویض کنید. اگر فیلتر را به حال خود ر‌ها کنید ممکن است فیلتر سوخت به دلیل جمع شدن رسوبات مخزن بنزینیا گاز مسدود شود. ایجاد این مسدودیت باعث محدود شدن جریان سوخت و در نتیجه ایجاد مشکل برای بالا رفتن از سربالایی می شود.

۲. شل شدن سیم گاز

شل بودن سیم گاز می‌تواند مانع از ورود هوا به سیلندر شود. این مسأله عملکرد موتور ماشین را دچار اختلال می‌کند. توصیه می‌شود به صورت منظم سیم گاز خودرو را بررسی کنید و در صورت وجود مشکل برای رفع آن سریعاً اقدامات لازم را انجام دهید.

۳. گرفتگی اگزوز

وجود مشکل در مبدل کاتالیزوری و صدا خفه کن سیستم اگزوز، می‌تواند مانع از عملکرد صحیح موتور خودرو گردد. گرفتگی مبدل یکی دیگر از دلایل کاهش قدرت خودرو در سربالایی است. این مسأله باعث باقی ماندن هوای کثیف در محفظه می‌شود و عملکرد موتور را مختل می‌سازد.

رسوب گرفتن لوله اگزوز نیز می‌تواند باعث باقی ماندن هوای کثیف در موتور شود. ایجاد مسدودیت در یکی از فیلتر‌ها می‌تواند باعث از بین رفتن یا محدود شدن قدرت خودرو هنگام شتاب‌گیری شود. توصیه می‌شود برای جلوگیری از این مشکل از مسدود نبودن لوله‌های خودرو خود مطمئن شوید. زیرا این مشکل هنگام رانندگی در مسیر‌های مسطح خود را نشان نمی‌دهد. در صورتی که وجود این ایراد هنگام رانندگی در سربالایی باعث ایجاد فشار به موتور و آسیب رساندن به آن می‌شود.

با تمیز کردن اگزوز، مسدودیت برطرف و هوای کثیف محفوظ شده از آن خارج می‌شود. در صورت بالا بودن درصد مسدودیت می‌توانید اگزوز جدید را جایگزین اگزوز قدیمی کنید. گرفتگی اگزوز مسأله مهمی است؛ زیرا در صورت وجود این مشکل احتمال آتش سوزی وجود دارد. در نتیجه در صورت بروز این مشکل بهتر است برای رفع آن هر چه سریع‌تر اقدام کنید.

۴. گرفتگی یا خرابی فیلتر هوا

علت کم آوردن ماشین در سر بالایی می‌تواند به خاطر فیلتر هوای خودرو باشد. در حالت عادی فیلتر اجازه عبور گردوغبار و ناخالصی‌ها را به داخل موتور نمی‌دهد. گرفتگی یا خرابی فیلتر هوا می‌تواند آسیب زیادی به موتور وارد کند.

گرفتگی و خرابی فیلتر هوا یکی دیگر از دلایلی است که ممکن است باعث کاهش قدرت خودرو شود. وظیفه این قطعه ممانعت از ورود گرد و غبار و ناخالصی به داخل موتور است. در صورت خراب شدن فیلتر هوا سریعاً برای رفع آن اقدام کنید؛ زیرا این مشکل ممکن است آسیب جدی به موتور خودرو وارد کند.

این قطعه مانند سایر قطعات فنی ممکن است دچار خرابی یا فرسودگی شود و مسیر ورود هوا به فیلتر را مسدود کند. این مسدودیت فشار زیادی به موتور ماشین وارد می‌کند. برای رفع این مشکل کافی است فیلتر هوای خود را تعمیر یا تعویض کنید.

در صورتی که هوای تمیز و بدون ناخالصی از طریق فیلتر وارد محفظه شود ماشین برای بالا رفتن از سربالایی هیچ مشکلی نخواهد داشت؛ در نتیجه داشتن فیلتر سالم از مهم‌ترین شرایط برای رانندگی در سربالایی است.

دلایل کم شدن قدرت خودرو در شرآشیبی

۵. نشت خلاء

اگر نشتی به صورت درست انجام نگیرد، عملکرد خودرو نیز به درستی صورت نمی‌گیرد و هوا بدون اندازه‌گیری وارد منیفولد می‌شود. برای مطمئن شدن از عملکرد درست نشت خلاء، کافی است تست دود انجام دهید.

۶. کویل‌ های جرقه ‌زنی

کویل‌های احتراق، ولتاژ پایین باتری را به ولتاژ بالا تبدیل می‌کنند. سیم پیچ و سیم‌های جرقه زن معمولاً پس از مدتی فرسوده می‌شوند و دیگر مانند عایق عمل نمی‌کنند. فرسوده شدن این سیم پیچ‌ها ممکن است باعث آتش سوزی ناقص شود.

۷. خرابی شمع‌ های خودرو

شمع خودرو از جمله قطعاتی است که زود فرسوده می‌شود و لازم است پس از مدتی تعویض گردد. وظیفه شمع خودرو این است که در محفظه موتور جرقه مورد نیاز را ایجاد کند. خراب شدن این قطعه به دلیل نزدیکی به حرارت می‌تواند باعث عملکرد نادرست موتور شود. پس از آسیب دیدن شمع خودرو انفجار در موتور دیگر به اندازه کافی شدید نخواهد بود. این در حالی است که برق فقط زمانی تولید می‌شود که احتراق به صورت کامل صورت بگیرد. احتراق کامل بیش از هر چیز بسته به انفجار شدید است. این مشکل می‌تواند قدرت خودرو را در سربالایی به شدت کاهش دهد.

۸. خرابی سوپاپ

از دیگر عوامل کاهش قدرت خودرو در سربالایی می‌توان به فرسودگی سوپاپ‌ها اشاره کرد. به وجود آمدن مشکل در رینگ پیستون یا سوپاپ می‌تواند باعث شود که سوخت و هوا از طریق منافذ پایین به سیلندر وارد شوند؛ در نتیجه این اتفاق، جرقه موتور با شتاب کافی صورت نمی‌پذیرد. برای ایجاد جرقه با شدت کافی باید سوپاپ‌ها را تعمیر کنید تا خودرو هنگام حرکت در سربالایی دچار مشکل گاز نخوردن نشود.

9. فشرده‌ سازی سیلندر کم

اگر تمامی قطعات ماشین شما سالم هستند و موتور به اندازه کافی قدرتمند است و با این وجود نمی‌توانید از سربالایی بالا بروید بهتر است تراکم سیلندر‌های خودرو را افزایش بدهید. این افزایش تراکم می‌تواند قدرت کافی برای بالا رفتن از سربالایی را در ماشین شما ایجاد کند.

10. شرایط محیطی

دمای هوای ورودی خودرو با افزایش دمای بیرون، بالاتر از حد معمول می‌رود. در چنین شرایطی سرنشین مجبور به روشن کردن سیستم تهویه مطبوع می‌شود. با روشن کردن سیستم تهویه هوا، موتور فشار مضاعفی را متحمل می‌شود که در نتیجه آن قدرت خودرو کاهش می‌یابد و برای بالا رفتن از سراشیبی دچار مشکل می‌شود..

شل شدن سیم گاز؛ علت کم آوردن 206 در سربالایی

بعضی قطعه‌ها مثل با یک آهنربای قوی روی خودرو نصب می‌شوند و به این راحتی امکان جدا شدن آن‌ها وجود ندارد. اما بعضی سیم‌ها و قطعه‌ها بعد از مدتی ممکن است کمی شل شوند و عملکرد موتور و سایر اجزا را با مشکل روبه‌رو کنند. سیم گاز یکی از قطعه‌های مکانیکی خودرو است که با گذر زمان ممکن است کمی شل شود. با شل شدن سیم گاز، هوا به خوبی وارد سیلندر نمی‌شود. همین مورد باعث کاهش عملکرد موتور خودرو می‌شود.

 خرابی فیلتر سوخت؛ علت کم آوردن ماشین پراید در سربالایی

هر کدام از مشکلات مربوط به خودرو راه چاره‌ای دارد. مثلا برای جلوگیری از سرقت ماشین توصیه می‌شود. اما علت کم آوردن ماشین در سربالایی چیست و چه راهکارهایی برای رفع آن وجود دارد؟ یکی از علل کاهش قدرت ماشین در سربالایی‌ها خرابی فیلتر سوخت است. فیلتر سوخت ممکن است به مرور زمان کثیف یا خراب شود. در نتیجه ناخالصی سوخت به داخل موتور سرازیر می‌شود و عملکرد آن را مختل می‌کند.

در چنین مواقعی باید فیلتر سوخت را تعویض یا تعمیر کنید. در غیر این‌صورت ذره‌ها و رسوبات روی مخزن بنزین جمع می‌شوند و فیلتر را می‌بندند. در مرحله بعدی سوخت کافی به موتور نمی‌رسد و ماشین در سربالایی‌ها خوب حرکت نمی‌کند.

خرابی یا گرفتگی فیلتر هوا؛ علت کم آوردن ماشین اتومات در سربالایی

فیلتر هوای خودرو نقش مهمی در عملکرد صحیح موتور دارد. فیلتر هوا اجازه نمی‌دهد ناخالصی‌ها و گرد و غبار وارد محفظه موتور شود. اگر این فیلتر فرسوده شود یا آسیب ببیند، مسیر جریان هوای تمیز به موتور مختل می‌شود. در نتیجه هوای خالص وارد محفظه موتور نمی‌شود و عملکرد موتور را با مشکل مواجه می‌کند.

بنابراین بهتر است هر چند وقت یک‌بار فیلتر هوا را مورد بررسی قرار دهید و در صورت نیاز آن را عوض کنید. به‌علاوه بازدید قطعه‌های دیگر و ابزارهای امنیتی مثل دزدگیر یا را هم در دستور کار خود قرار دهید. در این‌صورت قبل از این‌که هر قطعه‌ای فرسوده یا خراب شود، برای تعمیر یا تعویض اقدام می‌کنید.

بسته شدن و گرفتگی اگزوز؛ علت کم آوردن پژو 405 در سربالایی

در لوله اگزوز فیلترهای مختلف به همراه مبدل کاتالیزور وجود دارند. جمع شدن رسوب در این قطعه‌ها یا خراب شدن آن‌ها روی عملکرد موتور تاثیر منفی دارد. وجود مشکل در لوله اگزوز باعث کاهش قدرت موتور و در نتیجه کم شدن شتاب اتومبیل می‌شود.

بهتر است هرچه سریع‌تر به این مشکل رسیدگی کنید. با تمیز کردن فیلترها، لوله اگزوز و مسیر بسته شده، گرفتگی‌ها از بین می‌روند و مسئله حل می‌شود. البته گاهی کار به تعویض فیلترها و قطعه‌ها هم می‌رسد. این موضوع را به هیچ وجه شوخی نگیرید. به‌خصوص هنگام خرید خودرو دست‌دوم، قبل از انجام معامله و گرفتن حتما وضعیت اگزوزها و موتور را بررسی کنید. گاهی گرفتگی شدید اگزوز باعث آتش‌سوزی می‌شود. بنابراین قبل از خرید خودرو حتما با یک مکانیک خبره مشورت کنید و از او بخواهید ماشین را به‌طور دقیق بررسی کند.

شمع‌های فرسوده و خراب؛ علت کم آوردن سمند در سربالایی

از کنار هیچ یک از مشکلات خودرو سرسری نگذرید. مسائلی مثل یا علت کم آوردن ماشین در سربالایی را بررسی کنید و دنبال راه حل باشید. خرابی شمع‌های خودرو یکی از کاهش عملکرد موتور و کم آوردن ماشین در سر بالایی است. کارایی شمع‌ها پس از مدتی استفاده پایین می‌آید و جرقه مورد نیاز برای انفجار داخل موتور تامین نمی‌شود. همین باعث می‌شود احتراق به شکل ناقص صورت بگیرد و برق کافی تولید نشود. در نهایت موتور به خوبی کار نمی‌کند و شتاب ماشین به‌خصوص در سربالایی‌ها با مشکل مواجه می‌شود.

وجود اشکال در پمپ بنزین خودرو؛ علت کم آوردن ماشین هنگام گاز دادن

پمپ بنزین کمک می‌کند سوخت به سمت محفظه احتراق موتور حرکت کند. اگر پمپ بنزین خوب کار نکند، سوخت به مقدار کافی به موتور نمی‌رسد و شتاب ماشین کم می‌شود. اگر خودروی شما در سربالایی‌ها کم می‌آورد، حتما سلامت پمپ بنزین را هم در کنار سایر موارد، مورد بررسی قرار دهید.

برای افزایش طول عمر پمپ بنزین هم بهتر است همیشه حداقل یک‌چهارم باک را پر نگه ‌دارید و هیچ وقت با بنزین خیلی کم رانندگی نکنید.

 

دکمه بازگشت به بالا