اقتصادیکسب و کار برتر

شرایط طلاق توافقی در سال 1402

یکی از روش‌هایی است که زوجین با کمک آن می‌توانند از یکدیگر جدا شوند. برای اینکه بتوان این مسیر را به سهولت طی کرد، باید به قوانین طلاق توافقی در سال جاری آشنایی داشت. شما می‌توانید سری به کتب قانونی بزنید یا با مروری بر سایت‌های اینترنتی مختلف، اطلاعاتی را به دست آورید. اگر ساکن مشهد می باشید و قصد طلاق دارید می توانید برای پیدا کردن بهترین وکیل طلاق تواقفی در مشهد به سایت مراجعه کنید.

شرایط طلاق توافقی در سال 1402

اما قابل اطمینان تر از این روش‌ها، خدمات مشاوره حقوقی وکلاست. در ادامه این مطلب قوانین طلاق توافقی در سال ۱۴۰۱ را شرح می‌دهیم. همچنین شما می‌توانید با مشاوره تلفنی یا واتس اپی رایگان از خدمات مشاوره حقوقی وکلای باتجربه مؤسسه حقوقی دادسو بهره مند شوید و پاسخ سؤالات خود را به طور دقیق دریافت کنید. برای گرفتن بهترین وکیل مشهد همراه ما باشید.

طلاق آخرین راه حل برای حل مشکلات زندگی مشترک است. لطفا قبل از اینکه به صورت جدی به طلاق فکر کنید با مشاور خانواده مشورت نمایید. در صورتی که تصمیم شما قطعی است، همکاران ما در دادسو راهنماییتان می کنند.

شرایط لازم برای طلاق توافقی

بر اساس گزارشات mastervakil مهم‌ترین قوانین طلاق درباره شرایط این نوع از جدایی زوجین به ثبت رسیده است. در واقع زن و مرد در صورت داشتن شرایط طلاق توافقی، امکان انتخاب این روش را برای طلاق گرفتن دارند. اما مواد مختلف قانون مدنی چه شرایطی را برای طلاق توافقی ذکر کرده اند؟

در صورتی زوجین می‌توانند برای طلاق توافقی اقدام کنند که شرایط آن را داشته باشند. به این معنا که باید درباره تمام جوانب طلاق از جمله حق و حقوق مادی و غیر مادی زوجه به توافق رسیده باشند.

طبق قانون طلاق توافقی تمام این موارد باید به دادگاه خانواده اعلام شود تا به ثبت برسد. به این ترتیب جاری شدن صیغه طلاق بدون دردسر انجام خواهد شد.

مراحل قانون طلاق توافقی

قوانین طلاق توافقی مراحل مشخصی را برای این نوع از جدایی تعیین کرده اند. بر خلاف قانونی که در سال ۱۳۹۱ برای حمایت از خانواده تصویب شد، نیاز نیست که زوجین برای طلاق توافقی به دادگاه فراخوانده شده و سپس حکم جاری شود. در حقیقت، زوجین ابتدا باید در مورد تمام جوانب و حقوق مادی و غیر مادی به توافق برسند.

پس از آن برای طی کردن باید در جلسات الزامی مشاوره خانواده حاضر شده و در انتها نوبت به اجرای جلسات دادرسی خواهد رسید.

قوانین حاکم درباره مراحل طلاق توافقی

قوانین طلاق توافقی اعلام کرده اند که زوجین باید در سامانه تصمیم ثبت کرده و مدارک خود را ارائه دهند. پس از بررسی اولیه باید در جلسات مشاوره خانواده حضور داشته باشند. مشاور خانواده در راستای رفع مشکلات بین مرد و زن تلاش می‌کند. اما اگر مشکلات قابل حل نبودند، برای ادامه فرآیند به دادگاه فراخوانده خواهند شد.

دقت داشته باشید که طبق اگر زن یا مرد وکیل داشته باشند، دیگر نیازی به حضور آنها در مراحل مختلف دادگاه نخواهد بود. به این ترتیب فرآیند طلاق توافقی حدود ۴۵ روز طول می‌کشد.

مدارک طلاق توافقی

قوانین موجود در حیطه طلاق توافقی مدارک مشخصی را برای طی کردن این نوع از جدایی مشخص کرده اند. شامل موارد زیر می‌شوند:

  • شناسنامه و کارت ملی زن و مرد
  • سند ازدواج
  • گواهی باردار نبودن زن
  • توافقنامه زوجین درباره حقوق مادی و غیر مادی مانند مهریه، نفقه و
  • گواهی بکارت زن از پزشکی قانونی، در صورت ادعای زن درباره بکارت خود
  • نظر کتبی واحد مشاوره خانواده یا بهزیستی
  • از دادگاه، مربوط به حداکثر ۳ ماه قبل
  • وکالتنامه وکلا در صورت حضور وکیل برای مرد یا زن

نگاهی به برخی از قوانین طلاق توافقی

از سال ۱۳۹۷ تغییراتی در ثبت و اعمال شد. به این ترتیب ساکنان کلان شهرهایی از جمله تهران نمی‌توانند بدون داشتن گواهی مراکز غربالگری یا نظر کتبی مشاوره خانواده دادخواست خود را به ثبت نهایی برسانند.

بنابراین دریافت نوبت از سامانه نوبت دهی طلاق، نامه عدم بارداری و نظر کتبی مشاور خانواده الزامی است. پس از دریافت این گواهی‌ها می‌توانند گواهی عدم انصراف از طلاق را گرفته و برای طلاق توافقی اقدام کنند.

قوانین طلاق توافقی در زمان بارداری

مواد ۱۱۴۰ و ۱۱۵۳ قانون مدنی ذکر کرده اند که اگر زوجه هنگام طلاق توافقی باردار باشد، امکان اجرای صیغه طلاق وجود دارد اما تا پایان عده و دوره بعد از زایمان (دوره نفاس) امکان ازدواج مجدد برای زوجه وجود ندارد.

قوانین حذف نام همسر از شناسنامه

یکی دیگر از قوانین طلاق توافقی به حذف نام همسر از شناسنامه اختصاص دارد. اگر زوجه باکره باشد، می‌تواند با ارائه نامه پزشکی قانونی به مراجع مربوطه، نام همسر خود را پاک کند. اما اگر زوجه باکره نباشد، تنها بعد از ازدواج مجدد امکان حذف نام همسر قبلی او امکان پذیر است.

قوانین مربوط به سهم الارث

اگر طلاق توافقی از نوع رجعی باشد و زوج پیش از پایان عده فوت کند، زوجه سهم الارث دریافت خواهد کرد.

طلاق توافقی با وکالتنامه

اگر زن داشته باشد، می‌تواند برای طلاق توافقی نیز اقدام کند. اما مرد این امکان را دارد که پیگیری امور را به وکیل خود بسپارد و تمام مراحل توافقی بدون حضور مرد انجام خواهد شد.

طلاق توافقی بدون مشاوره

با توجه به اینکه در طلاق توافقی بین زن و مرد توافقی صورت گرفته، انجام مراحل مشاوره خانواده وقت گیر است. به همین دلیل با راهنمایی یک دادخواست یک طرفه از سوی مرد یا زن ثبت می‌شود و فرآیند طلاق توافقی به شکلی دیگر انجام خواهد شد.

قوانین طلاق توافقی با توجه به شرایط مختلف زوجین اجرایی است. شما می‌توانید با استفاده از مشاوره حقوقی وکلای مؤسسه حقوقی دادسو، این فرآیند را به آسانی طی کنید.

شرایط طلاق توافقی چیست؟

به طور خلاصه توافقی به نوعی از طلاق گفته می شود که زوجين به هر دلیلی تمایل دارند با تفاهم از هم جدا شوند و هر توافقی که آنها در خصوص مهريه، نفقه، جهیزيه، حضانت و ملاقات فرزند داشته باشند از نظر دادگاه محترم و قابل قبول خواهد بود. به شرطی که توافق در راستای مسائل مربوط به زوجیت مثل مهریه ، نفقه زن، اجرت المثل ، حضانت و  نفقه فرزندان باشد.

به عنوان مثال زوجین توافق مي کنند زوجه مهريه را در قبال طلاق ببخشد يا کل آن را دريافت کند و يا با شرايط توافق شده مهريه پرداخت شود و یا حتی قسمتی از مهریه بذل و قسمتی دیگر پرداخت شود. بنابراین تمام موارد توافق در راي دادگاه منعکس خواهد شد و قابليت اجرا دارد.

بعضی سایت های حقوقی به اشتباه نوشته اند که قانون طلاق توافقی وجود ندارد و فقط رویه رایج دادگاه های خانواده است که کاملا اشتباه است در قانون حمایت خانواده و آیین نامه اجرایی آن به صراحت در خصوص شرایط و مراحل طلاق توافقی توضیح مفصل داده شده است.

رویه و شرایط طلاق توافقی در گروه وکلای پارسای چنین است که در بدو امر توافقات زن و شوهر از آنها پرسیده میشود و سپس صورتجلسه شده و به امضاء ایشان میرسد و در ادامه به وکالت از زوجین دادخواست طلاق ثبت و رای دادگاه طبق توافق آنها از دادگاه خانواده اخذ میشود. نکته قابل توجه اینکه با الکترونیکی شدن وکالت دادن به وکیل دادگستری امکان عدم حضور فیریکی در دفتر وکالت هم وجود دارد. با این توضیح که وکالت از طریق درخواست وکیل و تایید موکل در سامانه ثنا قوه قضاییه انجام میشود. با این وصف از همه کشور میتوان قرارداد وکالت دادگستری در سامانه ثنا ثبت کرد.

نکته: فرض کنید زن و شوهر در آپارتمانی با هم شریک هستند نحوه توافق آنها در مورد استفاده یا فروش ملک مشترک ارتباطی به دادگاه خانواده ندارد اگرچه که توافق مکتوب آنها بین ایشان در مورد اموال مشترک معتبر و در دادگاه دیگر قابلیت استناد دارد ولی در رای طلاق نوشته نمیشود لااقل رویه دادگاه های خانواده تهران اینگونه است.

آیدا چم سورکی

آیدا چم سورکی هستم متولد 1381 تحصیل کرده در رشته علوم تربیتی و علاقمند به نویسندگی و فعال در شبکه های اجتماعی
دکمه بازگشت به بالا