جامعه

ضرورت تغییر دیدگاه سنتی مواجهه بابحران/آیین نامه اجرایی قانون جدید مدیریت بحران هنوز تصویب نشده

ضرورت تغییر دیدگاه سنتی مواجهه بابحران/آیین نامه اجرایی قانون جدید مدیریت بحران هنوز تصویب نشده

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران استان تهران با تأکید بر لزوم نگاه سنتی به مقابله با بحران ، گفت: “نگاه کردن به خطر وظیفه هر فردی است.

به گزارش آپارات نیوز ، در یک وبینار تخصصی درباره مشارکت مردمی و بحران های شهری ، رضا کرمی محمدی با انتقاد از دیدگاه سنتی در پرتو بحران ، گفت: “در برابر بحران و برای دستیابی به شرایط قابل کنترل ، باید همه تصمیمات اساسی را اتخاذ کنیم. با یک دید خطرآگاهانه این وظیفه هر فرد در جامعه است.

وی افزود: کاهش منابع ناشی از رشد جمعیت ، مصرف گرایی شدید و شهرنشینی کنترل نشده باعث شده تا مردم در دنیایی پر از عدم اطمینان و خطرات زندگی کنند.
رئیس سازمان مدیریت بحران استان تهران با اشاره به اینکه یک سند قابل قبول بین المللی به نام سند “سندای” وجود دارد ، گفت: “همه کشورها در قالب این سند باید در مدت زمان مشخص اقداماتی انجام دهند تا به مقاومت خود برسند. چارچوب این سند امروزه در جهان به عنوان مهمترین چارچوب جهانی برای کاهش خطر شناخته شده است و زیرمجموعه آن به عنوان یک کمپین تاب آوری شهری با ده اصل اساسی برای دستیابی به تاب آوری در نظر گرفته شده است.
وی با تأکید بر اینکه مسائل انسانی و اجتماعی پس از بحران برای مدیریت بحران موضوعی بسیار جدی است ، گفت: تلفات ، خسارات و خدمات از دست رفته منجر به مشکلات روانی شهروندان در درازمدت می شود و باید از نظر علمی و فکری مورد توجه قرار گیرد.
کرمی محمدی با اشاره به فرهنگ ضعیف ایمنی و خودیاری در بین شهروندان گفت: “یک دیدگاه بسیار سنتی در مورد این موضوع وجود دارد و شهروندان از آن آگاهی ندارند ، بنابراین افرادی که دارای زلزله کوچک هستند کاملا گیج شده و تنها راه حل فرار از تهران است. آنها می دانند که این مشکلات بیشتری ایجاد خواهد کرد.
رئیس سازمان مدیریت بحران استان تهران با انتقاد از عملکرد صداوسیما در آگاه سازی و آموزش مردم در زمینه ایجاد فرهنگ مدیریت بحران ، گفت: ‘از طرف دیگر ، با وجود گذشت بیش از یک سال از تصویب . از آیین نامه جدید مدیریت بحران و 25 آیین نامه اجرایی آن ، این آیین نامه ها هنوز تأیید نشده اند و جلسه ستاد ملی مدیریت بحران هنوز تشکیل نشده است. در نتیجه ، این قانون علی رغم تصویب و ابلاغ هنوز اجرا نمی شود و از طرف دیگر ، چون مقررات حاوی رویکردهای جدید و بی تجربه است ، اکنون در صورت بروز بحران ، سازمان ها نمی دانند که چگونه با یکدیگر هماهنگ شوند. طبق قانون جدید
وی افزود: بنابراین یک چالش جدی در رابطه با قانون وجود دارد و در این شرایط چاره ای جز انجام مدیریت غیر علمی سنتی نیست. از طرف دیگر ، عدم اعتماد اجتماعی به ارگانهای رسمی یکی از بزرگترین چالشهای ما در جلب مشارکت عمومی در مواقع بحرانی است. از نظر من ، ما باید سریع فکر کنیم تا این مسئله را حل کنیم ، زیرا در این شرایط ، در صورت بروز بحران ، مشکلات جدی برای ما بوجود خواهد آمد.

انتهای پیام

تحریریه آپارات نیوز

خبرنگار اقتصادی با تحلیل تأثیرات تجارت جهانی و تغییرات سیاست‌های تجاری.
دکمه بازگشت به بالا