عمومیکسب و کار برتر

علت کمر درد و لکه بینی قهوه ای

هنگامی که خونریزی قاعدگی در یک دوره رخ می دهد اکثر زنان انتظار دارند خونریزی تا دوره بعدی قاعدگی متوقف شود. اما برخی از زنان لکه بینی بعد از عادت ماهانه دارند. به طور معمولا باید گفت که خونریزی صورتی یا قهوه ای تا یک هفته بعد از عادت ماهیانه هم مشکلی جدی نیست و نباید شما را نگران کند.

لکه بینی بعد از عادت ماهانه می تواند به دلیل استفاده از برخی روش های جلوگیری از بارداری اتفاق بیافتد. این نوع از لکه بینی همچنین جزء اولین نشانه های بارداری (خونریزی لانه گزینی) است. و یا حتی بخشی طبیعی از چرخه قاعدگی است که در زمان تخمک گذاری اتفاق می افتد.

نوشیدن  قهوه گانودرما برای لاغری سبب می‌شود که متابولیسم بدن فرد بالا برود و از طرفی سوخت‌وساز بدن افزایش یابد و در پی این تغییر و تحولات در بدن، کاهش وزن رخ می‌دهد. با خوردن قهوه گانو‌درما برای لاغری، نشاط و سر زندگی در فرد رخ می‌دهد که خود می‌تواند پویایی فرد را به همراه داشته باشد

حتی استرس نیز به لکه بینی بعد از عادت ماهانه مرتبط است. بسته به علت لکه بینی، شما ممکن است ترشحات واژن، درد در ناحیه شکم، احساس ناراحتی و درد در لگن را نیز تجربه کنید.

از آنجا که خونریزی پس از عادات ماهانه باید تمام شود، لکه بینی بعد از عادت ماهانه به عنوان “خونریزی غیر طبیعی واژینال” طبقه بندی می شود. پزشکان توصیه می کنند در صورتی که این حالت در شما ایجاد می شود بهتر است به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید زیرا گاهی لکه بینی بعد از عادت ماهانه می تواند نشان دهنده بیماری جدی تری مانند کیست تخمدان، بیماری تیروئید یا سرطان در اندام های تناسلی باشد.

علت لکه بینی بعد از عادت ماهانه

در ادامه شایع ترین علل خونریزی یا لکه بینی بعد از پریود را بیان کرده ایم. این علل عبارتند از:

تخمک گذاری

خونریزی روشن و شفاف حدود یک یا دو هفته پس از پایان خونریزی اصلی قاعدگی، به علت می باشد. چرخه قاعدگی یک زن به طور متوسط ۲۸ روز طول می کشد و تخمک گذاری حدود ۱۰ تا ۱۴ روز پس از شروع خونریزی قاعدگی رخ می دهد.

دلیل خونریزی هنگامی که تخمک گذاری رخ می دهد تغییرات ناگهانی در سطح هورمون در زمان تخمک گذاری اعلام شده است. زنانی که دوره های پریود نامنظم دارند نیز بیشتر با این پدیده درگیر می باشند.

بر اساس گزارش کلینیک مایو، تخمک گذاری می تواند باعث افزایش در شود.پس از تخمک گذاری کمی غلیظ تر از ترشحات عادی می باشد.  زمان تخمک گذاری بهترین زمان برای باردار شدن است.

خونریزی لانه گزینی

خونریزی لانه گزینی یکی از نشانه های اولیه بارداری است و می تواند لکه بینی قهوه ای بعد از پریود ایجاد کند. این خونریزی کاملا طبیعی است و هیچ نگرانی ندارد. علایم اولیه بارداری علاوه بر لکه بینی، ترشحات سفید شیری یا ترشح خامه ای و گرفتگی لگن، بدون شروع قاعدگی می باشد.

زمانی که تخمک بارور خود را به دیوار رحم می چسباند ممکن است خونریزی و لکه بینی بعد از عادت ماهانه رخ دهد. البته این لکه بینی که جزء اولین نشانه های بارداری است ممکن است در هر زنی مشاهده نشود.

تنها راهی که می توانید مطمئن شوید باردار هستید استفاده از کیت حاملگی یا همان بیبی چک است. البته مطمئن ترین راه انجام آزمایش توسط پزشک است. اگر در حال حاضر باردار هستید و خونریزی واژینال دارید حتما به پزشک مراجعه کنید زیرا این نوع خونریزی ممکن است نشان دهنده مشکلات جدی مانند و یا باشد.

با توجه به اینکه قهوه گانودرما و جینسینگ دکتر بیز  هم یک ماده ی غذایی و هم یک ماده ی رژیمی به شمار می آید لذا قهوه فوری سوپریم دکتر بیز برای لاغری یک نوشیدنی کامل برای مصرف روزانه ی افراد به شمار می آید.

جلوگیری از بارداری

اگر شما برای جلوگیری از بارداری از قرص استفاده می کنید و یا دستگاه درون رحمی () نصب کرده اید ممکن است در اوایل استفاده از این روش ها؛ لکه بینی بعد از عادت ماهانه داشته باشید.

با اساس گزارش دانشگاه کلرادو، می تواند لکه بینی یا خونریزی غیر طبیعی واژینال در چند ماه اول استفاده از آن ها را ایجاد کنند. همچنین، لکه بینی بعد از عادت ماهانه می تواند زمانی رخ دهد اگر دوز استروژن تغییر یافته است. به عنوان مثال زمانی که یادتان برود یک روز قرص جلوگیری از بارداری را استفاده کنید. همچنین در چند روز اولی که دستگاه IUD نصب کرده اید ممکن است با چنین پدیده ای رو به رو شوید.

اگر پس از استفاده از این روش های جلوگیری از بارداری، خونریزی شدید واژن همراه با یا و یا ترشحات واژن داشتید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

شما می توانید بهترین قیمت قهوه سوپریم یا قیمت قهوه فوری سوپریم دکتر بیز را از این مرجع در اختیار داشته باشید و خریدهای خود را از آن انجام دهید.

یائسگی

لکه بینی بعد از عادت ماهانه و یا خونریزی بین دوره ای در زنانی که در حال نزدیک شدن به هستند، شایع است. چند سال قبل از یائسگی این اتفاقات معمول است. در این دروان، دوره های قاعدگی به دلیل نوسان سطح ، نامنظم تر است.

پزشکان آمریکایی می گویند که نوسانات سطح هورمونی می تواند خونریزی قاعدگی سنگین و لکه بینی قبل از پریود ایجاد کند. با این حال، شما ممکن است لکه بینی مکرر و یا ملایم را قبل از عادت ماهانه نیز داشته باشید. اگر خونریزی واژینال شما طولانی تر از زمان طبیعی خود شده است، حتما با پزشک مشورت کنید.

علت کمر درد و لکه بینی قهوه ای

استرس

لکه بینی صورتی یا قهوه ای بعد از قاعدگی می تواند به علت استرس های فیزیولوژیکی یا احساسی رخ دهد. استرس می تواند بر روی بدن به طرق مختلف تاثیر بگذارد. این فشار قادر است به طور کلی چرخه عادت ماهانه شما را ویران کند. استرس می تواند در چرخه قاعدگی دخالت کرده و باعث قاعدگی نامنظم شود. او می گوید که استرس یکی از شایع ترین علل از دست رفتن قاعدگی است.

کیست تخمدان

می توانند خونریزی غیر طبیعی و لکه بینی بعد از عادت ماهانه ایجاد کنند. معمولا کیست های تخمدانی هیچ مشکلی ایجاد نمی کنند. با این حال، در برخی موارد، این کیست ها می تواند بزرگتر شده و در صورت پاره شدن باعث درد و خونریزی شود.

در میان علائم کیست تخمدان لکه بینی یا خونریزی پس از عادت ماهیانه از همه شایع تر است. شما همچنین ممکن است ، نفخ و درد در هنگام دفع مدفوع داشته باشید.

برخی از پزشکان توصیه می کنند که به این کیست ها کاری نداشته باشید اما برخی نیز بنا به شرایط بیمار، عمل جراحی را برای برداشتن آن ها توصیه می کنند.

کم کاری غده تیروئید

گاهی اوقات لکه بینی بعد از عادت ماهانه به دستگاه تناسلی شما ارتباط ندارد. یکی از نشانه های کم کاری غده تیروئید، لکه بینی یک هفته یا بیشتر، بعد از قاعدگی است. بیماری کم کاری تیروئید، بیماری است که در آن غده تیروئید به اندازه کافی هورمون تیروئید تولید نمی کند. این کمبود هورمون باعث می شود در برخی از عملکردهای بدن اختلال ایجاد شود.

کم کاری تیروئید می تواند خستگی، خشکی پوست و تغییرات در چرخه قاعدگی ایجاد کند. با توجه به اثر بیماری در خونریزی غیر طبیعی واژینال، دکتر مایلی می گوید که کم کاری تیروئید می تواند باعث خونریزی به صورت تصادفی و یا مکرر شود. این نوع خونریزی می تواند شدید یا ملایم باشد.

بیماری التهابی لگن

لکه بینی بعد از عادت ماهانه می تواند نشانه ای از باشد. ترشحات واژن، درد پایین لگن و خونریزی نامنظم از واژن همه توسط یک عفونت باکتریایی که اغلب از بیماری های مقاربتی منتقل می شود، نشات می گیرد.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) اعلام کرده است که  عفونت باکتریایی مسئول خونریزی بین دوره ای همراه با التهاب و عفونت در لوله های تخمدان، رحم و یا فالوپ است. اگر به این بیماری مبتلا هستید بهتر است هر چه سریع تر آن را درمان کنید. زیرا این بیماری ممکن است عوارض جدی مانند ناباروری داشته باشد.

سرطان

، و همگی می توانند باعث خونریزی نامنظم بعد از پاین قاعدگی باشند. اگر شما در دوران یائسگی هستید، باید بدانید که هر نوع خونریزی واژینال باید توسط پزشک بررسی شود.

بسیاری از افرادی که خونریزی غیر طبیعی دارند، سرطان ندارند، اما خونریزی از مهبل (واژن) می تواند نشانه ای از سرطان باشد. این به این معنی که اگر شما در دوران یائسگی به سر می برید، ممکن است هر نوع خونریزی واژینال دلیل جدی داشته باشد.

فیبروئید رحم

گاهی اوقات می تواند باعث لکه بینی بعد از عادت ماهانه شوند. فیبروئیدهای رحمی رشد بافت های بی ضرر در رحم می باشد. به غیر از لکه بینی قهوه ای، فیبروئید می توانید درد کمر، درد لگن و مشکلات مثانه ایجاد کند. این بیماری گاها باعث می شود که خونریزی قاعدگی سنگین تر از حالت عادی باشد.

پرولاپس مجرای ادرار

اگر ماهیچه هایی که نگه دارنده مجرای ادرار هستند، شل، ضعیف یا کشیده شوند، ممکن است لکه بینی بعد از عادت ماهانه به وجود بیاید. به منظور جلوگیری از لکه بینی ناشی از و تقویت عضلات لگن، ورزش کگل kegel را پیشنهاد می کنیم.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

در هر صورت، خونریزی واژینال غیر معمول و یا غیر طبیعی باید توسط پزشک مورد بررسی قرار بگیرد. در این حالت پزشک ممکن است بیماری های دیگر زمینه ای را نیز بررسی کند. به عنوان مثال، قاعدگی نامنظم خطر ابتلا به بیماری های قلبی و دیابت نوع ۲ را افزایش می دهدکمردرد مشکلی بسیار شایع است که می تواند شکل های مختلفی داشته باشد. مثلا می تواند به صورت درد دائمی، تیر کشیدن، درد سوزشی و گزگز کردن باشد. مدت زمان این علائم می تواند کوتاه مدت یا بلند مدت باشد.

تقریبا همه زنان از سن بلوغ به بعد ترشحات واژن را کم یا زیاد تجربه می‌کنند. اکثرا ترشحات سفیدرنگ یا شفاف هستند اما میزان و نوع ترشحات وعلت آن ممکن است در هر فردی نسبت به دیگری متفاوت باشد. ترشحات طبیعی معمولاً سفید یا ابر مانند است. این ترشحات ممکن است هنگام خشک شدن روی لباس زیر، زرد به نظر برسند. در حالت کلی ممکن است به دلیل وقوع قاعدگی یا کنترل بارداری با داروهای هورمونی تغییراتی در ایجاد شود.

۹ علت اصلی کمردرد همراه با ترشحات واژن

در اینجا نه دلیل احتمالی برای ترشحات واژینال همزمان با کمردرد بیان می کنیم:

۱. عفونت مجاری ادراری

عفونت ادراری یا (UTI) می تواند در هر قسمت از دستگاه ادراری زن رخ دهد. غالبا باکتری ها و در مواردی قارچ ها و دیگر عوامل بیماری باعث بروز عفونت ادراری می شوند. تک سلولی ها و ویروس هایی مانند تریکومونا و HPV نیز می توانند باعث عفونت ادراری شوند. در اثر فعالیت این بیماری‌زا ها و پاسخ سیستم ایمنی بدن به آن ها برای از بین بردنشان، کمر درد و ترشحات رنگی، بد بو و غیر طبیعی ایجاد می شود. مثلا ترشحات در اثر عفونت تریکوموناس زرد رنگ مایل به سبز ایجاد می کند و معمولا درمان آن دوز صحیحی از مترونیدازول می باشد. برای بررسی اینکه ترشحات مشاهده شده حاصل از عفونت ادراری است یا عفونت زنان و جهت تجویز داروهای مناسب و موثر حتما باید توسط پزشک معاینه شود و در صورت لزوم آزمایش ادرار و انجام داد.

علائم شایع آن:

  • ترشحات واژن افزایش یافته است
  • احساس سوزش هنگام ادرار
  • دفعات اجابت مزاج مکرر
  • درد لگن
  • درد پایین کمر
  • ضعف و خستگی

۲. عفونت یا التهاب در پیشاب راه

اورتریت یا التهاب پیشاب راه نوعی بیماری است که در آن مجرای ادرار یا لوله ای که ادرار را از مثانه به خارج از بدن می برد ملتهب و تحریک می شود. علت آن عفونت‌ باکتریایی است‌ که‌ گسترش‌ می ‌یابد و از پوست‌ اطراف‌ ناحیه‌ تناسلی‌ و مقعد وارد مجرای‌ ادرار می ‌گردد.

این عفونت علاوه بر کمر درد باعث خروج ترشحات با بوی تند از واژن می شود.

۳. بیماری های التهابی لگن (PID)

بیماری التهابی لگن (PID) یک نوع عفونت است که در اندام های تولید مثلی زنان به وجود می آید. لگن در پایین شکم قرار دارد و شامل لوله های رحمی، تخمدان ها، دهانه رحم و رحم است. این التهاب موجب تشکیل اسکارهایی بین بافت ها و اندام های ناحیه لگنی می شود. علائم شایع حاصل از این بیماری شامل:

  • درد در هنگام ادرار
  •  لکه بینی قبل و بعد از پریود
  • افزایش ترشحات بودار واژن
  • ترشحات واژن به رنگ زرد یا سبز
  • درد در اطراف لگن
  • حالت تهوع
  • تب

۴. واژینیت یا التهاب واژن

واژينيت به التهاب داخل مهبل (واژن) گفته می شوود که علائم آن شامل خارش، سوزش مجرا و درد کمر است. شایعترین عفونت های واژن عبارت اند از:

  • واژینیت باکتریایی
  • تریکومونازیس
  • عفونت قارچی واژن.

در اثر عفونت واژن ترشحات غیر طبیعی از واژن دیده می شود که همراه با سوزش و بوی بد خواهد بود.

۵. بارداری

داشتن درد کمر همراه با ترشحات (طبیعی و غیر طبیعی) در بارداری بخصوص در اوایل بارداری بسیار شایع است. کمردرد و ترشحات غیر طبیعی واژن می تواند علائم بارداری باشد. از نظر حجم افزایش و از نظر نوع غییر می کنند.

افزایش ترشحات به محافظت از رحم در برابر عفونت کمک می کند. حتی در هفته های آخر بارداری نیز ترشحات ممکن است بیشتر هم شود.

شایع است، به خصوص هنگامی که کودک سنگین می شود یا حرکت می کند. حرکات جنین و … می تواند به اعصابی ضربه بزند که بر کمر تأثیر می گذارد.

۶. حاملگی خارج رحمی

در هنگام حاملگی خارج رحمی، تخمک بارور شده در رحم لانه گزینی نمی کند. در عوض، ممکن است به لوله فالوپ، حفره شکم یا دهانه رحم متصل شود و به اصطلاح لانه گزینی اشتباه انجام می دهد. افرادی که که دچار حاملگی خارج رحمی می شوند در اکثر مواقع دچار کمر درد های خفیف تا شدید، خونریزی، ترشحات و لکه بینی می شوند. علائم شایع همراه آن:

  • گرفتگی شدید شکم
  • درد در رکتوم
  • درد شدید از یک طرف که به سمت پشت و کمر می رود.
  • حالت تهوع

۷. سرطان دهانه رحم

این سرطان در دهانه رحم ایجاد می شود. دهانه رحم، قسمت تحتانی رحم یک زن را به واژن او متصل می کند. از علائم این سرطان می توان به درد های شکمی، کمر درد و … اشاره نمود.

۸. آرتریت واکنشی (سندرم Reiter)

آرتریت واکنشی یا آرتریت راکتیو (که قبلاً به آن سندروم ریترز گفته می ‌شد)، درد و تورم مفصلی است که در اثر عفونت در قسمت دیگر بدن فرد روده ها، دستگاه تناسلی یا مجاری ادراری به وجود می آید. معمولاً، عفونت های مقاربتی یا عفونت باکتریایی در روده باعث ایجاد آرتریت واکنشی می شود.

۹. سوزاک

سوزاک یک عفونت مقاربتی (STI) است. علائم بلافاصله پس از انتقال نشان داده نمی شوند و ممکن است چندین هفته طول بکشد تا ظاهر شوند.

به دلیل تاخیر در علائم، سوزاک اغلب درمان نمی شود. این می تواند باعث عوارض جدی در سلامتی، از جمله ناباروری شود.

اکثر زنان مبتلا به سوزاک هیچ علامتی ندارند. در صورت وجود، علائم می تواند شامل ترشحات و درد لگن باشد، که ممکن است به قسمت تحتانی کمر منتقل شود.

چه موقع باید به دکتر مراجعه کنید؟

کمردرد و ترشحات واژن به ندرت در اثر یک وضعیت اضطراری و نگران کننده ایجاد می شود، اما بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

اگر باردار هستید و ترشحات واژن شما به رنگ زرد مایل به سبز، بسیار غلیظ یا آبکی است، بهتر است فورا به مرکز درمانی یا پزشکی که تحت نظرش هستید مراجعه کنید، زیرا این علائم می تواند نشان دهنده عفونت باشد و می تواند عوارض مختلفی در بارداری ایجاد کند.

افراد غیر باردار نیز بهتر است در صورت مواجهه با موارد زیر به پزشک مراجعه کنند:

  • مشاهده ترشحات واژن سبز، زرد یا سفید
  • خارش واژن
  • سوزش واژن
  • سوزش ادراری
  • ترشحات واژن غلیظ یا پنیری شکل
  • خونریزی از واژن یا لکه بینی که در اثر زمان قاعدگی فرد نباشد
  • ترشحات واژنی که بوی شدید، تند یا بدی دارد.

اگر علائم فرد مبتلا بعد از یک هفته بهتر نشد، ویزیت توسط پزشک و انجام آزمایش الزامی می شود.

درمان لکه بینی همراه با کمردرد

اگر کمردرد و ترشحات واژن شما به دلیل عفونت مخمر و قارچ باشد، پزشک ممکن است یک درمان ضد قارچی تجویز کند. این روش های درمانی می تواند شامل قرص ها، پماد های واژینال و شیاف های واژنی باشد. در صورت ابتلا به عفونت باکتریایی معروف به واژینوز باکتریایی، پزشک ممکن است دارویی به نام مترونیدازول برای فرد تجویز کند. این دارو به صورت قرص یا کرم موضعی در دسترس قرار می گیرد. هنگام استفاده از این دارو باید دستورالعمل های پزشک یا درج شده بر روی محصول را با دقت خواند. برای جلوگیری از عوارض جانبی حاصل از آن، نباید ۴۸ ساعت پس از مصرف آن الکل نوشید. همیشه اطمینان حاصل کنید که عفونت از بین رفته و دوره کامل دارو را طی کرده اید.

درمان های خانگی

  1. در صورت احساس ناراحتی، تحریک یا تورم در واژن، به مدت ۱۰ دقیقه یک بار، با یک پارچه تمیز و خنک یا قالب های یخی که داخل  پارچه قرار دارند موضع را خنک کنید. همچنین در این مدت باید از برقراری رابطه جنسی خودداری کنید تا از تحریک بیشتر واژن جلوگیری کنید.
  2. برای درمان کمردرد می توانید یک مسکن بدون نسخه مانند ایبوپروفن یا استامینوفن مصرف کنید. کرم های ضد قارچی موضعی که می توانند علائم عفونت مخمری را کاهش دهند نیز بدون نسخه در دسترس هستند.

جلوگیری از بروز کمردرد و ترشحات واژن

معمولا پیشگیری از این علائم امکان پذیر نیست. با این حال، می توانید این مراحل را برای جلوگیری از کمردرد و ترشحات واژن در اثر عفونت انجام دهید:

  • همیشه پس از اجابت مزاج خود را از جلو به عقب بشورید و سپس خشک کنید.
  • از محصولات عطر دار مانند ژل یا تامپوهای خوشبوکننده استفاده نکنید.
  • زیاد مایعات بنوشید و یک رژیم غذایی سالم داشته باشید.
  • لباس زیر نخی و تمیز بپوشید.

همیشه هنگام داشتن رابطه جواژن تقریبا هر روز ترشحاتی دارد که اغلب این ترشحات سفیدرنگ، رقیق و شفاف هستند. این نوع از ترشحات کاملاً طبیعی بوده و برای تمام خانم‌ها در طول روز اتفاق می‌افتند.

گاهی اوقات این ترشحات به دلایل متعددی تغییر رنگ داده و به رنگ قهوه‌ای درمی‌آیند. معمولاً این اتفاق  دوران خاصی مانند دوران قاعدگی، بارداری و بیشتر از زمان‌های دیگر دیده می‌شود.

لکه‌بینی قهوه‌ ای بعد از پریود برای تعداد کثیری از بانوان اتفاق می‌افتد و معمولاً مسئله نگران‌کننده و مهمی نیست و دلایل گوناگونی برای آن وجود دارد.

اگر شما هم جزو بانوانی هستید که دچار لکه‌بینی قهوه‌ ای بعد از پریود می‌شوند اما دلیل آن را نمی‌دانند، توصیه می‌کنم حتماً این مقاله را تا انتها مطالعه کنید تا اطلاعات مورد نیاز در رابطه با این موضوع را به دست
آورید.

لکه‌بینی قهوه‌ ای بعد از پریود نشان دهنده چیست؟

همانطور که بالاتر هم اشاره کردیم، لکه‌بینی قهوه ای یا ترشحات قهوه ای بعد از دوران قاعدگی یک اتفاق رایج و طبیعی بین اکثر خانم‌ها است که معمولاً نشانه چیز خاصی نیست. اما با این حال گاهی اوقات هم این لکه‌بینی می‌تواند گویای اتفاقات یا تغییراتی در بدن باشد.

۱. پری مونوپوز (نزدیک یائسگی)

طبق تحقیقات انجام شده در دوره پری مونوپوز یا دوره‌ای که به یائسگی منتهی می‌شود و حدودا تا ۸ سال هم ممکن است ادامه داشته باشد، تغییراتی و اتفاقاتی در بدن روی می‌دهد که یکی از آن‌ها لکه‌بینی‌های نامنظم است.

بنابراین اگر شما دچار لکه‌بینی قهوه‌ ای بعد از پریود می‌شوید امکان دارد وارد دوران انتهایی قاعدگی خود شده باشید و احتمالاً پس از مدتی هم یائسه خواهید شد.

عوارض پیشگری‌های مداوم

برخی از روش‌های که به صورت مداوم و طولانی‌مدت استفاده شوند با عوارضی مانند لکه‌بینی قهوه‌ ای بعد از پریود همراه می‌باشند.

برخی روش‌ها مانند استفاده از دستگاه IUD می‌تواند حتی تا ۶ ماه باعث خونریزی نامنظم و ترشحات قهوه‌ ای رنگ در بدن شما شود. همچنین میزان لکه‌بینی قهوه‌ ای بعد از پریود زمان استفاده از قرص‌هایی که فقط پروژستین دارند نیز بیشتر از سایر قرص‌ها است.

لکه‌بینی به علت تخمک گذاری

تعداد بسیار کمی از خانم‌ها نیز حدود ۲۰ روز بعد از قاعدگی و درست زمان تخمک‌ گذاری‌شان دچار لکه‌بینی و ترشحات قهوه ای رنگ می‌شوند که معمولاً هم تا نهایتا دو روز ادامه دارد.

اگر لکه‌بینی قهوه‌ ای بعد از پریود به علت باشد، علائم دیگری مانند: حساسیت و احساس درد در سینه‌ها، نفخ، افزایش میل جنسی و همچنین کاهش دمای بدن را نیز احتمالاً تجربه خواهید کرد.

لکه‌بینی به علت آسیب به رحم

تروما یا همان آسیب به رحم از دیگر عواملی است که می‌تواند باعث لکه‌بینی قهوه‌ ای بعد از پریود بشود. رحم عضو حساسی است که با مواردی مانند: ، معاینه واژینال یا لگنی، رابطه جنسی خشن و وارد کردن لوازم و اشیا به داخل واژن دچار آسیب خواهد شد.

همچنین سایر از دلایل  لکه‌بینی قهوه‌ ای بعد از پریود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

چطور از لکه‌بینی قهوه‌ ای بعد از پریود پیشگیری کنیم؟

با توجه به دلایل  لکه‌بینی قهوه‌ ای بعد از پریود، راه پیشگیری مشخصی برای آن وجود ندارد اما می‌توان با اصلاح سبک زندگی و رژیم غذایی، ایجاد تعادل هورمونی، نگه داشتن وزن در محدوده ثابت و دوری از استرس و نگرانی تا حدی این مشکل را برطرف نمود. برای یک خانم باردار هیچ چیز به اندازه لکه‌بینی قهوه ای در بارداری‌اش ترسناک و وحشتناک نیست. هرگونه لکه‌بینی و خونریزی در این دوران ممکن است نشانه یک اتفاق مهم برای جنین باشد.

پس اولین وظیفه یک مادر باردار در برابر جنین خود، داشتن داشتن اطلاعات کافی، دقیق و درست درباره انواع لکه‌بینی‌ها و خونریزی‌ها است.

هرخانمی فارق از اینکه باردار باشد یا نباشد، باید درباره اینجور مسائل اطلاعات کافی داشته باشد. این موضوع درمورد خانم‌های باردار اهمیت بیشتری دارد.

در ادامه مقاله قصد داریم تا لکه‌بینی قهوه ای در بارداری را کاملاً بررسی کنیم و مطالب مربوط به آن را ذکر کنیم. توصیه می‌کنم حتماً تا انتهای مقاله همراه ما باشید و از این اطلاعات مفید و کاربردی استفاده نمایید.

تمام لکه‌بینی‌ها نگران‌کننده و خطرناک نیستند!

قبل از هرچیزی باید بدانید، لکه‌بینی با خونریزی متفاوت است. وقتی صحبت از لکه‌بینی قهوه ای در بارداری می‌شود، منظور ما یک یا چند قطره خون و ترشحات خونابه‌ای تیره است.

البته حتی خونریزی‌هایی شبیه به خونریزی دوران قاعدگی اما با حجم کمتر هم گاهی برای مادران باردار اتفاق می‌افتد. بیشترین مقدار خونریزی و لکه‌بینی در ۱۲ هفته اول بارداری است.

به طور کلی این نوع لکه‌بینی‌ها در دوران بارداری به‌ویژه هفته‌های اول و آخر بارداری طبیعی بوده و معمولاً علت خاصی ندارند. بسیاری از مادرانی که فرزندشان کاملاً صحیح و سالم به دنیا آمده از این نوع لکه‌بینی قهوه ای در بارداری را تجربه کرده‌اند. پس لکه‌بینی قهوه ای نشانه چیست؟ برخی از دلایل لکه‌بینی در این دوران عبارت است از:

  • لکه‌بینی به علت افزایش خون مادر و حرکت خون به سمت رحم که با تحریک دهانه رحم منجر به لکه‌بینی قهوه ای در بارداری می‌شود. ممکن است این دلیل حتی محرک خارجی هم نداشته و به دلیل تحریکات داخلی بدن اتفاق افتاده باشد.
  • لکه‌بینی به علت لانه‌گزینی جنین در هفته‌های ابتدایی بارداری.
  • لکه‌بینی قهوه‌ای در ماه‌های آخر بارداری و به علت نزدیک شدن به زمان زایمان.
  • لکه بینی قهوه ای در بارداری دوقلو طبیعی‌تر بوده و بیشتر مادرانی که دوقلو باردار هستند دچار لکه‌بینی قهوه‌ای خواهند شد.

این‌ها دلایل طبیعی و معمولی لکه‌بینی قهوه ای در بارداری هستند که علل نگران‌کننده‌ای نبوده و نشانه وجود مشکل برای مادر یا جنین هم نیستند؛ اما گاهی اوقات همین لکه‌بینی‌ها ممکن است نشانه یک اتفاق مهم باشند.

البته لکه‌بینی قهوه ای فقط منحصر به دوران بارداری نیست. ممکن است خانم‌هایی که باردار نیستند هم دچار این مشکل بشوند. در هرحال اگر می‌خواهید دلیل لکه‌بینی قهوه ای در بارداری و غیر بارداری را بدانید راهی جز مراجعه به به دکتر مامایی یا ندارید.

چه زمانی لکه‌بینی قهوه ای در بارداری خطرناک است؟

با اینکه در اکثر مواقع لکه‌بینی قهوه ای در بارداری نشانه بدی نیست اما گاهی اوقات هم امکان دارد خطرناک بوده و نشانه مهمی باشد.

تشخیص اینکه لکه‌بینی شما از نوع بی‌خطر یا خطرناک است باید توسط پزشک متخصص انجام شود. پس هرزمانی که دچار لکه‌بینی شدید، فورا موضوع را با درمیان بگذارید.

۱. لکه‌بینی قهوه ای نشانه سقط است؟

لکه‌بینی قهوه ای در بارداری و اولین احتمالی است که در ذهن افراد به عنوان علت لکه‌بینی و ترشحات قهوه‌ ای در بارداری به وجود می‌آید.

ترشحات قهوه‌ای در ابتدای دوران بارداری ممکن است نشانه سقط جنین باشد. همچنین این موضوع می‌تواند نشانه کوتاژ یا سقط جنین ناقص نیز باشد.

۲. بارداری خارج از رحم

اگر اتفاق بیفتد، به دلیل اینکه جنین خود را به جای دیواره رحم به لوله‌های فالوپ مادر متصل می‌کند، ترشحات و لکه‌های قهوه‌ای رنگ ایجاد شده و خونریزی و لکه‌بینی اتفاق می‌افتد.

۳. پولیپ گردنه رحم

گاهی اوقات با افزایش میزان هورمون استروژن، در ناحیه گردنه رحم پولیپ‌های غیرطبیعی ایجاد شده و رشد می‌کنند. ایجاد پولیپ‌ها در ناحیه حساس گردنه رحم باعث دردهایی در قسمت زیر شکم و همچنین خونریزی و لکه‌بینی غیر طبیعی می‌شود.

۴. عفونت واژینال

عفونت‌های واژینال که معمولا از عفونت‌های مقاربتی هستند هم می‌توانند باعث مشکلاتی چون: سوزش، خارش و خروج ترشحات و لکه‌های قهوه‌ای بشوند.

۵. لکه‌بینی قهوه‌ ای نشانه بارداری

اگر از بارداری خود مطئمن نیستید و لکه‌بینی قهوه ای دارید ممکن است دچار لکه‌بینی قهوه ای در ماه اول بارداری شده باشید. معمولا بسیاری از خانم‌ها تا هفته پنجم متوجه باردار بودن خود نشده و این لکه‌بینی‌ها نشانه بارداری آن‌ها باشد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

علت‌ها و انواع ترشحات و لکه‌بینی‌ها در دوران بادراری بسیار متنوع است. ما سعی کردیم مهمترین علل لکه‌بینی قهوه ای در بارداری را برای شما شرح دهیم اما هر زمانی که چنین اتفاقی برایتان افتاد باید حتما به مراجعه کرده تا مطمئن شوید مشکلی برای جنین پیش نیامده باشد.

همچنین از همان زمانی که اقدام به بارداری می‌کنید باید تحت نظر یک یا دکتر زنان باشید و به صورت ماهانه و منظم چکاپ‌های مربوطه را انجام دهید تا خیال‌تان بابت سلامتی جنین و وضعیت سلامتی خودتان آسوده باشد.

 

  • نسی از وسایل محافظتی استفاده کنید.

.

 

امین پارسائی

امین پارسائی با تحلیل تأثیرات تجارت جهانی و تغییرات سیاست‌های تجاری.
دکمه بازگشت به بالا