جامعه

وضعیت شیوع یک سرطان زنانه در ایران/احتمال ورود واکسن HPV به برنامه واکسیناسیون ملی

وضعیت شیوع یک سرطان زنانه در ایران/احتمال ورود واکسن HPV به برنامه واکسیناسیون ملی

رئیس اداره مدیریت سرطان وزارت بهداشت ضمن اشاره به وضعیت سرطان دهانه رحم در کشور گفت: در حال بررسی هستیم که آیا واکسن HPV باید در برنامه ملی واکسیناسیون قرار گیرد یا خیر. در صورت تکمیل اقدامات کارشناسی می توان این واکسن را به برنامه ملی واکسیناسیون اضافه کرد.

دکتر. علی قنبری مطلق در گفت وگو با آپارات نیوز. وی در خصوص شیوع عفونت HPV در کشور گفت: بر اساس مطالعه ای که در چهار شهر انجام دادیم و همچنین چندین مطالعه دیگر، شیوع این عفونت در میان جمعیت زنان در سنین باروری هشت درصد است البته مشکل فقط گسترش عفونت نیست.

افزایش بروز سرطان در دو دهه آینده

وی تاکید کرد: موضوع این است که در دو دهه آینده میزان ابتلا به سرطان افزایش می‌یابد که مربوط به نوع خاصی از سرطان نیست و دلیل اصلی آن افزایش نسبت جمعیت سالمندان است، اما وجود دارد. عامل خطر خاص برای برخی سرطان ها به عنوان مثال، در مورد سرطان دهانه رحم، یک عامل خطر خاص مانند HPV با انواع خوش خیم و بدخیم وجود دارد.

شیوع کم سرطان دهانه رحم در ایران

وی با اشاره به اینکه نوع خوش خیم HPV باعث ایجاد زگیل تناسلی و نوع بدخیم سرطان مانند سرطان دهانه رحم می شود، گفت: در حال حاضر سرطان دهانه رحم در ایران شیوع بالایی ندارد. برای کنترل و تشخیص بیماری، نوع عادات بهداشت فردی افراد و انجام تست پاپ اسمیر موثر است که طی دهه های گذشته در سیستم شبکه و خارج از آن در بین مردم ایران نسبتا رایج بوده است.

واکسن HPV تنها واکسنی است که از سرطان جلوگیری می کند

قنبری مطلق، بر آن تأکید می کند تنها سرطان های قابل پیشگیری در حال حاضر سرطان های مرتبط با HPV هستندبیان می کند: در حال حاضر تنها واکسنی که می تواند از سرطان پیشگیری کند، واکسن HPV است. این واکسن در کشورهای مختلف تولید و موجود است. در ایران دو شرکت دانش بنیان وارد این موضوع شده اند که یکی از آنها واکسن را تولید کرده و دیگری مجوز تولید می گیرد.

علت اصلی عفونت HPV چیست؟

گفت که شرایط بروز عفونت HPV در کشور قابل کنترل است، توضیح می دهد: برای پیشگیری از بروز این عفونت راهکارهایی مانند افزایش آگاهی مردم در مورد HPV و راه های پیشگیری از این عفونت و تزریق واکسن پیش روی ماست. عدم رعایت بهداشت فردی زنان و مردان در تماس جنسی عامل اصلی عفونت HPV است که می تواند باعث انتقال عفونت شود.

رئیس اداره مدیریت سرطان وزارت بهداشت تاکید کرد: اخیرا برخی گزارش ها حاکی از آن است که احتمال ابتلا به HPV حتی در بین افرادی که رابطه جنسی پرخطر نداشته اند نیز وجود دارد. مثلاً در مورد استخر یا آب آلوده احتمال ابتلای افراد به این امر وجود دارد که البته این احتمال زیاد قوی نیست.

چه کسانی می توانند واکسن HPV را تزریق کنند؟

وی ادامه داد: طبق آنچه در منابع علمی توصیه شده است، هر دو جنس می توانند واکسن را تزریق کنند، اما اولویت تزریق واکسن در دختران به ویژه در گروه سنی 9 تا 14 سال است. البته منع مصرفی برای تزریق حتی در سنین بالاتر وجود ندارد. در مورد کسانی که بزرگتر و متاهل هستند و رابطه جنسی دارند محدودیتی برای تزریق واکسن وجود ندارد اما علت اینکه اعلام می شود واکسن باید در سنین پایین تزریق شود این است که واکسن باید قبل از آنها تزریق شود. ازدواج کنید و رابطه جنسی داشته باشید تا عوارض آن برای شما باقی بماند کسانی که متاهل و در رابطه هستند نیز می توانند از واکسن استفاده کنند اما ممکن است فرد قبلاً به برخی از گونه های HPV مبتلا شده باشد و مهم است که فرد در چه مرحله ای از عفونت است. با واکسن تزریق می شود.

وی در خصوص قیمت واکسن HPV گفت: واکسن HPV انواع 2، 4 و 9 دارد و با توجه به نوع ایرانی و خارجی و نوع ظرفیت واکسن، قیمت واحدی برای واکسن HPV وجود ندارد.

احتمال ابتلا به سرطان دو دهه پس از ورود عفونت به بدن

رئیس اداره مدیریت سرطان وزارت بهداشت تاکید کرد: از ورود HPV به بدن تا ظهور سرطان حدود دو دهه طول می کشد. ولی این بدان معنا نیست که هر فردی که به عفونت HPV مبتلا می شود به سرطان مبتلا می شود.

امکان ورود واکسن HPV به برنامه ملی واکسیناسیون

وی در خصوص برنامه وزارت بهداشت برای گنجاندن واکسن HPV در برنامه ملی واکسیناسیون گفت: در حال بررسی هستیم که آیا واکسن HPV باید در برنامه ملی واکسیناسیون قرار گیرد یا خیر؟ در صورت تکمیل اقدامات کارشناسی می توان این واکسن را به برنامه ملی واکسیناسیون اضافه کرد.

قنبری متلق در خصوص کسانی که به دلیل عفونت HPV دچار زگیل تناسلی می شوند، گفت: یکی از ویژگی های زگیل تناسلی این است که عود می کند، به همین دلیل گفته می شود که رعایت بهداشت فردی و عادات جنسی سالم برای کاهش احتمال عود آن مهم است. بیماری کاهش یابد اقداماتی مانند لیزر زگیل تناسلی عامل اصلی بیماری را از بین نمی برد، بلکه ضایعه را برطرف می کند. زمانی که علت بیماری برطرف نشود، احتمال عود بیماری وجود دارد.

پوشش بیمه ای تست HPV

وی تاکید کرد: نکته مهم در سرطان رحم غربالگری است که در سطح سیستم شبکه توسعه یافته است. با کاهش قیمت تست HPV در کشور، این غربالگری تحت پوشش بیمه قرار گرفته و به انجام غربالگری HPV برای شناسایی افراد در معرض خطر کمک می کند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا