دانش و سلامتکسب و کار برتر

5راه درمان خانگی ریزش مو شدید

بهترین روش های درمان خانگی مو

درمان خانگی ریزش مو به صورت خانگی زمانی موثر است که شما بیماری خاصی نداشته‌ باشید که موجب ریزش مو شود یا اگر بیماری داشتید آن را درمان کرده باشید. تغذیه و سبک زندگی سالم را پیش بگیرید و سپس درمان‌های طبیعی را شروع کنید تا نتیجه آن را ببینید. در ادامه بهترین روش‌های درمان خانگی ریزش مو را معرفی می‌کنیم.

5 home remedies for severe hair loss

ماساژ

در مقاله‌ای از سایت می‌خوانیم: ماساژ پوست سر می‌تواند به ترمیم و رشد مو کمک کند. ماساژ می‌تواند همراه با روغن و ماسک مو باشد تا بیشتر باعث تحریک پوست سر و بهبود ضخامت مو شود. اختصاص دادن زمانی کوتاه در روز برای ماساژ پوست سرتان می‌تواند به شما در رفع استرس و تنش هم کمک کند. در واقع نیروهای کششی در طول ماساژ رشد و ضخامت مو را در سلول‌های پاپیلای پوستی تحریک می‌کنند.

مصرف مولتی ویتامین مخصوص مو

ممکن است تغذیه مناسبی نداشته باشید. در واقع اکثر افراد در جهان از طریق تغذیه نمی‌توانند تمام مواد غذایی لازم بدن را دریافت کنند. به همین دلیل بهتر است کنار تغذیه درست به صورت دوره‌ای از مکمل‌ها و مولتی ویتامین‌ها استفاده کنید. مصرف این مکمل‌ها باید زیر نظر پزشک باشد.

استفاده از روغن های طبیعی

روغن‌های طبیعی مثل روغن سیاه دانه، رزماری، آرگان، روغن نارگیل و … برای افزایش رشد مو و ماساژ سر مفید هستند. برای مثال روغن نارگیل منبعی حاوی اسیدهای چرب است که به داخل ساقه مو نفوذ می‌کند. بسته به نوع مو، می‌توانید از روغن نارگیل قبل یا بعد از حمام استفاده کنید. اگر موهای شما چرب است، می‌توانید یک شب یا چند ساعت قبل از شستن موها، آن‌ها را با روغن چرب کرده و ماساژ دهید. اگر موهای شما خشک است، می‌توانید قبل از حمام روغن تراپی کنید و بعد از حمام مقدار کمی روغن را به ساقه و انتهای موهای خود بزنید تا موهای نرم و درخشنده داشته باشید.

سایر روغن‌ها را نیز می‌توانید به همین روش استفاده کنید. البته برخی از روغن‌ها مثل روغن آرگان گران هستند و بهتر است بعد از حمام روی ساقه موها استفاده شود زیرا روغن تراپی قبل از حمام نیاز به حجم بیشتری از روغن خواهد داشت.

ورزش و دوری از استرس

داشتن سبک زندگی سالم همیشه می‌تواند در سلامت بدن نقش بسیاری داشته باشد. برای مثال ورزش با افزایش گردش خون و اکسیژن رسانی می‌تواند رشد موها را افزایش دهد. از طرفی هنگام ورزش هورمون‌های مختلفی ترشح می‌شود که می‌تواند از استرس و افسردگی جلوگیری کند. استرس و تنش‌های عصبی یکی از دلایل اصلی ریزش مو هستند. اگر حس می‌کنید استرس شدید و بی‌دلیل دارید یا در بحران عاطفی هستید بهتر است به روانشناس مراجعه کنید.

آب پیاز

پیاز بوی بدی دارد و شاید دوست نداشته باشید از آن برای سلامت موهای خود استفاده کنید، اما با توجه به فواید پیاز ارزش استفاده از آن بسیار زیاد است. آب پیاز به عنوان منبعی برای درمان موفقیت آمیز آلوپسی آره آتا از طریق تقویت رشد مو است. همچنین تصور می شود که آب پیاز باعث بهبود گردش خون مفید است. مطالعات روی حیوانات نشان داده این ماده باعث بهبود فاکتور رشد کراتین و جریان خون در کوتیکول‌ها می شود. می‌توانید چند پیاز را آب بگیرید و  آن را به پوست سر و موهای خود بمالید و بگذارید حداقل ۱۵ دقیقه بماند. سپس مثل همیشه شامپو بزنید.

لیمو

می‌توانید از آبلیموی تازه یا روغن لیمو استفاده کنید زیرا گفته می‌شود این ماده  رشد مو را افزایش می‌دهد. روغن لیمو می‌تواند به شما در حفظ سلامت پوست سر کمک کند. آب لیموی تازه را ۱۵ دقیقه قبل از شامپو به پوست سر و موهای خود بمالید. می‌توانید از روغن لیمو رقیق شده عنوان ماسک مو استفاده کنید.

حنا

در گذشته از حنا برای رنگ کردن موی سر استفاده می‌شد. حنا یک ماده طبیعی است که علاوه بر رنگ کردن مو برای افزایش ضخامت ساقه مو و نرم شدن موها از آن استفاده می‌شود. امروزه در بازار حنای بی‌رنگ برای رطوبت رسانی به پوست و مو و تقویت مو نیز وجود دارد که می‌توانید بدون نگرانی از تغییر رنگ موهای خود از آن استفاده کنید.

جنسینگ

مصرف جینسینگ می‌تواند با تحریک ، رشد مو را تقویت کند. جینسنوزیدها اجزای فعال جینسینگ هستند و تصور می‌شود که تأثیر مثبتی روی رشد مو داشته باشند. قبل از مصرف بهتر است از میزان مصرف و عوارض جانبی این ماده تحقیق کنید.

استفاده از سرکه سیب

سرکه سیب خواص زیادی برای بدن دارد. این ماده برای موها نیز مفید است. سرکه سیب می‌تواند چربی سر و موها را کنترل کند. ضد باکتری و قارچ است، موهارا نرم و درخشنده می‌کند و در نهایت فولیکول‌های مو را تحریک به رشد می‌کند. سرکه را با آب ولرم مخلوط کرده و در حمام روی موهای مرطوب خود استفاده کنید. ۱۰ دقیقه موها را با سرکه ماساژ داده و سپس آبکشی کنید. می‌توانید  چندبار در هفته از این روش استفاده کنید.

استفاده آب برنج

آب برنج نقش موثری در تقویت موها دارد. کافیست مثل روشی که برنج را می‌پزید ولی بدون نمک و روغن بپزید. سپس در مرحله آبکش کردن آب برنج را در ظرفی ریخته و نگه دارید. قبل از حمام می‌توانید از این آب برنج روی موهای خود برای چند ساعت استفاده کنید و در نهایت موهای خود را بشویید.

درمان ریزش مو با ماست

ماست حاوی ویتامین‌های گروه B است که برای موها بسیار مفید هستند. مصرف ماست به عنوان یک ماسک مو روی موها باعث نرم شدن، درخشندگی و تقویت موها می‌شود. به علاوه ماست از شوره و موخوره نیز جلوگیری می‌کند.

استفاده از آلوئه ورا

مدت‌هاست که از آلوئه ورا برای درمان ریزش موی سر استفاده می‌شود. عصاره این گیاه پوست سر را تسکین داده و موها را نرم می‌کند. آلوئه ورا شوره سر را کاهش داده و فولیکول‌های مو را که ممکن است توسط روغن اضافی مسدود شود، تسکین می‌دهد. می‌توانید هفته‌ای چند بار ژل خالص آلوئه ورا را به پوست سر و موهای خود بزنید. همچنین می‌توانید از شامپو و نرم کننده حاوی آلوئه ورا استفاده کنید.

بهترین درمان خانگی ریزش مو سکه ای چیست؟

ریزش موی سکه‌ای نوعی از ریزش مو است که یک ناحیه از موهای سر یا ریس دچار ریزش شدید در حد طاسی می‌شود. این نوع ریزش دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد. اگر دچار ریزش موی سکه‌ای یا آلوپسی آره آتا شدید باید سریعا به پزشک مراجعه کنید. البته برخی درمان‌های طبیعی و خانگی روی این نوع ریزش موثر هستند. برای مثال استفاده از نوشیدنی آلوئه‌ورا و مصرف عصاره آلوئه‌ورا به صورت موضعی، استفاده از آب پیاز در ناحیه ریزش، استفاده از روغن‌های مختلف، مصرف مکمل‌های پوست و مو مثل زینک و … در درمان و بهبود این نوع ریزش بسیار موثر هستند.

درمان خانگی ریزش مو شدید در زنان

زنان بسیاری در دنیا دچار کمبود آهن هستند. در مقاله‌ای از سایت می‌خوانیم: آهن یکی دیگر از مواد مغذی مورد نیاز بدن برای رشد موهای سالم است. برخی منابع آهن رژیم غذایی عبارتند از: عدس، دانه کدو تنبل، اسفناج، لوبیا سفید، گوشت گاو، بوقلمون و …  افرادی که گوشت نمی خورند به میزان ۱.۸ برابر آهن نیاز دارند افرادی که گوشت می خورند. این به این دلیل است که بدن منابع غیر حیوانی آهن را به طور موثر جذب نمی کند.

مصرف پروتئین بیشتر

خوردن غذاهای پر پروتئین مانند آجیل می تواند به رشد موهای جدید کمک کند. بدن برای رشد موهای جدید به پروتئین نیاز دارد. ریزش مو می تواند به دلیل کمبود پروتئین ایجاد شود. نمونه هایی از منابع پروتئینی رژیم غذایی سالم عبارتند از: لوبیا، تخم مرغ، ماهی، آجیل، گوشت کم چربی و …
نیاز روزانه بدن به پروتئین بر اساس میزان فعالیت بدنی و حجم عضلانی متفاوت است.

رایحه درمانی

به گفته نویسندگان مقاله مطالعه ۲۰۱۱ ، رایحه درمانی می تواند به تحریک رشد مو کمک کند. نمونه هایی از گیاهانی که پزشکان آروماتراپی برای تقویت رشد مو استفاده می کنند عبارتند از: چوب سرو، اسطوخودوس، رزماری، آویشن، تولسی هنگام استفاده از روغن‌های ضروری بر روی پوست سر، فقط چند قطره روغن موادی که نام بردیم را  اضافه و استفاده کنید. محققان همچنین اظهار می دارند که استشمام رایحه این روغن ها می‌تواند بر رشد موها تأثیر بگذارد.

علت ریزش مو چیست؟

ریزش مو یکی از رایج‌ترین مشکلات در بین خانم‌ها و آقایان سراسر دنیا است. با توجه به نقش بسیار مهم مو در زیبایی ظاهری، این مشکل برای بسیاری از افراد آزاردهنده بوده و در صدد یافتن راهی برای درمان آن هستند. جالب است بدانید آسیب‌های ناشی از ، دکلره یا آرایش اشتباه موها نیز ممکن است باعث ریزش مو شود. به طور کلی باید بگوییم که این مساله به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد که گاهی به راحتی قابل درمان بوده و در برخی موارد نیز نیاز به مراجعه به پزشک و درمان‌های طولانی‌مدت دارد.

رایج‌ترین دلایل ریزش مو عبارتند از:

  • افزایش سن
  • تغذیه نادرست
  • ریزش مو ژنتیکی و ارثی
  • بالا بودن هورمون آندروژن
  • ابتلا به تیرویید کم‌کار یا پرکار
  • استرس شدید یا مشکلات عصبی
  • مشکلات پوستی مانند ابتلا به قارچ
  • ابتلا به بیماری یا مصرف برخی داروها
  • تغییرات هورمونی حین بارداری یا یائسگی

درمان ریزش مو خانگی

پیش از آن که به سراغ روش‌های درمان سریع ریزش مو در خانه برویم لازم است بدانید این روش‌ها زمانی موثر هستند که ریزش موی شما ناشی از بیماری خاصی نباشد یا بیماری خود را درمان کرده باشید.

درمان ریزش مو با ماساژ دادن پوست سر

ساده‌ترین درمان ریزش مو در در خانه ماساژ پوست سر به کمک روغن‌های ارگانیک است. این کار ضمن فعال کردن سلول‌های کف سر، باعث افزایش گردش خون و کشش پوست سر شده و در نهایت منجر به تغذیه و اکسیژن رسانی به فولیکول‌ها، افزایش ضخامت موها و رشد مجدد آن‌ها خواهد شد.

علاوه بر این اگر ریزش موی شما ناشی از استرس باشد، به کمک ماساژ می‌توانید استرس را رفع کرده و این مشکل را به تدریج حل نمایید. برای ماساژ پوست سر کافیست نوک انگشتانتان را روی پوست این ناحیه به آرامی و به صورت دورانی حرکت دهید.

روغن نارگیل برای درمان ریزش مو شدید در زنان و مردان

روغن نارگیل حاوی اسیدهای چربی مانند لوریک اسید است که با نفوذ به ساقه موها، فرآیند تخریب پروتئین‌ها را کاهش می‌دهد. اگر موهای چربی دارید قبل از حمام این روغن را روی موهایتان ماساژ دهید و بعد از چند ساعت بشویید. اما برای موهای خشک می‌توانید هنگام حالت دادن به موهایتان بعد از شستشو، از روغن نارگیل استفاده کنید.

برخی از دیگر فواید روغن نارگیل عبارتند از:

  • کنترل چربی مو
  • کاهش دهنده ریزش مو
  • تقویت میکروبیوم پوست سر
  • کمک به سلامت فولیکول‌های مو

درمان ریزش مو خانگی با آب پیاز

آب پیاز موجب افزایش گردش خون در پوست سر و خون‌رسانی به فولیکول‌های مو می‌شود و یک روش درمان خانگی ریزش مو مردان و ریزش سکه‌ای به شما می‌آید. کافیست چند پیاز را رنده کرده و با رد کردن از صافی، آب آن را کاملاً بگیرید. آب پیاز را به پوست سر و موها مالیده و بعد از گذشت ۱۵ دقیقه، با مناسب کاملاً بشویید.

درمان ریزش مو شدید در زنان با حنا

حنا از گذشته تا به امروز، به عنوان یکی از فرآورده‌های رایج برای تقویت موها و درمان ریزش آن‌ها شناخته می‌شود. البته این گیاه پر خاصیت در افزایش ضخامت مو و نرم شدن آن نیز تاثیر بسزایی دارد. اگر نگران رنگ گرفتن موهایتان هستید می‌توانید از حنای بی‌رنگ استفاده کنید.

درمان خانگی ریزش مو مردان و زنان با آب برنج

جالب است بدانید ۷۵ تا ۸۰ درصد از دانه‌های برنج را نشاسته تشکیل می‌دهد که پس از آبکشی، این نشاسته در آب برنج باقی می‌ماند. همچنین آب برنج سرشار از ویتامین‌های گروه B، ویتامین E، آمینو اسیدها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان‌ها بوده که برای کاهش ریزش مو و افزایش رشد آن موثر هستند.

جهت درمان سریع ریزش مو در خانه ، برنج را بدون نمک و روغن بپزید و آن را آبکش کنید. آب برنج را در ظرف مناسبی ریخته و قبل از استحمام به کل موهایتان بمالید. پس از گذشت چند ساعت موها را شستشو دهید. علاوه بر این می‌توانید هفته‌ای ۲ بار پس از هربار استحمام، در آخرین مرحله آبکشی از آب برنج استفاده کنید.

دکمه بازگشت به بالا