حوادثکسب و کار برتر

9 نکته طلایی درباره زمان تعویض روغن خودرو

یکی از مهم‌ترین رسیدگی‌ها در قبال هر ماشین با هر کاربری‌ای، تعویض روغن خودرو است؛ اغراق نیست اگر بگوییم ماشین همانند فرزند ماست و همانند او به رسیدگی‌های مختلف نیاز دارد. در صورتی عدم رسیدگی به‌موقع، ماشین را با مشکلات فراوانی روبرو می‌کند و علاوه بر افزایش هزینه‌ها، طول عمر مفید آن نیز کاهش پیدا می‌کند. در ادامه بیشتر به این موضوع می‌پردازیم؛ همراه ما باشید.

9 نکته طلایی درباره زمان تعویض روغن خودرو
تعویض روغن موتور خودرو

مهم‌ترین وظیفه روغن موتور کم کردن اصطکاک و سایش قطعات متحرک موتور است. از دیگر وظایف مهم روغن موتور خنک کردن و تهویه قطعات است. جدا از آن، این روغن به جذب رسوبات و ذرات ریز و معلق اطراف موتور می‌پردازد. همین دو وظیفه مهم روغن موتور نشانگر اهمیت به موقع آن است.

رابطه درست کردن موتور خودرو و تعویض روغن موتور

9 نکته طلایی درباره زمان تعویض روغن خودرو
روغن باکیفیت، جانی دوباره برای موتور

بدون شک یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار در موتور وجود روغن موتور مرغوب و باکیفیت است. زمان‌هایی که خودرو در حال حرکت است، دمای موتور به بالاترین میزان ممکن می‌رسد. همین عامل نیز می‌تواند روی عملکرد قطعات اطراف و معلق موتور تاثیر بسزایی داشته باشد. به صورت کلی می‌توان گفت که روغن نقش کلیدی و اصلی محافظت از موتور را ایفا می‌کند.

رانندگان می‌توانند با داشتن یک برنامه ریزی دقیق نسبت به تعویض روغن خودرو اقدام کنند تا از آسیب‌های احتمالی برای ماشین و موتور آن جلوگیری کنند. در زمان تعویض، بهتر است نهایت دقت را به خرج دهید، چون هر نوع روغن موتوری برای ماشین شما مناسب نیست و جای تاثیر مثبت ممکن است نتیجه‌ای معکوس از تعویض روغن خودرو بگیرید. در زمان خرید و انتخاب روغن موتور باید به سال تولید ماشین، نوع سوخت و استانداردهای روغن موتور توجه کنید.

مهمترین نکات برای تعویض روغن خودرو

در ادامه به بررسی نکات مهم درباره تعویض روغن خودرو خواهیم پرداخت، برای استفاده از بهترین روغن موتور و جلوگیری از ضررهای مالی نکات زیر را رعایت کنید:

  • تعویض روغن خودرو قبل از کاهش کیفیت

اگر به فکر تعویض روغن خودرو افتاده‌اید، بهتر است همه جوانب را در نظر بگیرید. در چنین شرایطی نباید فقط حواستان به عدد کیلومتر باشد، چون عواملی مانند شرایط جوی، طرز رانندگی، ترافیک و … می‌تواند روی تعیین زمان دقیق تعویض روغن موتور ماشین تاثیر بسیار زیادی داشته باشد. به همین خاطر توصیه می‌شود با رعایت اصول و توجه به شرایط مختلف برای تعویض روغن موتور اقدام نمایید.

  • استفاده از گیج برای تست وضعیت روغن موتور

9 نکته طلایی درباره زمان تعویض روغن خودرو

بررسی کیفیت روغن موتور برای محافظت از خودرو

بهتر است همیشه بوسیله گیج، به بررسی کیفیت و غلظت روغن ماشین بپردازید. ناگفته نماند که در این روش به مهارت نیز نیاز است.

  • هم کیفیت بودن روغن و موتور

در زمان تعویض روغن موتور باید به یکسان بودن سطح کیفیت موتور و روغن آن توجه کنید. در صورتی کیفیت روغن از موتور کمتر باشد، امکان به وجود آمدن مشکلات دیگر وجود خواهد داشت و جز ضرر مالی چیزی نصیبتان نخواهد شد.

  • توجه میزان سطح کارایی روغن موتور

یکی دیگر از نکات مهم تعویض روغن موتور ماشین توجه به میزان سطح کارایی روغن است. به هیچ عنوان نباید برای یک ماشین با تکنولوژی بالا یک روغن موتور با سطح کارایی پایین بخرید. استفاده از یک نوع روغن موتور با توجه به اینکه هر روغن موتور حاوی مواد افزودنی خاص خود است، توصیه می‌شود به هیچ عنوان از مخلوط یا ترکیب دو روغن موتور موتور بپرهیزید؛ این کار می‌تواند ماشین شما را با مشکلات بسیار و غیرقابل پیش‍بینی مواجه کند.

  • استفاده از فیلتر روغن

یکی از ساده‌ترین نکات مهم درباره تعویض روغن خودرو استفاده از فیلتر است. برای جلوگیری از اتفاقات ناگوار بهتر است که حتما در زمان تعویض روغن خودرو از فیلتر استفاده شود.

  • تخلیه از طریق کارتر

تخلیه خودرو بهتر است که به وسیله کارتر انجام شود. توصیه می‌شود با استفاده از دستگاه‌های مکش و از سمت بالا نسبت به تخلیه روغن اقدام نکنید زیرا به اندازه روش کارتر کارایی ندارد.

  • توجه به صدای ماشین

حتما برای شما نیز پیش آمده است که در حین رانندگی، صداهای بلند و عجیب به گوشتان رسیده است. شاید برای‌تان سوال شده است که منبع چه می‌تواند باشد. در چنین شرایطی علاوه بر بررسی قسمت‌های مختلف ماشین، بررسی روغن موتور را نیز فراموش نکنید.

در بسیار از شرایط، دلیل عمده این صدا به دلیل وجود روغن موتور بی‌کیفیت است. در چنین شرایطی بهتر است برای تعویض روغن موتور وارد عمل شوید.

  • چک کردن چراغ روغن

یکی دیگر از نکاتی که نشانگر زمان تعویض خودرو است، روشن شدن چراغ روغن است. روشن شدن این چراغ به معنی کاهش میزان روغن در موتور است. در چنین شرایطی بهتر است نسبت به پر کردن روغن اقدام نمایید.

  • تعویض روغن در صورت عدم استفاده از ماشین

حتی در صورتی که از وسیله نقلیه استفاده نمی‌کنید بهتر است نسبت به تعویض روغن خودرو اقدام نمایید. به صورت کلی نیاز است حداقل سالی یکبار روغن موتور ماشین عوض شود.

چه زمانی روغن موتور خودرو را تعویض کنیم؟

طبق ادعای کارشناسان ماشین، بهتر است بعد از ۵۰۰۰ کیلومتر یا بعد از هر ۳ ماه، برای تعویض روغن ماشین اقدام گردد. البته زمان دقیق به عواملی مانند: نحوه رانندگی، نوع ماشین و کیفیت روغن نیز بستگی دارد.

جدا از مورد بالا، در صورتی که با موارد زیر روبرو شدید بهتر است هرچه زودتر ضمن بررسی خودرو، برای تعویض روغن ماشین اقدام کنید:

  • صدای تیک تاک در زمان استارت زدن
  • بالا رفتن دور موتور ماشین در حالت ایستا و درجا
  • کاهش شتاب خودرو (می‌توانید برای اطلاع بیشتر مقاله افزایش شتاب خودرو را مطالعه کنید.)
  • شنیده شدن صدای ضربات متوالی از موتور
  • روشن شدن و فعال شدن چراغ روغن ماشین

اگر به صورت روزمره از خودروی‌تان استفاده می‌کنید، حتماً حواستان به موارد بالا باشد تا دچار مشکل نشوید؛ چون عوارض کم شدن روغن موتور خیلی زیاد است.

در کنار تمام نکات مهم درباره تعویض روغن ماشین، یک نکته باقی ماند که می‌تواند منجر به تعویض روغن ماشین زودتر از موعد طبیعی شود. این نکته چیزی نیست جز رانندگی در شرایط سخت. اگر در شرایط زیر زیاد رانندگی می‌کنید، می‌بایست خودتان را برای تعویض روغن خودرو زودتر از موعد اقدام کنید:

  • رانندگی در شرایط جوی سخت، مانند برف و سرما
  • رانندگی با سرعت غیرمجاز
  • رانندگی همراه با بکسل کردن
  • رانندگی در گرد و خاک
  • رانندگی در قسمت‌های کوهستانی و همراه با رطوبت بالا

خرید روغن موتور ایرانی یا خارجی؟

قطع به یقین جواب این سؤال مبهم است. برای رسیدن به جواب قطعی و درست در مورد این سؤال باید به نمایندگی‌های خودروسازان مراجعه کنید. غیر از آنها هیچ کسی نمی‌تواند جوابی درست و منطقی به شما بدهد که ضرر نکنید.

روی برچسب بعضی روغن موتورها نوشته شده است که این روغن برای بعضی ماشین‌ها مناسب است. اما به این نکته نیز خیلی توجه نکنید. چون بعضی از آنها صرفا فقط جنبه‌های تبلیغاتی دارد. در زمان خرید و انتخاب روغن موتور خارجی یا ایرانی بهتر است اول از همه با یک کارشناس خبره در زمینه خودرو مشورت کنید. جدا از روغن موتور، بهتر است از لوازم و تجهیزات با کیفیت و اورجینال برای ماشین خود استفاده نمایید.

برگرفته از مجله بیمه: https://bimeh.com/mag/

تحریریه آپارات نیوز

خبرنگار اقتصادی با تحلیل تأثیرات تجارت جهانی و تغییرات سیاست‌های تجاری.
دکمه بازگشت به بالا