10 ویژگی یک فروشگاه اینستاگرامی که حتما باید رعایت کنید
چه محصولی برای فروش در اینستاگرام مناسب است؟
محبوبیت اینستاگرام در بین مردم، به خصوص مردم کشور خودمان، آن را به گزینۀ خوبی برای فروش محصولات و خدمات تبدیل کرده است. در بستر اینترنت مانند اینستاگرام یا سایت فروشگاهی، محصول شما توسط میلیون ها نفر دیده می شود؛ در صورتی که، فروشگاه سنتی شما در یک منطقه، شاید در طول روز، فقط صد یا دویست نفر ورودی داشته باشد.
خوشبختانه در اینستاگرام هر محصولی از جمله محصول فیزیکی، مجازی و همچنین خدمات را می توانید بفروشید. مثلا:
- فروش محصولات هنری و صنایع دستی در اینستاگرام
- فروش لباس، کیف، کفشۀ، جوراب
- فروش زیورآلات در اینستاگرام
- فروش محصولات خوراکی خانگی مثلا شیرینی، کیک، ترشی، مربی
- فروش کتاب در اینستاگرام
- فروش فایل هایی مانند پی دی اف، پادکست یا ویدیو
- فروش لوازم جانبی موبایل یا لپ تاپ
- فروش محصولات آرایشی و بهداشتی
- فروش عروسک در اینستاگرام
مثلا یک نمونۀ آن، است که در این مقاله، کامل آن را آموزش داده ایم.
محصول را از کجا تامین کنیم؟
این هم یکی دیگر از دغدغه های مهم افراد است. ممکن است برای خودتان هم وجود داشته باشد. می خواهم بگویم که نگران تامین محصول نباشید. قرار نیست از همان ابتدا محصول داشته باشید. شما پیج را راه اندازی کنید، پست و محتوای بدرد بخور در آن بگذارید، کمی محصولتان را معرفی کنید. بعد از مدتی احتمالا سفارش هم می گیرید، بعد از آن می توانید، بروید و محصول را به همان تعدادی که سفارش داده اند تهیه کنید. این را می خوام بگویم که نگران سرمایه اولیه نباشید. روی صفحه اینستاگرام تان وقت بگذارید. بعد از مدتی این موضوع هم حل می شود. حتی بسیاری از بیزنسمن ها هم اول سفارش می گیرند، سپس با سرمایه آن محصول را تهیه می کنند.
تکنیک های فروش محصول در اینستاگرام چیست؟
«این محصول را کسی نمی خرد، باید به سراغ محصولی بروم که تقاضای زیادی دارد!» این جمله را بارها از افرادی که در فروش یک محصول موفق نبوده اند، شنیده ایم. اما آیا به نظر شما، همیشه مشکل کارشان، نوع محصول است؟ تقاضای بازار قبل زا راه اندازی کسب و کار ضروری است؛ اما مهم تر از آن مهارت و توانمندی شما در است. اگر فروش را بلد باشید، می توانید . یک فروشندۀ خوب، برای محصولش (حتی اگر مایوی شنا در خشکی باشد!) تقاضا و مشتری می آورد. گاهی حتی خودمان، در بعضی از صفحات اینستاگرام یا وب سایت ها، بدون احساس نیاز، جذب محصول خاصی می شویم و آن را می خریم. در ادامه راجع به بعضی از فوت و فن های فروش محصولات در اینستاگرام اشاره خواهیم کرد. توصیه می کنیم قبل از اقدام به فروش از طریق اینستاگرام، حتما این نکات را بخوانید.
1-پروفایل خود را بهینه کنید
پروفایل صفحه اینستاگرام شما، مانند ویترین و دکور مغازه یا فروشگاه شماست. مشتری در همان 3 یا 4 ثانیۀ اول تصمیم می گیرد که شما را دنبال کند یا نکند. خلاصه اینکه، باید توجه و اعتماد مخاطب را در همان اولین لحظه، جذب کنید. مثلا اینکه، یک توضیح بیوی (bio) مناسب و جذاب برای معرفی خود انتخاب کنید؛ بطوری که مشتری دلیلی برای دنبال کردن شما داشته باشد. همچنین، اطلاعاتی دربارۀ امکان ارسال پستی به مکان های مختلف جغرافیایی، آدرس فروشگاه فیزیکی، لینک سایت فروشگاهی و شماره تماس، در توضیحات بیو قرار دهید.
یکی از بخش های مهم بیوی پیج، هایلایت ها هستند. هایلایت های پیج تان باید اصولی و دقیق تهیه شوند تا برای مشتریان مفید باشند. یکی از هایلایت هایی که هر پیج فروشگاهی حتما باید داشته باشد، هایلات رضایت مشتری است. در این هایلایت باید عکس و ویدیو از رضایت مشتریان قرار دهید. همچنین یک هایلایت تهیه کنید که در آن روش خرید از فروشگاه، هزینه ارسال، روش های ارسال و زمان ارسال کالا نوشته شده باشد. در قسمت نام پیج، حتما از کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کارتان استفاده کنید. مثلا اگر پیج فروش کیف و کفش دارید، حتما کلمه کیف و کفش داخل نام پیج باشد. به این ترتیب وقتی کاربران این کلمات را سرچ می کنند، پیج شما نمایش داده می شود.
2-عکس های با کیفیت و مناسب از محصول بگذارید
با قدم زدن در مراکز خرید، جذب مغازه هایی می شویم که شیشه و ویترین آن تمیز و از ظاهر خوب و مرتبی برخودار باشد. در مقابل، اگر ویترین فروشگاه بهم ریخته و نامناسب باشد، محصولات به سختی دیده شده و رغبت نمی کنیم وارد مغازه شویم. در اینستاگرام، عکس ها و ظاهر صفحۀ شما حکم همان ویترین و شیشه مغازه را دارد.
پلتفرم اینستاگرام، از ابتدا تا الان، ماهیت تصویری داشته و دارد. تاثیر قرار دادن تصاویر با کیفیت و مناسب، همیشه روی جذب کاربر، تاثیر زیادی دارد. حالا فرض کنید، یک صفحۀ فروش در این شبکه اجتماعی داشته باشید. همانطور که می دانید خرید از طریق اینترنت و یا اینستاگرام مشکلاتی را در پی دارد؛ یعنی خریدار نمی تواند جنس شما را از نظر فیزیکی لمس کند و یا ابعاد آن را بسنجد. پس سعی کنید تصاویری باکیفیت بگیرید و منتشر کنید. البته نه اینکه لزوما به دوربین عکاسی گران نیاز داشته باشید؛ چون با همان گوشی در دستتان هم می توانید این کار را انجام دهید. نکات زیر قطعا کمک زیادی به شما می کند:
- به جای استفاده از عکس های آماده در اینترنت و پیج های دیگر، ترجیحا خودتان عکس بگیرید؛ تا مخاطب متوجه اعتبار و حرفه ای بودن شما بشود.
- اگر محصول فیزیکی دارید، از زوایای مختلف آن عکس بگیرید و پست آلبومی درست کنید؛ تا مشتری دید بیشتری نسبت به محصول پیدا کند.
- برای صفحۀ خود یک استایل یا تم مشخص در نظر بگیرید؛ تا مثل یک ویترین خوش آب و رنگ، با چشم مشتری بازی کند!
- برای نشان دادن نما و جلوۀ بعضی از محصولات فیزیکی مانند لباس، ساعت و کفش، از مدل و شخص استفاده کنید.
- برای ادیت عکس ها از نرم افزارهایی مانند Photoshop CC استفاده کنید.
3-برای فروش در اینستاگرام، فالوور هدفمند جذب کنید
بسیاری از افراد، تصورشان این است، که زیاد بودن تعداد فالوورها، برای فروش کافیست. حتی با پرداخت هزینه، فالوورهای فیک (جعلی) می خرند تا بقیه گول ظاهر را بخورند. اما در حقیقت، شما با یک فالوور هم می توانید محصول یا خدمت تان را بفروشید! پیشنهاد ما این است، به جای اینکه روی افزایش تعداد فالوورها وقت و هزینه صرف کنید، روی جذب فالوور هدفمند تمرکز کنید.
با توجه به محصول یا خدمت تان، باید برای آن مخاطب هدف مشخص کنید و روی جذب آن ها برنامه ریزی کنید. مثلا فرض کنید، محصولات آرایشی و بهداشتی دارید. مخاطب هدفمند خود را باید از میان خانم ها و پیج برندهای آرایشی و بهداشتی، سالن های زیبایی، میکاپ آرتیست ها، پیدا کنید. احتمال تبدیل این افراد به مشتری بالفعل، بیشتر است. یا مثلا یک کسب و کار خدماتی در زمینه آموزش بازاریابی اینترنتی بیمه دارید، باید به دنبال جذب نمایندگان بیمه باشید. حتی بعد از مدتی، برای هدفمندتر شدن مخاطبان، می توانید فیلترهای دیگری مشخص کنید. به این ترتیب، تمرکزتان را فقط روی فالوورهای هدفمند خود قرار می دهید.
4-از قدرت ویدئو در اینستاگرام، غافل نشوید
بازاریابی با کمک ویدئو یا یکی از موثرترین روش ها برای جذب مخاطب در رسانه های اجتماعی، به خصوص اینستاگرام است. خود شما بیشتر برای دیدن ویدئو وقت می گذارید، یا خواندن یک مطلب؟! در واقع ویدیو، احساسات بیشتری را به فرد انتقال می دهد و ماندگاری آن بیش از عکس می باشد. با ساخت ویدئوهای جذاب و تاثیرگذار، افراد زیادی جذب محصول یا خدمات شما می شوند. به علاوه اینکه اعتماد آن ها هم جلب می شود.
5-از نظرات مشتریان استفاده کنید
اگر مشتری نباشد، شما هم هیچ درآمدی ندارید. پس برای حفظ مشتریان فعلی و تبدیل مشتریان جدید، روی برقراری ارتباط با آن ها وقت بگذارید. چون نظر آن ها به شما کمک می کند، محصولتان را بهبود دهید و ایرادات را برطرف کنید؛ به علاوه اینکه، این حس را به او القا می کنید که برای او ارزش و احترام قائلید؛ بنابراین او نیز متقابلا محصول یا خدمت شما را می خرد. در اینستاگرام، جواب کامنت ها و پیام های افراد را کامل و صمیمانه بدهید. یا اینکه در بعضی از پست ها، از آن ها بخواهید نظرشان را در مورد محصول یا خدمت شما بنویسند. به این ترتیب، می فهمید آن ها چه می خواهند و ایرادات را برطرف می کنید.
6-از مشتریان بخواهید شما را معرفی کنند
معرفی توسط مشتریان، ما را یاد می اندازد؛ یعنی اینکه خود مشتری برای شما تبلیغ می کند. این روش بازاریابی علاوه بر رایگان بودن، تاثیر معجزه آسایی در دارد. هر مشتری راضی، حدودا 10 مشتری، می تواند برای شما بیاورد. چرا؟ چون هر کاری کنید، اعتماد فالوورها به مشتری، بیشتر از اعتمادش به شماست! یک نمونۀ آن، گذاشتن عکس از صحبت رضایت بخش مشتری است. یا اینکه، در ازای یک پیشنهاد ویژه، از مشتریان راضی خود بخواهید، با ضبط یک ویدئوی یکی دو دقیقه ای نظرشان را دربارۀ محصول تان بیان کنند. سپس آن را در پیج تان آپلود کنید؛ یا اینکه مشتریان تان را در پست یا استوری تگ کنید.
7-محتوای مفید و با کیفیت، منتشر کنید
تا چند سال پیش، رمز موفقیت برای ، قرار دادن عکس هایی با گرافیک بالا بود. اما امروز دیگر، نگاه مخاطبان تنها به رنگ و لعاب تصاویر نیست و به محتوای متنی نیز، اهمیت زیادی می دهند. الگوریتم های اینستاگرام نیز عوض شده و بیشتر به رفتار کاربر نگاه می کند. اگر بتوانید، با محتوای جذاب و تاثیرگذار او را درگیر کنید، بازی را برده اید. مثلا کپشن پست هایتان شروعی جذاب داشته باشد تا مخاطب آن را تا انتها دنبال کند.
محتوا مهم ترین بخش اینستاگرام و هر رسانه است. اگر حرفی برای گفتن نداشته باشید بهترین تصاویر و محصول را هم داشته باشید نمی توانید نتیجه خوبی بگیرید. محتوای خوب یعنی محتوایی که هم سرگرم کننده باشد، هم مفید و کاربردی. مثلا به جای اینکه در مورد ویژگی های محصولتان صحبت کنید، بگویید چه فایده ای برای مشتری دارد، بعد از استفاده چه اتفاقی می افتد؛ چرا باید این محصول را از شما بخرد؟! اینکه بخواهید تنها اطلاعاتی از مشخصات فنی محصول صحبت کنید، یا بگویید قیمت آن چقدر است و در نهایت هم 30 هشتگ به آن اضافه کنید، برای افراد هیچ جذابیتی ندارد.
8-در اینستاگرام، فعالیت منظم و مستمر داشته باشید
برای اینکه به شکل تاثیرگذاری در ذهن مخاطبان بمانید و اعتماد آن ها را به دست آورید، باید یک برنامۀ مشخص و مستمر برای انتشار پست هایتان، داشته باشید. نرم افزارهایی مانند buffer این کار را به صورت خودکار برایتان انجام می دهند؛ به این صورت، که شما محتوای هر پست و زمان انتشار آن را در نرم افزار وارد می کنید، سپس خود نرم افزار به صورت خودکار، پست را منتشر می کند.
تقویم محتوایی و برنامه فعالیت تان را با توجه به محصول و مخاطب هدفتان مشخص کنید. مثلا شاید مخاطب هدف شما، قشر کارمند باشد، بهترین زمان فعالیت شما، بین 12 تا 1 ظهر و 5 بعد از ظهر به بعد است. یا مثلا اگر مخاطبتان گروه سنی نوجوان باشد، بهترین زمان آن آخر شب خواهد بود. وقتی فعالیت مستمر و دائمی داشته باشید، الگوریتم اینستاگرام شما را به عنوان یک پیج فعال شناسایی می کند و پست های شما بیشتر به بقیه کاربران نمایش داده می شود.
9-محصول یا خدمت تان را تبلیغ کنید
برای افزایش فروش در هر بستری از جمله اینستاگرام، به احتمال زیاد به تبلیغ نیاز پیدا می کنیم. اینجاست که به افرادی مانند بلاگرها، اینفلوئنسرها و پیج های بزرگ خبری و رسانه ای نیاز پیدا می کنید. در مقاله،، در مورد این پیج ها، کامل صحبت کرده ایم. پیشنهاد می کنیم، آن را از دست ندهید. شما با پرداخت مبلغی، تبلیغ محصولات و خدمات تان را به افرادی مانند بلاگرها، اینفلوئنسرها یا پیج های بزرگ خبری و رسانه ای که ترجیحا با کسب و کار شما مرتبط باشند، می دهید. البته این جمله را به یاد داشته باشید که تبلیغات نامناسب و اشتباه دور ریختن پول است. اگر فلان بلاگر شناخته شده 5 میلیون می گیرد تا شما را در استوری معرفی کند، دلیلی ندارد که حتما برای شما هم نتیجه بخش باشد.
باید ببینید که آیا اصلا آن بلاگر یا آن پیجی که به آن سفارش داده اید، به کار و محصول شما ارتباط دارد؟ مخاطبان او به درد شما می خورند؟ اگر غیر این باشد نتیجه ای که می خواهید را نمی گیرید. مثل بسیاری از افرادی که هزینه زیادی را صرف می کنند، در نهایت هم از این که نتیجه نگرفته اند، شاکی هستند. که برای این مورد یک روش اصولی که می توان پیشنهاد داد استفاده از روش buy instagram shares برای بهتر دیده شدن است