فرهنگ و هنرکسب و کار برتر

راهنمای انتخاب فرش مسجد از سجاده فرش کاشان 700 شانه 2550

راهنمای انتخاب فرش مسجد از سجاده فرش کاشان 700 شانه تراکم 2550 : سجاده فرش چیست؟

فرش سجاده ای یا فرش مسجد پارچه یا فرشی است که مسلمانان برای پاکی و تمیزی محل نمازشان از آن استفاده می کنند. تاکید اسلام به پاکی محل نماز باعث شد تا به مرور سجاده فرش های پارچه ای به فرش تبدیل شوند و مورد استفاده عموم قرار گیرند. با وارد شدن دستگاه های فرش ماشینی و پیشرفت تکنولوژی، خرید فرش مسجد به مرور و در دهه های اخیر بیشتر باب شده است.

راهنمای انتخاب فرش مسجد از سجاده فرش کاشان 700 شانه 2550

از فرش سجاده ای در کجا استفاده می شود؟

در اسلام به خواندن نماز در مسجد و به جماعت تاکید بسیاری شده است. بنابراین همواره برای متولیان مسجد و نمازگزاران ظاهر مسجد و تمیزی آن اهمیت داشته است. در کنار داشتن محراب زیبا و کاشی کاری های شکیل برای یک مسجد، کفپوش و فرشی که نمازگزاران روی آن اقامه نماز می کنند هم مهم است. از سجاده فرش علاوه بر مسجد در حسینیه ها، تکایا، اماکن و بقاع متبرکه، نمازخانه اداره ها، مدارس و ارگان ها استفاده می شود.

خرید فرش مسجد با چه ابعادی بهتر است؟

در همه شرکت های تولید فرش اندازه فرش سجاده ای به یک صورت است. مگر اینکه سفارش دهنده ابعاد خاصی را سفارش بدهد. معمولا اندازه سجاده فرش با طول 125 سانتی متر و عرض 63 تا 65 سانتی متر است. طول فرش سجاده ای کاملا بستگی به فضای شما دارد. هم می توانید سجاده فرش به به صورت تکی و قطعه ای سفارش بدهید هم به صورت رولی با طول زیاد.

انواع طرح سجاده فرش برای مسجد

  • طرح محرابی
  • طرح تشریفاتی
  • طرح یکپارچه

طرح محرابی به این صورت است که یک محراب به همراه دو ستون در سمت چپ و راست وجود دارد.

فرش تشریفات مسجد یا فرش بدون محراب معمولا دارای حاشیه هستند بدون ستون. فرش یکپارچه مسجد شبیه به فرش تشریفات بوده و با طرح آن افشان شناخته می شود. این طرح  بدون حاشیه است. بعد از نصب فرش یکپارچه، شبیه به یک فرش یکپارچه به نظر می رسند.

برای خرید سجاده فرش به چه نکاتی باید توجه کرد؟

  1. متراز و ابعاد مسجد
  2. شانه و تراکم فرش سجاده ای
  3. رنگ و طرح مناسب
  4. جنس سجاده فرش و الیاف

در مورد متراژ رعایت نکات گفته شده کافیست.

میزان شانه و تراکم فرش سجاده ای

 با توجه به بودجه متولیان و خیرین مسجد یا اماکن متبرکه و همچنین ابعاد فضا و میزان پاخوردن و جمعیت، می توان در مورد شانه و تراکم فرش تصمیم گرفت. هر چقدر شانه و تراکم فرش بالاتر باشد، الیاف بیشتری برای فرش استفاده شده و طبیعتا قیمت بالاتری دارد.

برای مساجد معمولا از فرش های 500 شانه و یا 700 شانه استفاده می شود. فرش های 500 شانه بسیار نرم و لطیف هستند و برای نشست و برخاست نمازگزاران مناسب ترند. هرچه شانه و تراکم فرش بیشتر شود، از حالت نرمی فرش کمتر شده و کمی سفت می شود اما زیبایی و ظرافت آن بیشتر می شود. فرش های 1000 شانه یا 1200 شانه بیشتر برای فضاهای کم رفت و آمد مناسب هستند و نگهداری از این فرش های ظریف بسیار حساس است.

انتخاب فرش سجاده ای بر اساس رنگ و طرح مناسب

انتخاب رنگ مناسب فرش بسیار اهمیت دارد. رنگ فرش مسجد را با توجه به پرده، رنگ المان های داخل مسجد مثل جامهری، کتابخانه، پشتی ها و سایر وسایل می توان انتخاب کرد. رنگ هایی مثل سبز، لاکی، آبی و گردویی بین رنگ های متنوع سجاده فرش پرفروش تر هستند.

طرح های فرش سجاده ای هم تنوع زیادی دارند. طرح محرابی با دو ستون در کناره های آن بیشتر مورد استقبال مسجدی ها است.

جنس سجاده فرش و الیاف آن

در گذشته برای سجاده فرش های تک نفره بیشتر از الیاف طبیعی استفاده می شد و فرش های دستبافت نفیس برای نماز بافته می شدند. اما با پیشرفت تکنولوژی و عمومی شدن استفاده از فرش های ماشینی، الیاف مصنوعی هم مورد توجه قرار گرفتند. الیافی چون ویرجین، بی سی اف، پلی استر و اکرولیک، بسته به انتخاب خریدار، جنس نخ قابل تغییر است. با توجه به بودجه و متراژ محل مدنظر می توان از نخ های مختلف استفاده کرد که هر کدام از این الیاف مزایا و معایب خاص خود را دارند.

امروزه بیشتر فرش مساجد از نخ صد در صد اکرولیک استفاده می کنند. این نخ ها یا تولید شده در کشور آلمان هستند و یا ترکیه. گرچه نخ بایر آلمان بسیار معروف است و بسیاری برای خرید فرش مسجد ترجیح می دهند فرشی را بخرند که با این نخ تولید شده باشد، اما نخ های ترک هم این روزها طرفداران خاص خود را دارند. نخ اکرولیک ترک هم بسیار محبوب بوده و کیفیت بالایی دارد.

با توجه به تمامی این موارد می توانید یک سجاده فرش مرغوب برای مسجد یا مکان مقدسی که در ذهن دارید تهیه کنید. بهتر است فرش سجاده ای را از یک برند اصیل بخرید تا از کیفیت و ضمانت آن مطمئن باشید. همچنین بسیاری از تولیدکننده ها خدمات پس از فروشی چون نصب، اصلاح ریشه یا زیگزاگ آسیب دیده و رفو کردن فرش را قبول می کنند. با داشتن تمامی این امتیازات خیال شما از داشتن خریدی مطمئن و بدون دغدغه راحت خواهد شد.

راهنمای انتخاب فرش مسجد از سجاده فرش کاشان 700 شانه 2550

برای دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان به سایت سجاده فرش به آدرس اینترنتی https://sajadecarpet.com با برند محراب نقش کاشان یا با شماره تماس 09133617256  تماس حاصل بفرمایید.

 

منبع: سجاده کارپت https://sajadecarpet.com

تحریریه آپارات نیوز

خبرنگار اقتصادی با تحلیل تأثیرات تجارت جهانی و تغییرات سیاست‌های تجاری.
دکمه بازگشت به بالا