فرهنگ و هنرکسب و کار برتر

خرید فرش سجاده ای و فرش محرابی از سجاده کارپت کاشان

خرید فرش سجاده ای و فرش محرابی از سجاده کارپت کاشان: فرش محرابی یا انواع طرح فرش سجاده ای رولی سجاده فرش محرابی، طرح های مختلفی دارد و این روزها با پیشرفت نرم افزارهای طراحی و افزایش دانش و ذوق و مهارت طراحان ایرانی، این تنوع وسیع تر شده و می تواند پاسخگوی تمامی سلیقه ها باشد. به طور کلی فرش های سجاده ای نقش هایی چون طرح اسلیمی، گل و بوته، تذهیب، خطوط هندسی و نقش کاشیکاری دارند. شکل بافت آنها نیز به صورت رولی است و به سمت قبله پهن می شود.

خرید فرش سجاده ای و فرش محرابی از سجاده کارپت کاشان

به طور کلی سجاده فرش های مسجد به چند دسته تقسیم می شوند:

  • سجاده فرش هایی که نقش محراب دارند
  • فرش های سجاده ای تشریفاتی – بدون محراب

طرح های بدون حاشیه و محراب که به آنها یکپارچه گفته می شود

هیچ کدام از این دسته ها بر دیگری برتری نداشته و کاملا سلیقه ای است. هیئت امنا با توجه به نوع کاربری فرش و البته فرهنگ مردم منطقه، نوع طرح و رنگ را انتخاب می کند. عموما برای مساجد، نمازخانه ها، مدارس، سازمان ها و به طور کلی فضاهایی که نماز برگزار می شود. از سجاده فرش محرابی استفاده می شود.

چرا که جهت قبله را کاملا مشخص می کند و نوع طراحی آن، باعث می شود هر فرد در جای خود ایستاده و نظم و ترتیب در صفوف برقرار باشد. برای حسینیه ها، سالن های تشریفات، ورودی هتل ها نیز از فرش تشریفات استفاده می شود. فرش یکپارچه هم انتخاب درست و مناسبی برای بقاع متبرکه و امامزاده هاست.

انواع طرح فرش سجاده ای یا فرش محرابی

همانطور که از نام طرح محرابی پیداست، این سبک، دارای نقش محراب است. یک محراب با طاق یا یک طرح گنبدی روی آن نقش بسته و دو طرف آن با نقش و نگارها و سر ستون ها تزیین شده اند. می توان گفت بیشترین سنخیت و همبستگی را این طرح با فضای مسجد دارد. همچنین ستون ها و گلدسته ها در این طرح بسیار با حال و هوای مسجد سازگارند و حس خوبی را به نمازگزار القا می کنند.

ویژگی های خرید فرش سجاده ای محرابی از سجاده کارپت کاشان

به طور کلی مزایای سجاده فرش مسجد نسبت به فرش ماشینی تخته ای در ابعاد بزرگ بیشتر است و همین باعث شده تا مسجدی ها بسیار مایل باشند که سجاده فرش متری را به جای فرش ماشینی انتخاب کنند.

از جمله مزایای خرید فرش محرابی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ایجاد نظم و فاصله صحیح بین نمازگزاران و ترتیب در صفوف
  • سازماندهی و آراستگی و زیبایی بصری در مسجد
  • تعیین جهت قبله
  • ترمیم و اصلاح آسان
  • حمل و نقل راحت
  • شست و شوی بدون دغدغه
  • نداشتن فضای خالی یا پرتی در مسجد

در مورد معایب فرش سجاده ای می توان از محدودیت اجرای طرح های خاص و بزرگ روی آن نام برد. البت هاین مورد کاملا سلیقه ای است و در برابر مزایای این نوع طرح، مورد قابل توجهی نیست.

خرید سجاده فرش تشریفاتی

احتمالا علاوه بر فضاهای مذهبی، هتل ها و یا رستوران ها، در بسیاری از منازل و خانه ها نیز فرش قرمز یا فرش تشریفاتی را دیده اید. بسیاری از خریداران برای کناره یا راهروی منزل از این نوع فرش استفاده میکنند که دارای عرض کم و طول زیاد است.

تفاوت فرش تشریفات مسجد و نوع خانگی آن در طرح است. طرح های ویژه اماکن مذهبی، ساده تر بافت می شوند و معمولا فقط یک حاشیه برای جای دادن مهر نماز دارند. فرش تشریفاتی بیشتر برای حسینیه ها و بقاع متبرکه مناسب است. بهتر است مساجد از طرح محرابی استفاده کنند.

فرش مسجدی یکپارچه یا فرش رولی مسجد

سجاده فرش یکپارچه شبیه به فرش سجاده ای است با این تفاوت که در طرح متفاوت است. یعنی از لحاظ رولی بودن و عرض و طول می تواند کاملا مشابه باشد، اما نوع طراحی آن متفاوت است.در این سبک فرش، هر رول تکمیل کننده رول بعدی است و از کنار هم قرار گرفتن رول ها یک طرح یکپارچه و بسیار باشکوه و زیبا دیده می شود.

بسیاری از مساجد کشورهای عربی با این فرش های یکپارچه مفروش می شوند چرا که تجمل و عظمت بسیاری دارند. فرش یکپارچه جای مهر ندارد و اگر مسجدی ها هدفشان تعیین جهت قبله باشد، با انتخاب این سبک فرش به آن نمی رسند.

قیمت هر متر فرش سجاده ای چقدر است؟

عرض سجاده فرش های محرابی، در همه سبک ها یکسان است و معمولا 125 سانتی متر در هر طولی بافته می شود. اما اگر سجاد هبه صورت تک بافته شود عرض آن تا 65 سانتی متر در نظر گرفته می شود.

شما می توانید خرید فرش سجاده ای و فرش محرابی را با خیالی راحت از سجاده کارپت کاشان انجام دهید. شما می توانید از طریق راه ارتباطی با ما شماره تماس : 09133617256آقای مهندس سلمانی (مدیر فروش فرش سجاده ای) یا از طریق سایت اینترنتی سجاده کارپت (https://sajadecarpet.com/) با ما در ارتباط باشید.

تحریریه آپارات نیوز

خبرنگار اقتصادی با تحلیل تأثیرات تجارت جهانی و تغییرات سیاست‌های تجاری.
دکمه بازگشت به بالا