عمومیکسب و کار برتر

چشمی درب اتوماتیک شیشه ای و انواع آن

درب های اتوماتیک شیشه ای به کمک سنسور یا چشمی که بر روی آن نصب شده است، حرکت افراد یا اشیاء را در نزدیکی خود تشخیص داده و باز یا بسته می‌شوند. بیشتر سنسور های درب اتوماتیک از نوع تشخیص حرکت یا نوری جهت فرمان به برد الکترونیکی درب استفاده می‌کنند. در ادامه با انواع چشمی درب اتوماتیک آشنا می‌شویم.

چشمی-درب-اتوماتیک-شیشه-ای

چشمی درب اتوماتیک شیشه ای چیست؟

چشمی درب اتوماتیک، به عنوان سنسور تشخیص حرکت افراد، حیوان یا اشیاء در نزدیک درب عمل می‌کند. تا در اتوماتیک در فاصله مناسب باز شده و افراد بتوانند بدون برخورد با درب از آن عبور کنند. این سنسورها معمولاً شامل دو بخش فرستنده و گیرنده هستند.

سنسور یا چشمی هر نوع حرکت یا تغییر در نزدیکی در اتوماتیک شیشه ای را تشخیص داده و سینگالی به مرکز کنترل موجود در اپراتور درب اتوماتیک ارسال می‌کند، تا درب باز شود.

نحوه عملکرد چشمی درب اتوماتیک شیشه ای

همانطور که گفتیم؛ چشمی شامل دو بخش است که جلوی درب اتوماتیک وصل شده و روبروی هم قرار می‌گیرند. بخش فرستنده امواج مادون قرمز یا ماکرو را ارسال کرده و گیرنده این امواج را دریافت می‌کند. به این ترتیب یک خط نوری که با چشم غیر مسلح قابل رویت نیست، جلوی درب شیشه ای ایجاد می‌شود. اگر مانعی (انسان یا اشیاء) بین این دو سنسور قرار بگیرد ارتباط نوری بین فرستنده و گیرنده قطع شده و سیگنالی به مرکز کنترل ارسال می‌گردد.

انواع چشمی درب اتوماتیک شیشه ای

در حال حاضر از انواع مختلفی از سنسور بر روی درب برقی استفاده می‌شود. به چشمی درب اتوماتیک، سنسور یا فتوسل نیز گفته می‌شود. مهم‌ترین مدلهای سنسور چشمی درب اتوماتیک شیشه ای عبارتند از:

چشمی مادون قرمز

این سنسور شامل دو بخش فرستنده و گیرنده است و از امواج مادون قرمز یا infrared برای تشخیص حرکت نزدیک درب استفاده می‌کند. در صورتیکه در محدوده چشمی درب اتوماتیک حرکتی صورت گیرد، امواج ارسالی از فرستنده به گیرنده شکسته شده و سیگنالی به برد الکترونیکی جهت باز شدن درب ارسال می‌گردد. این سنسورها به دو دسته اکتیو و پسیو تقسیم می‌شوند.

چشمی تشخیص فشار

این نوع سنسور معمولاً بر روی زمین جلوی درب اتوماتیک نصب می‌شود و از طریق تشخیص وزن یک فرد یا جسم بر روی آن عمل می‌کند. برای جلوگیری از آسیب به آن، معمولاً روی چشمی درب اتوماتیک پوشیده می‌شود.

چشمی امواج ماکرو

سنسور امواج ماکرو یا مایکروویو نیز شبیه چشمی مادون قرمز کار می‌کند، با این تفاوت که به جای امواج infrared از امواج ماکرو جهت تشخیص حرکت استفاده می‌کند.

انواع-سنسور-چشمی-درب-اتوماتیک-شیشه-ای

قیمت چشمی درب اتوماتیک شیشه ای

از سنسورهای مختلفی بر روی دربهای اتوماتیک استفاده میشود. به همین دلیل قیمت چشمی درب اتوماتیک نیز مقدار ثابتی نیست. در بین قطعات درب شیشه ای، معمولاً قیمت چشمی درب اتوماتیک شیشه ای از همه ارزان‌تر است.

در ضمن قیمت چشمی بستگی به نوع کاربری درب اتوماتیک دارد. اگر از درب خودکار در یک مرکز تجاری شلوغ استفاده می‌کنید که عبور و مرور در آن زیاد است، باید هزینه بیشتری برای خرید  سنسورهای قوی و با حساسیت بالا بپردازید. اما برای اماکن خلوت نیازی به خرید سنسور چشمی قوی ندارید و نوع معمولی آن هم جوابگوی کار شما خواهد بود.

در کل مدل سنسور و برند آن در قیمت تمام شده آن تأثیر دارد. قیمت چشمی درب های معمولی بسیار پائین است و شاید کمتر از 100,000  تومان باشد، اما قیمت چشمی درب اتوماتیک از حدود 700,000  تومان (سنسور معمولی گرد) شروع شده و تا 3 میلیون تومان (مدلهای مانیتور دار) می‌باشد.

برای آشنایی بیشتر با دربهای برقی می‌توانید به سایت مجله حضور و غیاب و به بخش درب اتوماتیک شیشه ای مراجعه نمائید. در ضمن در مجله حضور و غیاب علاوه بر سیستم‌های کنترل تردد، انواع دستگاه حضور و غیاب و نرم افزارهای مرتبط به آن را نیز می‌توانید مشاهده کنید.

کیفیت چشمی درب شیشه ای

از آنجایی که سنسور و چشمی از مهم‌ترین بخش‌های درب اتوماتیک بوده و استهلاک زیادی هم دارد (به علت اینکه مدام در حال کار است)، باید در انتخاب آن دقت لازم را داشته باشید و مدل و جنس باکیفیتی را انتخاب کنید، تا به زودی مجبور به تعویض آن نشوید. اگر در محل مورد نظر شما رفت و آمد و تردد زیاد است، بهتر است یک چشمی با کیفیت خوب بخرید.

ارتفاع استاندارد چشمی درب اتوماتیک شیشه ای (محل نصب)

سنسور چشمی درب اتوماتیک شیشه ای معمولاً در بالای درب نصب می‌شود. به همین دلیل برای اینکه چشمی را در ارتفاع مناسبی نصب کنید، باید ابتدا به ارتفاع درب اتوماتیک توجه داشته باشید. سنسورها معمولاً شامل دو بخش فرستنده و گیرنده هستند که این دو قسمت باید به صورت دقیق در مقابل هم نصب شوند، تا اشعه فرستاده شده به راحتی توسط گیرنده دریافت شود.

چشمی درب های برقی پارکینگی، معمولاً در ارتفاع 25 تا 60 سانتیمتری از سطح زمین نصب می‌شود.

خرید-درب-اتوماتیک-شیشه-ای

نحوه تنظیم چشمی درب اتوماتیک

برای تنظیم چشمی درب اتوماتیک شیشه ای، باید به یک تکنسین مجرب مراجعه کنید، چرا که این کار به تخصص زیادی نیاز دارد. چشمی درب اتوماتیک، یک بخش مهم و حساس است که اختلال در عملکرد آن، منجر به اختلال عملکرد درب شیشه ای می‌گردد.  بنابراین برای تنظیم چشمی درب اتوماتیک باید دقت لازم را داشته باشید و اگر تخصص کافی ندارد، سعی کنید کار را به یک متخصص کاربلد بسپارید.

تنظیم چشمی درب اتوماتیک شیشه ای باید به نحوی انجام شود که درب به درستی و بدون هیچ مشکلی باز و بسته شود.

اگر قاب سنسور را باز کنید، دو سیستم مثبت و منفی 24 ولت مشاهده می‌کنید که به برد چشمی متصل می‌شوند. دقت کنید که سیم مثبت و منفی باید به درستی به محل مشخص خود متصل شود. دو سیم دیگر را نیز باید به ورودی رله نصب کنید، تا عملکرد چشمی به درستی تکمیل شود.

جمع بندی

در این مقاله سنسور چشمی درب اتوماتیک شیشه ای و انواع آن مورد بررسی قرار گرفت و نحوه عملکرد آن نیز شرح داده شد. ما در سایت مجله حضور و غیاب به صورت کامل انواع درب های اتوماتیک و تجهیزات مرتبط با آن را معرفی کرده‌ایم. علاوه بر این اگر دوست دارید به صورت تخصصی با انواع دستگاه حضور و غیاب و اکسس کنترل، گیت کنترل تردد و سایر تجهیزات آشنا شوید، سری به سایت ما بزنید. در ضمن برای خرید انواع تجهیزات می‌توانید با شماره 09190273245 در تماس باشید.

تحریریه آپارات نیوز

خبرنگار اقتصادی با تحلیل تأثیرات تجارت جهانی و تغییرات سیاست‌های تجاری.
دکمه بازگشت به بالا