کسب و کار برترورزشی

بعد واکسن چه مدت فوتبال بازی نکنیم؟

 ورزش در دروان کرونا مجاز است؟ نحوه شروع ورزش پس از کرونا

آِیا امکان ورزش بعد از کرونا وجود دارد؟ بعد از بهبود کرونا چگونه ورزش را شروع کنیم؟ چه مدت بعد از کرونا می‌توان ورزش کرد؟ بسیاری از افراد پس از بهبودی کرونا این سؤالات را از پزشک خود می‌پرسند. این مورد به‌خصوص برای افراد ورزشکار که ورزش را به شکل حرفه‌ای دنبال می‌کنند و در نتایج زنده فوتبال تاثیرگذارند، یک معضل است. پزشکان در سراسر دنیا روی این موضوع تحقیق کرده و در مورد شروع ورزش پس از بهبودی کرونا دستورالعمل‌هایی را برای بیماران تجویز می‌کنند. مهم‌ترین مسئله در شروع ورزش بعد از کرونا این است که باید به‌تدریج فعالیت بدنی را به برنامه روزمره اضافه کرد.

اگر به‌تازگی از بیماری کرونا بهبود پیدا کرده‌اید و می‌خواهید فعالیت‌های بدنی را آغاز کنید، حتماً با یا متخصص بیماری‌های عفونی مشورت کنید. در سایت دکترتو امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با پزشکان وجود دارد. سؤالات خود را در مورد کرونا از پزشک پرسیده و طبق دستورالعمل متخصص عمل کنید. پس از بهبودی کرونا می‌توان به مرور برخی تمرینات ورزشی را شروع کرد.

بعد واکسن چه مدت فوتبال بازی نکنیم؟

تأثیر ویروس کرونا بر بدن

با وجود این‌که مدت زیادی از شیوع کرونا می‌گذرد، اما هنوز اطلاعات زیادی در مورد عوارض طولانی‌مدت آن وجود ندارد. این ویروس می‌تواند منجر به آسیب به قلب، مغز، ریه‌ها و کلیه‌ها شود. اما راهی برای تشخیص و پیش‌بینی این علائم وجود ندارد. برخی افراد نیز ممکن است دچار علائم طولانیمدت کرونا شوند. علائمی مانند تنگی نفس، دردهای عضلانی، ازدست‌دادن استقامت و خستگی سریع. این علائم به‌خصوص برای افراد فعال و ورزشکار خبر بدی است.

این بیماری روی افراد مختلف تأثیر متفاوتی می‌گذارد. تشخیص عوارضی که پس از بهبودی ادامه خواهند داشت دشوار است. دررابطه‌با ورزشکاران این عوارض طولانی‌مدت بیشتر خود را نشان می‌دهند. ممکن است، برخی افراد شرایط خوبی داشته و بتوانند به تمرینات قبلی خود بازگردند. اما برخی دیگر متوجه شوند، عملکرد ورزشی آن‌ها مانند قبل نیست.

در بیشتر موارد بازگشت به فعالیت‌های بدنی برای افراد ورزشکار روند کندی خواهد داشت. در این شرایط حتماً باید با پزشک متخصص مشاوره داشته و طبق دستورالعمل‌ها ورزش را شروع کنید. در این حین باید علائم خود را تحت‌نظر داشته باشید.

ورزش در زمان کرونا

پزشکان تاکید دارند، در زمان ابتلا به کرونا به‌هیچ‌وجه ورزش نکنید. فرقی ندارد دارای باشید یا نه. باید از زمان مثبت شدن جواب آزمایش ورزش را کنار بگذارید. پزشکان توصیه می‌کنند در صورت عدم وجود علائم کرونا حداقل 10 روز برای ورزش صبر کنید. ورزش‌های شدید با تحرک بسیار بالا می‌تواند وضعیت عفونت ریه‌ها را بدتر کند. درصورتی‌که پس از گذشت 10 روز و انجام تمرینات ورزشی سبک در قفسه سینه درد حس کردید، باید سریعاً ورزش را متوقف کنید. در غیر این صورت شروع آرام ورزش مشکلی ندارد.

به محض اینکه نتیجه تست کرونای شما مثبت شد؛ باید هرگونه فعالیت ورزشی سنگین را حداقل تا 10 روز کنار بگذارید. فرقی نمی کند که علائم داشته باشید یا خیر. ورزش شدید با تحرک بسیار بالا می تواند وضعیت عفونت ریه‌ها را بدتر کند.

آیا بعد از بهبودی کرونا می‌توان ورزش کرد؟

برای افرادی که در حال بهبودی کرونا هستند، بازگشت به حالت عادی زندگی روزمره می‌تواند یک چالش باشد. حتماً باید با پزشک خود صحبت کرده و مطمئن شوید، چه نوع عادت‌های سبک زندگی در حال حاضر برای شما بی‌خطر است. یکی از این نگرانی‌ها ورزش است. درصورتی‌که بیماری شما متوسط تا شدید باشد، احتمالاً پزشک تا چند وقت پس از بهبودی ورزش را منع می‌کند.

اما برای افرادی که به کرونای خفیف دچار می‌شوند، شروع فعالیت‌های ورزشی پس از بهبودی مشکلی ایجاد نمی‌کند. پزشکان توصیه می‌کنند که فعالیت‌های ورزشی را به‌آهستگی در برنامه خود قرار دهید و به‌هیچ‌وجه با شدت قبل ورزش نکنید. برای شروع ورزش‌های سبک باید حداقل 10 روز به طور کامل استراحت کنید.

چه مدت بعد از کرونا می‌توان ورزش کرد؟

تمامی ورزشکاران و افرادی که فعالیت‌های بدنی دارند، باید پس از اعلام مثبت بودن مواردی را رعایت کنند. این افراد صرف‌نظر از علائم بیماری باید حداقل 10 روز استراحت کنند. در این بازه 10 روزه نباید هیچ‌گونه فعالیت بدنی یا تمرین ورزشی داشته باشند. درصورتی‌که تست کرونا مثبت باشد اما هیچ‌گونه علائمی ظاهر نشود، این بازه 10 روزه از تاریخ آزمایش شروع می‌شود. اما اگر دارای علائم باشد، باید از تاریخ شروع علائم در نظر بگیرد.

درصورتی‌که بیماری خفیف باشد و بدون هیچ‌گونه عوارضی تست کرونا مثبت اعلام شود، می‌توان پس از 10 روز ورزش را شروع کرد. فرد باید به‌تدریج فعالیت‌های بدنی را شروع کند. اگر در این مدت علائمی را مشاهده کرد، حتماً باید با پزشک در میان بگذارد.

درصورتی‌که فرد بیماری متوسط تا شدید داشت و یا در بیمارستان بستری شد، باید قبل از شروع ورزش توسط پزشک ارزیابی شود. این افراد احتمالاً باید آزمایش‌های اضافی از جمله نوار قلب و تصویربرداری قلب انجام دهند و در صورت نبود مشکل فعالیت‌های بدنی را شروع کنند.

دستورالعمل‌های ورزش بعد از کرونا

دررابطه‌با ورزش، بعد از بهبودی، پزشک باتوجه‌به شرایط بیمار و سابقه بیماری‌های شخص در مورد فعالیت‌های بدنی تصمیم می‌گیرد. ازآنجایی‌که کرونا یک ویروس جدید است و هرروزه موارد جدیدی در مورد آن کشف می‌شود، مراقبت‌های زمان بیماری و پس از بهبودی نیز تغییر می‌کند. برخی از دستورالعمل‌هایی که پزشکان به افراد پس از بهبودی کرونا توصیه کرده‌اند، عبارتند از:

  • افرادی که پس از بهبودی دارای علائم هماتولوژیک یا کمخونی شدند، باید ورزش را با تمرینات آسان و فعالیت‌های کم‌تحرک آغاز کنند. در این صورت خطر لخته شدن خون کاهش می‌یابد.
  • افرادی که پس از بهبودی علائم تنفسی مانند ذات‌الریه دارند یا را تجربه کرده اند، توصیه می‌شود حداقل یک هفته پس از کاهش علائم استراحت کنند. پس از آن به مرو فعالیت‌های بدنی را آغاز کنند. هنگام ورزش باید به تنفس و میزان فشار به ریه‌ها توجه کنند.
  • افرادی که با عوارض و مشکلات قلبی مواجه می‌شوند، باید حدود 2 تا 3 هفته پس از بهبودی کرونا استراحت کنند. افرادی که مبتلا به میوکاردیت یا التهاب قلب هستند، باید 3 تا 6 ماه صبر کنند.
  • افرادی که دچار عوارض گوارشی کووید – 19 می‌شوند، باید در عین کاهش فعالیت‌های بدنی میزان مایعات و کالری دریافتی را کنترل کنند. علائمی مانند حالت تهوع، استفراغ، اسهال و ازدست‌دادن اشتها ازاین‌دست عوارض هستند.

پزشکان به افرادی که بیماری زمینه‌ای نداشته و علائم کرونا آن‌ها نیز خفیف است، توصیه می‌کنند مراقبت‌های لازم را انجام دهند. این افراد نیز باید ورزش را به‌تدریج آغاز کنند. اگر فرد تا یک هفته کامل علائمی خاصی نداشت، می‌تواند با 50% شدت معمول به فعالیت‌های بدنی بپردازد. در صورتی که دچار عوارض طولانی‌مدت کرونا شده‌اید، برای شروع ورزش باید کمی صبر کنید.

مراحل بازگشت به ورزش پس از بهبودی کرونا

برای ایمنی بیشتر و جلوگیری از هرگونه مشکلی بهتر است، ورزش را در 7 مرحله زیر شروع کنید:

  1. تشخصی بیماری و بهبودی: حداقل باید به مدت 10 روز پس از شروع علائم یا مثبت شدن تست کرونا استراحت کرد. در صورت ازبین‌رفتن تمامی علائم (به جز بازگشت حس چشایی و بویایی) می‌توان به‌مرور ورزش را شروع کرد.
  2. هفته اول و دوم شروع ورزش: باید با ورزش‌های سبک شروع کرد. پیاده‌روی، دویدن آهسته و دوچرخه ثابت تمرینات خوبی هستند. از انجام تمرینات قدرتی خودداری کنید. مدت‌زمان ورزش باید کمتر از 15 دقیقه باشد و ضربان قلب حداکثر 70% افزایش یابد.
  3. هفته سوم ورزش: می‌توان ورزش‌های سبک تا متوسط را انجام داد. تمرینات حرکتی، دویدن و مقاومت در برابر وزن بدن فعالیت‌های مناسبی است. حداکثر مدت‌زمان ورزش باید 30 دقیقه باشد و ضربان قلب بیشتر از 80% افزایش پیدا نکند.
  4. هفته چهارم ورزش: در این مرحله می‌توان ورزش‌های متوسط را انجام داد. تمرینات پیچیده‌تر و حرکات مربوط به ورزش‌های تخصصی مشکلی ندارد. می‌توان دویدن و تمرینات با وزنه را در برنامه قرار داد. مدت‌زمان ورزش در این مرحله می‌تواند به 45 دقیقه برسد. ضربان قلب نباید بیش از 80% افزایش پیدا کند.
  5. هفته پنجم و ششم ورزش: این مرحله را حداقل باید به مدت دوهفته انجام داد. دویدن، تمرینات ورزشی عادی و تمرینات ورزش‌های تخصصی را می‌توان به مدت 60 دقیقه انجام داد. ضربان قلب نباید بیش از 80% افزایش پیدا کند.
  6. هفته هفتم ورزش: در این مرحله می‌توانید تمرینات عادی خود را از سر بگیرید. روتین قبلی ورزش خود را به‌صورت معمول شروع کنید.
  7. هفته هشتم به بعد: بازگشت به رقابت‌ها و ورزش نامحدود

البته لازم به ذکر است، درصورتی‌که با شروع ورزش بعد از کرونا احساس فشار کردید، باید هر مرحله را در روز‌های بیشتری تکرار کنید. ممکن است، برای برخی افراد رسیدن به مرحله آخر مدت‌زمان بسیار بیشتری طول بکشد.

ورزش‌های مجاز بعد از کرونا

با تحقیقاتی که روی بیماران کرونایی انجام شد، مشخص شد که برخی افراد به سندرم حاد تنفسی دچار شده‌اند. طبق این تحقیق بستری شدن در بیمارستان با آمادگی هوازی رابطه معکوس دارد. به همین دلیل باید تمامی علائم کرونا برطرف شده و سپس ورزش را شروع کرد. مهم‌ترین مسئله این است که باید قبل از شروع ورزش تمامی درمان‌های مربوط به علائم کرونا به اتمام رسیده باشد.

به‌هیچ‌وجه نباید ورزش را با شدت شروع کرد. در مرحله اول تنها مجاز به انجام فعالیت‌های روزمره هستید. به‌مرور می‌توانید تمرینات سبک مانند پیاده‌روی و دویدن آهسته را در تایم کوتاهی به برنامه خود اضافه کنید. در این مدت نباید تمرینات مقاومتی انجام دهید.

بعد از گذشت چند هفته می‌توان فعالیت‌های هوازی چالش‌برانگیز را شروع کرد. تمرینات مقاومتی تنها باید در حد وزن بدن باشد. پس از گذشت مدتی و آمادگی بدن می‌توان فعالیت‌های هوازی را شدیدتر کرد و به‌مرور برنامه معمول تناسب‌اندام را از سر گرفت.

نکات مهم برای ورزش سنگین بعد از کرونا

بازگشت به ورزش بعد از بهبودی کرونا می‌تواند روند کند و خسته‌کننده‌ای داشته باشد. برای شروع ورزش‌های سنگین حتماً باید به دستورالعمل‌های پزشک توجه کنید و هنگام انجام فعالیت‌های بدنی موارد زیر را در نظر داشته باشید.

  • به بدن خود گوش دهید. اگر علائمی مانند درد قفسه سینه یا تپش قلب دارید، بلافاصله ورزش را متوقف کرده و با پزشک مشورت کنید. ورزش به‌طورکلی برای سلامت بدن مهم است. اما دررابطه‌با ویروس کرونا باید با آگاهی بیشتری عمل کرد.
  • سخت نگیرید. سعی نکنید، مانند گذشته ورزش‌های قدرتی انجام دهید. ورزشکاران باید در هر رده سنی برای بازگشت به ورزش پیشرفت تدریجی را طی کنند. با پیاده‌روی آهسته شروع کنید و در صورت نبود مشکل در روز بعد، پیاده‌روی سریع را امتحان کنید. سپس زمان پیاده‌روی را افزایش دهید.
  • صبور باشید. حتی اگر پیش از ابتلا به کرونا برای مسابقات تمرین می‌کردید، باید برای شروع تمرینات فشرده صبور باشید. احتمالاً هنگام شروع ورزش بعد از کرونا متوجه می‌شوید که بدن شما کمی تغییر کرده است. هنوز در این مرحله در حال بهبود هستید و نباید به بدن خود فشار وارد کنید.

عوارض خطرناک شروع ورزش بعد از کرونا

پس از بهبودی کرونا می‌توان به‌مرور فعالیت‌های بدنی را از سر گرفت. در هنگام ورزش باید به شرایط بدن و هرگونه علائم توجه کنید. درصورتی‌که با شروع ورزش علائم زیر را مشاهده کردید، حتماً باید ورزش را متوقف کرده و به پزشک مراجعه کنید:

  • درد قفسه سینه یا تپش قلب
  • حالت تهوع
  • سردرد
  • ضربان قلب بالاتر از حد معمول هنگام ورزش یا طولانی شدن زمان پایین آمدن ضربان قلب پس از پایان ورزش
  • احساس سبکی یا سرگیجه
  • تنگی نفس، مشکل در تنفس یا تنفس غیرطبیعی و سریع
  • خستگی بیش از حد
  • تورم در اندام‌ها
  • سنکوپ (از حال رفتن)
  • تجربه دید تونلی یا ازدست‌دادن بینایی

در صورت برطرف‌شدن علائم باید حداقل 24 ساعت استراحت کرد. اگر با شروع دوباره ورزش مشکلی مشاهده نکردید، می‌توانید به پیشرفت در ورزش ادامه دهید. اما اگر هرگونه از علائم بیش از 24 ساعت ادامه پیدا کرد یا پس از قطع ورزش برطرف نشد، حتماً با پزشک مشاوره داشته باشید. پزشک پس از معاینه و انجام آزمایش‌های لازم در مورد بازگشت به ورزش تصمیم می‌گیرد. در صورت بروز عوارض با انجام ورزش حتما باید با پزشک مشورت کنید.

ورزش بعد از تزریق واکسن کرونا

یکی از سؤالات افراد این است که پس از تزریق میتوان ورزش کرد؟ پاسخ این سؤال مثبت است. هیچ تحقیقاتی نشان نداده است که ورزش بعد از دریافت واکسن مضر است. تنها باید به واکنش بدن خود و عوارض جانبی واکسن توجه کنید. معمولاً عوارض جانبی واکسن شامل موارد زیر است.

  • درد، قرمزی و تورم در محل تزریق
  • خستگی
  • سردرد
  • درد عضلانی
  • تب و لرز
  • حالت تهوع

منبع : sofascore.com

تحریریه آپارات نیوز

خبرنگار اقتصادی با تحلیل تأثیرات تجارت جهانی و تغییرات سیاست‌های تجاری.
دکمه بازگشت به بالا