حوادثکسب و کار برتر

آیا امکان انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث یک خودرو به ماشین دیگر وجود دارد؟

محتوای این مطلب مخفی کردن

انتقال بیمه شخص ثالث و اهمیت آن برای مالکان خودرو

بیمه شخص ثالث، برخلاف بیمه بدنه برای همه خودروهای سبک، نیمه‌سنگین و سنگین اجباری است. شخص ثالث به کسی اطلاق می‌شود که خسارت جانی یا مالی به او وارد شده؛ در حقیقت شخص اول «راننده مقصر»، شخص دوم «بیمه» و شخص ثالث، «فرد خسارت‌دیده» است.

آیا امکان انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث یک خودرو به ماشین دیگر وجود دارد؟

شرایط جدید انتقال بیمه شخص ثالث در سال ۱۴۰۰و دریافت کد تخفیف از کی

تا اواخر سال ۱۳۹۹ نحوه انتقال بیمه شخص ثالث و کد تخفیف بیمه شخص ثالث به این شکل بود که فروشنده می‌توانست ثمره رانندگی ایمن یا عدم دریافت خسارت از شرکت‌های بیمه را در قالب تخفیف بیمه شخص ثالث، به خریدار خودروی جدید انتقال بدهد. البته این انتقال تحت شرایط زیر ممکن بود:

  • هر ۲ خودرو در یک دسته‌بندی کاربری قرار داشته باشند. مثلا یکی کامیون یا وانت و دیگری سواری نباشد.
  • انتقال قطعی سند مالکیت صورت گرفته و معامله در قالب وکالت‌نامه (کاری، بلاعزل، تعویض پلاک و …) و قول‌نامه انجام نشده باشد.
  • انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث طی فرآیندهای قانونی صدور سند قطعی جدید انجام شود.

اما با شروع سال ۱۴۰۰ قانون جدیدی برای انتقال کد تخفیف بیمیتو شخص ثالث برقرار شده است. اکنون براساس ویرایش جدید قانون، انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث پیش از انقضای اعتبار آن تنها به خودروی جدید مالک اتومبیل یا اعضای درجه یک خانواده او امکان‌پذیر خواهد بود. بنابراین از این به بعد،  انتقال بیمه شخص ثالث به خریدار خودرو، در صورتی‌‌ فردی از میان همسر، پدر، مادر و فرزندانِ فروشنده دیگر ممکن نیست. البته در صورت فروش خودرو به اعضای درجه یک خانواده نیز ۳ شرط بالا هم‌چنان برقرار هستند.

تغییرات انتقال تخفیف بیمه ثالث و علت آن

 علت این تغییرات قانونی، بی‌اطلاعی برخی از فروشندگان درباره شرایط و انتقال ناخواسته تخفیف بیمه ثالث به مالک جدید بود.

موردی که پس از انتقال سند قطعی برای مالک قبلی، یک خسارت به حساب می‌آمد و اگر او در این زمان برای بازپس‌گیری تخفیف بیمه‌اش اقدام می‌کرد، قانون راهی پیش پایش نمی‌گذاشت.

از سوی دیگر وقتی قابلیت انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث به خریدار وجود داشته باشد، عملا نگاه تشویقی به رانندگان مطیع قانون از بین می‌رود و یک راننده متخلف و بدسابقه می‌تواند با خرید اتومبیل جدید از تخفیف‌های تشویقی بیمه شخص ثالث راننده‌ای قانون‌مدار برخوردار شود!

مطابق قانون جدید سال ۱۴۰۰، چنانچه فردی به هر نحوی تخفیف بیمه ثالث خود را به شخص دیگری خارج از دایره اعضای درجه یک خانواده‌ منتقل کند، مجرم شناخته می‌شود.

در صورت فوت صاحب خودرو نیز تخفیف بیمه اتومبیل به وارث یا یکی از وارثان و نماینده قانونی او قابل انتقال خواهد بود.

تبصره‌های قانون بیمه شخص ثالث در سال 1401

  • اگر فروشنده پلاک ماشین را به نام خود تغییر دهد، کلیه تخفیف‌های عدم خسارت بیمه ثالث حذف خواهد شد.
  • سوابق عدم خسارت بیمه ثالث را نمی‌توان به خریدار خودرو انتقال داد.
  • در صورت انتقال بیمه شخص به خودروی جدید، حق بیمه از بیمه‌گزار دریافت نخواهد شد.
  • برای خودرو‍‌های فرسوده، انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث به خودرو‌های دیگر، خودرو باید تحت مالکیت شخص یا اعضای خانواده آن باشد.
  • گرفتن حق بیمه مدت زمان باقی مانده از بیمه ثالث، برای انتقال تخفیف بیمه ثالث قانونی نیست.

در خصوص خودروهای فرسوده نیز روش انتقال بیمه شخص ثالث این اتومبیل‌ها به خودروی دیگر که تحت مالکیت شما یا اعضای درجه یک خانواده‌تان است، نیازمند ارائهاین مدارک است:

  • گواهی اسقاطی بودن خودروی قبلی
  • اصل بیمه شخص ثالث
  • اصل مدارک خودروی قبلی
  • سند قطعی خودروی جدید
  • مدارک شناسایی بیمه‌گذار
  • الحاقیه فسخ بیمه‌نامه خودروی اسقاطی

ارائه همه این مدارک برای اثبات از رده خارج شدن خودروی قبلی است. یعنی شما باید ثابت کنید اتومبیل فرسوده‌تان از نظر قانون دیگر وجود خارجی ندارد. زیرا قانون جدید تعیین کرده که اگر هم‌زمان دو خودرو یا بیشتر داشته باشید، نمی‌توانید تخفیف بیمه ثالث‌تان را بین آنها جابه‌جا کنید.

امکان انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث به همسر و دیگر اعضای درجه یک خانواده

با شروع سال جدید، قانون تازه‌ای برای انتقال بیمه ثالث به دیگری مصوب شده‌است. براساس ویرایش جدید، انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث تنها به خودروی جدید فروشنده‌ی اتومبیل یا اعضای درجه یک خانواده او مقدور است؛ اعضای درجه یک شامل پدر، مادر، همسر و فرزندان می‌شود. این شرایط بر اساس قانون جدید راننده محور شدن بیمه ثالث ایجاد شده است. اما دلیل تصویب این قانون در سال 96 چه چیزی بوده است؟

تخفیفات عدم خسارت بیمه شخص ثالث به خاطر قدردانی از رانندگانی که با دقت بیشتری رانندگی می‌کنند و از به وجود آمدن حادثه جلوگیری می‌کنند در نظر گرفته شده است. در گذشته بیمه شخص ثالث خودرو محور بود، یعنی اگر مالک قصد فروش خودرو به شخص دیگری را داشت، تخفیفات عدم خسارت او هم همراه ماشین به مالک جدید منتقل می‌شد. با توجه به اینکه این تخفیفات به خاطر رانندگی بی نقص فرد در نظر گرفته می‌شود، قانون جدیدی ایجاد شد که تخفیفات برای مالک خودرو باقی بماند.

جابه‌جایی تخفیفات در فرآیند انتقال بیمه ثالث به دیگری چگونه انجام می‌شود؟

انتقال براساس قانون سال 1401، می‌تواند در حالت‌های زیر اتفاق بیافتد:

  • به خودروی جدید مالک فعلی خودرو (که نمی‌تواند صفر کیلومتر باشد.)
  • به خودروی افراد درجه یک خانواده مالک فعلی اعم از همسر، پدر، مادر و فرزندان
  • از خودروی فرسوده به خودروی جدید مالک که باید حتما کارکرده باشد.
  • از خودروی متعلق به یک شرکت حقوقی به خودروی دیگر همان شرکت با همان کاربری (مثلا سواری به سواری، وانت به وانت و …)

زمانی که صورت بگیرد، امکان انتقال تخفیف وجود دارد.

نحوه انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث

برای انتقال سابقه بیمه به شخص دیگر دو روش در پیش دارید. یکی تماس با پشتیبانی و کارشناسان ازکی است که می‌توانید با این کار درخواست الحاقیه انتقال سابقه بیمه شخص ثالث دهید و بعد از آن تخفیف شما منتقل شود. روش دوم نیز حضوری و فیزیکی است که برای این کار کافی است به یکی از نمایندگی‌های شرکت بیمه خود مراجعه کنید. در زمان به بستگان درجه یک (پدر، مادر، همسر و فرزندان)، باید مدرکی مثل شناسنامه به همراه داشته باشید که نشان دهنده‌ی نسبت شما باشد؛ در این صورت با توجه به قانون انتقال بیمه ثالث به دیگری، می‌توانید تخفیفات را به اعضای درجه یک خانواده خود منتقل کنید.

 چگونه بیمه ثالث خودرویمان را به خودروی صفر منتقل کنیم؟

امکان اینکه بتوانید بیمه ثالث را به اتومبیل صفر‌ کیلومتر منتقل کنید وجود ندارد!  هر خودرویی که به تازگی روانه‌ی بازار می‌شود، طبق ضوابط کارخانه‌ خود، از بیمه شخص ثالث برخوردار است. تا زمان سررسید تمدید بیمه از سال دوم به بعد، امکان انتقال تخفیف به آن وجود ندارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این بیمه‌نامه، مقاله را مطالعه کنید.

مدارک مورد نیاز برای انتقال بیمه خودروی فرسوده

در مورد خودروهایی که به فرسودگی رسیده‌اند و به اصطلاح عمر خود را کرده‌اند نیز باید بیان کنیم اگر می‌خواهید بیمه شخص ثالث این نوع اتومبیل‌ها را به خودروی دیگری که مالک آن هستید یا خودرویی که خانواده شما مالک آن است منقل کنید، نیازمند مدارک زیر خواهید بود:

  • گواهی اسقاطی بودن خودروی قبلی
  • اصل بیمه شخص ثالث
  • اصل مدارک خودروی قبلی
  • جدید قطعی شده
  • مدارک شناسایی بیمه‌گزار
  • الحاقیه فسخ بیمه‌نامه خودروی اسقاطی

عدم انتقال تخفیف بیمه ثالث به دیگری چه مشکلاتی ایجاد می‌کند؟

بر خلاف ذهنیت اکثر مالکان خودرو، انتقال بیمه ثالث به دیگری بدون جابه‌جایی تخفیفات هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند. فقط اگر در زمانی مناسب اقدامی در این خصوص نکنید، تخفیف بیمه خود را از دست می‌دهید. اما هیچ‌گونه تبعاتی شما را تهدید نخواهد کرد.

آیا انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث باید به‌صورت کامل صورت بگیرد؟ انتقال بخشی از تخفیف و حفظ بخش دیگر نیز امکان‌پذیر است؟

در زمان انجام انتقال بیمه ثالث به دیگری و جابه‌جایی تخفیفات(انتقال تخفیف بیمه)، ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که آیا امکان انتقال میزان مشخص یا نیمی از تخفیفات بیمه شخص ثالث به نام شخص دیگر وجود دارد یا خیر؟ انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث به شخص دیگر باید به‌صورت کامل انجام شود؛ انتقال بخشی از آن به هیچ‌وجه امکان ندارد و باطل خواهد بود.

آیا برای انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث به خودروی جدید یا اقوام درجه یک باید تا انقضای بیمه‌نامه صبر کرد؟

خیر؛ زیرا برای این کار نیازی به منتظر بودن تا تمام شدن بیمه شخص ثالث تخفیف‌دار و انقضای آن نخواهد بود. زمانی می‌توانید تخفیف را به خودروی جدید خود منتقل کنید که زمان تمدید بیمه شخض ثالث آن خودرو رسیده باشد.

آیا برای انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث به فرزندان محدودیت سنی وجود دارد؟

امکان انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث به فرزندان با سن کمتر از 18 سالگی، وجود نخواهد داشت.

در صورتی‌ که خودروی‌مان‌ را فروخته و تا مدتی قصد خرید خودروی جدید نداشته باشیم،آیا امکان حفظ تخفیف بیمه ثالث وجود دارد؟

برای این کار می‌بایست به نمایندگی یا دفترمرکزی شرکت بیمه‌گر خود مراجعه نمایید. گواهی تخفیف سنوات بیمه شخص ثالث‌تان دریافت کنید. در زمان خرید خودروی جدید روی بیمه شخص ثالث آن اعمال شود.

تاثیر سابقه تخفیفات بر انتقال بیمه ثالث

طبق این قانون، خسارت در صورتی که فرد با گواهی‌نامه‌ای معتبر رانندگی کرده باشد، فارغ از اینکه آیا وی مالک است یا خیر، از سوی شرکت بیمه پرداخت می‌شود. چون این خودرو است که بیمه شده‌است. اما در رابطه با سابقه بیمه و تخفیفِ آن، با وقوع تصادف، اگر مالک راننده باشد، سابقه تخفیفِ بیمه وی و در صورتی که فرد دیگری راننده باشد؛ سابقه‌ی بیمه هر دو کم خواهد شد. همچنین ممکن است بیش از یک نفر به صورت مداوم از یک خودرو استفاده کنند، امکان ثبت گواهینامه برای چند نفر در یک پلاک برای سابقه بیمه امکان پذیر شده‌است. چنانچه خودرو تصادف خاصی نداشته باشد، برای تمامی افراد نامبرده شده سابقه تخفیف لحاظ خواهد شد و در صورتی که تصادفی رخ رهد تخفیف عدم خسارت طبق قوانین و با توجه به نوع خسارت کاهش پیدا می‌کند.

تحریریه آپارات نیوز

خبرنگار اقتصادی با تحلیل تأثیرات تجارت جهانی و تغییرات سیاست‌های تجاری.
دکمه بازگشت به بالا