دانش و سلامتکسب و کار برتر

خواص گوشت کبک در طب سنتی

گوشت کبک شامل موارد بسیاری است که به سلامت بدن کمک کرده و مانع از ابتلا به انواع بیماری‌ها می‌شود. این گوشت به دلیل ارزش غذایی زیاد، پروتئین فراوان و چربی کم جایگزینی مناسب برای گوشت مرغ یا دیگر گوشت‌های سفید خواهد بود. گوشت کبک می‌تواند از ابتلا به بیماری‌های قلب و عروق جلوگیری کرده و عملکرد کلیه‌ها را بهبود ببخشد.

کبک پرنده‌ای است که در نقاط مختلف جهان و ایران پراکنش دارد و باتوجه به نیاز بازار چند سالی است که پرورش آن در برخی شهرهای ایران انجام می‌شود. در ادامه قصد داریم تا درباره خرید بلدرچین و خواص گوشت این پرنده با شما صحبت کنیم، اما، اگر به مصرف انواع گوشت پرندگان علاقه‌مند هستید آشنایی با نیز برای شما مفید خواهد بود.

خواص گوشت کبک در طب سنتی

ارزش غذایی گوشت کبک + قیمت گوشت و مرغ

گوشت کبک ماده‌ای مغذی و مفید برای بدن است که در هر 100 گرم حاوی 112 کیلو کالری انرژی است. کلیه مواد معدنی و ویتامین‌های موجود در هر 100 گرم از گوشت کبک در جدول زیر ارائه شده است.

مواد معدنی مقدار ویتامین مقدار
کلسیم 28 میلی گرم ویتامین A 73 میلی گرم
منیزیم 31 میلی گرم ویتامین E 01/0 میلی گرم
پتاسیم 240 میلی گرم ویتامین B1 13/0 میلی گرم
آهن 5 میلی گرم ویتامین B2 17/0 میلی گرم
سدیم 47 میلی گرم ویتامین B3 95/11 میلی گرم
روی 1/0 میلی گرم ویتامین B6 67/0 میلی گرم
فسفر 179 میلی گرم ویتامین B12 43/0 میلی گرم

گوشت کبک با وجود پروتئین بالا و چربی کم به آسانی در دستگاه گوارش هضم می‌شود و مواد مغذی آن به راحتی در اختیار بدن قرار می‌گیرد. این گوشت به دلیل طعم لذیذ خود در سبد غذایی خانواده‌ها جای می‌گیرد. گوشت کبک خواص بسیاری دارد که در این بخش به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

خواص گوشت کبک در طب سنتی

طبع گوشت کبک گرم و خشک اما در حد اعتدال است و به همین دلیل در طب سنتی جایگاه ویژه‌ای دارد و مصرف آن به افراد سرد مزاج توصیه می‌شود. با توجه به سریع‌الهضم بودن، این گوشت برای دستگاه گوارش مفید است. در طب سنتی از گوشت کبک برای درمان بسیاری از بیماری‌ها همچون درد مفاصل، از بین بردن ضعف بدنی، قطع تب و غیره استفاده می‌کنند. توانایی کاهش تب در این گوشت مشابه است.

خواص گوشت کبک برای کودکان

گوشت کبک به دلیل داشتن چربی پایین و پروتئین بالا برای کودکان بسیار مفید است. گوشت و تخم کبک برای کودکان رشد سریع و سالم، برای نوجوانان هیجان و جنب و جوش ، برای جوانان نشاط، برای میانسالان تندرستی و اطمینان و برای کهنسالان سلامت مجدد و تمدید قوا و شادابی را به ارمغان می آورد. مصرف این تخم بصورت خام در درمان اختلالات تکلم و کودکانی که دیر به حرف می آیند مفید است و به بهبود تکلم کمک میکند. مصرف این تخم اشتها را افزایش داده و به رشد جسمی و ذهنی کودکان کمک می کند.

خواص گوشت کبک برای زنان

گوشت کبک ماده غذایی مناسب برای تامین انرژی مورد نیاز بدن است. اغلب خانم‌ها در طول دوران قاعدگی با احساس ضعف و کمبود انرژی روبه‌رو هستند، تا آنجا که انجام برخی فعالیت‌های روزانه سخت خواهد شد. با مصرف گوشت کبک می‌توان انرژی و توان از دست رفته بدن را تامین کرد. همچنین این گوشت از ابتلا به پوکی استخوان جلوگیری می‌کند و به همین دلیل برای خانم‌ها بسیار مفید است.

خواص گوشت کبک در بارداری

مصرف گوشت کبک در دوران بارداری نه‌تنها خطری برای مادر و جنین نخواهد داشت، بلکه موجب بهره‌مندی از خواص این گوشت می‌شود. چربی کم، پروتئین زیاد، ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در گوشت کبک آن را به ماده‌ای مغذی برای خانم‌ها در دوران بارداری تبدیل کرده است. این گوشت به دلیل هضم سریع برای دستگاه گوارش خانم‌های باردار مشکلی ایجاد نخواهد کرد؛ البته پیش از مصرف گوشت کبک با پزشک خود مشورت کنید.

خواص گوشت کبک برای مردان

با توجه به اینکه یکی از خواص این گوشت تقویت قوای جنسی است، این ماده غذای برای آقایان بسیار مفید خواهد بود. برخی آقایان برای برقراری رابطه جنسی دچار ضعف بدنی هستند و به آن‌ها توصیه می‌شود تا مصرف گوشت کبک را در رژیم غذایی خود جای دهند. همچنین این گوشت به تقویت عضلات نیز کمک می‌کند که ویژگی مطلوبی برای آقایان ورزشکار و بدن‌ساز به حساب می‌آید.

پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی

فشار خون و کلسترول بالا دو عامل اصلی در ابتلا به بیماری‌های قلب و عروق هستند. گوشت کبک میزان چربی و کلسترول کمی دارد و مصرف آن از ابتلا به بیماری‌های قلبی جلوگیری می‌کند. همچنین ترکیبات موجود در این گوشت به ویژه پتاسیم مانع از افزایش فشار خون شده و سلامت قلب را به ارمغان می‌آورد.

بهبود عملکرد کلیه‌ها

کلیه‌ها وظیفه دفع مواد مضر برای بدن را به عهده دارند. گوشت کبک به سم‌زدایی بدن که توسط کلیه‌ها انجام می‌شود کمک خواهد کرد. همچنین این گوشت موجب کاهش تولید اسید اوریک در بدن می‌شود و بدین طریق برای بهبود عملکرد کلیه‌ها مفید خواهد بود.

درمان مشکلات عصبی

تنش‌های عصبی همچون استرس و اضطراب یکی از مشکلات رایج کنونی است که در بسیاری از موارد منجر به کاهش کیفیت خواب و حتی بی‌خوابی خواهد شد. متخصصان گوشت کبک را به عنوان ماده غذایی می‌شناسند که برای تقویت اعصاب و درمان مشکلات عصبی مفید خواهد بود. همچنین مصرف این گوشت موجب می‌شود تا مشکل بی‌خوابی را تا حد موثری درمان کرد.

پیشگیری از ابتلا به عفونت‌های تنفسی

مشکلات تنفسی بر اثر برخی عوامل بیماری‌زا، تغییرات آب‌وهوایی یا مصرف برخی غذاها ایجاد می‌شوند. خوردن گوشت کبک موجب تقویت ریه‌ها شده و به همین دلیل از ابتلا به عفونت‌ها و مشکلات تنفسی جلوگیری می‌کند. مصرف این گوشت کارکرد ریه‌ها را بهبود می‌بخشد و مصرف آن به بیماران تنفسی توصیه می‌شود.

تسریع دوره بهبود

سپری کردن دوره نقاهت بیماری‌ها، تا حد زیادی به غذایی که می‌خوریم بستگی دارد. با استفاده از برخی غذاها می‌توان به تقویت بدن پرداخت تا دوره نقاهت زودتر سپری شده و فرد سلامت خود را بازیابد. گوشت کبک یکی از مواد غذایی مفید در تسریع فرایند بهبودی است و مصرف آن در دوره‌های نقاهت توصیه شده است.

عوارض مصرف گوشت کبک

با وجود بسیار بودن خواص گوشت کبک، باید در مصرف آن حد تعادل را رعایت کنید، زیرا استفاده بیش از حد این گوشت عوارض زیر را در پی خواهد داشت.

  • با توجه به اینکه این گوشت طبع گرمی دارد، مصرف زیاد آن برای افراد گرم مزاج مشکل‌آفرین خواهد بود. مصلح گوشت کبک سنجبین و انواع ترشی‌هاست.
  • افرادی که چربی خون بالایی دارند باید در مصرف گوشت کبک دقت کنند. با وجودی که میزان چربی این گوشت در مقایسه با گوشت دیگر پرندگان کمتر بوده، اما دارای چربی‌های اشباع است.

با استفاده از گوشت کبک چه غذاهایی می‌توان درست کرد؟

از گوشت کبک می‌توان در تهیه بسیاری از غذاهای ایرانی استفاده کرد و از خواص فراوان آن بهره‌مند شد. برخی از غذاهایی که می‌توان با گوشت کبک تهیه کرد در اینجا معرفی شده‌اند:

  • خوراک کبک با رب انار
  • کبک سوخاری
  • کبک شکم‌پر
  • زرشک پلو با گوشت کبک
  • کبک سرخ شده با سس پیاز
  • کبک سوخاری
  • کبک راسته
  • کبک پلو

مصرف گوشت کبک و یک دنیا سلامتی…

گوشت کبک علاوه بر خوشمزه بودن، چربی کم و خواص بسیاری دارد. مواردی که در اینجا به آن‌ها اشاره شد، تنها بخشی از خواص گوشت کبک کوهی است. بنابراین، توصیه ما این است که حتما گوشت کبک را تهیه کنید و از خواص آن بهره مند شوید. البته، اگر تمایل ندارید از خانه خارج شوید، هیچ مشکلی نیست، شما می‌توانید با از اسنپ فود، انواع مواد پروتئینی را آنلاین سفارش داده و درب منزل تحویل بگیرید. به این شکل، در زمان و هزینه شما نیز صرفه جویی خواهد شد.

گوشت کبک از گوشتهای بسیار لذیذ و سودمند است. گرچه دسترسی به این گوشت برای همه افراد جامعه آسان نبوده و میسر نیست، لیکن خواص بیشمار آن ما را بر آن داشت تا شما را با خواص گوشت این پرنده آشنا کنیم. گوشت کبک با طبيعت گرم، چربي پايين و پروتئين بالا براي همگان از کودک و خردسال تا شخص سالمند مفيد بوده و سلامت بخش است. از خواص گوشت کبک در طب سنتی براي درمان بيماري‌هايي هم چون ضعف اعصاب و درد مفاصل استفاده مي شود. در ادامه این مطلب تعدادی از خواص گوشت کبک و کاربردهای درمانی آن گردآوری شده است.

ویژگی‌های گوشت کبک

کبک از خانواده ماکیان با خصوصیات پرندگان وحشی شکاری است. گوشت کبک معمولا جزو غذاهای لوکس محسوب می‌ شود و قیمت بالا و مخصوص به خود دارد. گوشت این پرنده، به علت داشتن جنب و جوش های فراوان از لحاظ لذیذی از گوشت مرغ ، شترمرغ و بوقلمون بالاتر و خوش طعمتر می‌باشد. حدود 7 الی 10 درصد پروتئین بیشتری دارد و بسیار گوشت خوب و قابل استفاده‌ای بوده، جذب بسیار عالی مواد غذایی این گوشت توسط بدن امکان‌پذیر است .

خواص گوشت کبک (طبیعت و خواص درمانی)

مزاج گوشت كبك گرم و خشك است. به‌طوركلی، طبع پرندگان كوچك‌تر همانند خواص گوشت کبوتر كه دارای تحرك بیشتر و سریع‌تر هستند، به سمت گرمی و خشكی بیشتری است، اما خارج از اعتدال نبوده و مورد توصیه طب سنتی و بسیار مفید برای انسان است. بسیار لطیف و سریع الهضم است و غذاییت نسبتا زیادی دارد. برخی از خواص گوشت کبک به شرح زیر میباشد:

  • گوشت به دلیل چربی و کلسترول بسیار پایین از خطر بروزبیماری‌های قلبی عروقیپیشگیری کرده و به دلیل غنی بودن ازپتاسیم، مصرف به اندازه‌ آن برای افراد بافشار خون بالامانعی ندارد.
  • مصرف گوشت کبک در تقویت قوای جسمانی و نیروی جنسی موثر است.
  • گوشت کبک می تواند از ابتلا به بسیاری عفونت‌های تنفسی پیشگیری کند.
  • از خواص گوشت کبک در طب سنتی اسلامی کمک به قطع تب است. در این زمینه از امام موسی کاظم (ع) روایت شده است، گوشت کبک ساق را محکم می کند و تب را می برد.
  • از خواص گوشت کبک در بیشتر مناطق دنیا برای برطرف نمودن مشکلات و ناراحتی های عصبی، ضعف اعصاب و بیخوابی استفاده میشود.
  • از مهمترین خواص گوشت کبک، تولید کمتر اسید اوریک در بدن است، از این رو فعالیت کلیه‌ها را افزون می سازد و به دفع سموم بدن یاری فراوان می رساند.
  • مصرف گوشت کبک برای تقویت حافظه مفید است و در رفع ضعف عمومی بدن موثر میباشد.
  • استفاده از خواص گوشت کبک برای افرادی که در دوره نقاهت بیماریها هستند، بسیار مفید است.
  • جالب است بدانید علاوه برگوشت کبک، مغز سر، جگر خام، زهره، بیضه و… این پرنده در درمان بیماری‌هایی هم چون یرقان، صرع، تقویت چشم و حافظه، لاغری و… کاربرد درمانی و دارویی دارد.

ارزش غذایی گوشت کبک

وجود مقادیر زیاد مواد معدنی در گوشت کبک، نشان دهنده ارزش غذایی بالای آن میباشد. مقدار پتاسيم گوشت کبک زياد بوده و کلسيم، فسفر، منيزيم، آهن و مقدار کمي گوگرد آن مي تواند براي بدن بسيار مفيد باشد. در 100 گرم گوشت کبک 158 کالري انرژي نهفته است. البته از لحاظ آهن گوشت کبک، فقیر است و در مقایسه با خواص گوشت شترمرغ و حتی مرغ، آهن کمتری دارد. همچنین لازم به توضیح است عناصر غذایی موجود در گوشت کبک این قابلیت را دارد که به خوبی جذب بدن گردد و به همین جهت در تامین مواد مورد نیاز بدن بسیار کارا است.

مضرات و موارد احتیاطی در مورد مصرف گوشت کبک

  1. میزان چربی و کلسترول گوشت کبک کمتر از گوشت مرغ است، اما به هر حال، مصرف آن سبب کاهش کلسترول خون نمی شود، چون این گوشت‌ها منبع چربی های اشباع هستند، بنابراین افراد دچار چربی خون بالا، بایستی از زیاده روی در مصرف آن اجتناب کنند.
  2. زیاده‌روی در مصرف گوشت کبک، در افراد گرم مزاج و هوای گرم و شهرهای گرمسیر چندان مناسب نیست، همچنین لازم به ذکر است مصلح آن در این شرایط سکنجبین و ترشیها است.

منبع:

youtube.com

تحریریه آپارات نیوز

خبرنگار اقتصادی با تحلیل تأثیرات تجارت جهانی و تغییرات سیاست‌های تجاری.
دکمه بازگشت به بالا