دانش و سلامتکسب و کار برتر

از چه فیبرهایی برای عایق الکتریکی می توان استفاده کرد؟

اجسام رسانا یا هادی الکتریسیته را از خود عبور می دهند، در واقع عایق الکتریکی بر عکس عمل می کند و جریان الکتریسیته را از خود عبور نمی دهد به این معنی که جریان الکتریسیته از این اجسام عبور نمی کند، در این مقاله می خواهیم به این سؤال که از چه فیبرهایی برای عایق الکتریکی می توان استفاده کرد پاسخ دهیم.

از چه فیبرهایی برای عایق الکتریکی می توان استفاده کرد؟

عایق الکتریکی یکی از محصولات پر کاربرد در صنایع است که مانع از عبور جریان الکتریکی و انتقال حرارت از جسمی به جسم دیگر می شود، عایق های الکتریکی مختلفی وجود دارد که کاربرد های متفاوتی نیز دارند.  عایق الکتریکی باعث حفظ امنیت بیشتر می شود زمانی که در معرض خطر برق گرفتگی هستید بهتر است از عایق الکتریکی استفاده کنید، قابل ذکر است که استفاده از عایق الکتریکی منجر به بالا رفتن امنیت تجهیزات می شود.

 

از چه فیبرهایی برای عایق الکتریکی می توان استفاده کرد؟

عایق الکتریکی

مواد رسانا الکتریسیته را از خود عبور می دهند اما عایق الکتریکی مانع از عبور جریان الکتریکی می شود، به این معنی که مواد عایق اجازه عبور جریان الکتریکی را نمی دهند، اما در واقع میزان کمی از جریان الکتریکی از مواد عایق عبور می کند، به همین دلیل هیچ مواد عایقی قابل قبول نیست، جریانی که قابل عبور است جریان شارژ خازن، جریان نشتی سطحی، نشتی داخلی و جریان پلاریزه می تواند باشد.

کاربرد عایق الکتریکی

همان طور که گفته شد عایق الکتریکی مقاومت مناسبی در برابر جریان الکتریکی دارد و می توانند مانند سدی مقاوم در برابر عبور جریان الکتریسیته یا همان جریان برق عمل کند، وظیفه عایق فراهم کردن شرایطی جهت جلوگیری از عبور جریان برق در زمانی که به این جریان نیازی نیت، به عبارتی عایق ماده کاربردی است که برای جدا کردن مواد رسانا و نیمه رسانا که این عایق ها توسط عایق نوین فاخر پخش می شوند.

عایق الکتریکی امنیت فضا های مختلف را بالا می برد افرادی که در محیط هایی کار می کنند که با جریان برق و الکتریسیته سر و کار دارند با استفاده از عایق الکتریکی می توانند با امنیت بیشتری کار خود را انجام دهند، عایق های الکتریکی از اتصال و تماس بین دو جسم رسانا جلوگیری می کنند، برای مثال زمانی که عایق دو سیم یا کابل پاره شود، رسانای این دو کابل یا سیم به یکدیگر متصل می شوند، که در این صورت جرقه یا اتصال کوتاه ایجاد می شود و ممکن است باعث آتش سوزی شود.

انواع ورق فیبر عایق الکتریکی

فیبر نسوز استخوانی

فیبر نسوز استخوانی که به آن تکسولیت نیز گفته می شود، از چندین لایه مواد عایق الکتریسیته تشکیل شده است.

ماده اصلی تشکیل دهنده فیبر نسوز استخوانی به صورت میل گرد و ورق تولید می شود، که از الیاف پنبه تولید شده که یا فرایند پرس گرم فشرده می شود به این صورت که با فشار بالا که همراه با گرما فشرده می شود، سپس با یک رزین فنولیک پوشیده می شود.

می توان به فیبر استخوانی حرارت های مختلف و مقاومت های مکانیکی متفاوت با توجه به افزودنی های مختلف که به این محصول اضافه می شود ایجاد کرد.

رزین فنولیک ترکیبی از فرمالیدهید و فنول است که یک ماده مستحکم بوده و سطحی مقاوم ایجاد می کند، این پوشش بسیار سخت بوده و روی این ورق قرار دارد که برای سوراخ کردن و یا برش آن باید از دستگاه های خاص استفاده کرد.

از چه فیبرهایی برای عایق الکتریکی می توان استفاده کرد؟

ویژگی های فیبر نسوز استخوانی

  • دارای خاصیت ضد سایشی
  • دارای استقامت در برابر گرما در مقایسه با پلاستیک های معمولی
  • مقاوم در برابر کشش و دوره خدمات طولانی در مقایسه با فلزات
  • در تراشکاری، حفاری، کار تراش و برش سنگ به راحتی تحت اصلاحات مکانیکی قرار می گیرد.
  • دارای مقاومت مکانیکی
  • دارای پارامتر ممتاز مکانیکی بالا

کاربرد فیبر نسوز استخوانی

 از فیبر نسوز استخوانی در انواع واشر و اجزای موتور های الکتریکی که تحت تأثیر بار مکانیکی و اصطکاک همچنین تحت تأثیر بار الکتریکی اند استفاده می شود، انواع پنل های دی الکتریک، چرخ دنده، سلندر و قطعات الکتریکی از فیبر نسوز استخوانی استفاده می شود، فیبر نسوز استخوانی جایگزین خوبی برای تولید صفحات جهت تولید پمپ خلأ است و در ترانسفورماتور های نفتی و در دینام در نیروگاه های برق نیز از این محصول استفاده می شود، ضخامت فیبر نسوز استخوانی بین 0.2 میلی متر تا 100 میلی متر است و در رنگ های قهوه ای متمایل به قرمز تولید می شود.

فیبر نخ دار

فیبر نخ دار ترکیبی از رزین فنولیک و پنبه سفید است، نام دیگر فیبر نخ دار ورق عایق بکلیت و صفحه لمینت نخ دار فنولیک نیز می باشد، فیبر نخ دار ماده ای سخت و متراکم است که لایه ای پارچه ای یا کاغذی که آغشته به رزین فنلی است که با حرارت و فشار زیاد قرار گرفته شده تشکیل شده است.

از چه فیبرهایی برای عایق الکتریکی می توان استفاده کرد؟

در صورتی که الیاف هایی مانند پارچه های پنبه ای، پارچه های شیشه ای، کاغذ سلولز، پارچه های نساجی مصنوعی و پارچه های بافته نشده در معرض گرما و فشار قرار بگیرند با قرار گرفتن تحت فشار بالا و با واکنش شیمیایی این لایه ها به لمینت صنعتی تبدیل می شوند، در واقع رزین فنولیک برای ایجاد خواص الکتریکی و مکانیکی بیشتر در این محصول به کار می رود.

ویژگی های فیبر نخ دار

فیبر نخ دار عمر بیشتری نسبت به دستگاه های دیگر که در معرض سایش هستند دارند و در باربر سایش مقاوم است، این محصول مقاومت خوبی در برابر مواد شیمیایی مثل روغن و دارای خاصیت مکانیکی بالا و دی الکتریک بالا بوده MTBF دارد.

کاربرد فیبر نخ دار

  • قطعات ماشین آلات عمومی
  • قطعات ماشین آلات شیمیایی
  • در دنده از فیبر نخ دار استفاده می شود
  • ژنراتور
  • پایه
  • پد
  • ترانسفورماتور
  • اینورتر
  • تثبیت کننده
  • موتور

فیبر نخ دار ضخامت های مختلفی دارد که بیشتر از 0.25 میلی متر است.

از چه فیبرهایی برای عایق الکتریکی می توان استفاده کرد؟

در این مقاله سعی شد به سؤال از چه فیبرهایی برای عایق الکتریکی می توان استفاده کرد؟ پاسخ داده شود و مفاهیم مربوط به عایق الکتریکی و ویژگی های آن مطرح شد و شما را با انواع عایق های الکتریکی آشنا کردیم تا در زمانی که به عایق نیاز داشتید بتوانید با عایق نوین ارتباط گرفته و از خدمات این تولید کننده و فروشنده بهره مند شوید.

منبع

تحریریه آپارات نیوز

خبرنگار اقتصادی با تحلیل تأثیرات تجارت جهانی و تغییرات سیاست‌های تجاری.
دکمه بازگشت به بالا