عمومیکسب و کار برتر

مزدا 3 از لحاظ ایمنی در چه سطحی قرار دارد؟

خرید لوازم یدکی مزدا ۳: شاید بسیاری از شما هم مدل محبوب (و در زمان خودش تا حد زیادی لوکس) شرکت بهمن یعنی مزدا 323 را بخاطر داشته باشید. این خودرو در اوایل دهه هشتاد شمسی در گروه بهمن مونتاژ می‌شد و همین امروز هم مدل‌های کارکرده آن در بازار حضور دارند، هرچند حضورشان چندان پررنگ نیست. محبوبیت مزدا 3 نیو قابل‌مقایسه با مدل 323 این خودرو نیست.پس از عرضه نسبتا موفق مدل 323 در ایران، گروه خودروسازی بهمن تصمیم گرفت تا جانشین جدید 323 یعنی خودروی محبوب مزدا 3 نسل اول را به بازار خودروی کشور معرفی نماید.

همانطور که انتظار می‌رفت با توجه به سابقه خوب شرکتهای ژاپنی به ویژه مزدا در اذهان ایرانیان و موفقیت خودروی مزدا 323 در کشورمان، استقبال مشتریان از این محصول مزدا در سطح بسیار خوب انجام شد و مزدا 3 را به یکی از پایه‌های ثابت مراکز دادوستد خودروی کشور بدل نمود.نسل اول که در کشور ژاپن تحت نام «الکسا» شناخته می‌شود، در سال 2003 میلادی به عنوان مدل 2004 به محافل جهانی خودرویی معرفی شد. این خودرو همانطور که ذکر شد جانشین مدل 323 یا فامیلیا شرکت مزدا شده بود.

نسل اول مزدا 3 در دو سبک بدنه پنج درب هاچبک و چهار درب سدان فستبک روانه بازار شد که البته در کشور ما تنها نسخه سدان نسل اول ارائه می‌شد.حدود پنج سال پس از عرضه اولین نسل مزدا 3، نسل دوم این خودرو در اواخر سال 2008 میلادی به عنوان مدل 2009 به بازار عرضه شد. طراحی نسل دوم مزدا 3 در زمان خودش تا حد زیادی جذاب و بدیع به نظر می‌رسید.

گیرایی این نوع زبان طراحی به حدی بود که «یان کالوم» مدیر طراحی شرکت جگوار در خصوص آن اینطور بیان نموده است که مزدا 3+  نشانگر نهایت جسارت یک سازنده به منظور خلق یک خودرو در چنین سطحی است.شرکت خودروسازی بهمن نیز در اقدامی قابل تحسین، مدت کوتاهی پس از معرفی نسل دوم مزدا 3، این خودروی جدید را تحت عنوان مزدا 3 نیو به خط تولید خود اضافه نمود و به زندگی نسبتا کوتاه اما پربار نسل اول مزدا 3 در ایران پایان داد.

مزدا 3 از لحاظ ایمنی در چه سطحی قرار دارد؟

طراحی ظاهری

طراحی نسل دوم مزدا 3 به ویژه در نمای روبرو بسیار متفاوت از نسل اول آن است. گلگیرهای متورم جلو بی‌شباهت به مزدا RX-8 نیست و چهره خندان این خودرو یادآور نشاط و سرزندگی خواهد بوددر نمای روبرو اثری از یک جلو پنجره مجزا نیست و هواکش بزرگ سپر جلو به نحوی طراحی شده که علاوه بر تامین هوای مورد نیاز پیشرانه و خنک کردن اجزای فنی خودرو، نقش یک جلوپنجره را نیز در مزدا 3 نیو ایفا می‌کند.

سایز چراغهای جلو متناسب با ابعاد چهره مزدا 3 بوده و هماهنگی خوبی میان خطوط طراحی نمای روبرو مزدا 3 به چشم می‌خورد. همچنین فرم کلی چراغ‌های جلو تفاوت چندانی با مزدا ۶ نسل قبل نداشته و بسیار به آن شبیه است.

در دو طرف هواکش بزرگ سپر جلو، چراغهای مه شکن در زمینه‌ای مشکی رنگ خودنمایی می‌کنند. سپر بزرگ جلو به صورت همرنگ با بدنه طراحی شده و بخش‌های زیادی از آن توسط ادوات سیاه رنگ پوشش داده شده است.

طراحی داخلی و کابین

با ورود به کابین مزدا 3 نیو خود را در فضای تنگ‌تر و محدودتر نسبت به ناحیه داخلی یک سدان خانوادگی خواهید یافت. طراحی داشبورد نیز اگرچه مربوط به نه یا ده سال پیش است اما همچنان می‌توان گفت که جذابیت نسبی خود را حفظ کرده است.

شاید اگر شرکت سازنده به طور رسمی و استاندارد نسبت به نصب یک صفحه نمایشگر لمسی حدود 7 و یا 8 اینچی اقدام نماید، تا حد زیادی از قدمت طراحی داشبورد مزدا 3 نیو کاسته می‌شود؛ البته برخی نمایندگی‌های رسمی و نیز برخی مراکز غیر رسمی موجود در بازار این امکان را به راحتی برای مالکان مزدا 3 نیو فراهم آورده‌اند.

در طرح بندی و آرایش کلی کابین مزدا 3 نیو، جنبه‌های اسپرت طراحی بیشتر حس می‌شود، ارگونومی کابین این خودرو مناسب ارزیابی شده و دسترسی به ادوات مختلف با سهولت امکان پذیر است. شیب ایجاد شده در قسمت کنسول میانی نیز باعث شده تا کار با متعلقات و ابزارک های این بخش ساده‌تر گردد.

داخل فرورفتگی ایجاد شده در بخش بالایی داشبورد دو عدد صفحه نمایشگر تک رنگ تعبیه شده که یکی اطلاعات مرتبط با سیستم تهویه و سامانه پخش صوت را به اطلاع راننده می‌رساند و دیگری داده‌های مربوط به کامپیوتر سفری را به نمایش می‌گذارد.

مشخصات فنی و قوای محرکه

پیشرانه 4 سیلندر خطی- بنزینی به خدمت گرفته شده در مزدا 3 LFX از نوع دو لیتری بوده و توان خروجی آن برابر با 147.4 اسب بخار است که در دور موتور 6500 دور در دقیقه، به طور کامل نقاب از چهره برمی‌دارد.حداکثر گشتاور حاصل از پیشرانه مذکور نیز معادل 187 نیوتن متر است که در 4000rpm پدیدار می‌شود. همچنین ضریب تراکم این پیشرانه برابر نسبت 10:1 است.

انتقال چنین نیرویی به چرخ های جلو تنها از طریق یک گیربکس پنج سرعته اتوماتیک با قابلیت تعویض دستی ممکن شده است. البته در گذشته مزدا 3 نیو همراه با پیشرانه 1.6 لیتری و گیربکس دستی نیز ارائه می‌شد که دیگر اثری از آنها در خط تولید مزدا 3 نیو مشاهده نمی‌شود. ضمنا شتاب صفر تا 100 این خودرو در حدود 9.2 ثانیه بیان شده است. میزان مصرف سوخت مزدا 3 نیو به طور متوسط در حدود 8 لیتر بر صد کیلومتر برآورد می‌شود. گنجایش باک سوخت مزدا 3 نیو برابر با 55 لیتر است که با توجه به وزن 1260 کیلوگرمی خودرو و مصرف سوخت متناسب آن، می‌توان گفت که کافی به نظر می‌رسد.

تجربه رانندگی با مزدا 3

وارد کابین مزدا 3 می شویم و پشت فرمان خوش‌دست آن می‌نشینیم تا ببینیم این سامورایی کهنه کار ژاپنی در عمل چند مرده حلاج است. حین رانندگی با مزدا 3 بایستی همواره بر حس درونی خودتان که شما را به سمت رانندگی جسورانه و پرسرعت سوق می‌دهد، مقابله نمایید. واکنش پیشرانه به اعمال فشار بر روی پدال گاز بسیار سریع و با دقت انجام می‌شود و گیربکس پنج سرعته اتوماتیک نیز به نرمی دنده ها را تعویض می‌نماید. فواصل دنده‌های این گیربکس نسبت به قبل کوتاه‌تر شده و عملکرد آن به ویژه در حین استفاده از کروز کنترل بسیار هوشمندانه و قابل تحسین است.

حین عبور از روی جاده‌های ناهموار، ضربات وارده بر سیستم تعلیق تا حدی وارد اتاق می‌شود اما در کل خیلی ناراحت کننده و آزاردهنده نیست. هندلینگ و پایداری مزدا 3 جزو نقاط قوت این خودرو محسوب می شود.پایداری خودرو به ویژه در سر پیچ‌ها کاملا رضایت بخش است و نمی‌توان ایراد چندانی به آن وارد دانست. اما رانندگی با مزدا 3 در خیابان‌های پر از چاله چوله مهارت خاص خودش را می‌طلبد.

مزایا و معایب مزدا 3 نیو

مزایا

  • کیفیت سواری
  • کیفیت بالای قطعات و استهلاک نسبتا کم
  • شتاب و هندلینگ رضایت بخش در مقایسه با سایر خودروهای هم کلاس
  • امکانات و تجهیزات مناسب
  • طراحی ظاهری زیبا علی‌رغم قدمت طراحی
  • هماهنگی مناسب پیشرانه و گیربکس

معایب

  • تماس کف خودرو به زمین حین عبور از برخی ناهمواری‌ها به دلیل ارتفاع پایین کف خودرو از سطح زمین (در نسخه های قبل از 95)
  • فقدان صفحه نمایشگر لمسی به طور استاندارد
  • قیمت بالا در مقایسه با رقبا
  • قدیمی بودن نسبت به مدل های جدید مزدا 3

تجهیزات و امکانات

پیش از این 4 سیلندر خطی- بنزینی در چهار تیپ مختلف به فروش می‌رسید که دارای سطوح مختلفی از تجهیزات و امکانات بودند. امروزه تنها مدل فول آپشن FL این خودرو در معرض فروش قرار دارد که دارای تجهیزات رفاهی- ایمنی زیر است:

سیستم کنترل کشش (TCS)

سیستم کنترل کشش (TCS) با کنترل گشتاور و ترمز موتور، کشش و ایمنی را افزایش می دهد. هنگامی که TCS لغزش چرخ را تشخیص می دهد، گشتاور موتور را کاهش می دهد و برای جلوگیری از از دست دادن کشش، ترمزها را به کار می اندازد. این بدان معنی است که در یک سطح صاف، موتور به طور خودکار تنظیم می شود تا قدرت بهینه را برای چرخ های محرک فراهم کند، چرخش چرخ و از دست دادن کشش را محدود کند. هنگامی که سیستم دچار مشکل می شود، چراغ هشدار روشن می شود. به چراغ نشانگر/نشانگر TCS/DSC (روشن می شود) مراجعه کنید.

کنترل پایداری پویا (DSC)

  • DSC ممکن است به درستی کار نکند مگر اینکه موارد زیر رعایت شود:
  • از لاستیک هایی با اندازه صحیح مشخص شده برای مزدا خود در هر 4 چرخ استفاده کنید.
  • از لاستیک هایی با همان سازنده، مارک و طرح آج روی هر 4 چرخ استفاده کنید.
  • لاستیک های فرسوده را با هم مخلوط نکنید.
  • ممکن است در هنگام استفاده از زنجیر چرخ یا نصب تایر زاپاس موقت، DSC به درستی کار نکند زیرا قطر تایر تغییر می کند.

چراغ نشانگر TCS/DSC این چراغ نشانگر برای چند ثانیه روشن می ماند که جرقه زنی روشن است. اگر TCS یا DSC کار می کند، چراغ نشانگر چشمک می زند. اگر چراغ روشن بماند، TCS، DSC یا سیستم کمکی ترمز ممکن است نقص داشته باشند و ممکن است به درستی کار نکنند. وسیله نقلیه خود را به نمایندگی مجاز مزدا ببرید.

انتخاب درایو

انتخاب درایو سیستمی برای تغییر حالت رانندگی خودرو است. هنگامی که حالت اسپرت انتخاب می شود، واکنش خودرو در برابر عملکرد پدال گاز افزایش می یابد. این شتاب سریع اضافی را فراهم می کند که ممکن است برای انجام ایمن مانورهایی مانند تغییر خط، ادغام در بزرگراه ها یا عبور از وسایل نقلیه دیگر مورد نیاز باشد.

سیستم کنترل پرتو بالا (HBC)

HBC شرایط جلوی خودرو را با استفاده از دوربین حسگر جلو (FSC) هنگام رانندگی در تاریکی تعیین می کند تا به طور خودکار چراغ های جلو را بین نور بالا و پایین تغییر دهد. به دوربین حسگر جلو (FSC) مراجعه کنید هنگام رانندگی با وسیله نقلیه با سرعت حدود 30 کیلومتر در ساعت (19 مایل در ساعت) یا بیشتر، هنگامی که هیچ وسیله نقلیه ای جلوتر نیست یا در جهت مخالف نزدیک می شود، چراغ های جلو به نور بالا تغییر می کنند. هنگامی که یکی از موارد زیر رخ می دهد، سیستم چراغ های جلو را به نور پایین تغییر می دهد:

  • این سیستم یک وسیله نقلیه یا چراغ‌های جلو/چراغ‌های خودرویی را که در جهت مخالف نزدیک می‌شوند، تشخیص می‌دهد.
  • این وسیله نقلیه در جاده‌هایی که دارای چراغ‌های خیابانی هستند یا در جاده‌هایی که در شهرها و شهرک‌های دارای نور مناسب هستند رانده می‌شود.

سیستم هشدار خروج از خط (LDWS)

LDWS به راننده هشدار می دهد که ممکن است وسیله نقلیه از خط خود منحرف شود. این سیستم خطوط سفید (زرد) روی خط ترافیک را با استفاده از دوربین حسگر جلو (FSC) تشخیص می دهد و اگر تشخیص دهد که خودرو ممکن است از خط خود منحرف شود، توسط LDWS به راننده اطلاع می دهد.

.نظارت بر نقاط کور (BSM)

BSM برای کمک به راننده در بررسی منطقه به سمت عقب وسیله نقلیه در هر دو طرف در هنگام تغییر لاین با اطلاع دادن راننده از حضور وسایل نقلیه در حال نزدیک شدن از عقب در یک خط مجاور طراحی شده است.BSM خودروهایی را که از عقب در حال حرکت در جهت جلو با سرعت 10 کیلومتر در ساعت (6.3 مایل در ساعت) یا سریع‌تر نزدیک می‌شوند، تشخیص می‌دهد و با روشن کردن چراغ نشانگر هشدار BSM و نمایش صفحه تشخیص خودرو، راننده را مطلع می‌کند.

.سیستم تشخیص علائم ترافیکی (TSR)

TSR به جلوگیری از مشرف شدن راننده به علائم راهنمایی کمک می کند و با نمایش علائم راهنمایی و رانندگی بر روی صفحه نمایش فعال رانندگی/خوشه ابزار که توسط دوربین حسگر جلو (FSC) تشخیص داده می شود یا در سیستم ناوبری ثبت می شود، از رانندگی ایمن تر پشتیبانی می کند. رانده. TSR محدودیت سرعت (شامل علائم کمکی)، نروید و علائم توقف ترافیک را نشان می دهد. اگر سرعت وسیله نقلیه از علامت محدودیت سرعت نشان‌داده‌شده در نمایشگر/خوشه ابزار فعال در هنگام رانندگی بیشتر شود، سیستم با استفاده از نشانگر موجود در صفحه نمایش فعال رانندگی/خوشه ابزار و صدای هشدار به راننده اطلاع می‌دهد.

تحریریه آپارات نیوز

خبرنگار اقتصادی با تحلیل تأثیرات تجارت جهانی و تغییرات سیاست‌های تجاری.
دکمه بازگشت به بالا