دانش و سلامت

آینده روشن واکسن‌های ایرانی کرونا / آخرین وضعیت ساخت واکسن ایران – استرالیا

آینده روشن واکسن‌های ایرانی کرونا / آخرین وضعیت ساخت واکسن ایران - استرالیا

یکی از اعضای کمیته ملی واکسیناسیون کرونا ، آخرین اخبار تولید واکسن های کرونا ایرانی را تشریح کرد: Pastor؛ حدود 19 میلیون دوز واکسن خواهیم داشت.

دکتر مصطفی قانعی در مصاحبه با آپارات نیوزدر مورد آخرین اخبار از پروژه های تحقیقاتی در مورد واکسن های تاج ایرانی ، گفت: در حال حاضر 8 واکسن در مرحله تحقیق یا مقدماتی هستند و 7 واکسن مرحله مقدماتی را پشت سر گذاشته و به مرحله پیش بالینی رسیده اند و همچنین دو واکسن داریم که یکی از آنها (شتاب دهنده دائمی) در مرحله رفتن به مواد غذایی و اداره دارو و دیگری (واکسن علیه دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله) منتظر مجوز آزمایش بالینی فاز I هستند.

واکسیناسیون در فازهای دوم و سوم آزمایشات بالینی

وی افزود: در مرحله دوم بالینی ، اکنون سه واکسن اسپایکوژن (مشترک بین ایران و استرالیا) ، واکسن کوپارس و واکسن فخرا داریم. در مرحله بالینی سوم ، ما واکسن را از انستیتوی پاستور ایران و کوبا (Pastococcus) داریم و واکسن پاستور از ایران در روزهای اخیر موفق به دریافت مجوز استفاده اضطراری شده است.

وی در مورد واکسن اسپایکوژن (تولید مشترک ایران و استرالیا) گفت: “مرحله اول آزمایش بالینی وی در استرالیا انجام شد و مرحله دوم در ایران دنبال می شود و دوره ثبت نام برای مرحله سوم بعدا اعلام شود ”

غنی درباره اخذ مجوز اضطراری برای تزریق واکسن Bovary Iran گفت: با صدور مجوز ، تزریق این واکسن مانند سایر واکسن ها خواهد بود ، اما افراد می توانند آن را داوطلبانه انجام دهند. واکسن پاستور نیز بیش از 90٪ پیشرفته است و داده های خوبی دارد. بنابراین فکر می کنم او می تواند یکی دو هفته آینده برای مجوز اضطراری اقدام کند.

واکسیناسیون کرونا اجباری نیست

وی در پاسخ به این سال که آیا طبق سند واکسیناسیون کرونا ملی ، گروه سنی بعدی واکسیناسیون اورژانسی واجد شرایط است یا خیر ، گفت: واکسیناسیون داوطلبانه هرگز اجباری نیست و کسانی که تحت سند ملی ثبت نام می کنند چنین نیستند. آنها واکسن ایرانی می خواهند. واکسن کرونا به طور کلی اجباری نیست. با این حال ، فرد می تواند به طور داوطلبانه تحت واکسن های موجود واکسینه شود.

وی در پاسخ به سوال آپارات نیوز در مورد بیمه افرادی که واکسن دریافت می کنند ، افزود: ‘بیمه دریافت کنندگان واکسن فقط در مرحله اول ، دوم و سوم آزمایش بالینی است و وقتی مجوز مصرف اضطراری صادر می شود ، دیگر رزرو بیمه وجود ندارد. ”

غنی همچنین در مورد آخرین اخبار مربوط به واکسن تولیدی وزارت دفاع (فخرا) گفت: این واکسن اخیراً استخدام شده و پس از مرحله دوم مطالعات و بررسی و تأیید نتایج ، حدود مرحله سوم مجاز خواهد بود.

انتظار می رود تا پایان ماه اکتبر 19 میلیون دوز واکسن تاج ایرانی ارائه شود

وی درباره چشم انداز فعلی واکسیناسیون تاج در ایران گفت: “ما یک پیش بینی بر اساس خوداظهاری و یک پیش بینی دیگر براساس ظرفیت تولید داریم.” اگر می خواهیم تولید را پیش بینی کنیم ، می توانیم 4 میلیون دوز واکسن برکت و پاستور در ماه جولای داشته باشیم و این حداقل تولید اعلام شده است. با این حال ، در پایان ماه سپتامبر ، وضعیت بهتر خواهد شد و ما به 7 میلیون دوز خواهیم رسید زیرا واکسن اسپیکوژن (تولید شده در ایران و استرالیا) نیز می تواند مجوز داشته باشد. هنگامی که به پایان ماه اکتبر می رسیم ، با در نظر گرفتن وعده شففرمد (کویران برکت) در مورد تولید حداقل 10 میلیون دوز و تولید احتمالی واکسن Fakhra ، Spicogen ، Razi و Pasteur ؛ می توانیم حدود 19 میلیون دوز واکسن داشته باشیم. بنابراین ، چالش ما از ماه نوامبر میزان واکسیناسیون است ، به این معنی که ظرفیت واکسیناسیون کشور باید افزایش یابد.

در مورد واکسیناسیون کودکان چطور؟

غنی همچنین درباره برنامه های مطالعه ویژه تزریق واکسن کرونا در افراد زیر 18 سال گفت: “این مورد در حال حاضر در حال کار است ، اما نتایج یک یا دو مطالعه دیگر هنوز منتشر نشده است و ما احتمالاً بهتر یکی دو ماه آینده درمورد گروه قضاوت کنید.

یک دوز واکسن نیز باعث کاهش مرگ ناشی از کووید می شود

وی با تأخیر در دریافت دوز دوم واکسن کرونا در روزهای اخیر تأکید کرد: “مقاله Nature می گوید اگر واکسن کم باشد ، حتی اگر یک دوز واکسن بزنید ، مرگ Covid 19 کاهش می یابد. بنابراین ، این مشکل فقط مربوط به ایران نیست و تعداد واکسن های کمی در کل جهان وجود دارد. بنابراین ، اگر در شرایطی بودیم که فقط یک دوز در دسترس بود ، باید همان را تزریق کنیم. در سال 2021 حدود 11.5 میلیارد واکسن در سراسر جهان تولید می شود که از این تعداد 4.6 میلیارد در ایالات متحده ، 3.1 میلیارد در هند ، 1.9 میلیارد در چین ، 1 میلیارد در انگلستان و 500 میلیون دوز در آلمان است. و 300 میلیون دوز در کره جنوبی داده می شود. اگر خوب دقت کنید ، کانادا ، اتحادیه اروپا ، ایالات متحده ، استرالیا و انگلستان واکسن هایی را بین 2 تا 5 برابر جمعیت خود پیش خرید کرده اند و مشخص شده است که این واکسن ها برای بقیه دنیا نیستند. سازمان بهداشت جهانی نیز از این موضوع انتقاد کرده است.

دلیل تأخیر در ورود واکسن های وارداتی

وی افزود: “از طرف دیگر ، آنها برای سهمیه كواكس از ما پول گرفتند و تاكنون 16.8 میلیون دوز تحویل داده می شد ، اما فقط دو میلیون دوز دریافت شد و مابقی تحویل به تأخیر افتاد و هر كشور بهانه ای دارد. “اینها دلایلی است که تأمین واکسن را به چالش می کشد و ما باید به تولید داخلی اکتفا کنیم ؛ اما همچنین ما باید سهمیه Quox را پیگیری کنیم زیرا ما هزینه آن را پرداخت کرده ایم. بگوییم چرا دوز دوم نیامده است یا دیر نشده است ، ما باید کل وضعیت واکسن در جهان را تجزیه و تحلیل کنیم. اکنون رقابت در کشورها این است که بگوییم چند درصد از مردم آنها واکسینه شده اند و همه کشورها در تلاش هستند تا به بالای لیست برسند میز واکسیناسیون

آینده ای روشن برای تولید واکسن های ایرانی

غنی تأکید کرد: با وجود آینده روشن تولید واکسن ایرانی ، ما همچنان باید خواسته های خود را از کوواکس برآورده کنیم و اگر می توانیم زودتر واکسینه شویم ، نباید تعلل کنیم. اگر تولید واکسن ماهانه به 20 میلیون دوز برسد ، میزان تزریق روزانه باید حدود 600000 باشد ، که عدد زیادی است. ما باید بر روی گسترش واکسن به گونه ای تمرکز کنیم که ماه مارس و نوروز خوبی در انتظار مردم باشد.

نیاز به مبارزه با گروه های واکسن

وی افزود: “هر نظرسنجی که اکنون انجام می دهیم باید توسط دنیا ارزیابی شود. کار جدی دیگری که باید انجام دهیم مبارزه با گروه های واکسن است. آنها هر روز به نوعی کارهای واکسیناسیون را انجام می دهند و اگر ما نتوانیم بخشی از مردم را واکسینه کنیم ، هیچ امنیت جمعی وجود ندارد و ویروس همچنان در بین مردم گسترش می یابد. بنابراین واکسیناسیون از چالش تاج است.

درخواست از دولت آینده

غنی در پایان سخنان خود تأکید کرد: “درخواست ما از دولت آینده تمرکز بر واکسن ها و انجام الگوی پیش خرید برای تولیدکنندگان واکسن و پیگیری صدور مجوزهای اضطراری برای دیگران و تهیه موارد زیر است. خوب. برای ماده اولیه واکسن ها با مدل پیش خرید. “شرکت ها را تقویت کنید. من مطمئن هستم که آنها پس از انتخابات در تشکیل دولت مشکل کمتری خواهند داشت.

انتهای پیام

تحریریه آپارات نیوز

خبرنگار اقتصادی با تحلیل تأثیرات تجارت جهانی و تغییرات سیاست‌های تجاری.
دکمه بازگشت به بالا