دانش و سلامت

آیا اهدای خون پس از تزریق واکسن کرونا، محدودیت دارد؟

آیا اهدای خون پس از تزریق واکسن کرونا، محدودیت دارد؟

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران با اشاره به ممنوعیت اهدای خون پس از تزریق برخی واکسن‌ها، گفت: افرادی که واکسن اسپوتنیک و آسترازنکا را تزریق کردند به مدت 14 روز از اهدای خون معاف شدند و افرادی که انواع دیگر را اهدا کردند دریافت کردند. واکسن هایی مانند سینوفارم و برکات از اهدای خون معاف نیستند و می توانند با خیال راحت خون اهدا کنند.

به گزارش آپارات نیوز، دکتر. مصطفی جمالی گفت: هیچ مدرکی دال بر انتقال ویروس کرونا از طریق خون وجود ندارد زیرا ویروس کرونا یک ویروس تنفسی است و عمدتاً به سیستم تنفسی یا گوارشی انسان حمله می کند.

وی افزود: در ماه های ابتدایی شیوع کرونا، به دلیل نگرانی هایی که اغلب به دلیل ناآگاهی و پرسش در ذهن مردم ایجاد می شود، شاهد کاهش اهدای خون در ایران و سایر کشورها بوده ایم.

جمالی تاکید کرد: پس از مدتی با رفع ابهامات و اطلاع رسانی مناسب، با کمک همیشگی اهداکنندگان خون و استفاده از شبکه سراسری خون رسانی، نیاز تمامی بیمارستان ها و مراکز درمانی و بیماران تامین کننده خون و تامین خون تامین می شود. محصولات آن .

مدیرعامل سازمان انتقال خون اعلام کرد: با شروع موج هفتم کرونا و تسریع واکسیناسیون علیه این بیماری و از آنجایی که کرونا تا حدی کنترل شد، به دلیل افزایش جراحی و افزایش نیاز به خون و محصولات آن، مردم شریف مثل همیشه باید از اهدای خون بیشتر خوشحال شوند و صاحبان همه گروه های خونی در این امر حیاتی مشارکت داشته باشند.

وی با اشاره به ابتلای تعدادی از هموطنان اهداکننده خون به کرونا، یک ماه پس از بهبودی را بهترین زمان برای اهدای خون پس از ابتلا دانست تا آسیبی به اهداکننده و گیرنده خون وارد نشود.

به گزارش روابط عمومی وزارت بهداشت، جمالی با اشاره به ممنوعیت اهدای خون پس از تزریق برخی واکسن‌ها، گفت: تزریق‌کنندگان واکسن اسپوتنیک و آسترازنکا به مدت 14 روز از اهدای خون معاف شدند و افرادی که سایر انواع واکسن های دریافتی مانند سینوفارم و برکات از اهدای خون معاف نیستند و می توانند با خیال راحت خون اهدا کنند.

وی به شهروندان پیشنهاد کرد: برای پرهیز از ازدحام در مراکز اهدای خون و اتلاف وقت با مراجعه به سایت سازمان انتقال خون به نشانی https://www.ibto.ir با دریافت نوبت آنلاین در هر پایگاه انتقال خون و در زمان مورد نیاز، خون برای اهدا

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا