عمومیکسب و کار برتر

ساخت گلخانه صنعتی صفر تا صد + نکات و مزایای مهم

ایجاد گلخانه صنعتی یکی از بحث های پرطرفدار و مهمی است که به ویژه در سال های اخیر در حوزه کسب و کار رایج شده است. در حال حاضر کسانی که در کشاورزی تخصص ندارند، تمایل دارند از طریق یک گلخانه زیبا کسب درآمد کنند و ساعاتی را در دل طبیعتی کوچک و بسته بگذرانند. در حال حاضر گلخانه های صنعتی رو به افزایش هستند و همچنان جایگزین مناسبی برای گلخانه های سنتی محسوب می شوند. اگر می خواهید در مورد مزایای گلخانه های صنعتی و اصول راه اندازی گلخانه بیشتر بدانید، خواندن ادامه مقاله را با ما توصیه می کنیم.

منظور از گلخانه چیست؟

گلخانه را می توان به یک باغ شیشه ای تشبیه کرد که اطراف آن را شیشه یا مواد براقی که می توانند نور را از خود عبور دهند، احاطه کرده است. با قرار دادن گیاهان در گلخانه مطمئن هستید که دچار مشکلاتی مانند سرمازدگی نمی شوند. در واقع راه اندازی گلخانه صنعتی به مردم برای رشد و فروش محصولات کشاورزی در دل فصل بسیار سرد پاییز و زمستان کمک می کند. در گذشته های دور این فرصت وجود نداشت و تولید محصولات کشاورزی در فصل زمستان بسیار کاهش یافت. بنابراین مردم مجبور شدند برای این دو فصل از تابستان ذخایری کنار بگذارند. اما در حال حاضر با وجود گلخانه های صنعتی و گلخانه های سنتی نگرانی از این بابت وجود ندارد و می توان هر نوع گیاهی را در گلخانه کاشت.

اصول ساخت گلخانه صنعتی چیست و چه نکاتی مهم است؟

در نگاه اول می توان این تصور را به دست آورد که راه اندازی گلخانه صنعتی بسیار آسان است، به خصوص که گلخانه های صنعتی با دستگاه ها و تجهیزات پیشرفته کار می کنند و به همین دلیل کار را برای انسان راحت تر انجام می دهند. اما بد نیست به اصول ایجاد گلخانه نگاهی بیندازیم تا متوجه شویم برای به دست آوردن یک گلخانه کامل، مجهز و بی عیب و نقص باید حتی کوچکترین نکات را در نظر گرفت:

1-محل مناسب گلخانه صنعتی را انتخاب کنید

ابتدا باید به محل احداث گلخانه صنعتی فکر کرد. درست است که هر مکانی را می توان برای ساخت گلخانه انتخاب کرد اما امکانات آب، گاز، برق، تلفن، بدون مختل شدن زندگی شهر، به راحتی در دسترس شهر است، فراموش نکنید که گلخانه ها اینطور نیستند. هنگامی که گلخانه ها قطع می شوند، می توانند به خطوط آب، گاز، برق و تلفن متصل شوند. ویژگی هایی که هنگام خرید زمین برای ساخت گلخانه صنعتی باید در نظر گرفت. تجهیزات بیشتری در گلخانه های صنعتی استفاده می شود. بنابراین سایت باید به اندازه کافی بزرگ باشد و همچنین دارای فاصله قانونی با شهرها باشد تا صدای وسایل مزاحم آسایش مردم نشود.

2- طراحی قاب گلخانه صنعتی

فرقی نمی کند که بخواهیم گلخانه صنعتی راه اندازی کنیم یا به دلیل بودجه کم، فعلاً بخواهیم با گلخانه سنتی شروع به کار کنیم. در هر صورت برای ساخت اسکلت گلخانه به یک نقشه کامل نیاز است. حتما از مهندسین مجرب و آگاه در این زمینه سوال بپرسید. سازه های مورد استفاده در ساخت گلخانه باید مقاوم بوده و در مدت زمان کوتاهی پوسیده نشوند.

همچنین لازم به ذکر است که در حال حاضر به جای شیشه از ماده ای استفاده می شود که ماندگاری بالایی دارد و در برابر ضربه و تغییرات شدید دما مقاوم است و مانند شیشه به سرعت ترک نمی خورد و نمی شکند اما به همان اندازه موثر خواهد بود.شیشه نیز . هنگام ساخت گلخانه باید به موضوع ارتفاع، محل سازه های تهویه مناسب، انواع گیاهان یا محصولات در نظر گرفته شده برای کشت، محل مواد اولیه و تجهیزات اولیه و … توجه شود. باید محل نصب سیستم های گرمایشی و سرمایشی را در نظر بگیریم. اتاق های کنترل، سرویس های بهداشتی کارگران و آزمایشگاه ها مواردی هستند که در طراحی گلخانه های صنعتی و سنتی باید به آنها توجه کنیم.

3- خرید تجهیزات گلخانه ای

یکی دیگر از مراحل مهم در ساخت و نصب گلخانه تجاری، خرید تجهیزات گرمایشی مناسب است. شما باید از صفر تا صد آنچه در گلخانه نیاز است برنامه ریزی کنید. حتی برای اندازه گیری اسیدیته آب، تعیین میزان کودهای محلول و تعیین سطح تصفیه شیمیایی باید ابزار داشته باشید. همچنین در کنار گلخانه صنعتی به یک آزمایشگاه کوچک نیاز دارید تا قبل از ورود از میزان کود و سموم داخل آزمایشگاه مطلع شوید. بنابراین، تمام تجهیزات لازم را در اختیار آزمایشگاه قرار دهید. بهتر است در هنگام انتخاب و خرید تجهیزات از مهندسان و تکنسین های مجرب سوال بپرسید.

4- ساخت گلخانه صنعتی بر اساس ضوابط

اما یکی از جنبه های مهمی که برخی افراد در ساخت و راه اندازی گلخانه های صنعتی به آن توجه نمی کنند، مسائل مربوط به مقررات و استانداردهای محلی است. ساخت گلخانه در زمین های مسکونی غیرقانونی است. بنابراین حتی اگر بخواهید یک گلخانه کوچک بسازید، باید مراحل قانونی را طی کنید و قبل از شروع ساخت، از مسکونی بودن زمین مطمئن شوید.

5-داشتن گروه متخصص جهت احداث گلخانه صنعتی

اکنون که گلخانه خود را نصب کرده اید، برای شروع به یک تیم حرفه ای نیاز دارید. کارشناسان شما باید تجربه زیادی در درمان گیاهی، کود دهی، کاشت، رشد و برداشت گیاه مورد نظر شما داشته باشند. در واقع شما به مهندسان کشاورزی در رشته های مختلف از جمله باغبانی، کشاورزی و گیاهان دارویی نیاز دارید که بتوانند بهترین مدیریت گلخانه ای را با هم ارائه دهند.

البته به یاد داشته باشید که تیم گلخانه شما نه تنها باید متشکل از متخصصان کشاورزی باشد، بلکه به بازاریاب نیز نیاز دارید. در واقع ارزش دارد که به موضوع فروش محصولات گلخانه ای خود توجه کنید. در غیر این صورت تمام زحمات شما به هدر می رود. همانطور که می دانید محصولات گلخانه ای و کشاورزی خیلی زود کیفیت خود را از دست می دهند و برای مدت طولانی قابل نگهداری نیستند.

معرفی انواع گلخانه های صنعتی

به طور کلی گلخانه ها به دو دسته صنعتی و سنتی تقسیم می شوند. در گذشته مردم به دلیل نداشتن تجهیزات پیشرفته امروزی از گلخانه های سنتی استفاده می کردند و از طرفی اطلاعات چندانی از نحوه مدیریت گلخانه ها نداشتند. عیب اصلی گلخانه های سنتی اتلاف انرژی و هزینه ها بود. در واقع به دلیل اینکه عایق کاری گلخانه به اشتباه انجام شده و یا قاب اصلی آن طبق نقشه های اولیه طراحی نشده است، به همین دلیل مدیریت خوبی در این گونه گلخانه ها انجام نشد و مشکلاتی مانند هدررفت آب، سوختن گیاهان در برخی از آنها وجود داشت. . آفات و بیماری ها در قسمت هایی از گلخانه ظاهر شدند. با این حال، ظهور گلخانه های صنعتی انقلابی در این زمینه ایجاد کرد. در ادامه این مقاله به معرفی گلخانه های صنعتی می پردازیم.

گلخانه های صنعتی را بشناسید

همانطور که از نام این گلخانه مشخص است تمامی مراحل تاسیس گلخانه صنعتی طبق قوانین خاص و با استفاده از تجهیزات مدرن صورت می گیرد. در گلخانه صنعتی علم و فناوری کشاورزی در کنار هم قرار گرفته است تا کارشناسان و کشاورزان بتوانند بهترین محصولات گلخانه ای را با کمترین اتلاف انرژی تهیه کنند.

گلخانه های صنعتی از تجهیزات و فرآیندهای آبیاری پیچیده از جمله سمپاشی و کوددهی استفاده می کنند. در واقع در گلخانه های صنعتی میزان دخالت انسان کاهش می یابد و از آنجایی که تمام مراحل انجام می شود و برداشت با نظارت ابزار و تجهیزات مدرن انجام می شود، ضریب خطا کاهش یافته و راندمان کار افزایش می یابد. البته احداث گلخانه صنعتی مستلزم هزینه بیشتری است و به همین دلیل ممکن است برخی کشاورزان همچنان به سمت گلخانه های سنتی گرایش پیدا کنند، اما زمانی که مزیت های گلخانه صنعتی را یاد بگیرید، به خوبی متوجه خواهید شد که چگونه می توان چنین گلخانه هایی را با هزینه بالا احداث کرد. قطعا آینده روشن تری را برای شما به ارمغان خواهد آورد.

مزایای گلخانه صنعتی چیست و چرا اهمیت دارد؟

اگر بخواهیم به طور مختصر و مفید مزایای نصب گلخانه صنعتی را برای شما شرح دهیم کافی است چند مورد بسیار مهم را ذکر کنیم تا با اهمیت تغییر گلخانه از حالت سنتی به صنعتی بیشتر آشنا شوید. یکی:

1- صرفه جویی در مصرف انرژی

اولین مزیت گلخانه های صنعتی صرفه جویی در مصرف انرژی است. متأسفانه گلخانه های سنتی به دلیل اینکه عایق کاری مناسبی ندارند در زمستان به وسایل گرمایشی بیشتری نیاز دارند. از طرفی مدیریت آبیاری در این گونه گلخانه ها کاملا سنتی است. بنابراین طبیعی است که هزینه برق مصرفی در گلخانه های سنتی گران می شود و این موضوع علاوه بر افزایش قیمت نهایی کار، آسیب جدی به محیط زیست و نسل آینده وارد می کند. اما در گلخانه های صنعتی از یک طرف اسکلت گلخانه کاملا ساخته شده و دارای عایق عالی است، از طرف دیگر آبیاری بر اساس تجهیزات انجام می شود. به همین دلیل اتلاف انرژی در گلخانه های صنعتی بسیار کم است.

2- افزایش راندمان تولید در گلخانه

یکی دیگر از مزایای گلخانه صنعتی افزایش بهره وری و راندمان تولید است. همانطور که گفته شد در گلخانه های صنعتی سمپاشی و مصرف کودها نیز کاملاً مکانیزه است. به این ترتیب همه گیاهان از نظر دریافت سم و کود در یک سطح قرار دارند و مبارزه با آفات و بیماری ها بهتر است. بنابراین نه تنها مصرف کود و سم کاهش می یابد، بلکه این موضوع از نظر قیمت نهایی محصول بسیار حائز اهمیت خواهد بود. از طرفی با مدیریت بهتر، احتمال از بین رفتن محصول کاهش می یابد.

3- امکان پرورش محصولات مختلف گلخانه ای

با نصب گلخانه صنعتی می توان انواع گیاهان اعم از سبزیجات گلخانه ای، یکساله گلخانه ای، گیاهی و نهال را پرورش داد و این تنوع در تولید محصولات به دلیل سیستم نصب گلخانه های صنعتی می باشد. در واقع اسکلت معماری گلخانه صنعتی به گونه ای طراحی شده است که حتی اگر تصمیم به پرورش چندین نوع گیاه در سالن های مختلف گلخانه داشته باشید، چنین فرصتی پیش خواهد آمد.

4- تنوع سازه ها در گلخانه برای مدیریت بهتر

گلخانه صنعتی از قسمت های مختلفی شامل اتاق کنترل، اتاق کارکنان، بخش آزمایشگاه و محل نگهداری تجهیزات تشکیل شده است. این تقسیم فضا به مدیریت بهتر گلخانه کمک می کند. از طرفی نزدیک بودن آزمایشگاه به گلخانه صنعتی به این معناست که در صورت بروز مشکل، بتوان به سرعت آن را ردیابی کرد و اقدامات لازم را برای رفع آن انجام داد. بدون نیاز به ارسال نمونه به آزمایشگاه های مرکزی که زمان زیادی می برد.

تجهیزات لازم برای ایجاد گلخانه صنعتی

برای راه اندازی گلخانه کارخانه به تجهیزات زیر نیاز دارید:

گلخانه شما باید مجهز به سیستم گرمایش گلخانه باشد. سیستم گرمایش به دو دسته سیستم مرکزی و محلی تقسیم می شود. در سیستم های مرکزی از گرما برای گلخانه استفاده می شود و در این نوع سیستم ها بخار آب باعث گرم شدن محیط گلخانه می شود. با این حال، سیستم‌های خانگی از بخاری‌های جداگانه، بخاری‌های همرفتی و بخاری‌های تابشی استفاده می‌کنند.

همچنین نیاز به سیستم خنک کننده گلخانه برای تابستان وجود خواهد داشت زیرا گرمای گلخانه بیشتر از تابستان است. البته لازم به ذکر است که در زمستان نیز به سیستم خنک کننده نیاز است. زیرا یک روز آفتابی با سیستم گرمایشی می تواند دمای داخلی را افزایش دهد. بنابراین سیستم های خنک کننده زمستانی شامل لوله ها و فن ها می شود، اما سیستم های خنک کننده تابستانی شامل سیستم های پد و فن و همچنین اسپرینکلر می باشد.

از دیگر تجهیزات مورد نیاز برای راه اندازی گلخانه صنعتی می توان به سیستم آبیاری گلخانه ای، ترموستات، سیستم تامین برق و برق اضطراری، ژنراتور و ساخت پایه های فلزی برای سورتینگ گیاهان اشاره کرد.

کلام پایانی

با توجه به مزایای راه اندازی گلخانه صنعتی; متوجه خواهید شد که صرف هزینه برای راه اندازی چنین گلخانه هایی قطعا آینده روشنی را برای شما به ارمغان خواهد آورد. البته پیشنهاد می کنم برای تصمیم گیری درست ابتدا با مشاوران مجرب مشورت کنید.

دکمه بازگشت به بالا