اقتصادی

مراحل خرید خودروهای ایرانی

شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید اولین خودرویی که در ایران خریداری شده است، توسط مظفر الدین شاه در سال 1279 بوده، او در یکی از سفرهایش به پاریس یک جفت رنوی فرانسوی خرید و به ایران آورد. البته بماند که یکی از این خودروها در میانه راه قبل از رسیدن به ایران به علت نقص فنی خراب می‌شود و برای همیشه همانجا می‌ماند ویکی از آنها نیزدر هنگام ترور نافرجام محمدعلی شاه با نارنجک منفجر می‌شود.

پس از مظفرالدین شاه بعد از گذشت زمانی  ثروتمندان و اقشار مرفه جامعه هم  توانستند اتومبیل هایی خریداری کنند ولی همه این ماشین‌ها وارداتی بود و هیچ تولیدکننده داخلی در ایران نبود، به مرور زمان با افزایش نیاز جامعه به اتومبیل اولین کارخانه ایرانی با نام «ایران ناسیونال» وارد عرصه تولید خودروسازی در ایران شد.

پیکان اولین خودروی ایرانی بود که توسط این کارخانه تولید شد، رفته رفته ماشین‌هایی چون ژیان، رنو، سمند، پراید، پژو، تیبا و… نیز به لیست خودروهای ایرانی اضافه شدند.

اکنون با وجود نوسانات و قیمت‌های بالای خودرو در بازار و بالا و پایین شدن ارز و دلار و مسایل سیاسی و … خرید خودرو به مقوله‌ای پیچیده تبدیل شده است که نیاز به یک برنامه ریزی دقیق و از پیش تعیین شده‌ای دارد، چرا که کوچکترین سهل انگاری در این کار موجب ضرر مالی زیادی می‌شود اما با وجود همه این مشکلات پیش رو هنوز هم عده زیادی هستند که به دنبال خرید خودرو هستند.

چرا خودرو ایرانی بخریم

ممکنه خیلی از شما عزیزان با خودتون بگید چه لزومی داره خودروی ایرانی بخریم! با توجه به اینکه پیشینه خودرو و تولید آن در ایران زیاد نیست و شرکت‌هایی هم که در این عرصه کار می‌کنند نتوانستند رضایت صددرصدی مشتریان را کسب کنند و آیا با این وجود باز توصیه تون این است که خودروی ایرانی بخرید.

خرید خودرو خوب و با کیفیت در الویت همه ما است، ما به دنبال آن هستیم که با خرید خودروی خوب علاوه بر تامین رفاه و خدمات مناسب،سلامتی خود و خانواده و سرنشینان را تامین کنیم، اما موضوعی که اینجا مطرح است این است که قیمت دیگر خودروها در مقایسه با خودروی ایرانی بسیار بالاست و با این حساب شاید با هزینه خیلی کم و حتی در بعضی مواقع وام‌هایی که می‌گیریم تا یک خودرو بخریم شاید نتوانیم یک خودرو با کیفیت عالی بخریم ولی چه بسا با همین مقدار بتوانیم یک خودروی ایرانی خوب بخریم که سالها از آن استفاده بکنیم.

دلیل دوم نیز این است که تا من و شما به هم نوع خود و هم وطن خود اعتماد نکنیم هیچ پیشرفتی نخواهیم کرد و گوی بازی و تجارت را برای همیشه در اختیار خارجی‌ها قرار می‌دهیم و این یعنی وابستگی که مغایر با ارزش‌های ایرانی ماست .

پس بهترین گزینه این است که خودروی ایرانی خوب بخریم. واما برای اینکه یک خودرو بخریم نیاز داریم تا گام‌هایی را نقشه راه خود بکنیم .

  • گام اول: تعیین بودجه خرید خودرو

برای خرید خودرو اولین گام و موثرترین گام تعیین بودجه خرید شماست که شما قرار است هزینه خودرو را چگونه تامین کنید. دلیل این کار این است که شما اگر پول نقد داشته باشید و یا اینکه بخواهید وام بگیرید و یا از کسی قرض کنید، هر کدام از این گزینه ها مستلزم راه جدیدی برای خرید شماست. پس میزان بودجه را کاملا واضح برای خود مشخص کنید.

  • گام دوم: تعیین مدل ماشین

دومین گام در خرید شما تعیین مدل خودرو بر اساس بودجه و هزینه‌‌ای است که قرار است شما صرف خرید بکنید.

مدل‌های خودرو را از نظر کلی به دو نوع ایرانی و خارجی تقسیم بندی می‌شوند. که هر کدام از این مدل‌ها دارای ویژگی‌های خاص خود هستند، ماشین های ایرانی زیادی وارد بازار شده‌اند که بدون شک می‌توانند نیاز شما را برطرف کنند . در زیر گزیده‌ای از خودروهای ایرانی وتولیدکنندگان آنهاو  قیمت‌های موجود در بازار را برای شما می‌آوریم که با توجه به نوع مدل و قیمت متناسب با آن بهترین گزینه را برای خرید خودرو انتخاب ککنید

خودروسازی در ایران به دهه‌های ۳۰ الی ۴۰ و۵۰ بر می‌گردد، این خودروسازها ابتدا فعالیت خود را درزمینه مونتاژ و سپس تولید خودرو ایرانی آغاز کردنداز جمله خودروسازهای ایرانی می‌توان به ایران خودرو سایپا و پارس خودرو اشاره کرد.

البته خودروسازان دیگری همچون خودروسازی بهمن، کرمان موتور، عظیم خودرو، و … در عرصه رقابت و تولید در حال فعالیت هستند واما برای ازاینکه با نمونه‌هایی از این شرکت‌ها آشنا شوید جدول های زیر را مطالعهع بفرمایید.

مراحل خرید خودروهای ایرانی
  • گام سوم: نحوه خرید خودرو

شیوه‌های خرید خودرو نیز متفاوت است، ممکن است شما بخواهید در یک شرکت ثبت نام اینترنتی بکنید و بعد از پرداخت مبلغ اولیه خودرو خود را در زمان مقرر با پرداخت مابقی هزینه دریافت کنید. ویا اینکه به یک نمایشگاه بروید و براساس نیاز خودتان یک خودرو انتخاب کنید، راه بعدی هم این است که اصلا هزینه خرید خودرو صفر را نداشته باشید و بخواهید از طریق آگهی‌های فروش خودرو به سایت‌هایی چون سایت دیوارمراجعه کنید و خودرو مورد نظر خود را بخرید. انتخاب با خود شماست ولی پیشنهاد ما برای شما این است که اگر به هر صورتی نمی توانید خودرو شرکتی و نمایشگاهی بخرید حتما از سایت دیوار به آدرس اینترنتی www.divar.ir مراجعه کنید.

بدون شک گزینه‌های خرید زیادی برای شما در این سایت موجود است که در کمترین زمان ممکن می توانید با فروشنده تماس بگیرید و در نهایت با هماهنگی با یک کارشناس فروش خودرو خود را بخرید.

csuchico.edu

تحریریه آپارات نیوز

خبرنگار اقتصادی با تحلیل تأثیرات تجارت جهانی و تغییرات سیاست‌های تجاری.
دکمه بازگشت به بالا