عمومیکسب و کار برتر

هرآنچه که باید در مورد صندلی دانش آموزی بدانید

با شروع سال تحصیلی جدید یکی از مهم‌ترین تجهیزات مورد نیاز دانش‌آموزان و دانشجویان که  نقش بسیار کلیدی، در سلامتی و کیفیت درس خواندن آن‌ها دارد، صندلی استاندارد مطابق با ارگونومی بدن انسان است؛ زیرا آن‌ها ساعات زیادی را پشت این صندلی‌ها می‌نشینند، اگر صندلی دانشجویی که استفاده می‌کنید، مطابق با ارگونومی بدنشان نباشد، موجب آسیب به کمر، گردن، شانه، ستون فقرات و در نهایت احساس خستگی، درد و بی رقبتی نسبت به درس را در دانش آموزان و دانشجویان به‌وجود می آورد.

Everything you need to know about student chairs

ابعاد صندلی دانشجویی باید چقدر باشد؟

بر اساس مطالعاتی که روی جامعه آماری دانشجویان و دانش آموزان در سراسر کشورها انجام گرفته است، در حالت ایده‌آل و استاندارد، صندلی دانشجویی و دانش‌آموزی باید متناسب با قد، وزن و تناسب اندام دانشجویان و دانش آموزان در آن کشور ساخته شود؛ زیرا در هر کشور، افراد با توجه به نوع آب و هوا و اقلیم، تغذیه و بسیاری عوامل دیگر، همان‌طور که در نوع رنگ پوست متفاوت هستند، به لحاظ قد و وزن تفاوت‌هایی بین انسان‌ها در کشورهای مختلف وجود دارد. باتوجه به تحقیقات انجام شده روی ایرانی‌ها، ابعادی که برای صندلی دانشجویی و صندلی دانش آموزی در نظر گرفته شده است، مطابق با تصویر زیر است.

ویژگی های صندلی دانشجویی و صندلی دانش آموزی با ابعاد استاندارد

برای خرید صندلی دانشجویی و صندلی دانش آموزی نیاز به متر برای اندازه‌گیری ندارید. به‌عنوان یک خریدار تمام این موارد را در نظر بگیرید تا انتخاب درستی را انجام دهید.

یک صندلی استاندارد دانشجویی و صندلی دانش آموزی باید به گونه‌ای باشد که وقتی روی آن می نشینید،

  • زاویه بین ساق و ران پا 90 درجه باشد.

2-  زمانی که تکیه می‌دهید، پشتی صندلی گودی کمر شما را پر کند.

3- برای این‌که متوجه شوید عمق نشیمنگاه استاندارد است، زمانی که روی صندلی می نشینید و تکیه می‌دهید، پشت زانو به اندازه 4 انگشت باید با صندلی فاصله داشته باشد.

4- ارتفاع دسته صندلی به گونه‌ای باشد که وقتی دست خود را برای استراحت روی دسته می‌گذارید، ارتفاع صندلی بیش از حد استاندارد بالا نباشد که شانه‌ها بالا بیاید یا آن‌قدر پایین نباشد که شانه شما در حالت افتاده قرار بگیرد، این ویژگی بسیار مهم است تا آسیبی به گردن و شانه‌ها وارد نشود.

5- یک صندلی را انتخاب کنید تا استحکام بالا داشته باشد، از روکش و فوم ساخته شده باشد و از قابلیت تنظیم ارتفاع و پشتی برخوردار باشد.

6-  صندلی‌ای که انتخاب می‌کنید، باید تحمل وزن بالای 150 کیلوگرم را داشته باشد.

نحوه صحیح نشستن روی صندلی دانشجویی و دانش آموزی

علاوه بر این‌که صندلی دانشجویی و صندلی دانش آموزی باید ابعاد استاندارد را داشته باشد، خود دانشجو و دانش‌آموز هم باید نکاتی را حین نشستن رعایت کند تا کوچکترین آسیبی به بدنشان وارد نشود.

  • هنگام نشستن روی صندلی دانشجویی و صندلی دانش آموزی به پشتی صندلی به‌طور کامل تکیه دهید.
  • از قوز کردن خودداری کنید.
  • پشتی صندلی بهتر است زاویه ای بیش از 90 درجه داشته باشد؛ بنابراین اگر صندلی قابلیت تنظیم دارد، پشتی صندلی را کمی به سمت عقب زاویه دهید تا در طولانی مدت دچار کمر درد نشوید.
  • زمانی که روی صندلی نشستید کف پاهای شما باید کاملاً روی زمین قرار بگیرد و زاویه بین ساق و ران پا حدود 90 درجه باشد.
  • وزن خود را به یک طرف نیندازید و در طولانی مدت به یک شکل نمانید، اگر امکان بلند شدن وجود دارد، هر نیم ساعت از جای خود بلند شوید، این کار موجب گردش خون در بدن و رفع خستگی و خواب آلودگی می‌شود.

صندلی آموزشی که به آن صندلی محصلی، دانش آموزی یا صندلی دانشجویی نیز گفته می شود بیشترین کاربرد آن در مدارس، آموزشگاه ها و دانشگاه ها می باشد. به دلیل طراحی خاص این نوع صندلی که نشانه بارز آن وجود میز تحریر کوچکی در قسمت دسته است.
همانطور که می دانید دانش آموزان زمان زیادی را در کلاس درس می گذرانند و خرید صندلی محصلی یکی از نیازهای کلاس های درسی می باشد. از فروشگاه های معتبر که تولید کننده مبلمان اداری و تجهیزات اداری هستند راحت تر می توانید تهیه نمایید. تامین لوازم و تجهیزات آموزشی استاندارد برای کلاس های درسی باعث می شود کلاس برای دانش آموزان محیطی راحت و شاد باشد و هم اینکه یادگیری دروس برای آن ها دلپذیر باشد.

صندلی دانش آموزی استاندارد

برای استاندارد بودن این نوع لازم است که برخی اصول طراحی در آن رعایت شده باشد. به طور مثال صندلی دانش آموزی باید به گونه ای باشد که پای فرد محصل هنگام نشستن روی آن به طور کامل روی زمین قرار بگیرد. تذکر اینکه این نوع صندلی برای دانش آموزان ابتدایی که جثه کوچکی دارند مناسب نمی باشد. در حالت استاندارد و ایده آل این نوع صندلی باید متناسب با میانگین قد و وزن افراد منطقه یا کشور تولید شود. از مواردی که در زمان خرید باید توجه داشت که صندلی تولید داخل و با معیار و اطلاعات ایرانی تولید شده باشد.

اهمیت استفاده از صندلی محصلی

در مدارس کشور اغلب میز و نیم کت ها یا صندلی های فاقد استاندارد های لازم استفاده می شود که در مدت زمان طولانی صدمات جبران ناپذیر به بدن شخص از جمله کمر و ستون فقرات وارد می کند. به دلیل اینکه زمان استفاده از این صندلی طولانی است باید از جهت مقاومت، استحکام و هم از لحاظ رعایت اصول ارگونومی دارای استاندارد باشد.

تصور ذهنی مردم از صندلی محصلی یک صندلی چوبی و فلزی سفت و سخت با یک جای دسته پهن که امروزه علاوه بر این دسته پهن که می توان باز و بسته کرد نکات دیگری در طراحی و تولید این محصول لحاظ شده است تا تجربه ی کاربری آن ارتقا پیدا کند.
امروزه از کفی فوم سرد که به شدت به کاربر احساس راحتی بهتری می دهد استفاده می شود. وجود یک طبقه در زیر کفی برای اینکه کیف یا کتاب و وسایل اضافی خود را قرار دهید طراحی شده است. پشتی پلاستیکی با درصدی انحنا برای حمایت از کمر و اندکی انعطاف پذیری و نرمی نیز از دیگر گزینه‌هایی است که می‌تواند تجربه‌ی نشستن در کلاس را بهبود ببخشد. صندلی‌های دانشجویی استاندارد باید تحمل وزن تا ۱۵۰ کیلوگرم را داشته باشند.

کلام آخر

صندلی دانش آموزی به دلیل اینکه فرد محصل زمان طولانی را بر روی آن می نشیند و در کلاس حضور دارد باید به گونه ای باشد که آسیب های جسمی جبران ناپذیری را به دانش آموزان وارد نکند. از همین روی ضروری است که مدارس و آموزشگاه ها نسبت به خرید صندلی محصلی مناسب اقدام نموده و در زمان خرید به ابعاد و امکانات و رعایت اصول ارگونومی آن توجه داشته باشند.

دکمه بازگشت به بالا