دانش و سلامتکسب و کار برتر

فواید تخم کدو: خواص شگفت انگیز تخم کدو | نحوه مصرف تخمه کدو برای پروستات

تخمه کدو برای سلامت بدن خواص و فواید زیادی دارد.  فواید تخمه کدو برای سلامتی به دلیل وجود مواد مغذی موجود در آن از جمله چربی های سالم، منیزیم و روی است که به سلامت قلب، سلامت پروستات و پیشگیری از انواع خاصی از سرطان کمک می کند. در این مقاله به مواردی مانند خواص تخم کدو در طب سنتی، خواص تخم کدو برای مو، خواص تخم کدو برای پوست، خواص تخم کدو تخمه کدو برای کاهش کلسترول، خواص تخم کدو برای مشکلات مثانه و مجاری ادراری، خواص تخم کدو برای تنظیم قند خون، خواص تخم کدو برای آقایان، خواص تخم کدو خام برای پروستات، فواید تخمه کدو برای زنان، خواص تخمه کدو برای کاهش وزن و در نهایت مضرات تخمه کدو تنبل می پردازیم.

 خواص تخم کدو چیست؟

طب سنتی طبع تخمه کدو را سرد و خشک می داند، پس بهتر است گاهی اوقات با مصلح خود یعنی عسل مصرف شود. از خواص تخمه کدو می توان به کاهش دمای بدن و رفع خلط های داغ و مضر اشاره کرد. تخمه کدو با تنظیم دمای بدن می‌تواند تب را نیز کاهش دهد. علاوه بر این، روغن دانه کدو تنبل می تواند در درمان خشکی مغزی و درمان بی خوابی و همچنین تب های گرم و سل موثر و مفید باشد.  عفونت و التهاب مجاری از دیگر مواردی است که تخمه کدو می تواند در درمان موثر باشد. تخمه کدو تنبل برای درمان مشکلات پروستات نیز بسیار مفید است.

فواید تخم کدو برای زنان

اکثر زنان دچار کمبود روی هستند و از سطوح پایین روی در بدن خود رنج می برند.

 مصرف تخمه کدو تنبل می تواند کمبود روی را در زنان برطرف کند. وجود روی در زنان در دوران بارداری ضروری و مفید است.

طبق مطالعات، کمبود روی در حیوانات بر رشد فرزندان آنها تأثیر می گذارد. تخمه کدو حاوی مقادیر زیادی فیتواستروژن است. وجود مقادیر زیادی فیتواستروژن گیاهی باعث افزایش سطح کلسترول HDL و کاهش فشار خون، گرگرفتگی، درد مفاصل و سایر علائم دردناک ناشی از یائسگی می شود. بنابراین یکی از خواص دیگر تخمه کدو تنبل کاهش علائم دردناک ناشی از یائسگی است.

برای خرید گیاهان دارویی از این لینک اقدام کنید:

فواید تخم کدو: خواص شگفت انگیز تخم کدو | نحوه مصرف تخمه کدو برای پروستات

فواید تخم کدو برای مردان

یکی از خواص تخم کدو تنبل تاثیر آن در بهبود کیفیت اسپرم است.

 از جمله عواملی که باعث کاهش کیفیت اسپرم و افزایش خطر ناباروری در مردان می شود، کمبود روی است. تخمه کدو حاوی مقادیر بالایی روی است و به همین دلیل می تواند کیفیت اسپرم را بهبود بخشد.

همچنین بر اساس مطالعات، دانه کدو تنبل می تواند از اسپرم انسان در برابر آسیب ها و مشکلات ناشی از شیمی درمانی و بیماری های خودایمنی محافظت کند.

 از دیگر خواص دانه کدو تنبل آنتی اکسیدان ها و سایر مواد مغذی است که سطح تستوسترون و سلامت عمومی را تنظیم می کند.

خواص تخم کدو خام برای پروستات

یکی از خواص تخمه کدو، تأثیر آن در کاهش علائم هیپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH) است. در BPH غده پروستات بزرگ شده و این بزرگ شدن غده پروستات باعث اختلال در دفع ادرار می شود.

 طبق یک مطالعه، مشاهده شد که مصرف تخمه کدو تنبل به مدت یک سال می تواند علائم هیپرپلازی خوش خیم پروستات را در مردان کاهش دهد و کیفیت زندگی آنها را بهبود بخشد.

خواص تخم کدو برای پوست و مو

به گفته فروشگاه گیاهینه یکی از خواص تخمه کدو تنبل کمک به سلامت مو است. تخمه کدو حاوی ویتامین هایی مانند ویتامین A و ویتامین K، روی و اسیدهای چرب امگا 3 است که برای سلامت مو و پوست سر بسیار موثر و مفید است.

اسید چرب امگا 3 می تواند التهاب را کاهش داده و در نتیجه رشد مو را افزایش داده و از ریزش مو جلوگیری کند. تخم کدو می تواند مو را قوی تر، درخشان تر و ضخیم تر کند.

 برای از بین بردن شوره سر یکی از عناصر مفیدی که در شامپو نیز استفاده می شود روی است. عصاره کدو تنبل با روی خاصیت ضد قارچی دارد و از خارش، سوزش و تحریک پذیری پوست سر جلوگیری می کند.

مصرف روزانه دانه کدو تنبل و ماساژ پوست سر با این روغن دانه می تواند به درمان شوره سر کمک کند. کمبود ویتامین A باعث خشکی و شکننده شدن موها می شود.

تخمه کدو حاوی بتاکاروتن است و بتاکاروتن پس از مصرف به ویتامین A تبدیل می شود در نتیجه مصرف تخمه کدو از خشکی مو و پوست سر جلوگیری می کند. همچنین با جلوگیری از خشکی از شوره سر جلوگیری می کند.

 اسیدهای چرب ضروری موجود در دانه کدو تنبل می تواند سطح چربی و رطوبت پوست را حفظ کرده و از آکنه و خشکی پوست جلوگیری کند. اسیدهای چرب غیراشباع موجود در دانه کدو تنبل می تواند پوست را تغذیه کرده و انعطاف پذیری پوست را افزایش دهد.

کمک به درمان جوش و آکنه از دیگر خواص تخمه کدو تنبل است. تخمه کدو دارای خواص ضد التهابی است و با روی، قرمزی و لک های صورت را کاهش می دهد و در نتیجه به درمان آکنه کمک می کند.

همچنین روی خاصیت ضد باکتریایی دارد و روی غدد چربی اثر می گذارد و فعالیت آنها را کاهش می دهد و در نتیجه ترشح چربی و احتمال بروز آکنه را کاهش می دهد.

 از دیگر خواص تخمه کدو می توان به خاصیت ضد پیری آن اشاره کرد. تخم کدو همچنین می‌تواند روند پیری فرد را کند کرده و پوست را درخشان، شفاف و جوان کند.

 همچنین دارای آنتی اکسیدان هایی است که رادیکال های آزاد را خنثی کرده و از چین و چروک پوست جلوگیری می کند. علاوه بر این، روی موجود در دانه کدو تنبل کلاژن را حفظ کرده و به جوانسازی پوست کمک می کند.

یک فنجان تخم کدو و یک تخم مرغ زده شده را با کمی روغن مخلوط کنید تا خمیر غلیظی به دست آید. خمیر حاصل را به مدت پانزده دقیقه روی پوست صورت خود قرار دهید و سپس صورت خود را با آب بشویید تا پوستی صاف و براق داشته باشید.

خواص تخم کدو و تنظیم قند خون

یکی دیگر از خواص تخم کدو تنبل اثر ضد دیابتی است. کدو تنبل و عصاره تخم کدو ممکن است سطح انسولین را افزایش داده و استرس اکسیداتیو را کاهش دهد. اثر ضد دیابتی دانه کدو تنبل ممکن است با وجود فنول ها، فلاونوئیدها و ساپونین ها کمک کند. به همین دلیل است که تخم کدو می تواند برای تنظیم قند خون مفید و مفید باشد.

خواص تخم کدو در کاهش کلسترول

یکی از مهمترین خواص تخم کدو تنبل کنترل، تنظیم وکاهش سطح کلسترول است. فیتوسترول در ساختار بدن مشابه کلسترول است که جذب پروتئین های کم چگالی را در روده کاهش می دهد. تخمه کدو حاوی مس است و عنصر مس باعث افزایش تعداد گلبول های قرمز و افزایش عبور اکسیژن در خون می شود.  تخمه کدو حاوی مقادیر کم سدیم است که فشار خون را کاهش می دهد و سلامت قلب را بهبود می بخشد.

خواص تخم کدو در پیشگیری از بیماری های عروقی

چندین مطالعه حیوانی اثرات مثبت مکمل های دانه کدو تنبل را بر سلامت قلب نشان داده اند. افرادی که رژیم غذایی پرچرب دارند کاهش قابل توجهی در سطح کلسترول تام نشان می دهند. همچنین دانه ها می توانند سطح کلسترول بد را تا حدود 79 درصد در انسان کاهش دهند. مطالعات همچنین کاهش سطح نشانگرهای التهابی مانند اکسید نیتریک را گزارش کرده اند. افزودن دانه کدو تنبل به رژیم غذایی می تواند از تجمع کلسترول و سخت شدن رگ های خونی جلوگیری کند. این از مشکلات قلبی مانند بیماری عروق کرونر، سکته مغزی و غیره جلوگیری می کند.

خواص تخم کدو برای بهبود وضعیت مثانه و مجاری ادرار

درمان مشکلات مثانه و بهبود عملکرد مجاری ادراری از دیگر خواص تخمه کدو تنبل است. عصاره دانه کدو حلوایی محلول در آب اثر آنابولیک بر روی عضلات لگن دارد. تخم کدو آنزیم آروماتاز ​​را مهار می کند و در نتیجه عضلات لگن را تقویت می کند. همچنین، محتوای محلول در آب دانه کدو تنبل به گیرنده آندروژن در عضلات لگن متصل می شود و آنها را قوی تر می کند. یکی دیگر از خواص تخمه کدو تنبل نقش آن در کاهش عفونت های ادراری است.

آیا تخمه کدو چربی دارد؟

دانه های تخم کدو سرشار از چربی هستند. به همین دلیل در مقایسه با بسیاری از مواد غذایی دیگر کالری بالایی دارند،اما همچنین این تخمه‌ها سرشار از مواد مغذی هستند.  آنها دارای مقدار زیادی اسیدهای چرب، ویتامین ها و مواد معدنی هستند که به بخش مهمی از یک رژیم غذایی کم کالری تبدیل می شوند.

وقتی کالری را در رژیم غذایی خود کاهش می دهید، خطر دریافت مواد مغذی کمتری را دارید. بنابراین، افزودن مقداری دانه کدو تنبل به رژیم غذایی به شما کمک می کند تا از مشکل کمبود مواد مغذی جلوگیری کنید. بعلاوه، تخمه کدو تنبل منبع غنی فیبر نیز هست و در هر ۲۸ گرم آن ۵ گرم فیبر وجود دارد. فیبر بخش مهمی از رژیم کاهش وزن است که معده را پر می کند و در طولانی مدت سیری را افزایش می دهد.

شما می‌توانید برای اطلاع از قیمت تخمه کدو در بازار تهران و قیمت عمده تخمه کدو گوشتی از طریق وبسایت گیاهینه اقدام کنید.

تحریریه آپارات نیوز

خبرنگار اقتصادی با تحلیل تأثیرات تجارت جهانی و تغییرات سیاست‌های تجاری.
دکمه بازگشت به بالا