دانش و سلامتکسب و کار برتر

لیزر موهای زائد بر روی چه پوست و موهایی بهترین نتیجه را می دهد؟

لیزر موهای صورت

در مجاورت فولیکول­ های مو، رنگدانه ­های پوست ما (که ملانین نام دارند) قرار گرفته‌اند. این رنگدانه ­ها باعث ایجاد رنگ طبیعی پوست ما می­ شوند. لیزر یک دسته از پرتوهای نور با انرژی و طول موج خاصی است که پس از برخورد با ملانین باعث تخریب فولیکول­ های مو می­ شود. وقتی تخریب می‌شود، دیگر نمی­ تواند تار مویی بسازد و به همین دلیل در آن منطقه دیگر مویی رشد نمی­ کند. به این ترتیب لیزر باعث می ­شود. پوست صورت بسیار حساس است و موهای زائد این ناحیه در زیبایی صورت اثرگذار هستند. به همین دلیل افراد مختلف روش­ های متفاوتی را برای از بین بردن موهای صورت انتخاب می‌کنند. استفاده از لیزر برای حذف موهای زائد صورت از موثرترین روش ­های موجود است که قسمت قابل توجهی از مراجعات به را شامل می­ شود.

لیزر موهای زائد بر روی چه پوست و موهایی بهترین نتیجه را می دهد؟

کاربردهای لیزر موهای زائد در صورت

به کمک لیزر موهای زائد می ­توان موهای زائد نواحی زیر را به طور دائمی حذف کرد:

  • دور ابروها
  • مابین ابروها (ابروی پیوندی)
  • پشت لب فوقانی
  • چانه
  • گردن
  • پشت سر و گردن
  • خط ریش آقایان

لیزر موهای زائد صورت برای آقایان

که از شیو کردن­ ها مکرر خسته شده ­اند، یک گزینه ­ی مناسب است. همچنین در برخی بیماری­ ها انجام لیزر موهای صورت یک روش درمانی است. به طور مثال فولیکولیت کاذب یک بیماری پوستی در صورت آقایان است که در آن موهای ریش، به سمت پوست برگشته و به درون آن وارد می ­شود. این بیماری باعث ایجاد جوش‌های پراکنده (به ویژه در گردن) و التهاب پوست می­ شود. تنها درمان موثر فولیکولیت کاذب، لیزر موهای صورت است. به همین دلیل، عجیب نیست که این روزها مراجعین آقایان برای در حال افزایش است.

بهترین کاندیدای لیزر موهای صورت

دو ویژگی اصلی در مورد شما می‌توانند تاثیر به سزایی در اثرگذاری لیزر موهای صورت داشته باشند:

  1. رنگ پوست روشن
  2. موهای زائد ضخیم و تیره رنگ (که به موهای مردانه معروف هستند)

یا به بیان دیگر بین رنگ مو و رنگ پوست کاندیدای ایده‌آل لیزر موهای زائد، باید کنتراست یا اختلاف مناسبی وجود داشته باشد. لیزر موهای زائد برای کسانی که موهای نازک، بور یا کرکی شکل دارند، مانند سایر تیپ های پوستی و مدل موی زائد تاثیر ندارد.

اگر رنگ پوست شما سبزه و تیره، ولی ضخامت و رنگ موهای شما مناسب باشد، میتوانیم برای لیزر موهای زائد از فناوریهای لیزری خاص (مثل Nd:Yag) استفاده کنیم.

البته این که شما چقدر کاندیدای مناسبی برای لیزر موهای صورت هستید، به نظر مستقیم پزشکان و متخصصان کلینیک بستگی دارد.

 عوارض لیزر موهای زائد صورت

صورت چندان خطرناک و غیر قابل درمان نیست و اکثرا گذرا و موقتی هستند. برخی از این عوارض عبارتند از:

  • قرمزی و درد خفیف: اگر چه این عارضه می ­تواند بسیار آزاردهنده باشد، اما در اکثر موارد نگران کننده نیست و به صورت گذرا به وجود می ­آید. با گذشت زمان این عارضه برطرف شده و دیگر ایجاد نمی ­شود.
  • پوسته پوسته شدن: ایجاد این عارضه به نوع دستگاه لیزر مورد استفاده بستگی دارد. اما جای نگرانی وجود ندارد و این عارضه نیز دائمی نیست.
  • ایجاد تاول: اگر دستگاه مورد استفاده، برای پوست شما مناسب نباشد و یا اپراتور دستگاه مهارت کافی نداشته باشد، امکان ایجاد تاول در محل لیزر وجود دارد.
  • ایجاد اسکار (بافت جوشگاهی): در صورتی که اپراتور مهارت کافی نداشته باشد یا مشکلی در تنظیمات دستگاه وجود داشته باشد، به ندرت امکان ایجاد اسکار (بافت جوشگاهی) وجود دارد که متاسفانه این عارضه دائمی و برگشت­ ناپذیر است.

توصیه­ های لیزر موی صورت

حتماً به توصیه‌های زیر عمل کنید تا بهترین نتیجه را لیزر موهای صورت بگیرید:

  • از حدود یک ماه پیش از انجام لیزر از موم انداختن، بند انداختن و کندن موهای خود پرهیز کنید. چرا که می ­توانند اثربخشی لیزر را کاهش دهند.
  • روز مراجعه برای لیزر موهای زائد صورت، حتما موهای آن ناحیه را شیو کنید. بایستی آرایش خود را پاک کرده و هیچ گونه کرمی نیز روی پوست نباشد.
  • در صورتی که به هرگونه بیماری خاصی مبتلا هستید، قبل از انجام لیزر حتما آن را با پزشک کلینیک در میان بگذارید.
  • در صورتی که هر نوع دارویی مصرف می­ کنید، پیش از انجام لیزر حتما آن را با پزشک کلینیک مطرح کنید. مثلا مصرف برخی آنتی ­بیوتیک­ ها می ­توانند بر روی حساسیت پوست شما به لیزر تاثیر داشته باشند.
  • انجام لیزر در دوران بارداری ممنوعیت نسبی دارد. بهتر است در این شرایط با پزشک خود مشورت فرمایید.
  • سعی کنید تا یک هفته بعد از انجام لیزر، در مقابل نور خورشید قرار نگیرید. در صورت لزوم برای خروج از منزل، حتما از کرم ­های ضدآفتاب استفاده فرمایید. همچنین اگر دچار تاول­های پوستی شده‌اید، از ترکاندن آن ­ها پرهیز کنید

 میزان اثر بخشی  لیزر موهای زائد به چه عواملی بستگی دارد ؟

بیشتر افراد برای به دست آوردن نتیجه ی دلخواه ، به بیش از شش جلسه لیزر مو نیاز دارند. بعضی از افراد باید هفت یا هشت نوبت مراجعه کنند تا نتیجه ی مطلوب را بگیرند. این در حالی است که تعداد جلسات درمانی در برخی دیگر به ده تا دوازده جلسه هم می رسد. با این حال لیزر موهای زائد به طور متوسط شش جلسه زمان می برد و تاثیر آن در بیش تر نواحی بدن دائمی است.

گاهی ممکن است بعد از چند ماه شاهد رشد دوباره ی موهای خود باشید . وقتی این اتفاق می افتد ،  باید چند نوبت دیگر مراجعه کنید تا نتیجه ی دلخواه را بگیرید. دانستن این که چه عواملی بر میزان کارآیی لیزر موهای زائد و مدت زمان درمان شما تأثیر می گذارند ، می تواند در رسیدن به نتیجه ی بهتر مفید باشد. به طور کلی عوامل زیر در میزان اثربخشی لیزر موهای زائد موثر که هر کدام را جداگانه شرح خواهیم داد :

  • جنس و ضخامت موها
  • رنگ مو و نوع پوست
  • چرخه رشد مو افراد
  • نوع دستگاه لیزر
  • میزان مهارت اپراتور لیزر

 جنس و ضخامت موها

لیزر جذب ملانین می شود که رنگ دانه ای در موهای شما است. موهای تیره تر و ضخیم تر ملانین بیشتری دارند. این به این معنی است که درمان با لیزر برای افرادی که موهای تیره تری دارند موثرتر است. اگر موهای قهوه ای روشن یا بلوند دارید ، به دلیل اینکه لیزر با قدرت کمتری به موهای شما برخورد می کند ، به مدت زمان بیشتری برای درمان احتیاج دارید. اما نگران نباشید؛ با انتخاب درست کلینیک لیزر و مشاور مناسب لیزر موهای زائد حتی در صورت داشتن موهای بلوند نیز می توانید به نتیجه ی دلخواه برسید.

رنگ مو و نوع پوست

به دلیل اینکه فقط رنگ دانه ی مو و نه رنگ دانه ی پوست ، باید نور را جذب کند، رنگ مو و نوع پوست بر کیفیت لیزر موهای زائد تأثیر می گذارد. لیزر باید بدون اینکه به پوست آسیب برساند، فقط فولیکول مو را هدف قرار دهد. بنابراین، تضاد بین رنگ مو و رنگ پوست یعنی موهای تیره و پوست روشن بهترین نتیجه را به همراه دارد. در نتیجه ممکن است افرادی که پوست تیره یا موهای نازکی دارند نسبت به سایرین به تعداد جلسات بیشتری نیاز داشته باشند. این افراد  رشد موی سریع تری هم دارند.

لیزر موهای زائد روی رنگ موهایی که نور را به خوبی جذب نمی کنند تاثیر کمتری دارد مثل خاکستری، قرمز، بلوند و سفید. از سوی دیگر خطر آسیب دیدن پوست در افرادی که اختلاف کمی بین رنگ مو و پوست خود دارند بیشتر است . با این حال ، به دلیل پیشرفت دستگاه ها گزینه های مناسب برای درمان با لیزر برای رنگ موهای روشن و پوست های تیره همچنان در حال افزایش یافته است.

چرخه رشد موی منحصر به هر فرد

چرخه رشد مو از سه مرحله مجزا تشکیل شده است. آناژن ، کاتاژن و تلوژن.

 فاز آناژن :

این فاز، مرحله آغاز رشد است. مو به بخش ریشه متصل شده است. پیاز مو دست نخورده است و حاوی رنگ دانه های فراوانی است. در این مرحله لیزر فولیکول مو را غیرفعال می کند ، چون مو به ریشه متصل است. این فاز مرحله ی ایده آل برای لیزر موهای زائد است.

فاز کاتاژن :

این فاز مرحله ی حد واسط است ، پیاز مو دیگر وجود ندارد و قسمت پایین مو رشد خود را متوقف کرده است. این فاز مرحله ی ایده آلی برای غیرفعال کردن فولیکول نیست زیرا مو دیگر به ریشه متصل نیست. در این مرحله موها شروع به ریختن می کنند.

فاز تلوژن :

این فاز آخرین مرحله رشد مو است. به این فاز مرحله ی “استراحت” نیز گفته می شود. پیاز مو دیگر از بین رفته است. موهای موجود در فولیکول توسط موهای جدید در حال رشد “آناژن” بیرون زده می شوند. لیزر در این مرحله هیچ تأثیری روی فولیکول نخواهد داشت زیرا مو دیگر به ریشه متصل نیست.

در زمان درمان، لیزر به محل مورد نظر برخورد می کند. لیزر موهای رنگی را در فولیکول مو تشخیص می دهد. موهای رنگ شده نور را جذب می کنند و انرژی نور را به انرژی گرمایی تبدیل می کنند و این گرما است که باعث متوقف کردن فولیکول از رشد موی جدید یا  همان از بین رفتن فولیکول می شود. برای غیرفعال شدن فولیکول ، موهای رنگ شده باید به ریشه (پاپیلا) متصل باشند، و این زمانی است که مو در مرحله آناژن باشد.

هر سه مرحله به طور همزمان در فولیکول های مختلف اتفاق می افتند. یک رشته مو ممکن است در مرحله آناژن باشد، در حالی که رشته ی دیگر مو در مرحله تلوژن است. درمان با لیزر موهای زائد تنها در مرحله ای كه مو در فاز آناژن چرخه رشد خود قرار دارد مؤثر است و به این ترتیب از رشد موی جدید در فولیکول جلوگیری می کند.

هر رشته موی بدن در هر لحظه در یکی از مراحل  رشد خود قرار دارد. مو دائما در این سه مرحله رشد در گردش است و پس از اتمام چرخه ، دوباره از نو شروع می کند (آناژن) و رشته جدید مو دوباره شکل می گیرد. میزان رشد مو در حدود 0.5 اینچ در ماه و 6 اینچ در سال است. به همین دلیل است که شما به جلسات متعدد نیاز دارید چون در هر جلسه همه ی تارهای موی بدن شما در فاز آنا ژن قرار ندارند. درمان لیزر تا جایی ادامه می یابد که همه ی فولیکول های مو هنگامی که در فاز آنا ژن هستند در معرض برخورد لیزر قرار بگیرند و از بین بروند.

در هر زمان معینی بیست درصد از موهای بدن شما در مرحله آناژن قرار دارد. هشتاد درصد باقی مانده در مراحل کاتاژن یا تلوژن هستند. به همین دلیل است که بعد از هر جلسه لیزر ، به طور متوسط بیست درصد از موهای شما کاهش خواهند یافت. شما بعد از هر جلسه شاهد کاهش موهای خود خواهید بود چون در هر نوبت تعدادی مو در مرحله آناژن هستند

منبع: Laser hair removal

تحریریه آپارات نیوز

خبرنگار اقتصادی با تحلیل تأثیرات تجارت جهانی و تغییرات سیاست‌های تجاری.
دکمه بازگشت به بالا