کاربرد شیرآلات صنعتی

به طور خلاصه، شیرآلات صنعتی ابزارهای مکانیکی هستند که کاربد های بسیاری در لوله کشی ها برای کنترل، تنظیم و باز/بستن جریان و فشار سیال استفاده می شوند،برای مثال شیرهای فورج برای لوله کشی های کوچک یا فشار بالا، شیرهای ریخته گری برای لوله کشی بالای ۲ اینچ استفاده می شوند. به عبارت دیگر شیرآلات صنعتی با باز کردن و بستن مسیرها یا مسدود کردن بخشی از گذرگاه ها، جریان سیالات (مانند مواد گازی و مایع) را تنظیم و هدایت می کنند. از نظر فنی، شیرها اتصالات هستند، اما معمولاً به عنوان اجزای جداگانه در نظر گرفته می شوند. هر زمان که یک دریچه باز باشد، سیال از فشار بالاتر به پایین تر جریان می یابد.

کاربرد شیرآلات صنعتی

افزایش تقاضای شیرآلات صنعتی

با توجه به  «بازار شیرآلات صنعتی جهانی بر اساس نوع محصول، برنامه، منطقه، پیش‌بینی رقابت و فرصت‌ها، در سال های ۲۰۱۲ – ۲۰۲۲»، انتظار می‌رود بازار جهانی شیرآلات صنعتی تا سال ۲۰۲۲ از ۷۷ میلیارد دلار فراتر رود همچنین انتظار می رود در سال های آینده تقاضا برای شیرآلات صنعتی افزایش یابد زیرا از آنها در پروژه های مختلف ساختمانی تجاری، پروژه های اتوماسیون و غیره استفاده می شود. افزایش صنعتی شدن، گسترش امکانات موجود به دلیل نوآوری های تکنولوژیکی تقاضا را تحریک کرده و رشد صنعت را تقویت کرده است. فروشگاه بازرگانی خانی نه تنها اصالت کالا را تضمین می کند بلکه بهتر است بدانید، به هیج عنوان کالای دست دوم به مشتریان خود نمی فروشد

اشکال و اندازه های شیرآلات صنعتی

شیرآلات مورد استفاده در صنعت در اشکال و اندازه های متنوعی وجود دارند. انواع مختلف شیرها که کاربرد های مختلفی دارند عبارتند از :

  1. شیرهای دروازه ای
  2. شیرهای گلوب
  3. شیرهای توپی
  4. شیر پروانه ای
  5. شیر چک
  6. شیرهای فشاری
  7. شیرهای دیافراگمی

اندازه های شیرآلات صنعتی

در سال ۱۹۸۸، دامنه این استاندارد به گونه‌ای اصلاح شد که علاوه بر دریچه‌های انتهایی فلنجی، شیرهای انتهایی و انتهایی جوشی را نیز شامل شود.

  1. مواد استفاده شده برای ساخت بدنه و پوسته شیرها مطابق با استانداردهای مواد ASME و ASTM است تا هم از نظر شیمیایی و هم استحکام مناسب باشند.
  2. مواد بدنه و پوسته برای اطمینان از ساختار دانه مناسب، مقاومت در برابر خوردگی و سختی تحت عملیات حرارتی قرار می گیرند.
  3. ضخامت دیواره بدنه و سایر اجزای حاوی فشار با حداقل مقادیر مشخص شده ASME B16.34 برای هر کلاس فشار مطابقت دارد.
  4. اتصالات انتهایی NPT و SW با ASME B1.20.1 یا ASME B16.11 مطابقت دارند.
  5. ساقه ها در داخل بارگذاری می شوند و ضد فوران هستند.
  6. تمام پیچ و مهره ها دارای درجه ASTM با حداکثر تنش اعمال شده توسط B16.34 خواهند بود.
  7. هر شیر با فشار نامی ۱٫۵ برابر برای مدت زمان آزمایش خاص آزمایش می شود.
  8. هر شیر برای نشتی صندلی در هر دو جهت برای مدت زمان آزمایش مشخصی آزمایش می شود.
  9. هر شیر به طور دائم با مواد ساخت و ساز، محدودیت های عملیاتی و نام سازنده برچسب گذاری شده است.

انواع شیرآلات صنعتی بر اساس نوع طراحی

در قسمت قبل انواع مختلف شیرآلات صنعتی را نام بردیم و در ادامه به بررسی هر یک از شیرآلات و کاربردشان در صنعت می پردازیم.

این نوع شیر بیشترین کاربرد را در کاربردهای لوله کشی و خط لوله دارد. شیرآلات دروازه ای دستگاه های حرکت خطی هستند که جریان سیال را باز و بسته می کنند (شیر خاموش). شیر های دروازه ای را نمی توان برای کاربردهای دریچه گاز استفاده کرد، یعنی برای تنظیم جریان سیال (در این مورد باید از شیرهای گلوب یا توپی استفاده شود). بنابراین، یک شیر دروازه یا به طور کامل باز یا بسته می شود (با چرخ های دستی، چرخ دنده ها یا محرک های الکتریکی، پنوماتیکی و هیدرولیکی)

این نوع شیر برای دریچه گاز (تنظیم) جریان سیال استفاده می شود. شیرهای گلوب همچنین می توانند جریان را قطع کنند، اما برای این عملکرد، شیرهای دروازه ای ترجیح داده می شوند. یک شیر گلوب افت فشار را در خط لوله ایجاد می کند، زیرا سیال باید از یک گذرگاه غیر خطی عبور کند.

از این نوع شیر برای جلوگیری از جریان برگشتی در سیستم لوله کشی یا خط لوله استفاده می شود که می تواند به دستگاه های پایین دست مانند پمپ ها، کمپرسورها و غیره آسیب برساند. وقتی سیال فشار کافی داشته باشد، دریچه را باز می کند. هنگامی که با فشار طراحی برمی گردد (جریان معکوس)، دریچه را می بندد – از جریان های ناخواسته جلوگیری می کند.

شیر چک یک شیر یک طرفه است. فقط یک جهت جریان سیال را امکان پذیر می کند. آنها دو پورت دارند، یکی برای ورودی رسانه و دیگری برای خروجی رسانه. آنها به عنوان شیرهای یک طرفه یا شیرهای بدون بازگشت شناخته می شوند زیرا فقط به رسانه اجازه می دهند در یک جهت جریان داشته باشند. وظیفه اصلی شیر چک جلوگیری از جریان برگشتی در سیستم است.

یک اختلاف فشار برای عملکرد یک شیر چک صنعتی لازم است. برای باز کردن شیر، آنها به فشار بیشتری در سمت ورودی نسبت به سمت خروجی نیاز دارند. هنگامی که فشار سمت خروجی بیشتر باشد (یا زمانی که فشار سمت ورودی ناکافی باشد) شیر بسته می شود. مکانیسم بسته شدن بسته به نوع دریچه متفاوت است. آنها برخلاف سایر شیرها برای عملکرد صحیح به دسته، اهرم، محرک یا انسان نیاز ندارند.

شیر توپی یک شیر یک چهارم چرخشی است که برای کاربرد خاموش استفاده می شود. شیر توپی جریان سیال را از طریق یک توپ تعبیه شده که در داخل بدنه شیر می چرخد، باز و بسته می کند. شیرهای توپی استاندارد صنعتی برای کاربردهای روشن و خاموش هستند و سبک تر و فشرده تر از شیرهای دروازه ای هستند که اهداف مشابهی دارند. دو طرح اصلی شناور و تراننیون (ورودی جانبی یا بالا) هستند.

شیرهای توپی که برای کنترل جریان و هر زمان که نیاز به خاموشی شدید باشد، بیش از ۱۹ درصد از سهم درآمد را در سال ۲۰۱۴ به خود اختصاص داده اند.

این یک شیر همه کاره و مقرون به صرفه برای تعدیل یا باز کردن/بستن جریان سیال است. دریچه های پروانه ای در طرح های متحدالمرکز یا خارج از مرکز (دو یا سه گانه) موجود هستند، شکل فشرده ای دارند و به دلیل ساخت و هزینه ساده تر، در مقایسه با شیرهای توپی رقابتی تر می شوند.

در سال‌های اخیر، تقاضای زیادی برای شیرهای پروانه‌ای وجود دارد، زیرا آنها به طور گسترده در صنایع اتوماسیون، نفت و گاز استفاده می‌شوند.

: شیر پینچ یک شیر دو طرفه است که برای کنترل یا قطع جریان مواد خورنده، ساینده یا دانه ای استفاده می شود. هوای فشرده برای باز کردن یا آب بندی دریچه استفاده می شود.

شیر پینچ اجازه می دهد تا طیف گسترده ای از رسانه ها از سوراخ آن عبور کنند. شیرآلات برای جداسازی محیط از آلودگی با استفاده از آستین های لاستیکی انعطاف پذیر در داخل آنها طراحی شده اند. دوغاب ها و کالاهای گرانولی مانند ماسه، سیمان، شن، الیاف نساجی، زغال چوب، پودر، گلوله، براده، قطعات شیشه و غیره با شیرهای پینچ سازگاری بالایی دارند.

این شیرها مقرون به صرفه و کار با آن ها ساده هستند و آنها را برای انواع کاربردهای صنعتی ایده آل می کند. آنها را از تامین کنندگان قابل اعتماد شیر گاز برای راه حل های نوآورانه متناسب با نیازهای خود تهیه کنید.

شیر دوشاخه به عنوان یک شیر یک چهارم چرخشی برای کاربردهای خاموش طبقه بندی می شود. اولین شیرهای پلاگین توسط رومی ها برای کنترل خطوط لوله آب معرفی شدند.

: برای محافظت از سیستم در برابر فشار بیش از حد، از شیر اطمینان (ایمنی)استفاده می شود. هنگامی که فشار از حداکثر فشار کاری مجاز یا فشاری که سیستم برای آن ساخته شده است فراتر رود، فشار بیش از حد ایجاد می شود. هنگامی که شیرآلات ایمنی مخالف هستند، می توانند به سرعت باز شوند. یک شیر اطمینان از فشار از پیش تعیین شده باز می شود. دریچه ابتدا به آرامی باز می شود، سپس به طور کامل فشار نامطلوب از سیستم خارج می شود تا حد امکان سریع باشد.

شیرآلات اطمینان برای جلوگیری از افزایش بیش از حد فشار، ایجاد نقص، آتش سوزی یا انفجار استفاده می شود. از آنجایی که شیرهای اطمینان فاقد اجزای الکتریکی یا پنوماتیکی هستند، هنگامی که مکانیزم های ایمنی الکترونیکی یا پنوماتیکی از کار بیفتند، از آنها استفاده می شود.

انواع شیرآلات صنعتی نفت و گاز

شیرهای مورد استفاده در صنعت نفت و گاز و برای کاربردهای لوله کشی را می توان به چند روش طبقه بندی کرد:

انواع شیرآلات صنعتی بر اساس مواد بدنه

با این حال، از آنجایی که مستعد سوراخ شدن و پارگی در جایی است که فولاد مذاب به طور یکنواخت تشکیل نشده است، نیاز به نظارت مداوم و کنترل کیفیت دارد. علاوه بر این، اگر فولاد مذاب کیفیت پایینی داشته باشد، شیر نیز معیوب خواهد بود.

فورج شده (بدنه از فولاد آهنگری ساخته می شود): شیرآلات صنعتی فولادی آهنگری با شکل دادن به فلز با استفاده از گرمای شدید و تجهیزات مکانیکی ساخته می شوند. فولاد به جای ریختن در قالب آماده خم شده و با استفاده از ابزار به شکل شیر در می آید. مزیت این امر این است که گرما باعث سخت شدن فلز می شود و در نتیجه شیرهای صنعتی قوی تر و بادوام تر می شوند.

از سوی دیگر، به دلیل اینکه به طور کلی ساخته شده است، اتصالات بین عناصر مختلف ممکن است منبع نشتی باشد. شیر های فولادی فورج شده نیز به دلیل کار اضافی گران تر هستند.

فولاد ضد زنگ: فولاد ضد زنگ به عنوان یک فلز غیر واکنشی در ساخت بسیاری از شیرآلات صنعتی استفاده می شود. هر سنج به ترکیب دقیقی از فلزات مانند کروم، نیکل یا مولیبدن نیاز دارد.شیرآلات فولادی ضد زنگ برای جابجایی مواد خورنده مانند آب شور دریا، اسیدها و گازهای هالید مناسب هستند زیرا بدنه شیر را خورده نمی کنند. در برخی موارد، برنج می تواند جایگزین خوبی برای فولاد باشد.

برای آگاهی از آخرین لیست قیمت و خرید انواع شیر آلات صنعتی می توانید با شماره تماس 09122805383 در ارتباط باشید

مرجع: youtube

 

دکمه بازگشت به بالا