بین المللکسب و کار برتر

تمکن مالی برای مهاجرت تحصیلی به کانادا

ویزای تحصیلی کانادا به چه میزان تمکن مالی نیاز دارد؟ گردش حساب نیاز است یا موجودی؟

آیا ویزای دانشجویی کانادا یا دانش آموزی شما توسط اداره مهاجرت رد شده و تمایل به خدمات رفع ریجکتی ویزای تحصیلی کانادا دارید؟ یا قصد دارید در اولین اقدام شانس ویزای تحصیلی خود را به حداکثر برسانید؟ برای دریافت پاسخ و شرایط تحصیل در کانادا مقاله را با هم بخوانیم.

بسیاری از افراد آرزوی به عنوان یکی از بهترین سیستم‌های آموزشی جهان را در سر دارند. برخی دیگر نیز تحصیل در کانادا را راه مناسبی برای مهاجرت به این کشور می‌دانند. زیرا پس از فارغ‌التحصیلی می‌توان در حوزه مربوطه مشغول به کار شده و پس از گذشت چندین سال برای اقامت دائم کانادا درخواست داد. زندگی در این کشور به دلیل برخورداری از شاخص‌های بالای توسعه انسانی، ثبات اقتصادی و فرهنگ مهاجرپذیر بسیار ایده‌آل است و به همین دلیل در سال 2020 کانادا به عنوان مقصد اصلی مهاجرت در جهان انتخاب شد.

تمکن مالی برای مهاجرت تحصیلی به کانادا

لازمه مهاجرت تحصیلی به کانادا، دریافت ویزای تحصیلی یا Study Permit این کشور است، که خود از فرآیندی پیچیده و حساس برخوردار است. برای اخذ ویزای تحصیلی کانادا باید مدارک مختلفی چون پاسپورت، رزومه، سوابق تحصیلی، سوابق کاری، SOP، نامه پذیرش موسسه آموزشی، گواهی سوء پیشینه، آزمایشات پزشکی و البته گواهی تمکن مالی ارائه داد.

یکی از موارد بسیار مهم و موثر در دریافت ویزای تحصیلی کانادا اثبات تمکن بانکی به افسر است. در واقع این نامه نماینده بخش مالی پرونده ویزای دانشجویی شماست و یکی از فاکتورهای اصلی صدور یا ریجکتی ویزا. به نحوی که در بررسی بیش از یک هزار نامه ریجکتی به این نتیجه رسیدیم که در بیش از پنجاه درصد آنها، یکی از دلایل رد شدن پرونده این بوده:

افسر به دلیل کمبود منابع مالی و دارایی های شخصی مجاب نشده که دانشجو میتواند از پس هزینههای زندگی و بر بیاید.

تمکن مالی یک نامه انگلیسی است که توسط تمامی بانک‌ها در مراکز استان‌ها صادر می‌شود و نشان‌دهنده ورودی و خروجی حساب (بدهکار و بستانکار)، موجودی حساب در لحظه دریافت به ریال و نرخ دولتی دلار کانادا یا آمریکا است. معمولا برای ویزاهای اقامت موقت کانادا اعم از توریستی، دانشجویی و کاری، متوسط موجودی چهار ماه گذشته نیاز است. اما اگر متوسط موجودی برای شش ماه دریافت شود بهتر است.

همچنین اگر گردش حسابهایی که نامه موجودی آن روی پرونده قرار داده شده زیاد و یا مبالغ قابل قبول و قابل توجیهی باشد، استفاده از ترجمه پرینت گردش حساب نیز توصیه می‌شود. در غیر اینصورت همان نامه تک برگی موجودی کفایت می‌کند.

میزان تمکن بانکی برای دریافت ویزای تحصیلی کانادا بر اساس فرمول اداره مهاجرت:

شهریه سال اول + هزینه یک سال زندگی + هزینه بلیت رفت و برگشت به کانادا = تمکن بانکی

همانطور که در ویدیو توضیح داده شد حداقل مبلغی که برای هزینه زندگی می‌بایستی نشان داده شود:

برای افراد مجرد 10 هزار دلار در سال و برای افراد متاهل 14 هزار دلار در سال است.

البته این مبالغ، حداقل هزینه زندگی براساس الزامات اداره مهاجرت کانادا است و کمتر از هزینه واقعی زندگی در کانادا می‌باشد. بطور مثال اگر شهریه سال اول تحصیل شما 16 هزار دلار، بلیت رفت و برگشت به ازای هر نفر 2000 دلار و مجرد هستید، مبلغی که می‌بایستی نشان دهید:

16000+10000+2000=28000

و اگر متاهل هستید چون هزینه بلیت دو برابر و هزینه زندگی 14 هزار دلار باید اعلام شود، مبلغ مورد نیاز:

16000+14000+4000=34000

برای افراد متاهل که دارای فرزند هستند مبلغ ۳۰۰۰ دلار به ازای هر فرزند به ازای هر فرزند باید اضافه شود.

گواهی تمکن مالی اغلب به صورت نامه گردش مالی سه ماهه حساب بانکی ارائه می‌شود که برای استانهای غیر از کبک باید برابر با شرایط زیر باشد:

افرادی که به کانادا میآیند میزان تمکن مالی یک ساله (علاوه بر هزینه شهریه) میزان تمکن مالی ماهیانه (علاوه بر هزینه شهریه)
متقاضی (دانشجو/ دانش‌آموز) 10000 دلار کانادا 833 دلار کانادا
یک نفر همراه 4000 دلار کانادا 333 دلار کانادا
به ازای هر فرد اضافه از اعضای خانواده 3000 دلار کانادا 255 دلار کانادا

مثال: اگر شما به همراه دو نفر از اعضای خانواده‌تان برای تحصیل به کانادا سفر می‌کنید باید مجموعا نامه گردش بانکی معادل 17000 دلار کانادا ارائه دهید.

همچنین میزان تمکن مالی برای استان کبک به شرح زیر است:

افرادی که به کانادا میآیند میزان تمکن مالی یک ساله (علاوه بر هزینه شهریه) میزان تمکن مالی ماهیانه (علاوه بر هزینه شهریه)
متقاضی (دانشجو/ دانش‌آموز) 11000 دلار کانادا 917 دلار کانادا
یک نفر همراه (بالای 18 سال) 5100 دلار کانادا 425 دلار کانادا
یک نفر همراه (زیر 18 سال) 3800 دلار کانادا 317 دلار کانادا
به ازای هر فرد اضافه از اعضای خانواده (بالای 18 سال) 5125 دلار کانادا 427 دلار کانادا
به ازای هر فرد اضافه از اعضای خانواده (زیر 18 سال) 1903 دلار کانادا 159 دلار کانادا

مثال: اگر شما به همراه دو نفر از اعضای خانواده‌تان که بالای 18 سال سن دارند، به قصد تحصیل به کبک می‌روید، مجموعا باید نامه گردش بانکی معادل 21225 دلار ارائه دهید.

نکات مهم درباره تمکن مالی کانادا

اولا افسر کاملا نسبت به نرخ واقعی دلار کانادا در ایران آگاه است. لذا با وجود اینکه نامه بانکی براساس دلار دولتی صادر می‌شود اما بهتر است شما براساس نرخ واقعی حسابتان را پر کنید.

دوما اخیرا نامه‌های بانکی قابل رهگیری اینترنتی بوده و در موارد متعددی از سفارت با بانک جهت استعلام تماس گرفته‌اند. لذا بهتر است تا مشخص شدن نتیجه ویزا به حسابتان دست نزنید.

سوما افرادی که دارای حساب ارزی خصوصا حساب بانکی داخل کانادا هستند شانس بیشتری برای جلب نظر مثبت افسر در صورت رعایت سایر نکات نظیر انتخاب رشته، مقطع و موسسه آموزشی مناسب، همینطور نگرش نامه هدف از تحصیل توسط یک مشاور یا وکیل مهاجرت تحصیلی خواهند داشت.

رفع ریجکتی

ریجکتی آخر دنیا نیست و بسیاری از متقاضیانی که یک یا چند بار درخواست ویزای آنها رد شده، با رفع ایرادات، تقویت پرونده، و دریافت راهکارهای حرفه ای از یک مشاور متخصص و با تجربه، موفق به دریافت ویزای تحصیلی کانادا شده اند. فرایندی که شرکت پارس رادین نام آن را “خدمات رفع ریجکتی ویزای تحصیلی کانادا” نام نهاده است.
توجه کنید که:
رفعع ریجکتی به معنی پاک کردن پرونده قبلی از سیستم اداره مهاجرت نیست که اصلا چنین امری غیر ممکن می باشد و همواره رکورد تمامی اقدامات در سیستم یکپارچه کشور کانادا باقی خواهد ماند، و شرکت پارس رادین یا هیچ شرکت دیگری نمی تواند ادعا کند که ریجکتی شما را از بین خواهد برد.
بلکه رفع ریجکتی به معنی اتخاذ راهکارهای لازم برای دریافت ویزا در اقدام بعدی است.
بدین ترتیب با موفقیت در اخذ ویزا می توان گفت که ریجکتی قبلی شما بر طرف شده، و در یک همکاری مشترک، به هدف مطلوب رسیده ایم.

اهمیت تمکن مالی برای اخذ ویزای تحصیلی کانادا

تمکن مالی یکی از مهمترین مدارک لازم برای ویزای دانشجویی کانادا است. بخش تمکن مالی ریزه‌‌کاری‌های بسیاری دارد و صرفا آماده کردن چند نامه بانکی و گردش حساب و دیگر اسناد ملکی شما را از لحاظ مالی واجد شرایط دریافت ویزای تحصیلی کانادا نمی‌کند. حتما می‌پرسید خب چه باید کرد؟ پاسخ ما این است که این مقاله را با دقت بخوانید. در این مقاله نکاتی وجود دارد که بیشتر در نتیجه تجربه و بررسی صدها پرونده ویزای تحصیلی کانادا در ویزا موندیال به دست آمده است.

فراموش نکنید، حتی با وجود اطلاعات این مقاله باز هم هر پرونده به نوبه خود خاص است و باید در مورد هر پرونده سناریوی جداگانه‌ای را مرور و بررسی کرد. ما در ویزا موندیال برای تک تک هر کدام از هزاران کلاینتی که داریم این موارد را با دقت بررسی و بهترین راهکار را پیشنهاد می‌دهیم.

سه اصل اساسی در تمکن مالی ویزای تحصیلی کانادا

اصل اول | باید اثبات کنید توانایی تامین هزینه‌ها را دارید.

بر اساس قانون اداره مهاجرت کانادا متقاضی تحصیل در کانادا باید بتواند هزینه‌ تحصیل در کانادا و هزینه زندگی در کانادا را برای سال اول فراهم نماید. مثلا اگر شهریه متقاضی برای هر سال ۱۵ هزار دلار است، وی باید این مبلغ را به همراه هزینه زندگی مربوط به سال اول و هزینه های رفت و آمد به کانادا (پول بلیت کانادا) از طریق حساب بانکی خود یا اسپانسر خود به سفارت اثبات کند.

در زمان درخواست استادی پرمیت، مبلغ تمکن مالی فقط برای سال اول چک می‌شود ولی آفیسر به درآمد خانواده و سایر مواردی که احتمال موجود بودن پول در سال‌های آینده را ایجاد کند هم توجه می‌کنند.

اصل دوم | باید نشان دهید که از نظر توانایی اقتصادی در شرایط خوبی هستید.

به عبارتی باید ثابت کنید که می‌توانید خودتان و اعضای خانواده‌تان که شما را همراهی می‌کنند هنگام اقامت در کانادا ساپورت کنید. این موضوع جدای بحث تمکن مالی بررسی می‌شود. در اینجا توان کلی شما از نظر مالی و گره‌های مالی که به کشور خودتان دارید لحاظ می‌گردد.

اصل سوم | بهتر است نشان دهید که منابع مالی شما از کجا بدست آمده‌اند.

جالب است که طبق دستورالعملی که در داکیومنت شماره ۱۲ کانادا آمده است، بسته به نوع کشوری که از آن اقدام می‌کنید مقدار سخت گیری آفیسرها متغیر است. برای کشورهای پر ریسک (ایران جزء همین کشورهاست) آفیسرها باید مدارک کاملی را در خصوص گردش مالی، نامه‌های بانکی و غیره کنترل کنند. در مورد کشورهای کم ریسک (مثل کشورهای اروپایی) فقط وجود یک تمکن بانکی یک روزه برای اخذ ویزا کافیست.

شرایط تمکن مالی ویزای تحصیلی کانادا

در این بخش شرایط تمکن مالی و همچنین شرایط نامه‌های بانکی برای ویزای دانشجویی کانادا را بیان می‌کنیم:

  • میزان تمکن مالی برای ویزای تحصیلی کانادا باید به اندازه یک سال شهریه تحصیلی و هزینه یک سال زندگی در کانادا باشد.
  • تاریخ افتتاح حساب کمتر از شش ماه نباشد (هر چقدر حساب قدیمی‌تر باشد بهتر است).
  • میزان بدهکاری (debit) و بستانکاری (Credit) در حساب شما باید مبلغی منطقی و متعادل باشد. به این معنا که اگر مثلا گردش ۶ ماهه از حساب خود می‌گیرید، نباید میزان مبلغ ورودی در طی ۶ ماه خیلی بیشتر از مبلغ خروجی باشد و برعکس؛ مگر اینکه منبع پول ورودی که باعث اختلاف زیاد شده، مشخص باشد. اگر حساب شما این شرایط را دارد حداقل برای آفیسر توضیح دهید که دلیل این شوک‌های وارد شده به حساب چه بوده است.
  • مبالغ واریزی به حسابتان باید منطقی باشد. برای مثال، اگر کارمند هستید و در ماه ۸ میلیون تومان حقوق می‌گیرید، واریز شدن چندین مبلغ ۱۰ میلیونی، ۲۰ میلیونی و یا ۳۰ میلیونی در طی یک ماه منطقی نیست مگر اینکه منبع آن‌ها مشخص باشد.
  • اگر در حسابتان مبلغ کمی وجود دارد و می‌خواهید آن را به حد نصاب لازم برای شهریه و هزینه زندگی یک سال در کانادا برسانید، باید مبلغ مورد نظر طی چندین ماه و کم کم به حسابتان وارد شود.
  • اگر موجودی حسابتان زیاد نیست و برای گرفتن گردش حساب عجله دارید و می‌خواهید یکدفعه مبلغ زیادی به آن وارد کنید، این مبلغ زیاد باعث شوک به حسابتان خواهد شد. بنابراین بهتر است از تاریخ بعد از واریز آن مبلغ پول، گردش حساب بگیرید و تاریخ واریز مشخص نباشد.
  • باید به آفیسر پرونده نشان دهید که پول موجود در حساب‌های بانکی‌تان در دسترس (Available) است. در دسترس بودن یعنی هر زمان اراده کنید می‌توانید از آن برداشت کنید.
  • باید آفیسر را قانع کنید که پول موجود در حسابتان به شما یا اسپانسر تان تعلق دارد و قرض و وام نیست. برای نشان دادن این امر باید مدت گردش حساب حداقل ۴ ماهه باشد و با حساب خود کار کرده باشید. یعنی در طی هر ماه مبلغی به حساب خود واریز و یا از آن برداشت کرده باشید.
  • میزان پولی که در حساب شما وجود دارد بهتر است با سن، میزان سابقه کاری و میزان حقوق دریافتی شما تناسب داشته باشد. اگر تناسب ندارد مشکلی نیست به شرطی که منبع آن را مشخص کنید.

برگرفته از : موسسه مهاجرتی پارس رادین

تحریریه آپارات نیوز

خبرنگار اقتصادی با تحلیل تأثیرات تجارت جهانی و تغییرات سیاست‌های تجاری.
دکمه بازگشت به بالا