بین المللکسب و کار برتر

بهترین راه‌های مهاجرت به کانادا برای ایرانیان

صفر تا صد مهاجرت به کانادا

کانادا به عنوان بهترین کشور جهان برای مهاجرت شناخته می‌شود و سالانه هزاران نفر برای مهاجرت به کانادا اقدام می‌کنند. از آنجایی که این کشور یکی از مهم‌ترین مقصدهای مهاجرت در میان ایرانیان است، آشنایی با روش‌های مهاجرتی و اخذ اقامت آن از بیش از پیش احساس می‌شود. در این مقاله کوشیده‌ایم تا به پرسش‌های شما در زمینه مهاجرت به کانادا پاسخ داده و اطلاعات مفیدی را در اختیارتان قرار دهیم. ما در موسسه مهاجرتی دستیکن، با بهره‌مندی از کادری مجرب و متخصص می‌توانیم پاسخگوی سوالات شما در این مسیر بوده و فرآیند اخذ اقامت را ساده‌تر از هر زمان دیگری به انجام برسانیم. این مجموعه خدماتی چون اخذ انواع ویزا و اقامت دائم در کانادا و دیگر کشورهای جهان مانند استرالیا و قبرس را ارائه می‌دهد.

بهترین راه‌های مهاجرت به کانادا برای ایرانیان

چرا کشور کانادا مقصد مهاجرتی برتر برای سال 2023 می‌باشد؟

در دنیای امروز در اکثر کشورهای در حال توسعه از جمله ایران، بسیاری از افراد به فکر بهبود موقعیت زندگی و پیشرفت، فرصت تحصیلی، شغلی، رفاه، آرامش و در یک کلام، احساس خوشبختی سا حداقل رفاه بیشتری هستند، مهاجرت به کشورهای پیشرفته برای آنان می‌تواند ابزاری برای دستیابی به فرصت‌های تازه در زندگی فردی باشد. از جمله از این فرصت‌های تازه و بهتر می‌توان به برخورداری از امکانات برتر آموزشی، فرصت شغل، میزان رفاه، آرامش، امنیت، امور فرهنگی و… اشاره نمود که اگر این موارد در کنار فرهنگ کشور مقصد که کشوری از قضا مهاجرپذیر و با جامعه چند فرهنگی نیز بوده قرار بگیرد، بسیار تجربه مهاجرت برای متقاضی زیباتر خواهد بود.

حال در این مقاله پیرامون مبحث اشاره شده موضوع و کشور مورد بحث ما نیز کانادا و مهاجرت به این کشور بی‌نظیر بوده که کلیه خصوصیات ذکر شده به همراه ده‌ها مزایا و برتری دیگر را برای مهاجرین رقم خواهد زد. این امتیازات و برتری کشور کانادا موجب شده تا این کشور تقریبا در چندین سال اخیر به مقصد رویایی و اولویت اصلی تقریبا هه‌ی ایرانیان برای مهاجرت گردد. چرا که اکثر شهرهای بزرگ و پر جمعیت این کشور و به ویژه شهر زیبای تورنتو که به عنوان یک قطب چند فرهنگی نمونه در جهان شناخته شده و جمعیت قابل توجهی از ساکنین آن را مهاجرین تشکیل می‌دهند دارای همین بافت چند فرهنگی و سازش و استقبال بی نظیر از مهاجران هستند.

همین امر تجربه مهاجرت برای افراد را  بسیار نسبت به بسیاری از کشورهای حتی بسیار خوب و پیشرفته دیگر زیباتر خواهد نمود. همچنین در ایران، کانادا به نخستین انتخاب بسیاری از دانشجویان برای مهاجرت تحصیلی به این کشور که دارای یکی از قوی‌ترین و پیشرفته‌ترین نظام‌های آموزشی در جهان بوده، به ویژه در سالیان جدید تبدیل شده است. اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که تمایل دارید با مهاجرت به کانادا شرایط زندگی خود را تغییر دهید و یا به امکانات و فرصت‌های بهتری دست پیدا کنید تا پایان این مقاله با دستیکن همراه شوید.

مختصر اطلاعات کلیدی کانادا

نام رسمی کانادا (به لاتین Canada)
پایتخت اتاوا (Ottawa)
نوع حکومت دموکراسی پارلمانی فدرال / پادشاهی مشروطه
واحد پول دلار کانادا (با عنوان اختصاری CAD)
زبان رسمی انگلیسی و فرانسوی
مساحت کل 9.985 میلیون کیلومتر مربع (دومین کشور بزرگ جهان)
تعداد استان و قلمرو 13
جمعیت 40 میلیون نفر (آمار 2023)
شرایط اقلیمی عموما سردسیر
میزان تولید ناخالصی 2.1 تریلیون دلار در سال جاری میلادی (رتبه دهم در جهان)
متوسط حقوق ملی 53 هزار دلار در سال
نرخ بیکاری 5.5 درصد (نیمه دوم 2023)
بزرگ‌ترین شهر تورنتو
محبوب‌ترین شهرها تورنتو، ونکوور، مونترال، اتاوا، کبک سیتی، ادمونتون، همیلتون، کلگری، هالیفاکس، وینیپگ و…
متوسط هزینه زندگی دانشجو در سال 12 تا 20 هزار دلار کانادا
متوسط هزینه تحصیل دانشجو در سال 25 هزار دلار کانادا
تعداد دانشگاه‌های معتبر بیش از 90 دانشگاه
رتبه جهانی در دموکراسی 5
رتبه جهانی در حقوق زنان 6
رتبه جهانی در رفتار ضد نژاد پرستی 4
رتبه جهانی در آزادی مطبوعات 14
رتبه جهانی در میزان شادی و رضایت مردم 14
رتبه جهانی در امنیت 10

وضعیت مهاجرت به کانادا در سال 2023

آنچه که در دستور کار اداره مهاجرت کانادا بوده، پذیرش و اعطای اقامت دائم (PR) به صورت سالانه به 465 هزار نفر تا پایان سال 2023 می‌باشد و حتی پیشبینی می‌شود در صورت تداوم این سیاست، این رقم نزدیک و چه بسا به بیش از 500 هزار نفر برای شروع سال 2024 میلادی برسد.

این سیاست جذب مهاجر شامل همه نوع قشر دارای صلاحیت از جمله دانشجویان بین المللی، جذب نیروی کار ماهر بین‌المللی و افراد خود اشتغال، کارآفرین و سرمایه گذار و همچنین خانواده‌های افراد مذکور بوده و از این رقم نیز بخش قابل توجهی در راستای اسکان پناهجویان و امور ویزاهای بشردوستانه نیز در نظر گرفته می‌شود. حال برای بسیاری سوال است که فرایند مهاجرت، رسیدگی به پرونده‌ها و صدور ویزا در زمان حال حاضر چگونه است؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که در حال حاضر رسیدگی به تقاضاها برای اخذ انواع ویزا از جمله ویزای تحصیلی و دیگر ویزاها نظیر ویزای کاری، سرمایه‌گذاری، کارآفرینی، الحاق به خانواده، خوداشتغالی، ویزای مشاهیر و افراد مستعد و… همانند سابق و بدون مشکلی در حال انجام است و تنعا حجم پرونده‌های معوقه به دلیل استقبال روزافزون برای مهاجرت به این کشور زیاد است.

بنابراین یک شخص دارای صلاحیت‌های لازم در راستای یکی از برنامه‌های مهاجرتی این کشور، در حال حاضر هیچ گونه محدودیتی برای به جریان انداختن پرونده خود از سمت اداره مهاجرت و دریافت ویزا ندارد. همچنین برای رسیدگی به پرونده‌های معوقه و از طرفی جلوگیری از رخداد مجدد این اتفاق، سرعت رسیدگی به پرونده‌ها و همچنین امکانات و نیروی کار مازاد در این راستا بیشتر شده است.

در واقع پس از گذر از بحران همه‌گیری و انجام واکسیناسیون سراسری و بهبودی کامل اوضاع، روند رسیدگی به پرونده‌های اداره مهاجرت مجددا آغاز گردید و همچنین به شکل قابل توجهی تسریع گردیده است. در طی اجرای واکسیناسیون سراسری در کانادا در سال 2021 میلادی همه‌ی محدودیت‌های سفر به کانادا برداشته شده است و در حال حاضر به شرط تزریق حداقل 2 دوز از یکی از واکسن‌های مورد تایید کانادا برای سفر به این کشور محدودیتی وجود ندارد.

لازم به ذکر است که تا به امروز واکسن‌های فایزر، مدرنا، آسترازنکا، سینوفارم، سینوواک، جانسون اند جانسون، بیوتک و کوواکسین مورد تایید دولت کانادا برای سفر به این کشور رسیده است. واکسن سینوفارم نیز در هفته‌های آخر سال 2021 به این لیست اضافه گردیده و در نتیجه متقاضیان ایرانی که غالبا از این واکسن استفاده نموده نیز در این راستا دغدغه‌ایی نخواهند داشت. توجه شود که می‌بایست از تزریق دوز دوم هر یک از واکسن‌های فوق حداقل 14 روز گذشته باشد.

روش‌های مهاجرت به کانادا

عموما روش‌های اصلی، متداول و کاملا قانونی (به غیر از پناهندگی) که در صورت درست طی شدن کلیه مراحل مهاجرت، تشکیل و پیش بردن پرونده مهاجرتی به صورت دقیق و بی‌نقص و رعایت دیگر الزامات، منجر به ویزا شدن و در نهایت مهاجرت شخص به کشور کانادا شده، روش‌های زیر است:

مهاجرت تحصیلی
مهاجرت کاری
مهاجرت از طریق برنامه‌های استانی
مهاجرت از طریق سرمایه‌گذاری
مهاجرت از طریق استارت آپ و کارآفرینی
مهاجرت از طریق خوداشتغالی
اسپانسرشیپ خانوادگی
مهاجرت از طریق ازدواج
مهاجرت از طریق تولد
مهاجرت از طریق پناهندگی

مهاجرت خانوادگی به کانادا

بسیاری که متقاضی مهاجرت به کانادا هستند، صد در صد در ذهنشان این سوال به وجود می‌آید که آیا می‌توان به صورت خانوادگی به کانادا مهاجرت کرد؟ و اگر این امکان وجود داشته، شامل چه اشخاصی از خانواده می‌شود؟ و شرایط مهاجرت با هر یک از اعضای خانواده چگونه خواهد بود؟

عموما مهاجرت خانوادگی به کانادا به طور کلی امکانپذیر است، اما اینکه چه اشخاصی می‌توانند متقاضی را همراهی کرده، کمی تفاوت در این کلیت ایجاد می‌نماید. از خوبی‌های کلیه ویزاهای کانادا (به غیر از ویزای توریستی)، از جمله ویزاهای تحصیلی، کاری، سرمایه‌گذاری، کارآفرینی و… این است که شخص متقاضی می‌تواند همسر و کلیه فرزندان زیر 18 سال را با خود ببرد و همچنین در صورتی که شخص موفق به اخذ اقامت دائم کانادا شود، نه تنها برای اقامت دائم همسر و فرزندان خود نیز می‌تواند اقدام کند، بلکه در این مرحله برای ویزای والدین و حتی پدربزرگ و مادربزرگ خود نیز می‌تواند اقدام نماید.

همچنین حتی قبل از مرحله اخذ اقامت دائم کانادا توسط متقاضی، باید گفت که همسر به عنوان همراه، اجازه‌ی کار تمام وقت و از نوع Open Work Permit را خواهد داشت و همچنین فرزندان هم حق تحصیل در مدارس این کشور را خواهد داشت. همچنین یکی از والدین (پدر یا مادر) متقاضیان زیر 18 سالی که می‌خواهند برای تحصیل در کانادا به این کشور مهاجرت کنند نیز تحت عنوان سرپرست یا همان گاردین و با ویزای گاردین، اجازه‌ی همراهی و اقامت در کانادا را با فرزند زیر 18 سال دارند.

حال تفاوتی که مهاجرت با ویزاهای موقت تحصیلی، کاری و… با اخذ اقامت دائم کانادا داشته، این است که همانطور که اشاره کردیم، در همه حالات همسر و فرزندان زیر 18 سال امکان همراهی را دارند، اما برای همراهی پدر و مادر (و همچنین پدربزرگ و مادربزرگ)، متقاضی حتما باید اقامت دائم کانادا داشته باشد تا بتواند اسپانسر شود.

در این حالت شخص اسپانسر تحت یک سری شروط ساده از جمله تمکن مالی برای نگهداری و تامین مخارج و مسکن برای والدین و همچنین پدربزرگ و مادربزرگ، می‌تواند برای اقامت والدین تحت عنوان برنامه ویزای اسپانسرشیپ کانادا اقدام نماید و در صورتی هم که توان ارائه تمکن مالی ذکر شده را نداشته باشد، می‌تواند بجای اسپانسرشیپ، برای سوپر ویزای والدین اقدام نماید. البته مبلغ تمکن مالی برای واجد شرایط بودن اسپانسرشیپ، چندان بالا نیست و با یک شغل متوسط در کانادا هم می‌توان به آن مبلغ درآمد سالانه مورد نیاز برای تمکن برنامه اسپانسرشیپی والدین رسید.

اما نکته قابل توجه در این راستا این است که متقاضی برای خواهر و یا برادران خود به صورت مستقیم نمی‌تواند اقدام کند اما شاید با تبصره‌هایی تحت برنامه اسپانسرشیپ بتوان در این راستا اقدام کرد که اصلی‌ترین تبصره برنامه اسپانسرشیپ این است: فرزندان وابسته به والدین (که همان خواهر و برادر شده) نیز شامل این برنامه خواهند شد. همچنین با داشتن شهروندی یا اقامت دائم کانادا، صدور ویزای مالتی 5 ساله‌ کانادا برای خواهر و برادر از طریق ارسال دعوتنامه از سوی متقاضی بسیار تسهیل می‌شود. درباره مهاجرت از طریق خانواده، ازدواج، اسپانسرشیپ و… در ادامه در بندهای مربوطه بیشتر توضیح داده خواهد شد.

تحریریه آپارات نیوز

خبرنگار اقتصادی با تحلیل تأثیرات تجارت جهانی و تغییرات سیاست‌های تجاری.
دکمه بازگشت به بالا