عفونت دندان عقل و گلو درد

کمتر درد دندانی به مشکلی بزرگ تبدیل می‌شود! برای بیمارانی این چنینی، نادیده‌ گرفتن ناراحتی‌هایی که مربوط به دندان می‌شود و شروع این ناراحتی‌ها به امید اینکه این مسئله خود به خود حل می‌شود، امری رایج است.

عفونت دندان عقل و گلو درد

متاسفانه کوچکترین حساسیت به دردی سخت تبدیل خواهد شد که معمولا بدون مراقبت‌های درمانی پزشک، برطرف نمی‌گردد. اگر عفونت دندان با درد همراه باشد، ممکن است به ارگان‌های دیگر بدن، حتی مغز، نیز سرایت کند. گوش درد و گلودرد نیز میتواند از عوارض آن باشد. بنابراین مشکلی ساده که میتوانست براحتی حل شود، از یک دندان قابل درمان، تبدیل به یک تهدید جدی برای سلامت بدن خواهد شد. هر چند همه می‌دانند چه زمانی درد دندان دارند. اما علایمی وجود دارد که دندان‌ درد، خصوصا دندان عقل باعث می‌شود آنها بوجود بیایند و افراد هم معمولا از این موضوع اطلاعی ندارند.

آیا دندان درد یا عفونت دندان موجب گلودرد می‌شود؟

بسیاری از بیماران، به علایمی ثانوی، مانند گلودرد دچار هستند و نمی‌دانند که دلیل این درد در واقع، از دندان است. ، ممکن است مثل یک گلودرد به نظر برسد و یا حتی با ورم غدد لنفاوی همراه شود، گویی که یک سرماخوردگی رایج است. توجه به علایم دیگر عفونت دندان عقل مانند درد دندان، ورم صورت و یا فک، حس کردن مزه یا بویی بد در دهان و یا دشواری در جویدن غذا، مشکلاتی هستند که بسیار حائز اهمیت می‌باشند و باید فورا برای درمان آن، به پزشک مراجعه شود.

آیا درد دندان، موجب گوش درد می‌شود؟

همانطور که پیش تر اشاره شد، عفونت دندان عقل موجب گلودرد می‌شود, دندان آسیابی که چرکین باشد، نیز می‌تواند به همان شکل و دقیقا به به صورتی که برای دندان عقل می‌افتد، برای گوش احساس درد به همراه داشته باشد و باعث شود بیماران به اشتباه تصور کنند عفونت گوش دارند.

همیشه پیشنهاد می‌شود برای اطمینان از اینکه آیا عفونت دندان دارید یا خیر، به دنبال نشانه‌های دیگر در بدن باشیم و به آنها توجه کنیم.

نشانه‌های عفونت دندان که دندانپزشک شما از آنها اطلاع دارد

از روش های میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • درد در اطراف دندان و یا هر جایی در فک
  • احساس درد در زمان جویدن غذا
  • به گرما، سرما، شکر یا مسواک
  • خونریزی یا عفونت در اطراف دندان، لثه یا هر جایی در دهان
  • چرک یا جوش در اطراف دندان یا لثه
  • درد در گوش یا اطراف آن
  • با دشواری یا درد قورت دادن
  • درد و یا ورم خارج از دهان مانند, گلو، چشمها، لب و یا گونه
  • ورم لثه، درد در گلو و گوش

هر چند بسیاری از مردم, تا زمانی که احساس درد در دندان دارند, از مراجعه به دندانپزشک امتناع می‌ورزند. با اینحال، توجه به علایم در اسرع وقت، بسیار حائز اهمیت می‌باشد.

گاهی, درد دندان, فک و یا استخوان گونه ممکن است باعث بیماری‌های مختلف دیگری مثل بیماری لثه، درد در فک پایین، عفونت سینوس و گوش و یا حتی نشانه‌هایی جدی تر مثل، حمله قلبی باشد.

علل رایج درد دندان‌

  • سوراخ شدن دندان
  • بیماری لثه
  • تومور( خوش‌خیم یا بدخیم)
  • ضعف
  • ترک داشتن دندان
  • دندان عقل
  • عفونت سینوس، گوش و یا درد

تسکین دندان درد و عفونت دندان: باید و نباید‌های یک دندانپزشک معتمد

  • داروهای مسکن بدون نسخه مانند، استامینوفن یا ایبوپروفن( نخست با پزشک خود مشورت کنید) را امتحان کنید.
  • از ژل‌های بی‌حسی دهانی در اطراف دندان آسیب‌دیده، استفاده کنید.
  • برای ورم از کیسه‌های یخ استفاده کنید.
  • از گرمای مرطوب برای درد استفاده کنید.
  • از قرار دادن آسپرین بر روی دندان، لثه یا گونه، خودداری کنید. (این کار باعث سوختن بافت‌ها می‌شود)
  • از استعمال داروهایی مانند آنتی بیوتیک‌ها و یا مرفین که برای شما و یا درد دندان شما تجویز نشده، خودداری کنید.
  • نشانه‌های موجود را نادیده نگیرید.

درمان اورژانسی درد دندان‌

در اسرع وقت که درد دندان را حس کردید باید به فکر درمان آن باشید.

بیماران و یا افرادی که دچار عفونت دندان شده‌‌اند، به دلیل تنش‌ها و ناراحتی‌هایی که از دندان حاصل می‌شود و یا نگرانی‌هایی که در مورد هزینه درمان دارند، درد دندان را نادیده می‌گیرند و یا افرادی هستند که مراقبت‌های ضروری برای دندان را دست‌کم می‌گیرند، بنابراین، در نهایت با راهکارهای پیچیده و گران‌قیمت روبرو خواهند شد. در واقع باید گفت که این کار موجب می‌شود تا هزینه‌ای بالاتر متقبل شوند.

در بدترین حالت، دندان درد اگر به مدت طولانی نادیده گرفته شود, ممکن است به کشیدن دندان به عنوان تنها گزینه و تنها چاره باقیمانده، منجر شود.

درد دندان نه تنها به از دست دادن دندان ختم می‌شود بلکه می‌تواند صدمات صدچندان و خطرناکی روی سلامت کلی بدن بیمار به همراه داشته باشد.

هر زمان که دلایل دندان‌درد شما، توسط ما تشخیص داده شد، با شما مشورت خواهد شد و بهترین گزینه درمانی از قبیل پرکردن مجرای ریشه دندان، تمیز کردن عمق دندان، تاج یا کلاهک‌ها و برآمداگر  با درد همراه باشد احتمال دارد به ارگان‌های دیگر بدن سرایت کند. گوش درد و گلو درد می‌تواند از عوارض این نوع عفونت باشد. این مشکلی ساده که به راحتی می توانست حل شود از یک دندان قابل درمان به تهدیدی جدی برای سلامت بدن تبدیل شده است. اگر می خواهید اطلاعات بیشتری در خصوص عفونت دندان ها و گلودرد به دست آورید، ما در ادامه این مقاله شما را با عفونت دندان ها و ارتباط آن با گلو درد آشنا خواهیم کرد پس برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد بهترین دندانپزشک در کرج با ما همراه باشید.

آیا دندان درد یا عفونت دندان موجب گلودرد می‌شود؟

بسیاری از بیماران به علایمی ثانویه مانند گلودرد دچار می شوند و نمی‌دانند که دلیل این درد همان درد دندان است. عفونت دندان عقل مثل یک گلو درد به نظر خواهد رسید و یا حتی با ورم غدد لنفاوی همراه است. مانند یک سرماخوردگی رایج. علایم دیگر عفونت دندان عقل مانند: درد دندان، ورم صورت و یا فک، حس کردن مزه یا بویی بد در دهان و یا دشواری در جویدن غذا مشکلاتی هستند که بسیار مهم می‌باشند و باید برای درمان آن فورا به پزشک مراجعه نمود.

آیا درد دندان، موجب گوش درد می‌شود؟

عفونت دندان عقل موجب گلو درد خواهد شد و دندان آسیابی که چرکین باشد می‌تواند برای گوش احساس درد به همراه داشته باشد و باعث شود بیماران تصور کنند  مبتلا به عفونت گوش شده اند.

نشانه‌های عفونت دندان که دندانپزشک شما از آن‌ها اطلاع دارد

از روش های تشخیص عفونت دندان به موارد زیر می توان اشاره کرد:

۱- درد در اطراف دندان

۲- احساس درد در زمان جویدن

۳- حساسیت دندان به گرما و سرما

۴- خونریزی یا عفونت در اطراف دندان

۵- چرک یا جوش در اطراف دندان

۶- درد در گوش یا اطراف آن

۷- با دشواری یا درد قورت دادن غذا

۸- درد و یا ورم خارج از دهان مانند گلو

۹- ورم لثه

علل رایج درد دندان‌

۱- سوراخ شدن دندان

۲- آبسه دندان

۳- بیماری لثه

۴- تومور

۵- ضعف

۶- ترک داشتن دندان

۷- دندان عقل

۸- عفونت سینوس

۹- عفونت  گوش

۱۰- درد گوش

کلینیک بین المللی و تخصصی دندانپزشکی هاشمیه مشهد – عفونت دندان

تسکین دندان درد و عفونت دندان

در زیر برخی از روش ها برای کاهش درد را پیشنهاد خواهیم کرد:

۱- داروهای مسکن مانند، استامینوفن یا ایبوپروفن

۲- استفاده از ژل‌های بی‌حسی دهانی در اطراف دندان آسیب‌دیده

۳- استفاده از  کیسه یخ برای ورم

۴- استفاده از گرمای مرطوب برای درد

۵- خودداری از قرار دادن آسپرین بر روی دندان، لثه یا گونه

۶- از استعمال داروهایی مانند: آنتی بیوتیک‌ها و یا مرفین خودداری کنید.

۷- نادیده نگرفتن نشانه‌های موجود

درمان اورژانسی درد دندان‌

در اسرع وقت به فکر درمان درد باشید. بیمارانی که دچار عفونت دندان شده‌‌اند به دلیل تنش‌هایی که از دندان حاصل می‌شود و یا نگرانی‌ در مورد هزینه درمان درد دندان را نادیده می‌گیرند و در نهایت با راهکارهای پیچیده و گران قیمت روبرو می شوند و این کار موجب می‌شود تا هزینه‌ای بالاتر متقبل شوند. دندان درد اگر به مدت طولانی نادیده گرفته شود به کشیدن دندان منجر شود. درد دندان نه تنها به از دست دادن دندان ختم خواهد شد، بلکه می‌تواند صدمات خطرناکی به سلامت کلی بدن بیمار وارد کند.

ورم لثه، گلودرد و گوش درد

وقتی شما به عفونت دندان مبتلا شوید درد و یا التهاب موجود به تمام بدن سرایت خواهد کرد و آن‌ها را تحت تاثیر قرار می دهد و موجب علایمی مانند ورم لثه و احساس درد در گلو خواهد شد. عفونت دندان و آبسه باعث گوش درد می شود.

عفونت دندان و گلو؛ بیشتر در مورد دندان عقل رخ می‌دهد

بین عفونت دندان و گلو درد ارتباط وجود دارد بیشتر این مورد عفونت در دندان عقل دیده می‌شود. عفونت دندان عقل یک عارضه شایع محسوب می‌شود. دندان عقل فضای کافی برای رشد طبیعی ندارد و بسیاری از دندان‌ های عقل به صورت نهفته رشد خواهند کرد و اگر به طور کامل از لثه خارج شوند نیز تمیز کردن آن‌ها دشوار خواهد بود. پس به این دلایل عفونت دندان عقل نیمه هفته و یا دندان عقل غیر نهفته بسیار شایع خواهد بود. دندان عقل در سنین 21-17 سالگی در لثه رشد می‌کند. اکثر افراد هنگام رشد یا عفونت دندان عقل درد خاصی را احساس نمی‌کنند. برخی افراد با علائمی چون تورم، درد فک، مشکلات سینوسی، گوش درد یا گلو درد مواجه خواهند شد.

عفونت دندان و گلو درد و مشکلات سینوسی

یکی از علائم عفونت دندان عقل گلو درد می باشد. عفونت دندان عقل و گلو درد با هم اتفاق می‌افتند. عفونت دندان عقل مشکلات سینوسی ایجاد خواهد کرد و باعث سردردهای فشاری یا آبریزش بینی می شود. آبسه های دندانی حاوی چرک می باشد. این بسته های چرکی در نوک ریشه‌های دندانی رشد خواهند کرد و باعث می‌شود که درد شدیدی در ناحیه فک و گلو احساس کنید. غدد لنفاوی اطراف گردن و گلوی شما نیز متورم می شوند.

عفونت دندان و درد فک

در زیر تاج دندان عصبی وجود که در استخوان فک ریشه دارند. نهفته یا نیمه نهفته بودن دندان عقل و عفونت دندان عقل همگی این اعصاب را تحت تأثیر قرار می دهند و به دندان فشار وارد می کنند. با گذشت زمان درد فک رخ دهد.

عفونت دندان و بوی بد و متعفن

به دلیل موقعیت دندان عقل در دهان عفونت این دندان اتفاق شایعی است. اگر علاوه بر درگیری فک متوجه بوی بدی که از پشت دهان تان خارج می شود شدید شما به عفونت دندان عقل دچار شده‌اید.

تورم فک، گونه یا گره‌های لنفاوی و عفونت دندان

زمانی که دندان عقل دچار عفونت می‌شود تورم در نواحی اطراف آن قابل انتظار است. تورمی که در بخش‌های پشتی دهان ایجاد می‌شود، بسیار با عفونت دندان عقل در ارتباط است.

سخن آخر درباره گلو درد و درمان عفونت‌ دندان ها

همان‌طور که می‌دانیم دلیل عفونت دندان ها وجود مشکلات دهانی و دندانی می باشد. بسیاری از افراد با رعایت نکردن نکات مراقبتی و بهداشتی دچار آسیب دیدگی یا خرابی دندان می‌شود. هنگامی که دندان خراب شود باقی‌مانده غذاها و باکتری ها به داخل دندان نفوذ می کند و به مرور زمان باعث به وجود آمدن بوی بد دهانی برای فرد می‌شود. همچنین اگر فرد دچار عفونت دندانی شود بوی بدی از دهان آن استشمام خواهد شد. درمان دندانی که دچار عفونت شده است معمولاً توسط متخصص باید انجام شود. اگر عفونت دندانی بیش از حد ممکن باشد متخصص با استفاده از آنتی بیوتیک اقدام به کاهش عفونت می‌کند و پس از آن اقدام به درمان مجدد خواهد کرد. اگر عفونت دندان بیش از حد ممکن باشد متخصص اقدام به کشیدن دندان شما می کند و پس از آن باید از روش های زیبایی جهت کاشت دندان از دست رفته خود استفاده نمایید. اگر به دنبال کلینیک معتبر جهت درمان دندان های آسیب دیده خود می باشید پیشنهاد ما به شما عزیزان مراجعه به کلینیک دندانپزشکی هاشمیه یکی از بهترین و تخصصی ترین کلینیک های دندانپزشکی می‌باشد.

کلینیک بین المللی و تخصصی دندانپزشکی هاشمیه مشهد – عفونت دندان

اطلاعات بیشتر: best Dentist youtube

 آشنایی بیشتر با کلینیک تخصصی و دندانپزشکی هاشمیه

امروزه یکی از انتخاب های سخت افراد انتخاب کلینیکی معتبر و با تجربه و سابقه کاری طولانی مدت می باشد. ما در کلینیک هاشمیه دارای متخصصانی با تجربه و کادر درمانی مجرب هستیم که آماده ارائه هرگونه خدمات دندانپزشکی به شما عزیزان را در دو نوبت صبح و بعد از ظهر خواهیم داشت. همچنین کلینیک دندانپزشکی هاشمیه دارای دستگاه های به روز دندانپزشکی در سطح جهانی می باشد که شما در حین مراجعه دچار هیچ گونه عوارض درمانی نخواهید شد کلینیک دندانپزشکی هاشمیه دارای محیطی تمیز و آرام بخش می باشد تا شما عزیزان دچار استرس و اضطراب در حین درمان نشوید. با مراجعه به کلینیک دندانپزشکی هاشمیه لبخند زیبا را به خود اختصاص خواهید و در هنگام صحبت کردن و لبخند زدن از اعتماد به نفس بالایی برخوردار می شوید. برای داشتن لبخندی زیبا تر و به دست آوردن چهره‌ای جذاب تر پیشنهاد ما به شما عزیزان مراجعه به کلینیک دندانپزشکی هاشمیه زیر نظر متخصصان با سابقه کاری طولانی مدت می باشد.

کلینیک بین المللی و تخصصی دندانپزشکی هاشمیه مشهد با کسب برترین رتبه رضایمتندی مرجع جهانی گوگل 5 ستاره در خدمت زیباجهنگامی که دندان پوسیده و آسیب دیده بدون اقدام‌های درمانی رها شود، دندان انسان دچار عفونت می‌گردد. عفونی شدن ریشه دندان در حد فاصل بین خط لثه تا استخوان فک را عفونت دندان می‌نامند. عفونت دندان درمان نشده می‌‌تواند به تمام نقاط بدن سرایت کرده و سبب عارضه‌های جدی شود.

عفونت دندان با درد دندان آغاز می گردد. در صورتی که پوسیدگی دندان ها بسیار زیاد باشد، به مرور زمان عصب مرکزی دندان انسان درگیر شده و اگر بیمار تحت درمان های مناسب از جمله عصب کشی قرار نگیرد، دندان وی عفونی شده است.

  • احساس طعم ناخوشایند در دهان
  • و در برخی موارد تب نیز از نشانه های وجود عفونت در دندان می باشند.

هنگامی که عفونت دندان درمان نشده و شدید شود و بتواند به دیگر نقاط بدن سرایت کند، ممکن است علائم آن تغییر کرده و فرد با علائم جدیدی مواجه شود.

کم کردن مصرف شیرینی جات

عفونت دندان چیست؟

هنگامی که دندان پوسیده و آسیب دیده بدون اقدام‌های درمانی رها شود، دندان انسان دچار عفونت می‌گردد. عفونی شدن ریشه دندان در حد فاصل بین خط لثه تا استخوان فک را عفونت دندان می‌نامند. عفونت دندان درمان نشده می‌‌تواند به تمام نقاط بدن سرایت کرده و سبب عارضه‌های جدی شود.

این عارضه دردناک اغلب اوقات ناگهانی بروز نمی‌کند و هنگامی با آن مواجه می‌شویم که رسیدگی به پوسیدگی‌های دندان و بیماری‌‌های لثه عقب افتاده باشند. در کل می‌توان گفت عفونت دندان طی یک دوره نسبتا طولانی پدید می‌آید.

عفونت دندان با درد دندان آغاز می‌گردد. در صورتی که پوسیدگی دندان‌ها بسیار زیاد باشد، به مرور زمان عصب مرکزی دندان انسان درگیر شده و اگر بیمار تحت درمان‌های مناسب از جمله عصب کشی قرار نگیرد، دندان وی عفونی شده است. در این حالت ناحیه ریشه دندان در استخوان فک دچار کیست می‌شود. در برخی موارد کیست (Cyct) ایجاد شده به داخل دهان نیز سر باز می‌کند و عفونت ایجاد شده از دندان به حفره داخلی خارج می‌گردد.

جراحی به این صورت انجام می‌گیرد که لثه بیمار به وسیله برشی با تیغ بیستوری باز شده و انتهای ریشه در دسترس پزشک قرار می‌گیرد. به وسیله جراحی باز کل ناحیه عفونی خارج شده و سپس ناحیه مورد نظر با سرم فیزیولوژی شسته می‌شود. انتهای ریشه نیز با مواد مخصوص پر کردن دندان پر می‌شود. در مرحله آخر پزشک دوباره لثه را بر روی استخوان فرد بخیه می‌زند.

عفونت دندان شامل چیست؟

اگر بخواهیم اجزای تشکیل دهنده عفونت را شرح دهیم، باید گفت که عفونت مجموعه‌ای از میکروارگانیسم‌ها، سلول‌‌های سفید مرده خون و بافت‌های باقی مانده می‌باشد. منبع این عفونت‌ها با متفاوت می‌باشد. عفونت و و همچنین عفونت پری اپیکال از کانال مرکزی دندان و یا می‌توان گفت از پالپ دندان سرچشمه می‌گیرد و در انتهای ریشه دندان تشکیل می‌گردد.

اما برخلاف عفونت دندان آبسه، و یا پریودنتال با تشکیل یک کیسه عفونی که خارج از دندان قرار دارد و در کنار ریشه دندان ایجاد می‌گردد، شروع می‌شود. نوع درمان در مورد عفونت های دندان و یا عفونت لثه بستگی به منشاء ایجاد عفونت در دهان دارد.

از علائم عفونت دندان

علائم عفونت دندان

هنگامی که عفونت دندان رخ می دهد، دندانی که دچار عفونت شده، ممکن است برخی علائم را از خود بروز دهد. از جمله علائم اصلی عفونت دندان، احساس که دچار عفونت شده است، می‌باشد. همچنین در موارد شدیدتر احساس درد در ناحیه :

  • فک
  • گردن
  • و یا گوش که معمولاً در همان سمت درد دندان قرار دارند نیز است.

 درد دندانی که هنگام خوابیدن پیش رونده می باشد از نشانه‌های وجود عفونت در دندان است. همچنین حساسیت به فشار در دهان، حساسیت به غذاها و نوشیدنی های سرد و گرمی نیز از علائم عفونت دندان هستند. از دیگر علائم عفونت دندان می توان به

، احساس طعم ناخوشایند در دهان و در برخی موارد تب نیز از نشانه‌های وجود عفونت در دندان می‌باشند. هنگامی که عفونت دندان درمان نشده و شدید شود و بتواند به دیگر نقاط بدن سرایت کند، ممکن است علائم آن تغییر کرده و فرد با علائم جدیدی مواجه شود. از جمله این علائم می‌‌توان به :

  •  
  • خستگی مفرط
  • و احساس ناخوش بودن اشاره کرد.

همچنین بروز با سرخ شدن پوست و یا تعریق نیز از علائم عفونت شدید دندان می‌باشد. ورم صورت به صورتی که فرد نتواند دهان خود را به طور کامل باز کند و یا در تنفس و قورت دادن آب دچار مشکل شود نیز از علائم جدی عفونت دندان می‌باشد.

هنگامی که پالس‌‌های قلب افزایش یابند، ضربان قلب بالا می‌رود و نیز اتفاق می‌‌افتد. این حالت‌ها نیز می‌ توانند از علائم عفونت‌های جدی دندان باشند. همچنین ممکن است تعداد تنفس در این وضعیت از ۲۵ بار در دقیقه نیز بیشتر شود و در برخی موارد تهوع و اسهال نیز بروز یابد.

یکی از علائم عفونت دندان، درد ضربانی است که به طور مداوم در دندان فرد تکرار می‌گردد. بیمار در با این درد در طول شب بیدار می‌ماند و در این موقعیت بیشترین احتمال این است که دندان فرد دچار آبسه و عفونت شده باشد.

عفونت دندان می‌ تواند در نواحی اطراف ریشه و یا نواحی انتهای ریشه دندان پخش شود. عفونت دندان از درگیری‌های اعصاب مرکزی و پالپ دندان سرچشمه می‌گیرد. به طور کلی می‌‌توان گفت در مرکز دندان یک کانال وجود دارد که داخل این کانال رگ‌های خونی و اعصاب دندان وجود دارد که به مجموعه این‌ها پالپ گفته می‌‌شود.

هنگامی که پوسیدگی در دندان پیشرفت کرده و به پالپ دندان نزدیک شود، انواع میکروب‌ها و باکتری‌ها به پالپ دندان حمل می کنند و در آن بخش تکثیر می یابند.

  1. پس از پخش شدن و تکثیر میکروارگانیسم‌ها با تکثیر در پالپ دندان، سبب پخش شدن عفونت در داخل این حفره می گردند
  2. و در این حالت عفونت در انتهای ریشه دندان نیز  انتشار می‌یابد.
  3. می‌توان گفت در این هنگام عفونت به بافت‌های مجاور ریشه و یا استخوان فک فرد نیز نفوذ خواهد کرد.

روند عفونی شدن دندان چیست؟

هنگامی که دندان دچار شکاف، ترک و یا هرگونه پوسیدگی باشد، باکتری‌ها به راحتی می‌توانند وارد دندان شده و سبب ایجاد عفونت در دندان شوند. ریسک فاکتورهای بروز عفونت دندان موارد مختلفی هستند که از آن‌‌ها می‌توان به مواردی اشاره کرد.  یکی از این فاکتورها رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان می‌باشد.

  • مسواک نزدن دو بار در روز
  • و عدم استفاده از نخ دندان توسط فرد

سبب بهداشت دندان و دهان ضعیف می‌شود که در نتیجه رشد راحت‌ تر باکتری‌ها در دندان صورت می‌گیرد.

همچنین افرادی که دارای با قند بالا هستند و مصرف بالای :

  • شکلات
  • نوشابه‌های گازدار
  • و انواع شیرینی‌ها را دارند.

نیز به طور جدی در معرض عفونت دندان قرار می‌گیرند. همچنین داشتن که معمولاً بر اثر:

  • بالا رفتن سن
  • تنفس دهانی
  • و یا انواع بیماری‌‌های مختلف ایجاد می‌گردد، نیز ریسک ابتلا به عفونت دندان را بالا می‌برد.

پیشگیری از عفونت دندان

اگر فرد بهداشت دهان و دندان خود را به درستی رعایت نکند، در معرض ابتلا به عفونت دندان قرار می‌گیرد. بنابراین در این بخش توصیه هایی ذکر می‌شود که می توان با توجه به این  توصیه‌ها از بروز عفونت دندان جلوگیری کرد.

  • با حداقل ۲ بار مسواک زدن در روز با خمیردندان های حاوی فلوراید می توان از بروز انواع عفونت‌‌ها تا حدود بسیار زیادی جلوگیری کرد.
  • همچنین حداقل یک بار استفاده از نخ دندان در هر روز نیز برای بهداشت دهان بسیار ضروری می‌باشد.
  • با کاهش مصرف مواد قندی
  • داشتن رژیم غذایی مناسب که شامل مقادیر بالای سبزی و میوجات باشد نیز می‌توان از عفونت دندان پیشگیری کرد.
  • تنباکو و مشتقات آن سبب سرعت‌دهی به بروز عفونت دندان می‌شوند.

بنابراین با اجتناب از استفاده تنباکو و مشتقات آن و همچنین نوشیدن آب حاوی فلوراید و مراجعات منظم به دندانپزشکی می‌توان از شر عفونت‌ دندان در امان ماند.

مسواک زدن موجب جلوگیری از عفونت دندان می شود

عوارض عفونت دندان

پوسیدگی دندان سبب از بین رفتن مینای دندان و سپس ایجاد آسیب به لایه های نرم بافت زیر دندان که عاج دندان نامیده می شوند، می شود. این پوسیدگی ها می توانند وارد مرکز دندان که شامل پالپ دندان است، شده و در اصطلاح در این حالت گفته می‌ شود که پالپ دندان دچار التهاب شده است.

هنگامی که پالپ دندان دچار التهاب شود، پالپ دندان می میرد و عفونت گسترش پیدا می‌ کند. میکروارگانیسم‌هایی که سبب ایجاد عفونت در پالپ می‌شوند، تا حد امکان به ایجاد عفونت ادامه می‌دهند، تا عفونت به بافت‌‌های مجاور دندان و همچنین استخوان‌هایی که دندان را احاطه کرده‌‌اند نیز برسد‌. به این ترتیب عفونت‌های جدی در دندان ایجاد می‌گردد.

عفونت دندان و یا آبسه بدون درمان و به خودی خود برطرف نخواهد شد. اگر آبسه دندان ایجاد شده باشد که کیسه ای حاوی چرک است، می‌ تواند در صورت درمان نشدن پاره شود و ممکن است در این حالت درد ناشی از آن تا حد بسیار زیادی کاهش پیدا کند. اما لازم به ذکر است که در این حالت نیز درمان باید صورت بگیرد.

اگر آبسه دندان تخلیه نشود، عفونت به آرواره ها و سایر نقاط سر و گردن به راحتی گسترش پیدا کرده و سبب ایجاد سپسیس و یا عفونت‌ های خونی می‌ شوند که یک نوع عفونت گسترده و تهدید کننده جدی در بدن انسان به شمار می روند.

اگر فرد دارای سیستم ایمنی بدنی ضعیفی باشد و دندان آبسه شده و درمان نشده باشد، خطر گسترش عفونت به سایر نقاط بدن وی بسیار بیشتر از افرادی است که دارای سیستم ایمنی سالم و قوی می باشند. در این موارد فرد باید حتماً خود را جدی بگیرد.

همان گونه که در بالا اشاره شد قسمت پالپ دندان قسمتی با بافت نرم در داخل ریشه دندان است. هنگامی که این بخش مورد حمله باکتری‌ها قرار می‌گیرد دندان دچار عفونت می‌شود. پالپ دندان در حالت‌های عادی توسط عاج و سمنتوم در بخش زیرین خط لثه و به وسیله مینای دندان در بالای خط لثه محافظت می‌گردد.

هنگامی که عفونت به داخل کانال ریشه یا همان پالپ نفوذ کند، گفته می‌شود که عفونت در پالپ یا پالپیت دندان رخ داده است.

عواملی که سبب ایجاد پالپیت در دندان می شود چیست؟

هر عاملی که سبب شود راه باکتری به سمت مغز دندان که در ریشه وجود دارد، باز شود می‌‌تواند سبب ایجاد عفونت در پالپ گردد. از این عوامل می‌‌توان به مهم‌ترین آن‌ها یعنی پوسیدگی شدید دندان اشاره کرد.

همچنین از عوامل ایجاد کننده عفونت در پالپ دندان می توان به :

  • وارد شدن ضربه و یا تروما به دندان
  • شکستگی دندان
  • آبسه درمان نشده و همچنین دندان قروچه نیز اشاره کرد.

علاوه بر این یکی از علل اصلی ایجاد عفونت در دندان آسیب به مینای دندان می‌باشد. مینای دندانی که آسیب پذیر و شکننده شده باشد، راه بسیار خوبی برای ورود باکتری‌ها به حفره‌های داخلی دندان می‌شود که سبب پوسیدگی جدی در دندان می‌گردد.

عفونت ایجاد شده در دندان سبب ایجاد یک لاتکس یا بافت مرده که شامل سلول‌های زنده، مرده و حتی سلول‌های سفید خون هستند، بر روی دندان شده و تورم بافت‌ها را سبب می‌شود. این پدیده باعث ایجاد درد دندان گردیده و اگر دندان‌ ها تخریب شده باشند، ممکن است دیگر آسیب نبینند، اما عفونت هنوز فعال باشد و به گسترش و نابود کردن بافت ها ادامه دهد.

درمان عفونت دندان

چگونه عفونت دندان را خارج کنیم؟

مهم ترین امر در درمان عفونت دندان مراجعه فوری به می باشد. توصیه می‌ شود که فرد بیمار قبل از مراجعه به مطب دندانپزشکی دهان خود را به دفعات زیاد با استفاده از محلول آب و نمک شستشو دهد. همچنین افراد می‌توانند تا زمان مراجعه به پزشک برای رها شدن از درد شدید دندان، شب‌ها از یک عدد مسکن استفاده کنند.

هنگام مراجعه به دندانپزشک، پزشک متخصص محل عفونت دندان را به درستی و با دقت بررسی می‌کند و در این مرحله نوع عفونت مشخص می‌‌شود. همچنین در برخی از موارد گرفتن عکس از دندان برای تشخیص محل دقیق عفونت دندان نیز توصیه می‌گردد.

سپس در مرحله بعد، پس از تشخیص دقیق محل عفونت، پزشک تخلیه و درناژ عفونت را انجام می دهد. دندانپزشک معالج در آخرین مرحله کار برای فرد یک آنتی بیوتیک مناسب تجویز می‌کند.

اغلب موارد یک درمان ثانویه مانند درمان ریشه نیز برای درمان کامل عفونت دندان الزامی می‌باشد. برای جلوگیری از عود کردن عفونت دندان توصیه می‌شود که با بروز هرگونه پوسیدگی و یا شکستگی در دندان، فرد به سرعت به پزشک مراجعه کند. بنابراین در مجموع می‌توان گفت که روند درمان عفونت دندان باید به طور کامل طی گردد، تا فرد دچار عود عفونت نشود.

در موارد شدید می‌توان مشاهده کرد که ریشه دندان، بر اثر عفونت مزمن کاملاً از دست رفته و ترمیم و نگه داشتن دندان برای پزشک غیر ممکن می‌شود. در این حالت دندانپزشک دندان را به صورت کامل با ریشه می‌کشد و عملیات تخلیه عفونت دندان را به اتمام می‌رساند. بنابراین با توجه به مطالب بالا، بهترین راهکار برای مواجهه با عفونت دندان مراجعه به موقع به پزشک متخصص می‌باشد.

درمان عفونت در پالپ را می‌‌توان به دو بخش :

  1. برگشت پذیر
  2. و برگشت ناپذیر تقسیم‌ بندی کرد.

اگر عفونت در بخش پالپ دندان تازه آغاز شده باشد، می‌توان آن را به روش های خانگی مختلف موقتا درمان کرد و مانع از گسترش این عارضه در دندان شد.

با درمان اولیه علائم هایی از جمله درد و تورم درد دندان کم‌ کم از بین خواهند رفت. اما اگر آسیب وارده به دندان کاملاً جدی باشد، به عنوان مثال پوسیدگی و یا شکستگی ایجاد شده باشد، لازم است دندان توسط پزشک ترمیم گردد تا از پالپ دندان محافظت شود.

در عفونت ریشه دندان برگشت‌ ناپذیر می‌‌توان گفت آسیبی که به عصب دندان وارد شده است، آنقدر شدید می‌باشد که دیگر قابل بازگشت نیست. در چنین مواردی دندانپزشک دندان را عصب کشی کرده و تمام عفونت و بافت‌‌های مرده را از ریشه دندان خارج می‌کند. همان طور که اشاره شد در مواردی که عفونت بسیار زیاد باشد و عصب کشی نیز انجام نگرفته باشد دندان باید کشیده شود.

شکستگی دندان موجب پالپیت دندان می شود

درمان خانگی عفونت دندان

آویشن برای عفونت دندان

در برخی موارد شرایط خاصی وجود دارد که فرد نمی‌ تواند به سرعت به دندانپزشکی مراجعه کند. برای این مواقع چندین درمان خانگی وجود دارد که شما می توانید با استفاده از این راه‌کارها تا چند روزی درمان خود را موقتا درمان کنید.

شستوشوی دهان با محلول آب و نمک

اولین و بهترین راه برای درمان خانگی عفونت دندان، آبکشی با آب و نمک می‌باشد. شستشوی دهان با محلول آب و نمک از گزینه‌‌های آسان، مقرون به صرفه و همچنین بسیار موثر برای تسکین موقتی درد دندان در هنگام آبسه و عفونت دندان می‌باشد.

 آب نمک می‌تواند به بهبود زخم، درد و همچنین به سلامت لثه کمک کند. فقط کافیست فرد بیمار یک دوم قاشق چای خوری نمک را با یک دوم فنجان آب گرم مخلوط کرده و دهان خود را با این محلول آب نمک شستشو دهد. همچنین فرد باید سعی کنند که حداقل دو دقیقه این محلول را در دهان خود قرقره کرده و سپس آب نمک را بیرون بریزد. با سه بار استفاده از محلول آب نمک می توان به مقدار زیادی درد دندان، ناشی از عفونت را بهبود بخشید.

جوش شیرین

از موادی که در اکثر خانه‌ها یافت می‌شود، جوش شیرین است که یکی از گزینه‌های مقرون به صرفه برای درمان دندانی که دچار عفونت شده است می‌باشد. جوش شیرین یک ماده ضد باکتری قوی می‌باشد.

کمپرس سرد

کمپرس سرد نیز می‌‌تواند به کاهش درد و ورم در هنگام عفونت دندان کمک کند. می‌توان برای این روش قطعاتی از یخ را در یک حوله خشک و یا کیسه قرار داد، سپس کمپرس را در بخشی که درد دندان احساس می‌شود برای مدت کوتاهی گذاشت.

روغن میخک

روغن میخک نیز یکی از درمان‌های طبیعی دندان درد از زمان های بسیار قدیم تا امروز می‌باشد. روغن میخک که دارای خواص ضد باکتری و ضد التهابی قوی است، در بسیاری از فروشگاه‌های مواد غذایی و فروشگاه‌ها به فروش می‌رسد. می‌توان مقداری از روغن رقیق شده میخک را روی ناحیه  آسیب دیده مالید و یا دهانشویه روغن میخک را ۳ بار در روز استفاده کرد.

اسانس آویشن

اسانس آویشن که یکی از اسانس‌های قدرتمند در برابر عفونت‌ها می‌باشد، دارای خواص ضد انگلی و ضد باکتریایی می‌باشد که سبب کاهش ورم نیز می‌گردد. می توان  اسانس آویشن را از فروشگاه‌های مواد غذایی تهیه کرد. استفاده از اسانس آویشن نیز مانند روغن میخک می‌باشد که یا می‌توان آن را بر روی منطقه آسیب دیده مالش داد و یا از آن دهانشویه تهیه کرد.

سیر نیز یکی از داروهای ضد باکتریایی طبیعی است که از دیرباز تا به امروز برای جلوگیری از انواع عفونت‌ها استفاده می‌گردد. می‌توان یک حبه سیر تازه را خرد کرد و با آن خمیر کوچکی درست کرد که این خمیر را می‌توان روی قسمت عفونت گذاشت. با تکرار این کار چند بار در روز عفونت کم‌کم از بین می رود.

یکی دیگر از درمان های خانگی می‌تواند استفاده نکردن از نخ دندان در هنگام بروز عفونت دندان باشد. هیچ گاه هنگامی که دندان دارای عفونت و درد می‌باشد اطراف آن ناحیه را نباید نخ دندان کشید. در صورتی که خود دندان آسیب ندیده باشد نیز می‌توان با مصرف آنتی بیوتیک عفونت را حذف کرد. افراد در صورتی که دارای نشانه‌های مانند تب، ورم، قرمزی در لثه‌ها، مشکلات بلعیدن و درد در دندان ایجاد شده باشند، باید به سرعت به دندانپزشک خود مراجعه کنند.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

در موقع مواجهه با عفونت دندان اولین و بهترین راهکار مراجعه به پزشک شهر کرج می باشد. هنگامی که فرد در لثه خود دچار التهاب قرمزی و احساس درد در دندان خود می شود، حتماً باید به پزشک مراجعه کند.

همچنین به محض اینکه فرد متوجه  وجود پوسیدگی و یا شکستگی در دندان می شود نیز باید به به سرعت به پزشک مراجعه کند. افراد می‌ توانند به وسیله تماس با مشاوران پزشکی ، با توجه به علائم  خود مشاوره مورد نظر را دریافت کنند.

همچنین افراد می‌توانند همه روزه به صورت آنلاین از پزشک مورد نظر خود نوبت دریافت کنند‌. مراجعه به پزشک در زمان مناسب می‌ تواند از بروز بسیاری خطرات جدی در اثر عفونت دندان مانند گسترش آن به سایر نقاط بدن جلوگیری کند. با دریافت نوبت آنلاین با از سایت پذیرش ۲۴، برای درمان عفونت دندان اقدام نمایید.

ویان عزیز می باشد.

برای دریافت کد تخفیف و هدایای ویژه کلینیک ، حتما پیج ما را فالو کنید و علاوه بر دریافت کدهای تخفیف در قرعه کشی یک عدد 206 هم شرکت کنید:

ورم لثه، گلودرد و گوش درد

وقتی دندانی فاسد است و یا به عفونت دندان مبتلا شوید، درد و یا التهاب موجود می‌تواند به تمام بدن سرایت کند و آنها را تحت‌تاثیر قرار دهد. در نتیجه موجب علایمی مانند ورم لثه و احساس درد در گلو شود. عفونت دندان و آبسه ممکن است باعث گوش درد شود و بیمار به اشتباه تصور کند دچار عفونت گوش گشته است. بالعکس، درد در گوش نیز خواهد شد.

 

دکمه بازگشت به بالا