بین المللکسب و کار برتر

لاتاری گرین کارت چیست؟

صفر تا صد ویزای لاتاری گرین کارت آمریکا (Diversity Visa Program)

ثبت نام لاتاری (شناخته شده به DV Lottery) به عنوان یکی از راه های اخذ گرین کارت و مهاجرت به آمریکا شناخته می شود. برنامه ویزای تنوع الکترونیکی آمریکا به جهت ایجاد تنوع نژادی در ایالات متحده به صورت یک قرعه کشی هر ساله توسط دولت آمریکا برگزار می شود و سالانه از طریق آن به ۵۵۰۰۰ نفر از سراسر کشورهای جهان و ایران گرین کارت (اقامت دائم آمریکا) اعطا می کند.

می‌توان گفت لاتاری گرین کارت آمریکا ساده‌ترین، سریع‌ترین و ارزان‌ترین روش مهاجرتی در تمام دنیا است و هیچ عاملی مانند مدرک تحصیلی، شغلی، مالی و… به برنده شدن شما در لاتاري کمک نمی کند جز یک ثبت نام صحیح و اصولی!

لاتاری گرین کارت چیست؟

گرین کارت

حتما با خودتان فکر می کنید اصلا گرین کارت چیست، چرا باید برای لاتاری آمریکا ثبت نام کنیم و چه مزایایی برای شخص برنده دارد؟

گرین کارت یا کارت سبز به علت رنگ سبز آن به این نام خوانده می شود اما کارت اقامت دائم امریکاست که شما با داشتن آن می توانید درست به مانند یک شهروند امریکایی از تمامی حقوق و مزایایی که دولت امریکا در اختیار شهروندانش قرار می دهد بجز حق رأی، استفاده کنید.

در واقع، بر اساس قوانین، دارندگان کارت سبز علاوه بر آنکه مجازند به طور دائمی در آمریکا سکونت داشته باشند و از حق کار در این کشور نیز برخوردار شوند،  می توانند به  186 کشور دنیا بدون ویزا سفر کنند و برای ورود مجدد به امریکا نیازی به اخذ ویزا ندارند.

همچنین بسیاری از قوانین محدودکننده مثل نیاز به export license که شامل حال ایرانی‌ها هم می‌شود به دارنده گرین کارت اعمال نمی‌شود یا برای تحصیل در امریکا یک دانشجوی ایرانی که ویزای تحصیلی دریافت می نماید باید مبالغ هنگفتی به دانشگاه ها به عنوان شهریه بپردازد اما دارندگان گرین کارت علاوه بر آنکه شهریه برابر با دانشجویان امریکایی الاصل پرداخت می کنند، می توانند  از کمک هزینه های تحصیلی که دولت امریکا برای شهروندانش فراهم می کند، استفاده نمایند.

نحوه قرعه کشی لاتاری

هر ساله لیستی از کشورهایی که اتباعشان مجاز به شرکت در برنامه لاتاری هستند از سوی اداره مهاجرت آمریکا اعلام میشود و نام کشور ما ایران نیز همواره جزء کشورهای مجاز به ثبت نام لاتاری قرار گرفته است. معیار اینکه اتباع چه کشورهایی میتوانند در این قرعه کشی شرکت کنند و چه کشورهایی نمیتوانند، بستگی به تعداد مهاجران آن کشور به ایالات متحده دارد، زیرا تعداد بسیار زیادی از اتباع کشورها هر ساله از طرق دیگر به آمریکا مهاجرت میکنند.

 به بیان ساده تر، این قرعه کشی فرصتی مناسب برای کشورهایی است که هر ساله مهاجر کمتری به این کشور دارند تا از این طریق بتواند موازنه ای بین نژاد و جمعیت مهاجران بوجود بیاید. به همین سبب، این برنامه ویزای گوناگونی نام گرفته است.

قرعه کشی لاتاری گرین کارت آمریکا توسط اداره ی مهاجرت آمریکا ، بین متقاضیان ویزای مهاجرت گوناگونی (DV) به صورت کامپیوتری و رندم و بر اساس تخصیص ویزاهای موجود در هر منطقه و کشور ، از کلیه ورودی های ثبت شده انجام می شود و در زمان مقرری به افراد شرکت کننده اعلام می شود.

زمان ثبت نام لاتاری

هر ساله برنامه ثبت نام لاتاری از ماه اکتبر مصادف با مهر ماه، آغاز می شود و تا نوامبر همان سال، مصادف با آبان ماه، ادامه خواهد داشت. اما پیش ثبت نام و رزرو ثبت نام خود را می توانید تا قبل از اتمام دوره انجام دهید. در نظر داشته باشید که به هر مقدار که ثبت نامتان زودتر انجام شود و مدارک مورد نیاز را تکمیل کنید ثبت نامتان در اولویت قرار خواهد گرفت و سریع تر انجام خواهد شد.

همچنین در صورتی که مایل هستید ثبت نامتان حضوری انجام شود می توانید با دریافت وقت قبلی از مجموعه ایرانیان لاتاری با حضور در مجموعه، اقدام به ثبت نام کنید و در صورت تمایل عکس لاتاری خود را در مجموعه بیاندازید. زمان ثبت نام لاتاری 2024 گرین کارت آمریکا، در اکتبر 2022 یعنی مهر 1401 آغاز تا اواسط آبان 1401 بسته خواهد شد. همچنین زمان ثبت نام لاتاری 2025 گرین کارت آمریکا، در اکتبر 2023 یعنی مهر 1402 آغاز و در اواسط آبان 1402 بسته خواهد شد.

زمان قرعه کشی لاتاری

هر ساله در ماه مارس (اسفند) قرعه کشی لاتاری گرین کارت توسط اداره مهاجرت آمریکا انجام می شود و در ماه می (اردیبهشت) به عموم اعلام می گردد.

با در اختیار داشتن فایل ثبت نامی ارسال شده و داشتن کانفرمیشن نامبر(کد رهگیری) و اطلاعات درج شده بر روی فایل PDF ثبت نام می توانید نسبت به استعلام نتیجه اقدام کنید.

توجه: اداره مهاجرت آمریکا قبولی و یا عدم قبولی متقاضیان را از طریق ایمیل ارسال نمی کند و به برگزیدگان اطلاع نمی دهد و یا سفارتخانه ها و کنسولگری های ایالات متحده (America – US Embassy & Consulates) لیستی از برگزیدگان ارائه نمی دهند.

شرکت کنندگان در برنامه Diversity Visa 2023 می توانند از اردیبهشت 1401 (ماه می 2022) تا مهر 1402 (30 سپتامبر 2023) وضعیت قبولی یا عدم قبولی خود را بررسی کنند.

بعد از بررسی نتایج لاتاری، برندگان لاتاری می بایست فرم DS-260 (فرم برندگان لاتاری) را تکمیل و ارسال نمایند.

لاتاری چیست ؟

لاتاری چیست؟ شاید شانس یکی از عوامل به وجود آمدن یک رخداد باشد، دقیقاً همان چیزی که ممکن است رویای خیلی از ما را محقق کند. در کل در دنیا خیلی‌ها هستند که رویای مهاجرت به امریکا را دارند و همیشه به این فکر می‌کنند که چطور می تونن در امریکا زندگی کنند و از امکانات و رفاه اجتماعی آن برخوردار شوند. رویایی که برای خیلی‌ها در حد یک رویا و آرزو باقی میمونه چراکه انجام مراحل قانونی و گرفتن ویزای اقامتی برای آمریکا اصلاً کار ساده‌ای نیست و علاوه براون هزینه‌های بسیاری لازم داره که همه اینها رویای شما را در حد یک آرزو نگه می‌دارد.

اما دولت امریکا از سال 1990 دست به کاری زده که می‌تواند رویای بسیاری از مردم جهان را محقق کند. این کشور هر ساله به تعدادی از مردم جهان با شرایطی منحصربه‌فرد به طور رایگان اجازه میده تا به صورت کاملا اتفاقی و با بهره گیری از عنصر شانس انتخاب شوند و برای اقامت این کشور اقدام کنند. همین موضوع باعث شده تا بسیاری از مردم دنیا هر ساله با شرکت در قرعه کشی که نام اون لاتاری هست شانسشون را برای زندگی رویایی در کشوری که بیشترین رفاه را داره امتحان کنند و مسیر زندگیشون را به سمت و سوی متفاوتی سوق بدهند.

از سال 1940 ویزای امریکا به نام ثبت نام بیگانه به جهانیان معرفی شد و به علت رنگ سبز نوشته ها و کدهای این کارت به گرین کارت معروف شد اما برگزاری آن از سال 1990 رسمیت یافت.در ابتدا مردم باید به صورت حضوری در این قرعه کشی شرکت می کردند اما از سال 2003 به بعد امکان ثبت نام اینترنتی فراهم شد.

لاتاری همونطور که گفته شد یک فرصت برای مردم سراسر جهان هست که با قرعه کشی و چاشنی شانس بتونن برگه ورود به کشور امریکا را کسب کنند. این برگه یا همان گرین کارت آمریکا  یا کارت سبز مدرک و سندیه که نشان دهنده اینه یک نفر دارای اقامت دائم و قانونی کشور امریکاست. این مدرک در واقع به دارنده اون اجازه میده آزادانه در ایالات متحده زندگی کنه و به کار و تحصیل و تفریح بپردازه.

شاید خیلی راه های دیگری برای اقامت مثل شرایط شغلی یا شرایط قهرمانی مثل موفقیت های علمی هنری و ورزشی باعث بشه گرین کارت به افراد تعلق بگیره اما ساده ترین راه و ارزانترین راه ورود به امریکا برنده شدن در قرعه کشی لاتاری است.

قرعه کشی یا لاتاری هدفی جز تسهیل ورود به امریکا نداره و هدف اصلی اون اهدای گرین کارت آمریکا به افراد سراسر دنیا ست و مهمترین دلیلی که برای این شانس در نظر گرفتند تحقق شعار حفظ تنوع نژادی،فرهنگی و مذهبی در ایالات متحده آمریکاست.

هرساله 55000 نفر به صورت اتفاقی فقط با قرعه کشی لاتاری، گیرین کارت امریکا را به دست می آورند و در واقع امریکا هر ساله 55هزار سهم از ویزای مهاجرتی خود را از این طریق قرعه کشی می کند. البته این تعداد معمولا بین کشورهای مختلفی در سطح جهان تقسیم میشه با ذکر این نکته که برخی کشورها هر ساله در لیست های مختلف، از لیست دریافت کنندگان سهم قرعه کشی لاتاری خارج می شوند. به عنوان مثال ایران یکی از کشورهای مجاز به ثبت نام در این قرعه کشی است و همه ساله بیش از 3000 نفر برنده ویزای لاتاری در ایران می شوند.

گرین کارت و تابعیت چه فرقی دارد؟

با برنده شدن شما در لاتاری گرین کارت امریکا به شما اهدا می شود اما در نظر بگیرید این سند با سند تابعیت امریکا متفاوته.

گرین کارت دارای یک زمان مشخص است و تاریخ انقضا دارد اما شهروندی هیچ مدت زمان و محدودیتی ندارد.

یکی از شرایط تابعیت سوگند یاد کردن است که در گرین کارت چنین شرطی وجود ندارد

دارنده تابعیت امریکا می تونه صاحب امتیازات حقوقی چون شرکت در رای گیری سراسری باشد اما برای دارنده گرین کارت این امتیاز وجود ندارد

دارنده گرین کارت می تونه در امریکا زندگی نکنه ولی باید هر 6 ماه یک بار به امریکا برگردد، اما شهروند امریکا چنین محدودیتی نداره

البته نکته جالب این است که دارنده گرین کارت اگر به طور مدام 5 سال در امریکا سکونت داشته باشه و زندگی کند تابعیت امریکا برای او در نظر گرفته می شود.

لاتاری چه مزایایی دارد؟

اما مزایای لاتاری چیست ؟ شاید خوش شانسی شما باعث شود در لاتاری هم برنده شوید و اگر برنده شدید راه مهاجرتتان به امریکا سهل و آسان می شود. در این روش شاید کمتر از 2 سال زمان صرف شود تا کارهای مهاجرت شما به امریکا درست شود اما در روش های دیگر مهاجرت و اخذ گرین کارت ممکن است سالهای زیادی طول بکشد.

مهاجرت کردن از روشهای دیگر شرایط بسیار خاصی دارد و مثلا باید دارای یکی از منتخبین علمی یا ورزشی باشید یا عضو نزدیکی از خانواده شما تابعیت امریکا را داشته باشد یا اینکه باید سرمایه گذاری های کلانی در امریکا انجام دهید که نیاز به منابع مالی فراوانی دارد و یا با سابقه کاری سطح بالایی بتوانید اقامت کسب کنید. اما با لاتاری همه این راه ها کنار گذاشته می شود و نیاز به موقعیت خاص و ویژه ای ندارید.

شاید بپرسید شرط سنی لاتاری چیست ، باید بگوییم که شرکت در لاتاری محدودیت سنی ندارد و با هر فرهنگ و قوم و مذهب و توان اقتصادی ای می توانید رد آن شرکت کنید و در لاتاری ثبت نام کنید.

نیازی به مدرک زبان ندارید و حتی در سفارت می تونید به زبان فارسی صحبت کند بدون نیاز به مترجم برندگان لاتاری شامل کمک های دولت مثل بیمه، هزینه های مسکن و کمک هزینه خوراک و امکانات دیگر می شوند.

برای ثبت نام نیاز به هزینه خاصی ندارید و می توانید با بارگذاری مدارک و عکس خود به سادگی ثبت نامتون را انجام دهید.شما نیاز به ترجمه مدارک ندارید و تنها عکس و تهیه آن همه ی هزینه ایست که می کنید. در صورتی که برای مهاجرت غیر از روش لاتاری باید مدارک و اسناد بسیاری جمع کنید و یک پروسه اداری با مراحل بسیار دشواری برای تحویل آن طی کنید.

وقتی فردی برنده لاتاری شد به انتخاب خودش میتونه در هر ایالتی زندگی کنه، خانه خریداری کنه و یا به تحصیل ادامه بده و به کار مورد نظرش مشغول  بشه.

برنده لاتاری امریکا تنها حق زندگی، تحصیل و کار در این کشور را دارد و هیچ گونه حقوق و یا خانه ای برای سکونت رایگان در اختیار او قرار نمی گیرد.

تمامی افراد با هر سابقه ای می توانند در لاتاری شرکت کنند و سابقه کیفری ثبت نمی شود البته بعد از برنده شدن امکان دارد در کنسولگری مورد بررسی قرار گیرد.

آیا میدانید شرط اصلی ثبت نام در لاتاری چیست ؟ دارا بودن پاسپورت برای ثبت نام در لاتاری اجباری است. در نتیجه بدون وجود پاسپورت امکان ثبت نام ندارید. برای داشتن پاسپورت هم باید یا پایان خدمت داشته باشید یا معافیت که شامل انواع آن می شود. شرایطی وجود دارد که دانشجویان بدون مدرک پایان خدمت می توانند پاسپورت دریافت کنند که از طریق سازمان نظام وظیفه می توانید این مورد را پیگیری کنید.

اما پس از این که در قرعه کشی لاتاری برنده شدید، باید فرم درخواست ویزا DS–۲۶۰ توسط شما و  تمامی افراد زیر مجموعه شما به صورت جداگانه تکمیل شود. سپس تاریخ مصاحبه مشخص می شود و مراحل ادامه دارد و پس از دریافت ویزا تا ۶ ماه فرصت دارید به خاک آمریکا وارد شوید در غیر این صورت ویزا به صورت خود به خودی باطل می شود.

تحریریه آپارات نیوز

خبرنگار اقتصادی با تحلیل تأثیرات تجارت جهانی و تغییرات سیاست‌های تجاری.
دکمه بازگشت به بالا