طریقه استفاده از قارچ گانودرما

اگر شما نیز نام قهوه فوری سوپریم برای لاغری را شنیده باشید، به دنبال پاسخ این سوال خواهید بود که قهوه گانودرما چه هستند و چه فوایدی دارند؟ شاید تصور کنید که تمامی قارچ‌های قرمز سمی و مضر هستند؛ اما اینطور نیست. گانودرما نوعی قارچ قرمز رنگ است که امروزه در سراسر جهان شناخته شده و دارای مصارف خوراکی و دارویی است؛ چراکه خواص بسیاری دارد. تا انتهای این مطلب همراه ما باشید تا با این قارچ آشنا شده و به ارزش غذایی، فواید و کاربرد آن پی ببرید.

طریقه استفاده از قارچ گانودرما

گانودرما چیست؟

قارچ گانودرما (Ganoderma Mushrooms) به صورت خودرو بر روی تنه درختان و بافت‌های چوبی ایجاد می‌شود اما در سال‌های اخیر در مزارع پرورش قارچ کشت می‌شود. این قارچ دارای ۸۰ گونه مختلف است که ظاهری متفاوت از قارچ‌های چتری دارد.

شکل هاگدان گیاه، شبیه به کلیه انسان است و رنگ قرمز یا قهوه‌ای دارد. طبع گانودرما سرد و تر بوده و حاوی ۴۰۰ ماده غذایی ارزشمند است. این قارچ خواص درمانی بسیاری دارد و از گذشته در کشورهای آسیای شرقی جایگاه ویژه‌ای در طب سنتی داشته است. آیا می دانستید خواص قهوه شکلات داغ  باعث تقویت دندان ها می شود؟

مردم ژاپن در گذشته این قارچ را به عنوان پادشاه گیاهان دارویی می‌شناختند و برای آن ارزش زیادی قائل بوده‌اند. در آن زمان استفاده از گانودرما تنها برای پادشاهان و بزرگان فراهم بوده است و مردم عادی به آن دسترسی نداشتند. در چین باستان از قارچ گانودرما برای درمان بیماری‌های زیادی استفاده می‌شد و آن را ترکیبی برای افزایش طول عمر و جوانی می‌دانستند.

ارزش غذایی قارچ گانودرما

در حدود ۹۰ درصد این قارچ از آب تشکیل شده است و ده درصد دیگر آن شامل پروتئین، چربی، کربوهیدرات، فیبر و خاکستر می‌باشد. پروتئین موجود در این قارچ سرشار از لیزین و لوسین است و همچنین کلیه اسیدهای آمینه را تامین می‌کند.

میزان چربی کم موجود در قارچ گانودرما آن را به ماده غذایی مفیدی برای بدن تبدیل کرده است. این قارچ انواع ویتامین‌های گروه B، E، C و D را برای بدن تامین خواهد کرد. برخی مواد معدنی موجود در این قارچ در هر ۱۰۰ گرم از آن در جدول زیر ارائه شده است.

ماده معدنی مقدار در هر ۱۰۰ گرم
پتاسیم ۴۳۲ میلی گرم
کلسیم ۸۸/۱ میلی گرم
منیزیم ۹۵/۷ میلی گرم
منگنز ۲۲ میلی گرم
آهن ۲۲/۲ میلی گرم
مس ۲۶ میلی گرم
فسفر ۱۲۹ میلی گرم
سدیم ۸۲/۲ میلی گرم
روی ۷/۰ میلی گرم

 

فواید قارچ گانودرما برای سلامتی

مصرف قارچ گانودرما فواید بسیاری را برای بدن به همراه دارد که در این بخش به آن اشاره می‌کنیم.

تقویت سیستم ایمنی

یکی از فواید مصرف این قارچ تقویت سیستم ایمنی بدن از طریق افزایش تعداد گلبول‌های سفید خون است. گلبول‌های سفید همچون سدی در برابر عوامل بیماری‌زا عمل می‌کنند. تنظیم فعالیت سیستم ایمنی و همچنین کمک به سوخت‌وساز سلول‌ها از خواص مصرف این قارچ محسوب می‌شود.

کمک به سلامت پوست

قارچ گانودرما حاوی ترکیبات آنتی اکسیدان است که به کاهش سطح رادیکال‌های آزاد کمک کرده و موجب سم‌زدایی پوست می‌شود. همچنین افزایش جریان خون در اثر مصرف گانودرما برای سلول‌های پوستی مفید خواهد بود.

در نتیجه مصرف این قارچ برای درمان آسیب‌های پوستی، زخم، جوش و آکنه توصیه می‌شود. ترکیبات موجود در گانودرما از تخریب بافت‌های پوستی و پیری زودرس پوست جلوگیری می‌کنند.

پیشگیری از بیماری‌های کلیوی

کلیه‌ها وظیفه سم‌زدایی بدن را به عهده دارند و مصرف قارچ گانودرما موجب بهبود کلیه‌ها و کمک به فرایند سم‌زدایی می‌شود. بیماری‌های کلیوی اغلب به دلیل کلسترول و یا قند خون بالا اتفاق می‌افتد. استفاده از این قارچ با کنترل میزان قند خون و کاهش سطح کلسترول بد خون، مانع از ابتلا به بیماری‌های کلیوی می‌شود.

پیشگیری از ابتلا به سرطان

ترکیبات موجود در گانودرما موجب تنظیم فرایند تقسیم سلولی شده و مانع از ایجاد تومورهای سرطانی خواهند شد. افزایش سطح رادیکال‌های آزاد بدن زمینه‌ساز ابتلا به انواع سرطان خواهد شد که مصرف این قارچ میزان رادیکال‌های آزاد را کاهش می‌دهد. بر طبق مطالعات این قارچ از پیشرفت توده‌های سرطانی جلوگیری می‌کند.

کمک به سلامت قلب

میزان بالای کلسترول منجر به رسوب آن و تجمع پلاکت‌ها در عروق خونی می‌شود که در نهایت زمینه ابتلا به انواع سکته و بیماری‌های قلب و عروقی فراهم خواهد شد. استفاده از قارچ گانودرما موجب می‌شود تا میزان کلسترول بد در بدن کاهش یابد و از این طریق سلامت قلب تامین می‌شود.

کمک به لاغری

در صورتی که به دنبال کاهش وزن هستید، مصرف دمنوش گانودرما را در رژیم غذایی خود جای دهید. ترکیبات موجود در این قارچ منجر به تسهیل خون‌رسانی و افزایش میزان اکسیژن خواهند شد. در پی انتقال بیشتر اکسیژن به سلول‌ها میزان سوخت‌وساز افزایش یافته و تجزیه قندها و چربی‌ها سریع­تر اتفاق می‌افتد.

بهبود سلامت روان

استفاده از این قارچ برای آرامش اعصاب در طب سنتی چین از گذشته رواج داشته است. بر طبق مطالعات مصرف دمنوش گانودرما منجر به کاهش تنش‌های عصبی همچون اضطراب و استرس خواهد شد. همچنین ترکیبات این قارچ بر سلول‌های مغزی اثر گذاشته و علائم آلزایمر را کاهش می‌دهد.

تنظیم میزان قند خون

یکی از فواید مهم مصرف این قارچ گانودرما، کنترل میزان قند خون است. پلی ساکاریدهای موجود در گانودرما موجب می‌شوند تا میزان قند خون بدن کاهش یابد. دیابت نوع دو زمانی اتفاق می‌افتد که بدن نتواند به طور صحیح از انسولین استفاده کند؛ گانودرما میزان نیاز پلاسما به انسولین را فراهم کرده و مانع از ابتلا به دیابت می‌شود.

تقویت مو

خواص ضد التهاب گانودرما موجب می‌شود تا خون‌رسانی به پوست سر به طور کامل انجام شده و فولیکول‌های مو تغذیه شوند. فراهم شدن میزان اکسیژن و مواد غذایی برای فولیکول‌های مو به تقویت آن‌ها کمک کرده و مانع از تضعیف ریشه و ریزش مو خواهد شد. همچینین مصرف این قارچ از سفیدی زودرس مو جلوگیری می‌کند.

درمان بیماری‌ها

همانطور که گفته شد خواص آنتی اکسیدان و سایر ترکیبات موجود در قارچ گانودرما برای درمان بسیای از بیماری‌ها مفید خواهد بود. مصرف این قارچ به درمان بیماری‌های همچون نقرس، MS، کبد چرب غیر الکلی، روماتیسم، عفونت ادراری و غیره مفید است.

البته در صورتی که به بیماری خاصی مبتلا هستید و قصد دارید از گانودرما استفاده کنید، حتما ابتدا با پزشک مشورت کنید.

علائم ابتلا به زگیل تناسلی

این ویروس می تواند سالها به صورت خاموش در بدن وجود داشته باشد، بدون اینکه علائمی در فرد مبتلا وجود داشته باشد. اما در این حالت فرد به عنوان ناقل به حساب می آید و می تواند این ویروس را به طرف مقابل منتقل کند.

این ویروس با ایجاد زائده های پوستی در ناحیه تناسلی نمود پیدا می کند. این زائده ها گاهی به قدری ریز هستند که با چشم دیده نمی شوند و گاهی به صورت دسته های بزرگ در یکچا مجتمع هستند. این زائده ها معمولا پس از سه هفته از اولین تماس ظاهر می شوند.

روش تشخیص ویروس زگیل تناسلی

اگر این بیماری دارای علائم ظاهری باشد تشخیص آن با معاینه پزشک انجام می شود. اما اگر زائده ای وجود نداشته باشد می توان از روش نمونه برداری همراه با بی حسی موضعی استفاده کرد. در این بیماری انجام آزمایش خون راه تشخیص به حساب نمی آید.

روش های درمان زگیل تناسلی

برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری واکسنی به نام گارداسیل تهیه شده است که نمی توان به طور قطع آن را بازدارنده دانست. از طرفی برای پیشگیری از تمام انواع این ویروس مناسب نیست. بنابراین بهترین راه پیشگیری از ابتلا به ویروس زگیل تناسلی همان رعایت نکات بهداشت رابطه جنسی و تقویت سیستم ایمنی بدن است.

انتخاب روش درمان به عواملی چون شکل زگیل ها، اندازه و تعداد آنها بستگی دارد. در این بیماری به دلیل وجود عامل ویروسی، استفاده از آنتی بیوتیک ها پاسخگو نیست. روش های درمان بیماری زگیل تناسلی متنوع هستند که برخی از آنها عبارتند از:

  • کرایوتراپی یا فریز کردن با نیتروژن مایع
  • الکتروکوتری یا سوزاندن
  • درمان با لیزر
  • جراحی

در اکثر موارد یکی از این موارد به از بین رفتن زائده ها منجر می شود اما ویروس این بیماری مانند ویروس تبخال برای همیشه در بدن باقی می ماند و اگر دوباره شرایط بروز آن فراهم شود، زائده ها نمود پیدا می کنند. قیمت قهوه فوری سوپریم  مناسب و تنوع بالایی در محصول دارد

دکمه بازگشت به بالا