قارچ گانودرما برای زگیل تناسلی

امروزه با وجود پیشرفت علم و تکنولوژی، پروسه درمان برخی بیماری ها همچنان با چالش مواجه است و گاهی طب مدرن از درمان عاجز می شود. در این موارد است که بیماران مستاصل، دست به دامن طب سنتی و داروهای طبیعی می شوند. یکی از بیماری هایی که با علم امروز قابل کنترل و درمان قطعی نیست، زگیل تناسلی است. برای دیدن فروشگاه محصولات دکتر بیز کلیک کنید.

زگیل تناسلی چیست؟

ویروس پاپیلومای انسانی (Human Papilloma virus) یا به اختصار HPV یکی از شایع ترین و خطرناک ترین ویروس های روز دنیاست. سالانه هزاران هزار نفر به این ویروس به شدت واگیردار دچار می شوند و از عواقب ابتلا به این بیماری رنج می برند.

این ویروس معمولا فقط ناحیه تناسلی و مقعد را درگیر می کند. به این ترتیب که زائده هایی در این نواحی ایجاد می شود که با خارش شدید و تغییر شکل پوست و التهاب جلدی این نواحی همراه است. این عارضه ها تا حدودی قابل کنترل و تحمل هستند اما عوارض ناشی از این ویروس به اینها ختم نمی شود. این ویروس می تواند به جهش ژنی در سلول ها منجر شود و یکی از دردناکترین انواع سرطان یعنی سرطان دهانه رحم در خانم ها را ایجاد کند. قیمت قهوه گانودرما شرکت بیز چقدر است؟

امروزه بیش از 100 گونه مختلف از این ویروس شناسایی شده است که انواع 6، 11، 16 و 18 از شایعترین ها هستند و نوع 16 و 18 آن می توانند منجر به سرطان شوند.

روش های انتقال ویروس HPV

روش اصلی انتقال این ویروس از طریق تماس پوستی ناحیه ی آلوده با آلت تناسلی طرف مقابل است. به همین دلیل با اولین رابطه جنسی به احتمال بسیار بالا به طرف مقابل سرایت می کند. حتی استفاده از وسایلی مانند کاندوم هم نمی تواند عامل پیش گیرنده برای انتقال این ویروس باشد زیرا پوست کامل پوشش داده نمی شود.

گاهی اوقات در ارتباط های جنسی دهانی احتمال انتقال این ویروس به دهان و گلو بسیار بالاست. اگر مادر به این ویروس مبتلا باشد احتمال انتقال ویروس به نوزاد در هنگام تولد بسیار بالاست.

این ویروس در اثر استفاده مشترک از لوازم شخصی، در آغوش گرفتن و بوسیدن و استفاده از استخرهای عمومی و … منتقل نمی شود. قیمت قهوه گانودرما جینسینگ چقدر است؟

علائم ابتلا به زگیل تناسلی

این ویروس می تواند سالها به صورت خاموش در بدن وجود داشته باشد، بدون اینکه علائمی در فرد مبتلا وجود داشته باشد. اما در این حالت فرد به عنوان ناقل به حساب می آید و می تواند این ویروس را به طرف مقابل منتقل کند.

این ویروس با ایجاد زائده های پوستی در ناحیه تناسلی نمود پیدا می کند. این زائده ها گاهی به قدری ریز هستند که با چشم دیده نمی شوند و گاهی به صورت دسته های بزرگ در یکچا مجتمع هستند. این زائده ها معمولا پس از سه هفته از اولین تماس ظاهر می شوند.

روش تشخیص ویروس زگیل تناسلی

اگر این بیماری دارای علائم ظاهری باشد تشخیص آن با معاینه پزشک انجام می شود. اما اگر زائده ای وجود نداشته باشد می توان از روش نمونه برداری همراه با بی حسی موضعی استفاده کرد. در این بیماری انجام آزمایش خون راه تشخیص به حساب نمی آید.

روش های درمان زگیل تناسلی

برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری واکسنی به نام گارداسیل تهیه شده است که نمی توان به طور قطع آن را بازدارنده دانست. از طرفی برای پیشگیری از تمام انواع این ویروس مناسب نیست. بنابراین بهترین راه پیشگیری از ابتلا به ویروس زگیل تناسلی همان رعایت نکات بهداشت رابطه جنسی و تقویت سیستم ایمنی بدن است.

انتخاب روش درمان به عواملی چون شکل زگیل ها، اندازه و تعداد آنها بستگی دارد. در این بیماری به دلیل وجود عامل ویروسی، استفاده از آنتی بیوتیک ها پاسخگو نیست. روش های درمان بیماری زگیل تناسلی متنوع هستند که برخی از آنها عبارتند از:

  • کرایوتراپی یا فریز کردن با نیتروژن مایع
  • الکتروکوتری یا سوزاندن
  • درمان با لیزر
  • جراحی

در اکثر موارد یکی از این موارد به از بین رفتن زائده ها منجر می شود اما ویروس این بیماری مانند ویروس تبخال برای همیشه در بدن باقی می ماند و اگر دوباره شرایط بروز آن فراهم شود، زائده ها نمود پیدا می کنند.

قارچ گانودرما برای زگیل تناسلی

آیا استفاده از گانودرما برای درمان زگیل تناسلی مؤثر است؟ 

اثرات مثبتی در مطالعات انجام شده پاک‌سازی ویروس دهانی پاپیلومای انسانی با گانودرما دیده شده است ولی نیاز به بررسی بیشتری دارد.

این مطالعه مقدماتی که به صورت راندوم صورت گرفته است، اثر قارچ‌های دارویی، قارچ رنگین کمان (Trametes versicolor) (TV)، گانودرما و قارچ طاقچه‌ای گوگردی (Laetiporus sulphureus) (LS) را در پاک‌سازی ویروس دهانی پاپیلومای انسانی (HPV، سروتیپ های 16 و 18) بررسی کرد. در بین 472 بیمار که به دلیل التهاب لثه تست سواب دهانی داده بودند، 61 بیمار، نتیجه‌ی HPV16 یا HPV18 شان مثبت بودند. 20 بیمار به مدت 2 ماه در گروه 1 (LS) و 41 بیمار در گروه 2 (TV + GL) قرار گرفتند. واکنش زنجیره‌ای پلیمراز (PCR) برای HPV همزمان و بعد از 2 ماه انجام شد. در گروه 1، پاکی از ویروس، 5٪ پس از 2 ماه درمان بود. در گروه 2، پاکی از ویروس، برابر با 88 درصد بود (P <0.001).

طبق آزمایشات انجام شده درمان ویروس دهانی پاپیلومای انسانی با گانودرما مثبت بوده ولی برای اثبات بررسی بیشتری نیاز است.

تشخیص HPV16 یا HPV18 از آنجا که مثبت بودن آن مکرر است و از آنجا که ممکن است شامل یک درمان بی‌ضرر و بی هزینه باشد، می‌تواند به روتین درمان مرتبط باشد. استفاده از TV + GL برای پاک‌سازی ویروس HPV دهانی جای بررسی بیشتر دارد.

میزان تأثیر آن چقدر است؟

شواهد کافی برای اثبات درمان زگیل تناسلی با قارچ گانودرما وجود ندارد.

پایگاه داده جامع داروهای طبیعی، میزان اثربخشی گانودرما را بر اساس شواهد علمی مطابق با مقیاس زیر ارزیابی و درجه‌بندی می‌کند: مؤثر، احتمال اثربخشی بیشتر، احتمال اثربخشی کمتر، احتمال بی‌اثری بیشتر، احتمال بی‌اثری کمتر، بی‌اثر و تأثیر ناکافی برای ارزیابی.

درجه‌بندی اثربخشی برای گانودرما به شرح زیر است:

بی‌اثر 

احتمال بی‌اثر بودن این گیاه برای …

  • بالا بودن سطح کلسترول یا سایر چربی‌ها (لیپیدها) در خون (بالا بودن چربی خون). به نظر نمی‌رسد که قارچ گانودرما باعث کاهش کلسترول در افراد دیابتی، دچار فشار خون یا کلسترول بالا شود.

شواهد ناکافی 

فاقد شواهد کافی برای ارزیابی میزان اثربخشی برای …

شواهد کافی برای اثبات اثربخشی قارچ گانودرما برای درمان زگیل تناسلی وجود ندارد.

  • عفونت مقاربتی که می‌تواند منجر به زگیل تناسلی یا سرطان شود (ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV).
  • تب‌خال ناحیه تناسلی. تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که مصرف مخلوطی از گانودرما و موادی دیگر، به کاهش زمان مورد نیاز برای بهبود موارد ابتلا به تب‌خال کمک می‌کند.
  • توده یا تومور غیر سرطانی در روده بزرگ و راست روده (آدنوم روده بزرگ). تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که مصرف عصاره قارچ گانودرما می‌تواند تعداد و اندازه این توده‌ها را کاهش دهد.
  • بیماری آلزایمر. تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که مصرف پودر قارچ گانودرما باعث بهبودی در حافظه یا کیفیت زندگی در افراد مبتلا به بیماری آلزایمر نمی‌شود.
  • بزرگی پروستات (هایپرپلازی خوش خیم پروستات یا BPH). بیماران مبتلا به بزرگی پروستات اغلب علائم و مشکلاتی در ادرار دارند. مصرف عصاره قارچ گانودرما می‌تواند برخی از علائم ادراری مانند نیاز مکرر یا فوری به دفع ادرار را بهبود بخشد؛ اما به نظر نمی‌رسد در بهبودی علائم دیگری مانند میزان جریان ادرار کمکی کند.
  • خستگی در افراد سرطانی. تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که مصرف پودر قارچ گانودرما باعث کاهش خستگی در افراد مبتلا به سرطان سینه می‌شود.
  • بیماری قلبی. تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که مصرف عصاره قارچ گانودرما (به نام گانوپلی)، درد قفسه سینه و تنگی نفس را در افراد مبتلا به بیماری قلبی کاهش می‌دهد.
  • دیابت. بیشتر تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف عصاره قارچ گانودرما باعث بهبود کنترل قند خون در افراد دیابتی نمی‌شود؛ اما بیشتر این مطالعات ناکافی بوده و نتایج متناقضی نیز بین آن‌ها وجود دارد.
  • تورم (التهاب) کبد ناشی از ویروس هپاتیت B (هپاتیت B). تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که مصرف قارچ گانودرما (گانوپلی)، میزان ویروس هپاتیت B را در بدن کاهش می‌دهد. همچنین به نظر می‌رسد این محصول باعث بهبود عملکرد کبد در افراد مبتلا به این بیماری می‌شود.
  • تب‌خال‌ها (تب‌خال لب). تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که مصرف مخلوطی از قارچ گانودرما و سایر مواد باعث کاهش زمان مورد نیاز برای بهبودی تب‌خال‌ها می‌شود.
  • فشار خون بالا. مصرف قارچ گانودرما به نظر نمی‌رسد فشار خون را در افرادی که فقط کمی مشکل فشار خون دارند کاهش دهد؛ اما به نظر می‌رسد فشار خون را در افرادی که مشکل فشار خون شدیدتری دارند کاهش می‌دهد.
  • سرطان ریه. تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که مصرف قارچ گانودرما باعث کوچک شدن تومورهای ریوی نمی‌شود؛ اما به نظر می‌رسد عملکرد سیستم ایمنی و کیفیت زندگی در افراد مبتلا به سرطان ریه را بهبود می‌بخشد.
  • درد عصبی ناشی از زونا (دردهاي عصبي بعد از آن- postherpetic neuralgia). برخی از افراد گزارش می‌کنند که عصاره‌های آب گرم قارچ گانودرما باعث کاهش درد می‌شود، در صورتی که درمان معمولی جواب نمی‌دهد.
دکمه بازگشت به بالا