دانش و سلامت

نظر علمی درباره اثربخشی واکسن “سینوفارم” / وضعیت “لامبدا” در ایران

نظر علمی درباره اثربخشی واکسن "سینوفارم" / وضعیت "لامبدا" در ایران

دبیر کمیته علمی Covid -19 با استناد به شایعاتی مبنی بر بی اثر بودن واکسن Sinofarm گفت: “در حال حاضر ما نمی توانیم مقایسه خوبی در مورد اثربخشی واکسن ها انجام دهیم.” زیرا ما هنوز اطلاعات ناقصی در مورد واکسن ها و بسترهای مختلف واکسن داریم. با این حال ، ما می دانیم که سازمان بهداشت جهانی این واکسن ها را پذیرفته و به همه جوامع توصیه کرده است که با هر بستر تأیید شده واکسینه شوند.

در مصاحبه با آپارات نیوز ، دکتر. عاطفه عابدینی وی در مورد وضعیت و روند بیماری کووید -19 در کشور گفت: اگر به نقشه بیماری در کشور نگاه کنیم ، موارد مثبت بیماری و میزان مرگ و میر چند روزی کاهش یافته است و اگر خدا بخواهد ، این وضعیت آغاز روند نزولی قله پنجم کشور است. با توجه به نمودارهای بیماری ، به عنوان مثال ، از 30،000 مورد مثبت ویروس کرونا در روز ، ما به 25،000 مورد مثبت رسیده ایم و می توان گفت که پنج درصد کاهش داریم. در زمینه مراجعات سرپایی ، چندین درصد کاهش وجود دارد.

روند نزولی کرونا در سیستان و بلوچستان

وی افزود: در سیستان و بلوچستان شاهد شرایط بسیار خوبی هستیم و به نظر می رسد روند بیماری در حال حاضر در این استان رو به کاهش است. در سایر نقاط کشور ، ما هنوز در اوج هستیم یا تازه قله را ترک کرده ایم. به عنوان مثال ، در استان کرمان ، که شرایط تا حدودی بهبود یافته است ، اما هنوز نمی توان 100٪ آن را ارزیابی کرد.

عابدینی درباره وضعیت بیماری در تهران نیز گفت: در تهران به نظر می رسد که ما در فلات گیر کرده ایم و انشاء الله روند کاهش می یابد.

لامبدا هنوز در ایران شناسایی نشده است

وی با اشاره به نوع لامبدا که در برخی از کشورهای ایران گزارش شده است ، گفت: لامبدا جهش جدیدی در ویروس کرونا است که اثر بیماری زایی دارد و ممکن است جدی تر از دلتا باشد. البته بستگی زیادی به این دارد که لامبدا به جهش غالب در جامعه تبدیل شود یا خیر ، که این نیز بستگی به شرایط جامعه و ویروس دارد. همانطور که در برخی از کشورهای همسایه ما مشاهده شده است ، در ایران نیز امکان پذیر است ، اما هنوز توالی و شناسایی اثبات شده ای از این ویروس در کشور نداریم.

عابدینی گفت: البته هنوز نمی توان به طور دقیق و واضح گفت که این جهش خطرناکتر از نوع دلتا است. زیرا این مشکل مربوط به شرایط بیماری زا است و … نیاز به بررسی دارد.

واکسن سینوفارم ؛ مctiveثر است یا بی اثر؟

وی در بخشی دیگر از سخنرانی خود درباره جوانب مثبت و منفی اثربخشی واکسن سینوفارم گفت: “بسیاری از این مسائل شایعه هستند.” به طور کلی ، اکنون نمی توانیم مقایسه خوبی در مورد تأثیر واکسن ها انجام دهیم. زیرا ما هنوز اطلاعات ناقصی در مورد واکسن ها و بسترهای مختلف واکسن داریم. با این حال ، ما می دانیم که سازمان بهداشت جهانی این واکسن ها را پذیرفته و به همه جوامع توصیه کرده است که سعی کنند واکسن را در هر بستری تهیه کنند. حتی اگر اثر آن اندک باشد. به گفته سازمان بهداشت جهانی ، درصد واکسیناسیون مهمتر از نوع واکسن است.

عابدینی در مورد ارسال عکس هایی از آزمایشات آنتی بادی افرادی که واکسن سینوفارم را در شبکه های اجتماعی منتشر کرده اند و ادعایی مبنی بر عدم تولید آنتی بادی در بدن آنها گفت: این هیچ ارتباطی ندارد. از آنجا که ابتدا باید نوع خاصی از آنتی بادی اندازه گیری شود ، گاهی اوقات اندازه گیری آنتی بادی خنثی کننده یا خنثی کننده ضروری است. در برخی افراد ، تولید آنتی بادی ها ممکن است هفته ها به تاخیر بیفتد و تحریک ایمنی سلول ها بیشتر باشد ، اما از این تصاویر نباید نتیجه گرفت که واکسن ناکافی یا بی اثر است. در عین حال ، نمی توان گفت که همه آنتی بادی های بسیار بالایی ندارند و به هیچ وجه به این بیماری مبتلا نمی شوند. پرداختن به چنین موضوعاتی به این شکل اصلاً صحیح نیست.

علت ایجاد قارچ سیاه و نحوه درمان آن

دبیر کمیته علمی ملی کووید 19 گفت: “قارچ سیاه یک بیماری قارچی است که در بیمارانی که سیستم دفاعی آنها به دلایلی ضعیف شده است یا در بیماران دیابتی که کنترل ضعیفی دارند یا از داروهایی مانند کورتیکواستروئیدها استفاده کرده اند ، ایجاد می شود.” می تواند رخ دهد. در بیماری کووید ، اگر بیماری به مدت طولانی ادامه یابد یا اگر دارو روی سیستم ایمنی بدن تأثیر زیادی بگذارد و آنتی بیوتیک ها بدون قید و شرط تجویز شوند ، ممکن است رخ دهد. در نتیجه ، هنگام تجویز این داروها و خوردن آنها باید مراقب باشید تا این تأمین رخ ندهد.

عابدینی گفت: این بیماری درمان ضد قارچی دارد. پروتکل درمانی کووید هنوز اعمال می شود ، اما در صورت بروز عارضه قارچی بیماری ، درمان ضد قارچی آغاز می شود. من تا به حال موردی از قارچ سیاه در بیمارستان مسیح دانشوری نداشته ام ، جایی که تعداد زیادی بیمار دارم ، اما ممکن است در برخی موارد اتفاق بیفتد. لازم به ذکر است که دوز دارو باید به طور دقیق تجویز شود. اگر در این زمینه مراقبت شود ، می توان از این بیماری جلوگیری کرد و در عین حال ، در صورت بروز ، به سرعت شناسایی و درمان شود.

انتهای پیام

تحریریه آپارات نیوز

خبرنگار اقتصادی با تحلیل تأثیرات تجارت جهانی و تغییرات سیاست‌های تجاری.
دکمه بازگشت به بالا