جامعه

توزیع ۲۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای مقابله با گرد و غبار طی ۴ سال

توزیع ۲۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای مقابله با گرد و غبار طی ۴ سال

دبیر ستاد ملی سیاست گذاری و مدیریت پدیده گرد و غبار سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به افزایش ریزگردها در ماه های اخیر و تفاهم نامه های منعقده با کشورهای همسایه برای کنترل این پدیده گفت: در بیانیه این نشست وزرای محیط زیست کشورهای منطقه، موضوع سازمان های منطقه ای مطرح شده و در حال انجام مقدمات معرفی آنها هستیم.

علی محمد طهماسبی بیرگانی در گفت وگو با آپارات نیوز وی گفت: کشورهای عراق و سوریه هم به دلیل نزدیک بودن مناطق پر گرد و غبار به ایران و هم به دلیل ظهور مکرر گرد و غبار از اهمیت بالایی برخوردار هستند. عراق با حدود 23.8 میلیون هکتار مناطق گرد و غبار – که در مقایسه با مناطق گرد و غبار کشورمان بسیار بیشتر است – در اولویت اول فعالیت های مقابله با گرد و غبار قرار دارد. سوریه نیز حدود 4 میلیون هکتار منطقه گرد و غبار دارد که 90 درصد ریزگردهای خارجی ایران از آن سرچشمه می گیرد. کشور ما از اسفند 1400 تا تیر 1401 به شدت درگیر پدیده گرد و غبار با منشاء خارجی بود که در سوریه شکل گرفت و با ورود ایران در عراق تشدید شد.

وی ادامه داد: بر اساس تفاهم نامه هایی که با عراق و سوریه منعقد شده است، برنامه ریزی های لازم برای انتقال دانش و تجربیات کشورمان، اعزام تیم عملیاتی به عراق تا پایان مهرماه انجام شده و در صورت مهیا شدن شرایط، پس از آن در صورت مهیا شدن شرایط، تیم عملیاتی اعزام می شود. . ، اعزام تیمی به سوریه برای پوشش مناطق گرد و غبار، شناسایی این مناطق و شروع همکاری با کشورهای همسایه به صورت عملیاتی.

دبیر ستاد ملی سیاست گذاری و مدیریت پدیده گرد و غبار سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: این فعالیت ها و مشارکت با کشورهای همسایه به این معنا نیست که ایران تمام اقدامات لازم را در عراق برای کاهش ریزگردها انجام داده است. عراق وظایف خود را در این زمینه دارد و ما در نظر داریم تجربیات خود را در شش سال گذشته انتقال دهیم.

وی افزود: نمی توان نادیده گرفت که عراق در سال های اخیر اقداماتی را برای مهار گرد و غبار انجام داده اما تاکنون با ایران همکاری نکرده است. ما قرار است قدم اول را برداریم و در این زمینه با برنامه توسعه سازمان ملل متحد (UNDP) در حال رایزنی هستیم زیرا آنها اعلام آمادگی کرده اند.

طهماسبی بیرگانی ادامه داد: در این راستا برای سال 2023 نیز از سفارت ژاپن اعتبار می گیریم که رقم خوبی است اما چون نهایی نشده اعلام نمی کنم. هماهنگی های لازم با سازمان برنامه و بودجه نیز انجام شده است تا بر اساس اظهارات وزیران در اجلاس تهران، باید برای اقدامات مشترک با کشورهای همسایه بودجه تخصیص داده شود.

وی درباره آخرین وضعیت سازمان منطقه ای گرد و غبار گفت: در اطلاعیه اجلاس وزرای محیط زیست کشورهای منطقه در 31 تیرماه این موضوع مطرح شد و در حال انجام مقدمات آن هستیم. نکته قابل توجه این است که اقدامات بین المللی زمان بر است و نیاز به جلسات دارد. ما در تلاش برای ایجاد یک سازمان منطقه ای بر اساس آن اعلامیه هستیم.

دبیر ستاد ملی سیاست گذاری و مدیریت پدیده گرد و غبار سازمان حفاظت محیط زیست افزود: دو برنامه عملیاتی زیرمنطقه ای نیز تهیه شده است و معیارهای کار را روی آن بیانیه گذاشته ایم و به نظر من خوب است. اقدامات بین المللی در سال های اخیر انجام شده است.

وی ضمن تاکید بر اینکه فعالیت های مرتبط با بیابان زدایی دامنه وسیعی دارد، گفت: تاکنون در حدود 2.5 میلیون هکتار اقدامات مقابله با گرد و غبار را انجام داده ایم. همکاران سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری در تمامی حوزه های مقابله با بیابان زایی فعالیت می کنند. به عنوان مثال اگر سطح آب زیرزمینی در منطقه ای کاهش یابد، نوعی بیابان زایی است.

دبیر ستاد ملی سیاست گذاری و مدیریت پدیده گرد و غبار ادامه داد: اقدامات سازمان حفاظت محیط زیست فعالیت های تخصصی است و طی سال های 1396 تا 1400 نزدیک به 2100 میلیارد تومان اعتبار ویژه ریزگردها بین تمامی دستگاه های اجرایی ذیربط توزیع شد. . اجساد و حدود 2.5 میلیون هکتار اقدامات پیشگیرانه و متقابل انجام شد که می توان به جنوب شرق اهواز به عنوان نمونه بارز این فعالیت ها اشاره کرد.

طهماسبی بیرگانی در پایان اظهار داشت: ریزگردها از سال گذشته در حال افزایش است اما در جنوب شرق اهواز – که دولت برای آن زحمت کشید – گرد و غبار زیادی نداشتیم و این نشان می دهد که اگر اعتبار و برنامه ریزی داشته باشیم. می توانیم اجازه دهیم موفق شویم

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا