جامعه

ضرورت توسعه شهر با نگاه انسان‌محوری و ترویج پیاده‌روی/ تردد ۴.۲ میلیون خودرو با پلاک تهران

ضرورت توسعه شهر با نگاه انسان‌محوری و ترویج پیاده‌روی/ تردد ۴.۲ میلیون خودرو با پلاک تهران

رئیس اداره مهندسی ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ گفت:‌مدیران شهری و شهروندان باید تغییر نگرش دهند و توسعه شهر را با انسان‌محوری و ترویج پیاده‌روی دنبال کنند.

به گزارش آپارات نیوز، سرهنگ هادی زینی‌وند، درباره موضوع کمبود پارکینگ در شهر تهران، گفت: پلیس راهنمایی و رانندگی با توجه‌به اینکه در صحنه و نوک پیکان اقدامات قرار دارد، مشکلات و معضلات را هم از نزدیک لمس می‌کند و زبان گویای مردم برای اعلام مشکلات است.به همین دلیل نیز باتوجه‌به تجربیات و دانش فنی پلیس، می‌توان از ظرفیت‌های آن به‌عنوان یک مرجع مناسب و مطمئن برای مشاوره در حوزه تصمیمات شهری استفاده کرد.

رئیس اداره مهندسی ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ با بیان اینکه فضای پارک خودروها یکی از مشکلات شهر تهران و سایر کلان‌شهرهاست گفت: درحال حاضر معابر سطح شهر تهران ظرفیت و گنجایش این حجم از خودروها را ندارد. ما در طول سال هشت هزار و ۷۶۰ ساعت داریم که اگر متوسط مسافتی که یک خودرو در سال طی کند را ۲۰ هزار کیلومتر با سرعت ۴۰ کیلومتر بر ساعت در نظر بگیریم به‌صورت میانگین، یک خودرو در طول سال فقط ۴۰۰ ساعت در حال حرکت است و هشت هزار و ۳۶۰ ساعت متوقف است و نیاز به محلی برای توقف دارد که این محل توقف، محل سکونت و محل کار مالک خودرو است.

رئیس اداره مهندسی ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ اظهارکرد: درحال حاضر علاوه بر تردد خودروهای زیاد، بحث مدیریت پارک‌های حاشیه‌ای و تخلفات در این زمینه یک معضل جدی‌تر به شمار می‌رود؛ چراکه منجر به بی‌نظمی ترافیکی و کاهش ایمنی ترددها خواهد شد.

زینی‌وند با اذعان به کمبود جدی ظرفیت شبکه معابر برای این حجم از خودروها گفت: ما بالغ بر چهار میلیون و ۲۰۰ هزار خودروی پلاک تهران داریم. ضمن اینکه تردد بالای خودروها از شهرک‌های اقماری و استان‌های مجاور نیز وجود دارد و این موضوع و باعث شده که نظم ترافیکی به هم بخورد.

وی درباره حضور پلیس راهور در شورای ترافیک نیز گفت: پلیس راهنمایی و رانندگی به‌عنوان یکی از اعضای شورای ترافیک شهر تهران در کمیته‌های تخصصی نماینده دارد؛ اما فقط یک نماینده و یک حق رأی دارد.

رئیس اداره مهندسی ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ با تأکید بر لزوم عارضه‌سنجی ترافیک از قبل و پیش‌بینی پارکینگ‌های موردنیاز گفت: مدیران ارشد شهری و مردم باید تغییر نگرش دهند و توسعه شهر را با انسان‌محوری و ترویج پیاده‌روی دنبال کنند.

وی توزیع عادلانه فضای پارک‌های حاشیه‌ای را یک ضرورت دانست و افزود: باتوجه‌به فضای کم پارک‌های حاشیه‌ای، طبق قانون این اجازه به شهرداری‌ها داده شده که از ساعت ۱۹ تا ۲۱ آن محل‌ها را با گرفتن عوارض از خودروها مدیریت کنند و این امکان برای همه شهروندان فراهم شود.

زینی‌وند همچنین بر لزوم پیشگیری از ساخت‌ها و سازهای بدون پیش‌بینی پارکینگ و جانمایی مناسب برای پارک خودروها با مطالعات دقیق تأکید کرد.

انتهای پیام

نویسنده تحریریه مقالات اجتماعی

تحقیقگر جامعه‌شناسی با تجربه در مطالعه تمدن‌ها و ارتباطات بین فرهنگ‌ها.
دکمه بازگشت به بالا