دانش و سلامت

آمار افسردگی در همه رده‌های سنی در حال افزایش است

آمار افسردگی در همه رده‌های سنی در حال افزایش است

حمید خاکباز ، روانشناس می گوید: “افسردگی امروزه یکی از شایع ترین و ناتوان کننده ترین اختلالات روانی است که بر افکار ، احساسات و رفتارهای فرد تأثیر منفی می گذارد.” در واقع ، افراد افسرده با عملکرد روزانه خود ، به ویژه کار و تحصیل ، مشکل دارند. همچنین لازم به ذکر است که افسردگی با بیکاری در ارتباط است.

وی افزود: افراد مبتلا به افسردگی بیشتر از دیگران مستعد بیماری های جسمی هستند. از جمله علائم اصلی افسردگی می توان به ناراحتی و کاهش علاقه به فعالیت های روزمره و فعالیت های زندگی اشاره کرد. خلق افسرده ، تغییر در اشتها ، کاهش یا افزایش وزن ، خستگی و تنبلی شدید ، ناتوانی در تصمیم گیری و احساس بی ارزشی از دیگر علائم افسردگی است. البته علائم افسردگی باید حداقل به مدت دو هفته وجود داشته باشد.

یک روانشناس می گوید: افسردگی این روزها محدود به یک سن خاص مانند کودکان ، نوجوانان ، جوانان و افراد مسن نیست. در واقع ، افرادی که تحت فشارهای روحی و جسمی متفاوتی هستند ؛ افسردگی می تواند در هر سنی رخ دهد. همچنین آمارها نشان می دهد زنان بیشتر از مردان مستعد ابتلا به افسردگی هستند. تعارضات زناشویی ، عوامل رفتاری و شخصیتی ، شیوه های فرزندپروری ، عوامل محیطی و ژنتیکی ، اعتیاد به مواد مخدر و محرک ها و استرس در زندگی یکی از عوامل خرد افسردگی است.

افسردگی قابل درمان ترین اختلال روانی است

خاکباز می گوید: “افراد مبتلا به افسردگی معمولاً خلق و خوی پایینی دارند و احساس می کنند بسیار بی ارزش هستند.” این افراد در روابط دوستی ، کاری ، اجتماعی و خانوادگی مشکل دارند و تنها می مانند. به طور کلی ، این افراد از هیچ لذتی در زندگی برخوردار نیستند. همچنین باید توجه داشت که افراد افسرده با افزایش سن بیشتر به بیماری آلزایمر مبتلا می شوند.

وی گفت: افسردگی یکی از قابل درمان ترین اختلالات روانی است. در حقیقت ، 80 تا 90 درصد از افراد مبتلا به افسردگی به درمان با دارو یا روان درمانی پاسخ می دهند. البته داروها باید برای مدت زمان خاصی توسط روانپزشک تجویز شوند. علاوه بر دارو ، روان درمانی نیز باید انجام شود. در غیر این صورت ، علائم افسردگی ممکن است با قطع دارو افزایش یابد.

خاکباز گفت: بسته به افسردگی بیمار ، مدت جلسات روان درمانی نیز ممکن است متفاوت باشد. برخی از افراد از روشهای خودیاری مانند ورزش ، ترک داروها ، تغییر شیوه زندگی و تنظیم خواب بدون مشورت با روانشناس استفاده می کنند.

خاکباز در پایان گفت: متأسفانه ما افزایش افسردگی داریم. اما درمان و کمک در حل این اختلال روانی هنوز در بین مردم پرورش نیافته است. بنابراین ، فرهنگ کمک گرفتن از یک مشاور ، روانشناس ، روانپزشک و خانواده برای درمان این بیماری بسیار مهم است.

انتهای پیام /

تحریریه آپارات نیوز

خبرنگار اقتصادی با تحلیل تأثیرات تجارت جهانی و تغییرات سیاست‌های تجاری.
دکمه بازگشت به بالا